Ostaisitko japanilaisen auton, jos se pitäisi jokaista huoltoa ja korjausta varten tullata ja laivata Japaniin?
Kun hankit astrokameran, niin tiedät, mitä siltä odotat ja tiedät myös, että se voi yllättäen tarvita korjausta ja huoltoa, jota takuu ei korvaa.
Järkkäreillä on huolto ja korjauspalvelu Suomessa.
Euroopan Unionissa valmistetuilla tähtikameroilla Euroopassa.
SBIG kameroilla varmaan kuvataan paljon maailmalla, etenkin USA:ssa. Näitten kameroitten ainoa huoltopiste minun tietämäni mukaan on Sbig Service & Repair Center Californiassa.
Olen kerran joutunut toimittamaan yhdistyksemme SBIG kameran sinne huoltoon. Huolto/korjaus oli sinänsä hinnaltaan maltillinen, noin 300EUR, mutta rahdit tullaus ja Alv nostivat kokonaiskustannukset noin kolminkertaiseksi. Homma oli työläs.
Jokaisen teknillisen tuotteen hyvyys, tai huonous koostuu kahdesta asiasta. Itse tuote ja siihen liittyva asiakaspalvelu. Huolto, korjaus, varaosapalvelu, neuvonta jne.
En näe syytä puolustaa, tai moittia SBIG tuotteita. Lienevät teknillisesti suunnilleen kilpailijoitten tasolla?
Huoltopisteen sijainti Californiassa tekee kuitenkin ainakin minun osaltani SBIG tuotteet vähemmän haluttaviksi. Tuskin olen ainoa eurooppalainen, joka näin ajattelee.
Periaatteessa on oletettavaa, että jokainen markkinoilla oleva astrokamera on sinänsä käyttökelpoinen. Kameroitten välisen hyvyyden, tai huonouden ratkaisee mielestäni viimekädessä tuotteisiin liittyvä em. asiakaspalvelu.