Tolpan ja jalustapään sääsuojaus?

Aloittaja Timpe, 03.05.2009, 22:06:50

« edellinen - seuraava »

Timpe

Löytyykö foorumilaisilta hyviä ideoita tämän kuvan kaltaisen paketin (kiinteä tolppa + Gemini sen nokassa ilman vastapainoja) sääsuojaukseen. Pihalle valmistui hiljattain kylmä puutarhavarasto, jossa on nurkka kaukoputken ja sen tarvikkeiden säilytykseen. Tämän jälkeen putki on havaintokaudella valmiiksi käyttölämpötilassa ilman peilin jäähdyttelyjä (riittää kun nostaa putken paikoilleen jalustan päälle). Lisäajatuksena olisi päästä 20 kg jalustapään kantamisesta tuonne tolpan nokkaan ja jalustan napasuuntaamisesta, mikä onnistuu rakentamalla jokin pätevä jalustan suojaus.

Mutta ennen kuin tämä idea olisi toteutuskelpoinen, olisi sen täytettävä ainakin nämä ehdot:
1.) kallis jalustapää olisi oltava paitsi sää- niin myös voro/ilkivaltasuojattuna
2.) suojaus olisi silti oltava purettavissa yhden miehen voimin ja kohtuullisen pienellä vaivannäöllä (suojattavan rakenteen korkeus 110 cm)
3.) kiskot rakenteen siirtelyä varten ovat mukavat, mutta ne ovat havaintojen aikana jaloissa tiellä ja vaativat talvella lisätyötä pysyäkseen käyttökunnossa (en lämpene ajatukselle)
4.) rakenteen ulkonäön on myös oltava viimeistelty ja katsetta kestävä, koska tolppa sijaitsee keskellä pihaa ja on suoraan olohuoneesta näkyvillä

Suojattavan rakenteen mitat ovat n. 80x80x110 cm (viimeisimpänä korkeus). Tähtitornia en katso kaipaavani, koska se tuo mukanaan monia muitakin ongelmia ja toisaalta rakenteen ympäri kietaistu pressu ei sekään täytä noita vaatimuksiani. Kehitysideoita otetaan vastaan ja olisi mukava kuulla kuinka olette ratkaisseet tämän kaltaisen ongelman. (Vai meneekö tämäkin homma väkipakolla kokonaisen havaintosuojan/observatorion rakentamiseksi?)
- Timo Inkinen

Kaizu

Mitenkäs sellainen kuin Finnairin tätien tarjoilukärryt mutta alta avoimet ja toisessa päässä lukittava ovi. Päälle voisi viritellä kukka istutuksia tai taidetta.

Kaizu
Kai Forssen

Pete

Minun mielestä on todella haastavaa ja vaikeata tehdä pelkälle jalustalle kunnollista
sää suojaa(kondessi vedet ym) saatikka puhumattakaan varkaus suojauksesta, minun mielipide
on kyllä se rakennus/ rakennelma päälle!


Pete
Petri Hynninen
EQ-6 PRO SynScan + gps/ EQ-6 / EQ-5 SynScan / EQ-5
C-11 SCT/ SW-200/1000 / vixen VMC 110L / Cel ED 80/600 /
Sony a 200 DSRL / Canon PS A590IS / Medion 4Mp / Epson 650 1,1Mp / OSS Guider/ OSS DSCI II

Timpe

Tuo Kaizun idea alta avoimesta rakenteesta pyörillä on sopivan simppeli + tyylipuhdas ratkaisu ja siksi kehittelemisen arvoinen, joten katsotaan mitä tuosta tulee :rolleyes:
Materiaalit löytyvät suurinpiirtein autotallin perukoilta ja siksi suurin kustannus taitaa tulla aluspyörien, lukituksen ja katemateriaalin hankinnasta. Kukat jätän emännän kukkapenkkiin, mutta muutoin tuon voisi tehdä muihin piharakennuksiin ulkonäöltään yhteensopivaksi (pihalla nyt leikkimökki ja pihavarasto).

