Syksyn 2009 havaintolista

Aloittaja Erik Pirtala, 28.06.2009, 01:43:42

« edellinen - seuraava »

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: Ale - 06.07.2009, 19:40:17
Itsellä m33 ja 97 oli vaikeita kohteita kun olin vielä aivan aloittelija. Varsinkin tuo 33 oli erityisen vaikea.

Vaikea löytää vai havaita eli nähdä?

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 07.07.2009, 22:45:25
Visuaalipuolen pitkäaikaisena aloittelijana voisin pitää noita 101:ä ja 97:aa kyllä aika vaikeina pikkuputkilla, vaikka kokenut havaitsija varmasti nappaa ne vaikka millaisella pahvirullalla. 33 on myös varsinainen tuskan pesäke kaukoputkilla. Kannattaa jollain valovoimaisilla kiikareilla etsiä se ensin tosi pimeässä paikassa niin tietää millaista suttua kuuluu etsiä. Andromedan seuralaisia 110 ja 32 etsiessä ei kannata verrata valokuviin vaan etsiä paljon kauempaa, koska visuaalisesti andromedasta näkyy vain ihan piskuinen pala sitä ydintä. Lisäksi vielä huomionarvoinen seikka on että rengassumu 57 on tosi piskuinen läikkä. Löysin sen joskus 10-vuotiaana 6-senttisellä lintuputkella ja varmaan tunnin etsimisen jälkeen huomasin, että yksi tähdistä onkin vähän littanan oloinen. Sumu on aika teräväreunainen.

Aloittelijan kannattaa heittää kaikki ennakko-odotukset romukoppaan ja tiedostaa yllämainitun kaltaiset haasteet. Silloin kohteen löydettyään voi jopa tuntua ihan hienolta. Vasta-alkajilla tämä taitaa olla valitettavan harvinainen tuntemus. :)

Aika hyvän oloinen lista kyllä.

silloin kun olin aika amatööri vielä.  yritin etsiä M101:htä haravoin mutta ei löytynyt. mutta mistä olisin voinut silloin tietää että pitää olla Pimeä taivas eikä hämärä :grin:

No nyt kokemusta on paljon enemmän. Tiedän että M57 on hyvin pieni kohde. Kiikarilla ei siis erotu planetaariseksi.

Ja kiitos valistuksesta. Nyt tiedän vähän enemmän mitä odottaa.

Erik Pirtala

Lainaaloppuvuodelle voi lisätä vielä
Saturnuksen, joka on tyylikäs kapeine renkaineen
Saturnus kapeine renkaineen on havaittu kyllä jo.

Nuo listassa olevat planeetat ovat ainoita joita en ole vielä nähnyt.

Mutta minähän lisäilen tuohon listaan vielä kohteita silloin kun sellaisia löytyy.

Erik Pirtala

olen ajatellut lisätä listaan vielä M34 Ja M1 näkyvätkö nämä kuinka heikosti?

Never

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 11.08.2009, 10:19:15
olen ajatellut lisätä listaan vielä M34 Ja M1 näkyvätkö nämä kuinka heikosti?

Messier 34:ssä huomaa jo tiedoista kuinka helppo se on nähdä:

5.2 magnitudia
25'
Kirkkain yksittäinen tähti 9.0

Näkyy paljain silmin suhteellisen helposti, varsinkin elo-syyskuussa jolloin puissa vielä lehdet ja valosaaste vähäistä. Näin tämän ensimmäistä kertaa (valosaasteisesta paikasta) paljain silmin 1./2.9.2005 vanhempieni kuistilta (taisi tosin olla kyllä naapurien kuisti) Vantaalta.

12-senttisellä putkella bongasin M34 viimeksi 9./10.8.2009 omalta takapihalta, keskeltä Koivukylän valosaastetta. Eipä 86% kuu sitä mihinkään pystynyt hävittämään saati sitten valosaaste ja näkyi se ihan 8x30 kiikareillakin.

Messier 1 näkyy samanlaisissa olosuhteissa mutta ilman kuuta. Olen kaikki (Suomesta näkyvät) Messierit bonganut 8-senttisellä linssiputkella keskeltä Vantaata, joten en tuota luetteloa ainakaan vaikeaksi sanoisi :)

/Jaakko

Erik Pirtala


TähtiJussi

#20
Tässä oma havaintolista tälle syksylle:
Jupiter
Mars
C/2006 W3 (Christensen)
M 1
M 3
M 13
M 27
M 31
M 42 - Orion
M 45
M 51
M 57
M 63
M 81
M 82
M 97
M 101
M 108
M 109

Jotain olisi vielä tarkoitus lisätä.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Erik Pirtala

Nyt tuli ensihavainto M31-galaksista - Kiikareilla.  Ihanan näköinen harmaa sumulaikkä.

