Sky-Watcher Skyliner 200

Aloittaja spot80, 07.11.2006, 14:18:36

« edellinen - seuraava »

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Jorma Kim - 25.11.2007, 22:10:50
Mars ei juurikaan eroa oranssista tähdestä ja Venus on pelkkä kirkas pallo, mutta samanlaisina ne näkyvät muissakin kaukoputkissa.

Venuksestä näkyy vaihe, mutta mikäli Mars on edes suhteellisen lähellä Maata niin siitä erottuu napalakit sekä suuri määrä tummempia alueita. Itse asiassa noita Marssin yksityiskohtia näkyy jo 80 mm linssillä suht helposti.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

kimiza

#31
Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 25.11.2007, 22:43:31Venuksestä näkyy vaihe, mutta mikäli Mars on edes suhteellisen lähellä Maata niin siitä erottuu napalakit sekä suuri määrä tummempia alueita. Itse asiassa noita Marssin yksityiskohtia näkyy jo 80 mm linssillä suht helposti.
Nojoo, itse meinasin että tällä hetkellä Mars näkyy vain oranssinsa pisteenä kun se on niin kaukana... Ja Venuksen vaihetta en muistanutkaan vaikka jo Galilei sitä tarkasteli vuosisatoja sitten omalla kaukoputkellaan, oli vain tuoreimpana muistissa ne muiden aloittelijoiden kysymykset: "Pitäisikö Venuksessa näkyäkin jotain vai onko sen tarkoituskin olla vain kirkas pallukka?"

EDIT: En tiedä mitään.  ::)

Uppo

Juu sori mutta kyllä se Mars näkyy ihan hyvin tälläkinhetkellä. Suurennosta vaan lisää. Tuolla putkella ei pitäisi olla mitään ongelmia tutkailla muitakaan planeettoja.
Jani Virtanen

dodii

Ok kuulostaa hyvältä.  Mutta onko kellään  omana tämän mallista kaukoputkea?
Jos on niin  laittakaa kuvia tänne.
Bresser messier R-102
okulaarit: 10mm,15mm ja 25mm
2x barlow
8X50 etsin
messier teräsputkijalusta

kimiza

Lainaus käyttäjältä: dodii - 26.11.2007, 21:39:18
Ok kuulostaa hyvältä.  Mutta onko kellään  omana tämän mallista kaukoputkea?
Jos on niin  laittakaa kuvia tänne.
Spaca-nimisellä jäsenellä on ainakin Skyliner, ja blogissaan hän kirjoittelee käyttökokemuksiaan (sivun alalaidassa hän myös kokoaa sen kaukoputken sen saavuttua postissa).

Spaca

#35
Lainaus käyttäjältä: Jorma Kim - 26.11.2007, 21:59:16Spaca-nimisellä jäsenellä on ainakin Skyliner, ja blogissaan hän kirjoittelee käyttökokemuksiaan (sivun alalaidassa hän myös kokoaa sen kaukoputken sen saavuttua postissa).
Oho, minulta oli jostain syystä tämä ketju jäänytkin huomaamatta...  :o Kiitos Kim, että keksit linkata minun blogiini! Ilmeisesti joku joskun jopa saattaa sinne eksyä lukemaan kirjoituksiani... ;)

Noista blogin kuvista saa hyvän käsityksen siitä, minkä kokoluokan putkesta on kysymys. Putken jalusta asettuu ennakkoluuloista huolimatta todella tukevasti lähes maahan kuin maahan ja ennen kaikkia on todella nopea pystyttää. Sen verran tuore tapaus tuo kaukoputki on, että olen katsellut pääasiassa vain aurinkoa, kuuta ja muutamia tähtijoukkoja. Kerran olen suunnannut putken Marsiin, mutta siitä en oikein saanut mitään irti kun Mars oli niin matalalla Oulun kaupungin valosaasteen halossa. Kunhan pilvitilanne helpottuu, tulen yrittämään Marsia uudestaan. Suuret olivat odotukset kun putken sain, mutta Skyliner on ylittänyt kuitenkin ne moninkertaisesti. Suositten!