Teknisessä mielessä tuon suurin haaste lienee pöllyävän lumen sisään kulkeutumisen estäminen ja toisaalta kondenssivesien käsittely. Kuinka paljon noista vesistä voisi ajatella olevan riesaa Etelä-Suomen talvessa, jossa lämpötila sahaa +5C...-5C välillä jatkuvasti? Jalustan virkaa tekevä Gemini on siinä määrin hyvä paketti, ettei se sisällä rungossaan muuta elektroniikkaa kuin askelmoottorit ja niiden johdotukset. (Goto-ohjaimen boksi on erillisen kaapelin päässä kapuloineen, joten se on helppo ottaa geeliakun mukana sisätiloihin tai kylmävarastoon.) Ohjainboksin D15 urosliittimeen tulisi varmaankin asentaa "dummy-liitin" varastoinnin ajaksi, mikä estäisi hiukan liitinkontaktien hapettumista.

Tiivistymisilmiötä järkeillen se on sitä pahempi mitä nopeammin pakkanen lauhtuu nollan tuntumaan, jolloin kylmät pinnat huurtuvat/kostuvat/sulavat. Jalustan pintaan tiivistyy kosteutta ja samoin terästolppaan (tämä pätee tähtitorniinkin), mutta puurunkoisen huopakatteen tiputteluun en oikein jaksaisi uskoa. Tai vaikka uskoisinkin olisi ongelma kai hoidettavissa sopivalla aluskatteella. Yhtenä lisävaihtoehtona voisi olla jalustan löysä huputus tuonne kärryn alle, niin se olisi suojassa tuiskuavalta lumelta. Ilmanvaihtoa varten rakenteen yläosaan tulisi jättää sopivat ilmaraot, joista lumi ei mene sisään, mutta ilma pääsee kiertämään. Kaizulla oli muistaakseni hehkulamppu pitämässä tornin lämpötilaa kastepisteen yläpuolella, mutta siellä on jo putket ja muut ohjainhärpäkkeetkin alttiina ulkoilmalle.

Varkaussuojaa pitää olla sen verran, että murtomies miettii kahteen kertaan sen murtamista ja toisaalta aiheuttaa työssään sitten riittävät vahingot, jotta vakuusyhtiöstä saa ongelmitta korvaukset laajasta kotivakuutuksesta. (Paikallinen asuinseutu on rauhallista ja häiriöt/häiriköt harvassa.)
- Timo Inkinen

TuRe

Tuon nupin suojaukseen käytin aikoinaan itsetehtyä lukittavaa koteloa. Tein skissin nupin sivukuvasta vastapainoineen ja toisin päin syvyydestä ja jalustan "eteläpäähän" oven, joka oli lukittavissa parilla ABloy-lukolla ja saranat yläpäässä. Kotelon tein 9 mm ruskeasta vanerista. Kun lukot avattiin, niin kotelo lähti päältä vetämällä vastapainojen suuntaan. Valitettavasti ei ole enää jäljellä piirustusta. Kotelo lukittui samalla tolpan päähän, ettei sitä saanut pois ilman lukkojen avaamista.


Lisäys: Liimaa ja ruuvveja, niin pitää minkälaisen sään tahansa. Kotelo oli vain nupin kokoinen.
Tuomo Repo

Timpe

#5
Lainaus käyttäjältä: Pete - 03.05.2009, 23:55:06
Minun mielestä on todella haastavaa ja vaikeata tehdä pelkälle jalustalle kunnollista
sää suojaa(kondessi vedet ym) saatikka puhumattakaan varkaus suojauksesta, minun mielipide
on kyllä se rakennus/ rakennelma päälle!

Lopputulos tämän ketjun ajatusten kehittelystä löytyy nyt tästä alta noin kuukauden pohdiskelun ja rakentelun jälkeen. Muutoin tuo rakennelma täyttää omat vaatimukseni "kiinteän siirrettävästä" jalustan sääsuojauksesta, mutta jouduin kuitenkin tinkimään mielipiteistäni noiden liikuntakiskojen suhteen.