Riqis

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 16.08.2009, 09:46:49
Nyt tuli ensihavainto M31-galaksista - Kiikareilla.  Ihanan näköinen harmaa sumulaikkä.

Onneksi olkoon!

Harva asia on yhtä sympaattinen kuin maailmankaikkeuden - meidän galaksista tarkastellen - olennaisimpien osien löytäminen omin silmin.
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

Erik Pirtala

Viime yönä menin jälleen pihalle. Yö oli pilkkopimeä (lukuun ottamatta katuvaloja  :angry: ) Menin kiiarien kanssa ulos.Ensiksi vilkaisin taas M31:htä.Sitten toin putken sekä kameran ja sen jalustan jolla otin pari kuvaa tähtitaivaasta.

Vilkaisin ursan tähtikartastoa.Huomasin plejadien olevan itätaivaalla. Suuntasin siis kiikarit sinne päin.Yhtäkkiä se osui näkökenttään.Tavallisilla kiikareilla plejadit olivat sanoinkuvaamaton näky.Katsoin kiikareiden ohi. ja siellähän se.Muutaman tähden rypäs... Otin siitä myös Kuvan.

Sitten olin pettymässä suuresti kun näin jonkinlaisen utuvanan taivaalla.luulin että pilvet ne sieltä tulevat taas pilaaman kaiken.Prin sekunnin kuluttua älysin sen olevan linnunrata... Tunne oli mahtava.

Tunnistin myös uusia tähtikuvioita jotka olivat Kefeus ja Perseus.

Kassiopeian ja perseuksen välillä näkyi utuinen läikkä.Suuntasin kiikarit siihen.Ja... Perseuksen kaksoistähtijoukko.

Myöhään tuli valvottua ja sen näki aamulla. :laugh:

VilleValtteri

Viime yönä oli mitä mainioin keli, ja ennusteen mukaan jatkuu tänään - ainakin täällä Kotkan seudulla.

Täytyy kyllä etsiä jo uutta paikkaa tuon lentokentän korvikkeeksi vähän syvemmältä maaseudulta, varsinkin eteläinen taivas on aivan liian valosaasteinen. Tästä huolimatta tarttui aloittelijan haaviin hienoja elämyksiä, keli oli kuitenkin aika kirkas (eikä pilviä missään). Oikeastaan ensimmäinen kerta tänä syksynä kun sai tiirailla ihan rauhassa. Varsinkin itään oli oikein mainiot olosuhteet. M31, M32, M13, M110, M57, M45, M103,  NGC884 & NGC869 (eli Perseuksen kaksoistähtijoukko), Albiron, Delta Cephei, Arcturus, Rasalgethi ja Jupiter osuivat tällä kertaa etsimeen vaivatta. Yllättävän hyvin näkyvät M31 ja M13 ihan paljaallakin silmällä kun tietää mihin katsoo. On tämä kyllä kiva harrastus. Varsinkin Lyyran rengassumu oli veret seisauttava näky.

Suurin osa yllä mainituista siis ensi kertaa havaittuja, joten illan saldo oli ihan hyvä.

Jos sää tosiaan sallii, voisi yrittää etelätaivaaseen syventyä vaikka ilman putkea tänään. Tähtikuvioita on mukava opetella, on kyllä taivahan tosi ettei siellä putkellakaan mitään tee jos ei perusasiat ole ensin hallussa. Opin tiellä... Minulla alkaa tämän syksyn/talven havaintotavoite siis olla jo täynnä. En voinut vielä eilen illalla kuvitellakaan mitä yhden yön aikana voi kunnolla valmistautuen saada näkyviin. Tietysti sääoloilla ja havaintopaikalla on valtava vaikutus. Onneksi tähtiharrastukseen pätee vanha viisaus "nälkä kasvaa syödessä". Minulla ei ole kaukoputkihavaintoa muista planeetoista kuin Jupiterista, ja Mars ainakin näkyy yöllä matalalla taivaalla kohtalaisesti nyt. Saturnusta saa vielä odottaa, mutta ilmeisesti Uranus ainakin näkyy juurikin nyt. Siinäpä tavoitteisiin päivitystä.

Lisäksi tähtikuvioiden opettelu kuuluu toistaiseksi meikämandoliinon tavoitteisiin. Ei ole järkeä vain sohia randomilla ympäriinsä, toivoen saavansa etsimeen jotain järkevää. Hyvinhän tämä kyllä eteneekin, peruskuvioista Herkules ja Pegasus olivat eiliseen asti vielä vähän hämäriä, mutta nyt nekin löytyivät nätisti ja selvästi. Samoin Nuoli, Delfiini, Kolmio... eihän näitä vaikea ole tietenkään löytää kun osaa etsiä ja muistaa mittasuhteet. Yksi tärkeä juttu minkä olen huomannut jo tässä alkutaipaleella on se, ettei kannata yhdeksi illaksi ahnehtia liikaa. Tulee kylmä ja väsy, eivätkä havainnot enää ole niin hyviä.

