Nikon D40

Aloittaja jmantyla, 17.11.2006, 21:46:56

« edellinen - seuraava »

jtbo

Nikoniin pitäisi hankkia kaukosäädin, onko noita usealta valmistajalta ja onko jokin suositeltava malli/merkki?

Tuo tarkennus äärettömään on vähän hankala tuolla 18-55mm objektiivilla, en itse ainakaan onnistu mitenkään tähtiä katsomalla tarkentamaan, ehkä johtuu silmälaseista, mutta ei se vaan onnistu, joku kaukana oleva suuri valaistu kohde pitää yleensä löytää, että tarkennus onnistuu, todella helposti tarkennus sitten katoaa, jos hipaiseekin tarkennusrengasta.

Tamronin 70-300mm objektiivillä tarkennus on sitten todella helppoa, ei siinäkään ääretön tunnu olevan aivan ääripäässä, mutta on kuitenkin siinä ihan vieressä ja jotenkin tuon kanssa tähtäimen läpi näkee tähdet paremmin ja helpompi tarkentaa, ehkä se johtuu siitä, että tähdet näkyvät isompina.

300mm päätä ei vaan voi oikein käyttää tähtiä kuvatessa, pitäisi olla seuranta ja sellainen maksaa hunajaa sekä kultahippuja  :undecided:
Toki 70mm on myös aika reilusti, ei 30 sek valotusta enää voi oikein hyödyntää, mutta kuun kuvaukseen tuo ilman seurantaa voisi olla mielenkiintoinen, erityisesti kuvia pinotessa.
Objektiivi maksoi noin 130 euroa, joten eipä tuohon hintaan voi moittia.

Lidl-Maisteri

Kyllähän noita taitaa olla eri valmistajiltakin. Olin alunperin tilaamassa eri valmistajalta, mutta Huutonetissä joku myi uusia Nikonin omia kaukosäätimiä 10 eurolla(vt. kallein hinta netissä ainakin 45e).Toimituskin oli nopea, ja nyt olen siis onnellinen Nikon-kaukosäätimen omistaja. =)
Per asspera ad asstra.

jtbo

Tulipas mieleen, että noita IR kapuloita on aika iso kasa tuossa, onkohan mitään mahdollisuuksia sellaista käyttää tuon kameran kanssa? Tietääkö joku millainen IR-pulssi tuosta oikeasta kapulasta lähtee?

jtbo

Suoraan Hong Kongista sai kapulan aitoja klooneja parilla eurolla, joten sellaista odotellessa.

Toki nälkä kasvaa syödessä, tekisi mieli läppärillä ohjata kameraa, olen koettanut hakea ohjelmaa joka tekisi tämän ilman lompakon uhraamista harrastuksen eteen, mutta ilmeisesti en osaa hakea oikeilla hakusanoilla. Minkäs nimisiä ohjelmia olisi olemassa tai miksi noita ohjelmia yleensä kutsutaan?


einari

Tämä DSLR shutter on ilmainen:
http://www.stark-labs.com/DSLR_Shutter.html

Tosin siihen tarvii sitten sopivaa piuhaa että saa ohjattua sitä infrapunalla (sivulla on pari linkkiä).
___
Tapio

jtbo

Lainaus käyttäjältä: einari - 29.12.2008, 00:06:22
Tämä DSLR shutter on ilmainen:
http://www.stark-labs.com/DSLR_Shutter.html

Tosin siihen tarvii sitten sopivaa piuhaa että saa ohjattua sitä infrapunalla (sivulla on pari linkkiä).

Ah, niinpä näkyy olevankin, kuvittelin että olisi näppärästi USB liitännän kautta saanut hoidettua ohjelmalla koko homman, mutta ei näköjään noin onnistu.


peku

Hei ! Olen uusi jäsen keskustelupalstalla ja ajattelinkin kysyä kun itselläni on nikon d 40 järkkäri ja ret-45 peilikaukoputki  niin miten saisin tarkennettua tarpeeksi kuvaa esimerkiksi kuusta 20 mm okulaarilla ? Minulla on asiaankuuluva t sovite kamerassa ja myös villen kellosta ostettu kamera adapteri !Tv Peku
Kalusto :
  SW 127 mc
   SW 150/750
   Celestron 130
   Draco 66/400
   MTO  -  500 A
   Kiikari 12 x 50
   Nikon  D700
   Canon 350 D Modattu
   WO x 0,8 field flattener
   Bresser planeettakamera
   Manfrotto MT 294A3 Jalusta
   EQ 2-3 jalusta + SynScan Upgrade Kit EQ3/EQ5