Rakennelman säkäkorkeus on noin 145 cm ja sen kokonaispaino on liikuteltavissa (pyörillä kiskoja pitkin) kevyesti yhdellä kädellä. Oven lukituksen rakensin autotallista löytyneiden jämäosien (talon pääoven korjauksesta jäänyt Boda varmuuslukko ja vanhat saranat ;) varaan. Lisäksi rakennelma ankkuroituu eräänlaisella pikalukituspuomilla tuon tolpan ympärille niin, ettei sitä voi nostamalla irroittaa paikaltaan. Rakenne on alta avoin, kuten Kaizu yllä ehdotti, mutta toisaalta muutoin tiivis poislukien oven yläreunan tuuletusraot. Puolet kamoista löytyi omasta varastosta jemmasta ja toisen puolikkaan hankin puutavaraliikkeestä, rautakaupasta ja romuttamolta. Ulkonäkö määräytyi pihan muiden rakennusten mukaan, mutta siihen on tulossa vielä "piste i:n päälle", jos idean toteutus onnistuu :wink:
Kuvat kertonevat loput yksityiskohdat...

Lopuksi kysymyksiä:
1.) Mikä lienee kosteuden kondesoitumisen määrä tuossa rakennelmassa? Bitumihuopakate ei ole niitä pahimmin kondensoituvia, mutta toisaalta tuonne sisäkattoon on helppo lisätä välikate ohjaamaan mahdolliset tipat jalustan sivuitse. Ilmatilaa tuossa on noin kuution verran ja olen varautunut lisäämään tuuletusrakoja katon sivulappeen alle, jos se osoittautuu tarpeelliseksi.
2.) Entä kannattaako tyhjässä jalustassa pitää vastapainoja päällä, koska 30 kg on kuitenkin melkoinen massa tasapainottamattomana? Itse ottaisin 20 kg painon pois ja jättäisin 10 kg kiekon, mutta mitä mieltä muut ovat?

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Repo - 05.05.2009, 12:05:26
Lisäys: Liimaa ja ruuvveja, niin pitää minkälaisen sään tahansa. Kotelo oli vain nupin kokoinen.

Ei tästä tullut ihan nupin kokoista...  :laugh:

Edit: Latasin kuvat uudelleen, kun foorumisofta oli korruptoinut ne (liite näkyi "liite.jpg" + "tiedoston koko" tyyliin, mutta sitä ei saanut enää auki, eikä kuvaa näkynyt). Näitä viallisia liitetiedostoja on muitakin liikkeellä...
- Timo Inkinen

Kaizu

L-malliset kiskot olisi talvella helpompi puhdistaa lumesta ja jäästä.
Oma putkeni on peitetty muovipussilla kun se ei ole käytössä. Muutaman kerran on pussin päällä ollut linnun jätöksiä muistuttamassa pussin tarpeellisuudesta.
Jos kytkimissä on muovipintoja kantavana osana (ainakin Losmandyn jalustassa on muoviset kytkinpinnat) voi pitkäaikainen epätasapaino tehdä kytkimen toiminnasta takkuilevaa. Muoveilla on tapana virua eli paeta kuorman alta ajan myötä.
Laakereista poistuu rasva kuulan ja kehän välistä. Korroosio voi lähteä liikkeelle tällaisesta kohdasta, kehään tulee silloin ruosteiset kuulien kuvat. Minä säilyttäisin jalustaa niin että se on kohtuullisen hyvin tasapainossa ja silti kävisin sitä aika ajoin liikuttelemassa.

Kaizu
Kai Forssen

TuRe

Saattaa tuo muualla pelata, mutta Suomessa on talvella vaikeuksia.
Olisit rakentanut samalla hieman suuremman pömpelin ja pistänyt kiskot katon ja seinän väliin, niin noitakaan vaikeuksia ei olisi ollut.
Tuomo Repo

Timpe

Tuo kiskojen suojaus-pointti unohtui eilen kirjoittamatta. Oma ajatus oli heittää tuohon vierityskiskojen päälle toiset vastaavat suojakiskot, mutta nyt väljästi suuremmat ja nurinpäin asennettuna. Vaihtoehto B olisi lisätä rakenteeseen tuon kiskoparin päälle sopiva levy, jonka päältä on helppo kolata lumet pois. Tuollainen suojaus joko yhdessä tai erikseen estäisi lumen/jään pääsyn kiskoihin sitten kun on taas näiden haittojen aika (sula-aikaanhan näitä lisärakenteita ei tarvita).
Mökin alla pitänee seurata kuinka lumi/jää kertyy tuonne. Nyt suoraan alla on matalat kiskot, koska mökki "ajaa" valetun betonilaatan ylitse sepelin päälle lukkoasennossaan. Talvella ei ole suurta haittaa, jos nämä kakkoskiskot menisivätkin tukkoon, koska renkaiden alla on tällöin jäätä eikä irtonaista sepeliä (johon renkaat uppoavat).