Hemmetti että tää on kiva harrastus, sanon sen vielä vaikka jo tässä itseäni toistelenkin.
Joka pierua pidättää, sillä on muutakin salattavaa.

Iiro Sairanen

Hauska lukea VilleValtterin onnistuneesta yöstä!

Aloitin oman havaintokauteni toissa yönä 12" tuubin ääressä Pirkkalassa. Syksyn ensimmäinen kohde okulaarissa oli tietenkin M57, joka on ollut ensi kurkistus vuodesta -97 lähtien. Varsinaisella havaintolistalla oli muutama keskiyöllä etelässä näkyvä H400 listan kohde, joista yksi oli pallomainen joukko ja loput avonaisia. Tämän lisäksi katsoin komeetta Christenseniä, joka oli näppärästi Nuolen päässä. Seuraavat kaksi yötä menee mitä luultavammin Kaakkois-Suomessa 18" putken ääressä ja kohteet löytyvät pääsääntöisesti em. H400:n joukosta.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Erik Pirtala

Mulla on semmonen ongelma himmeiden kohteiden etsimisessä ettei mulla ole kunnon etsintä.Punapiste-etsin häikäsee liikaa eikä sen läpi näe kuin kuun ja sen utuisena täplänä.

Celest1al Sphere

Kiva havaintoraportti, VilleValtteri! Hienoa että olet päässyt alkuun todella mielenkiintoisessa harrastuksessa!

Nyt pääsin tosiaan itsekin ensi kertaa putken ääreen ensi kertaa sitten huhtikuun lopun. Olen ollut nyt havaitsemassa kahtena yönä peräkkäin ja keli on ollut molempina öinä mitä mainioin! Linnunrata näkyi todella upeasti! Kilven tähtipilvi oli mahtava näky, mutta sen lisäksi näkyivät vielä Kotkasumun-Joutsensumun -alueen kirkastuma ja Jousimiehen pienempi tähtipilvi M 24 ihan kivasti. Edellisyönä havaitsin Helix -sumua, Saturnussumua, Villihanhijoukkoa ja Jousimiehessä sijaitsevaa avonaista joukkoa M 21. Tämä joukko on hyvin lähellä Trifid -sumua, joka jäi kuitenkin näkymättä, koska se ehti jo painua puiden taakse ennenkuin taivas oli tarpeeksi pimeä. Viimeyönä havaitsin Joutsensumua ja Kotkasumua, joista varsinkin jälkimmäinen näkyi kivasti O III -suotimella. Sain nyt ensi kertaa itse sumunkin näkyviin, aikaisemmin en ole kohteesta nähnyt kuin vain tähtijoukon!

Tänä havaintokautena aion keskittyä pääasiassa Caldwellin kohteisiin sekä Stephen O'Mearan Hidden Treasures -kirjassa esiteltyihin kohteisiin. Lisäksi aion havaita deklinaatio 60 pohjoispuolella olevia kohteita.

Pekka Moisio

Kiva lukea kun on onnistunut havainnoinnissaan.

Mulla havaintolistalla on nyt loppukesästä/alkusyksystä etelässä näkyvät kohteet ja paikallisen ryhmän kohteet. Satunnaisesti kumminkin tiirailen muitakin kohteita ja paljain silmin koitan kanssa jotain uutta löytää. Tuossa vähän yli viikko sitten katselin Kuuta, Marsia, Jupiteria, Uranusta, Neptunusta, M57 ja M27 Tämä oli oma kauden avaukseni.

Samalla tässä syksyllä on projektinani oman 18" puken kokonaisvaltainen päivitys - poislukien optiikka.

Never

Itse käynnistin kauteni 9./10.8, tosin tuolloin vielä kunnon kokoinen kuu häiritsi havaintoja reilusti. Viime yönä tuli täyteen syksyn neljäs havaintosessio ja piirroksiakin on kertynyt jo lähes 30 kpl.

Hauskin sessio oli 19./20.8.2009, jolloin ajoin polkupyörällä 45 min pimeällä paikalle kaukoputki rinkassa ja takaisin. En suosittele.

Eilen tyttöystävä puhkui intoa kun pääsi katselemaan takapihalle, mutta hyytyi ~15 min myöhemmin Neptunuksen, C/2006 W3 (Christensen) ja 89 Julie asteroidin jälkeen... ei ihan parasta havaintoseuraa  :cheesy:

Tosin vaivauduin nyt raahaamaan 8" putken tänne opiskelijakämppään, joten välineistö on ainakin kunnossa.

/Jaakko