Vesa Kankare

Minkälainen adapteri sulla on? T-adapteri vai okulaariprojektioadapteri? Kerrotko hieman tarkemmin systeemistäsi, minkälaisilla palikoilla yrität kameraa kytkeä?
Vesku
www.vkastronomy.com

peku

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 05.01.2009, 18:07:58
Minkälainen adapteri sulla on? T-adapteri vai okulaariprojektioadapteri? Kerrotko hieman tarkemmin systeemistäsi, minkälaisilla palikoilla yrität kameraa kytkeä?
Hei vaan vesa ! Elikkä minulla on kamerassa nk nikon t-rengas johon liitän kierteillä kamera adapterin kiinni ja  johon tulee sisälle okulaari ! ps varmaankin tarkoitat sitä okulaariprojektioadapteria ja jonka laitan sitten kiinni fokusointilaitteeseen ! Tv peku
Kalusto :
  SW 127 mc
   SW 150/750
   Celestron 130
   Draco 66/400
   MTO  -  500 A
   Kiikari 12 x 50
   Nikon  D700
   Canon 350 D Modattu
   WO x 0,8 field flattener
   Bresser planeettakamera
   Manfrotto MT 294A3 Jalusta
   EQ 2-3 jalusta + SynScan Upgrade Kit EQ3/EQ5

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: peku - 06.01.2009, 08:32:50
   Hei vaan vesa ! Elikkä minulla on kamerassa nk nikon t-rengas johon liitän kierteillä kamera adapterin kiinni ja  johon tulee sisälle okulaari ! ps varmaankin tarkoitat sitä okulaariprojektioadapteria ja jonka laitan sitten kiinni fokusointilaitteeseen ! Tv peku
Tuo okulaariprojektio on mulle hieman vieras tekniikka ja en pysty suorilta käsin siihen oikein auttamaan. Ainakin polttotasolta kuvatessa peilikaukoputkea saa harvoin fokusoitua ilman putken modifiointia. Joku täällä enemmän okulaariprojektiota käyttänyt voisi varmaan jeesata.

Okulaariprojektiolla haet ilmeisesti kuvaan lisää suurennosta esim kuu/planeettakuvia varten. Tähän järkkärit ovat aika hankalia ja varsinkin Newtoneiden kanssa. Ongelma tulee heilahtavasta peilistä joka tuollaisen vivun kautta täräyttää koko systeemiä aika lailla.
Vesku
www.vkastronomy.com

Marko.J

Kokeilin viime talvena pari kertaa tuota mainittua okulaariprojektio-systeemiä kuun kuvaamiseen Ret 50 -kaukoputkella ja Pentaxin järkkärillä. Ei oikein onnistunut kovin hyvin, koska, kuten Vesa sanoi, tuossa systeemissä kamera on melkoisen vipuvarren päässä ja myös tarkentaminen oli paljon vaikeampaa kuin polttotasolta kuvattaessa. Johtui ehkä vaatimattomasta okulaarista, mutta kuvan laatu oli mielestäni parempi suoraan polttotasolta.

Polttotasolta kuvaaminen onnistui Ret 50:llä ruuvaamalla fokusointilaitteesta irti holkki, johon okulaari työnnetään ja kiinnittämällä t-adapteri sovitinrenkaineen holkin paikalle. Sama homma toimii myös ainakin Sky Watcherin 20-senttisellä peiliputkella, eli kierretään irti fokusointilaitteesta 1,25 tuuman okulaariholkki ja laitetaan kamerakohtainen soviterengas sen paikalle. Silloin kamera on lähempänä apupeiliä ja tarkennusvara riittää.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

peku

Moi ! Kiitokset tästä tiedosta sinulle Marko J ! Täytyypä kokeilla tuota keinoa ! Tv Peku !
Kalusto :
  SW 127 mc
   SW 150/750
   Celestron 130
   Draco 66/400
   MTO  -  500 A
   Kiikari 12 x 50
   Nikon  D700
   Canon 350 D Modattu
   WO x 0,8 field flattener
   Bresser planeettakamera
   Manfrotto MT 294A3 Jalusta
   EQ 2-3 jalusta + SynScan Upgrade Kit EQ3/EQ5