Kaizun mainitsema muovipussi/pressu ei estä varkaita toimimasta, eikä tarjoa lisäsäilytystilaa muille roippeille. Pelkkä tolpparunko oli viime talven sellaisen alla...
Gemini taitaa käyttää lukituksiin seurantahammaspyörän kokoista muovilevyä/kiekkoa, jota painetaan tuota messinkistä seurantakiekkoa vasten. Lukitus tapahtuu siis koko n. 20 cm kiekon pinta-alalta. Muuten en ole tuon rakenteeseen perehtynyt, joten lienee kuitenkin viisainta irrottaa vastapainot havaintojen lopuksi koppiin säilytykseen.

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Repo - 31.05.2009, 13:29:11
Saattaa tuo muualla pelata, mutta Suomessa on talvella vaikeuksia.
Olisit rakentanut samalla hieman suuremman pömpelin ja pistänyt kiskot katon ja seinän väliin, niin noitakaan vaikeuksia ei olisi ollut.

Viittaat ilmeisesti Kaizun kirjoittamiin kisko-ongelmiin? Täsmennätkö, jos on tarpeen?
- Timo Inkinen

Kaizu

Ilmeisesti Losmandyssä ja Geminissa on samanlainen kytkinrakenne.

Minulla on putki ja jalusta kuupan alla ja sen lisäksi siinä on muovi päällä. Se ei ole varkaita varten. Kuupan alla ovat pitäneet majaa ainakin talitiainen, peltomyyrä, orava, rupikonna ja kissa. Uudemmassa versiossa ei ole enää kissan kokoisia aukkoja joten pienemmät eläimet voivat juhlia rauhassa.

Kaizu
Kai Forssen

Timo Kuhmonen

Ne jotka on rakentaneet täydellistä tornia tai kevyempää havaintosuojaa, miten olette kaapeloinnit tehneet ?
Onko esim suojatussa putkessa kaapelit vedetty ?

Mietin vain, että voisi olla nelijalkaisilla pikkujyrsijöillä mahdollisuus tuollaiseen alhaalta avoimeen pömpeliin sisälle päästä. Itselläni on vastaavia kokemuksia (ei tosin tähtitornin osalta). Muistaakseni kolme...neljä vuotta sitten oli kesällä paikoittain tosi runsaasti myyriä. Niitä tuli vanhempien tilalla kotikunnulla pihaankin, kukkapenkkeihin ja joka puolelle. Kenttäkäyttöön tehdyn radioamatööriaseman antennikaapeli meni rikki. Jyrsijät olivat iskeneet talttahampaansa koaksiaalikaapelin muovivaippaan. Vain pari päivää oli kaapeli ehtinyt olla nurmikolla, uusittavaksi meni.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 31.05.2009, 17:39:04
Ne jotka on rakentaneet täydellistä tornia tai kevyempää havaintosuojaa, miten olette kaapeloinnit tehneet ?

Omassa kaapeloinnit "kulkevat mukana" eli kannan jalustaa varten geeliakun paikalle ja kytken goto-ohjaimen jalustaan havaintojen aluksi. Muutoin jalustaosa on kovaa metallia jyrsijöiden purtavaksi, joten en uskoisi tuosta olevan suurempaa haittaa. (Tai no, on tuossa Geminissä sellainen sentin pätkä kaapelia näkyvissä kummankin askelmoottorin tyvessä, joten pitäisikö tässä kaiken muun lisäksi alkaa pelkäämään tuotakin?  :grin:)