EDIT: Lisätäänpä viellä LINKKI artikkeliin, jossa kerrotaan vähän lisää kyseisestä putkesta.


Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

dodii

Noniin selvisipä minullekkin putken oikea koko sehän on melko iso. Luin tuon blogin melkeen kokonaan mutta jos itse nyt aion tilata putken taidan tilata sen villenkellosta :D
Bresser messier R-102
okulaarit: 10mm,15mm ja 25mm
2x barlow
8X50 etsin
messier teräsputkijalusta

auvi

Jippii!!! Sunnuntai-iltana tilattiin Villenkellosta SW Skyliner 203/1200. Tänään saapui perille ja vaikka on kuinka yrittänyt tajuta, kuinka iso putki oikeasti on kyseessä, niin kyllä se silti näyttää niin isolta että...
Eikun vaan kokoamaan ja sitten se (varmasti) vaikein osuus:
Odottamaan "tähtiyötä"!!!

Mikko Päivinen

 No olihan nopeaa toimintaa  :o Onneksi olkoon uuden putken johdosta!

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

kimiza

Lainaus käyttäjältä: auvi - 21.10.2008, 18:29:48Eikun vaan kokoamaan ja sitten se (varmasti) vaikein osuus:
Odottamaan "tähtiyötä"!!!
Onneksi olkoon uuden putken johdosta. Tähtikelin odottaminen ei suinkaan ole se vaikein osuus, mutta taatusti pisin. :) Uusi kaukoputki siirtää seuraavaa selkeää yötä välittömästä vähintään kuukaudella eteenpäin, ja tämä on todistettu juttu.

auvi

Mitä varten putken pölysuojuksessa on kaksi ympyränmuotoista uloketta, joista toinen lähtee irti? ??? ???
Liittyykö asia esimerkiksi putken "jäähdyttämiseen"?... ???

Pekka Moisio

Tällä pienemmällä aukolla saa esim. kuuta katsottaessa sen kirkkautta vähennettyä. Samalla vähänee myös kontrasti, joten en suosittele. Mieluummin joku hyvä kuusuodin tai nimellä "variable polarizer" myytävä suodin, jos haluaa kirkkautta pienentää. Kaippa sille muitakin käyttötarkoituksia löytyy.

Iiro Sairanen

Taitaapi olla enemmänkin jäähdytykseen ja ilmankiertoon liittyvä aukko kuin kuvan himmentämiseen suunniteltu. Omassa GSO:ssani on samanlaiset "ulokkeet". Irtilähtevän tulpan voi laittaa tuuletuksen ajaksi sen toisen ulokeen päähän niin ei häviä.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Pekka Moisio

Kyl se taitaa olla ihan tämä skylinerin "off-axis aperture mask" Tämä siis pienentää apertuuria kun katsotaan aurinkokunnan kirkkaita kohteita, kuuta, aurinkoa(suotimen kanssa tietenkin)..

tässä vielä ohjeet sen tekemiseen. http://www.geocities.com/AlyaSerpens/OffAxisApertureStop.html

ja tässä vielä kaupataan erillistä tällaista http://shopping.msn.com/specs/lumicon-off-axis-mask-meade-16in-sct/itemid888342760/?itemtext=itemname:lumicon-off-axis-mask-meade-16in-sct

Mielestäni tätä on mainostettukkin ihan skylinerin toimesta tai jonkun jälleenmyyjän, että tuon tulpan kun ottaa pois niin sillä saa apertuuria pienennettyä.

Tietenkin sitä voi käyttää jäähdytykseen, kuten olen itsekkin käyttänyt ja muuhunkin, esimerkiksi etsinputken suojuksen pidikkeenä.

tidzu

Olen myös aatellu ostaa tuota putkea. Mutta yksi asia askarruttaa :/ Onko sillä helppo seurata suuremmilla suurennoksilla (eli seurata nopeasti kuvasta katoavia kohteita).
Siinähän ei ole hienosäätöruuveja. Eli käykö tarkkailu helposti vai tuleeko helposti pyöriteltyä liikaa yms... Varmaan saitte pointin :D Vastauksia pikaisesti. Pls. :D :afro:
Tino L.