Fokusointi softaa järkkärille

Aloittaja Skiba, 19.03.2009, 13:56:11

« edellinen - seuraava »

Skiba

Olen etsinyt jotain helppokäyttöistä ohjelmaa, mikä avustaisi tarkennuksessa.
Tarkennuksen olen hoitanu aina kuvaamalla kymmeniä kuvia eri tarkennuksilla ja tarkistamalla sitten 350D näytöstä onko tarkennus menossa oikeen suuntaa.
Joskus onnistuu hyvinkin nopeaa, joskus voi mennä jopa puoli tuntia kun saa tarkennuksen kohdalleen.

Voitteko suositella jotain suht simppeliä ja toimivaa ohjelmaa....


Muutamia ohjelmia mitä löysin

DSLR Focus -ohjelmasta näytti yksinkertaiselta ja sai paljon kehuja eri foorumeilla.
Olin jo ostamassa tätä, mutta sitten huomasin että viimeinen päivitys oli 2006.
Eihän se sitä tarkoita että ohjelma olisi huono, mutta vähän epäiyttää kun kehitystä ei enää jatketa. 

ImagesPlus Camera Control Version Pitäisi myös olla pätevä ohjelma. Infoa ja käyttökokemuksia vaan en oikein löytänyt.

Monet laajemman alueen kattavat astrosoftat yleensä sisältävät tuo fokusoinnin avustuksen, mutta näissä hinta nousee ja myös käyttö monimutkaistuu.
Pääpaino onkin vain tarkennuksessa, joten kaikkia hilavitkuttimia en tarvitse.

Vesa Kankare

DSLR Focusta en suosittele, koska siitä on kehitys jäissä ja nykyinen versio sisältää bugeja. Tosin kehittäjä on aktivoitunut ja nelosversio on työn alla mutta silti. Vertailin aikoinani näitä ja päädyin Nebulosity2;een. Hinnaltaan edullinen $60 ja sisältää ihan näppärän fokusointirutiinin. IP:ssä on myös hyvä focusointi, mutta mielestäni Neb on helppokäyttöisempi. Samalla saa toimivan kuvankäsittelyn ja valotuksen ohjauksen. Hieno feature on, että osaa ditheröidä PHD:n kanssa, järkkärin kuvat paranee merkittävästi sitä käytettäessä.

www.stark-labs.com

Meiksin .02€
Vesku
www.vkastronomy.com