Oravat tapaavat täällä päin pesiä tillikattoisten ullakkojen villoissa omakotitaloissa, joita on ympäristössä useita (samoin kuin oravan pesiäkin niissä ;) Uskoisin oman koppini olevan luokkaa kylmempi ja vähemmän vetovoimaisempi luukku oravien asuttavaksi. Kiitos kuitenkin luontoeläimien olemassaolomuistutuksesta, joten voisi tuon jalustaosan tietysti huputtaakin kaiken varalle. Ampiaiset voivat olla todennäköisin vaara näissä kaupunkilähiön lautarakenteisissa pömpeleissä (sen naapurin kissan lisäksi, jolle voisi virittää loukun kiusaksi).

Asiasta kolmanteen; mittasin tänään lämpötiloja kopin ulkopuolelta ja sisältä, koska pelkäsin tuon muodostuvan saunaksi jalustalle. Eipä ole pelkoa tästä, koska lämpötila kopin ulkopuolella kävi maksimissaan +35,0o C:ssa (suorassa auringonpaisteessa) ja samaan aikaan kopissa oli jalustapään korkeudella +35,2o C. Luonnonmateriaalit ovat tässä mielessä hyvä valinta.
- Timo Inkinen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Repo - 31.05.2009, 13:29:11
Saattaa tuo muualla pelata, mutta Suomessa on talvella vaikeuksia.
Olisit rakentanut samalla hieman suuremman pömpelin ja pistänyt kiskot katon ja seinän väliin, niin noitakaan vaikeuksia ei olisi ollut.

Palailen aiheeseen, kun tänne eteläänkin on saatu kelvollinen talvi lumen ja pakkasten suhteen. Kuten aiemmista kuvista näkee, omalla tolppajalustallani on pieni, kiskoja pitkin siirrettävä koppi jalustan ja muun tarvikeroippeiston sääsuojana. Putket tuon paikalle havaintosession aluksi läheisestä kylmävarastosta. Tuomon epäilemiin talvivaikeuksiin en ole vielä toistaiseksi törmännyt, vaikka pihalle on kertynyt lunta pari-kolmekymmentä senttiä ja on ollut tuulta ja tuiskua. Lumitöitä teen suurempien lumisateiden jälkeen, jolloin työntelen lumet pois kulkuväyliltä ja kiskorakenteiden päältä. Kiskojen päällä on ollut kokeeksi pari laudanpätkää ja (hiukan liian lyhyt) filmivanerin pala näiden päällä. Lumi sataa rakenteiden päälle ja on sieltä helppo kolata pois. Suojarakenteet poistamalla pohjalta on löytynyt lumesta paljas kiskopari, jonka ympäriltä harjaan vielä irtolumet pois ennen pömpelin työntämistä sivulle. On toiminut hyvin omassa käytössäni, mutta vaatinee nuo ylläkuvatut rutiinit ylläpitoonsa.

Sisäkuvasta näkee sisäkatto-peitteeseen kertyvän ohuen huurteen, jota varten jalustapää on ollut löysästi huputettuna kuormapeitteen sisään suojakelien varalta. Jos tuolta huurrekertymältä haluaa välttyä, pitäisi tuoda roikalla sähköt mökille ja sinne hehkulamppu rakenteen sisälle lämmitystarpeiksi. Toistaiseksi en ole tuonut, mutta pitänee laittaa ko. roikka-investointi harkintaan. Kuten kuvasta näkee tolpan pohjalevy pysyy puhtaana lumesta noiden pömpelin reunoilta roikkuvien pohjapeitteiden ansiosta. Kerran olen joutunut harjaamaan tuiskulunta tolpan juurelta saakka, mutta muutoin lumi on pysynyt ulkopuolella ja jalusta täyspuhtaana. Säilytystilaa jää nyt vastapainoille ja muulle kylmälle mekaniikalle, jalustan ohjainboksin ja akun olen kantanut lämpimästä sisätilasta havaintopaikalle muiden alkutoimien mukana. Jalustassa olevassa D15-liitinpaikassa on ollut "dummy-kaapeli" paikallaan, kun ohjainboksia ei ole kytkettynä. Muuta erityisempää ei ole toistaiseksi tarvinnut tehdä, koska systeemit ovat pelanneet myös talvella kuten pitääkin :smiley:

Ai niin, keskikuvassa näkyvät kuormapeitteet toimivat tolppineen siirrettävänä valosuojana lähitalojen ja katuvalojen valoille. Hiukan kömpelö/työläs, mutta muutoin toimiva ratkaisu.
- Timo Inkinen

Murtsi

Terve, löytyykö Timpeltä tolpan piirustuksia? olen myös rakentelemassa kiinteää tolppaa CGEM jalustalle ja kaikki tieto on tervetullutta apua suunnitteluun. Kaveri löysi jostakin romuläjästä 140 milliä halkaisijaltaan, 5 milliä seinämävahvuudeltaan ja 500 milliä pitkän teräsputken josta siis tolpan aion väsätä. Mielessä on käynyt kolmijalkainen malli joka on helppo säätää vaateriin mutta miten sinä olet tuon säädön toteuttanut? Tuo jalustan kiinnitys tolppaan kiinnostaa, onka tuossa joku irtokappale jossa jalusta on kiinni ja joka on sitten kiinnitetty tolppaan noilla pulteilla jotka ovat tuossa yläpäässä? Onko siinä tuo säätö mukana? Onko sinulla putki ontto vai oletko mahdollisesti valanut sinne betonia sisälle?

Säätöä tarvitaan koska en ole mikään rakennusmies ja kun pari vuotta sitten valoin jalustan alle betonia niin ei se tietenkään asettunut ihan vaateriin  :lipsrsealed:

Timpe

#14
Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 08.07.2012, 22:36:14
Terve, löytyykö Timpeltä tolpan piirustuksia? olen myös rakentelemassa kiinteää tolppaa CGEM jalustalle ja kaikki tieto on tervetullutta apua suunnitteluun. Kaveri löysi jostakin romuläjästä 140 milliä halkaisijaltaan, 5 milliä seinämävahvuudeltaan ja 500 milliä pitkän teräsputken josta siis tolpan aion väsätä. Mielessä on käynyt kolmijalkainen malli joka on helppo säätää vaateriin mutta miten sinä olet tuon säädön toteuttanut?

<Vastailen mobiilisti eli lyhyesti...>
Piirustukset taitavat olla sen metallimiehen päässä, joka toteutti tuon tolpan rakenteen. Tolppana on vastaava terästolppa kuin sinullakin (romuista), jonka seinävahvuus on tosin 10mm ja halkaisija samaa luokkaa (?) mainitsemaasi pienempi. Tulppa on hitsattu kiinni pohjastaan + neljällä tukiteräskolmiolla kiinni noin 500x500x10mm teräslevyyn eli nuo ovat "yhtä palaa". Tuon 500x500mm teräslevyn alla on toinen samankokoinen teräslevy, mutta se on kiinni betonivalussa. Sen alapinta on "siili" eli täynnä harjaterästä kiinnityksen varmistamiseksi betoniin. Tässä samassa levyssä on myös pystyssä nurkissa 4 kpl M16 pultteja, joilla lukitaan tuo tolppa pohjalevyineen kiinni tähän betoniin valettuun teräslevyyn. Tolpan kallistussäätö on simppelisti sopiva määrä teräs/alumiinilattaa nurkissa noiden teräslevyjen välissä, jotta tolpan kallistus muuttuu. Jalustapäässä ei ole enää mitään säätöä, vaan siellä on pelkkä pään lukitus. Tolpan sisään on kiilattu T-muotoon 2"x 4" lankunpätkät, joita ei saa enää tuolta pois rikkomatta niitä. Riittävä tolpan seinävahvuus auttaa myös värinättömän rakenteen aikaan saamiseksi. Toivottavasti sait riittävän kuvan tuon rakenteesta  :smiley:

Edit: muistelin noita tolpan mittoja, kyllä se taitaa olla lähempänä 15cm halkaisijaltaan ja yli 10mm seinävahvuudeltaan. Pituus on n. 50-60cm ja on tukeva. Heikoin osa systeemissä sijaitsee putkessa tällä hetkellä ja sen jälkeen itse jalustapäässä...
- Timo Inkinen