Sky-Watcher Equinox 120 ED

Aloittaja DarkSide, 14.03.2009, 23:59:33

« edellinen - seuraava »

Tonike

einari, sorvautin palikan metallipajalla itse tehtyjen mittojen mukaan.

Siinä on siis metallipalikka, jossa on päällä kamerakierreruuvi.
Optiikka: Equinox 120ED, Canon EF200/2.8L,
Kamerat: 5d mk2, Atik314e
Jalusta: Heq5 pro eqmod

einari

Jep, ajattelin vaan että saako moisia palikoita valmiina.
Kiinnostaisi hieman itseänikin sellainen palikka jolla saa etsinkenkään palikan jossa on putkipanta kiinni.
___
Tapio

Ransu

#32
Lainaus käyttäjältä: Tonike - 19.12.2010, 18:30:28

Ongelmiakin on ollut. Kuvatessani paljastu, että tähdet ovat omituisen mallisia ja niillä on t:n muotoset diffraktiokuviot. Lähetin putken Teknofokukseen testeihin, ja odottelen vieläkin lopullista raporttia tuloksista, vaikka alustavat on tullut jo. Voi hyvinkin olla, että tuo tähden muoto johtuu fokuserista, mitä täällä on paljon parjattu.


Tonike, olisi mielenkiintoista saada tietää mitä Hannu saa selville noista difraktriokuvien aiheuttajasta.
Tuota Equinoxin linssioptiikkaahan on saksanmaalla herra Woflgan Rohrin toimesta testattu, ja ainakin niissä testeissä erinomaiseksi todettu.
Ilmeisesti tuo equinoxin takapään rakenne ja fokuserin kiinnitysratkaisu on sellainen, ettei siihen löydy suoraan istuvaa parempaa fokuseria, esim baaderilta? Harmi, jos fokuseri aiheuttaa ongelman ja tuohon ei saa päivitettya  parempaa vaihtoehtoa. EDIT: vastaan itse itselleni fokuserikysymykseen, eli ainakin moonliteltä löytyy equinoxiin sopiva fokuseri, jos on tarvetta, oheisen linkin takaa löytyy aiheesta juttu http://www.spanglefish.com/has/index.asp?pageid=115961
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Ransu

Tällainen tuli sitten hankittua.

Ensivaloa ottamassa kotipihalla, testasin kuvan ottoa reilun puolen kilometrin päässä olevaan kännykkämastoon, kuvan jalusta on alamittainen tälle
Tukeva ja nätti putki tuo luonnossa on, eikä tuo fokuseri minusta mikään huono ole, voitelin kevyesti fokuserin kiinnityksen kierteet samalla kun istutin punapistetähtäimen jalan Skywatcherin oman jalan tilalle. Rangaistuksena hankinnasta tiedossa tänne osalle suomea ainakin 2kk pilveä :grin:
Todellinen laatu ja suorituskyky paljastuu sitten joskus kun taivas jälleen aukeaa.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Jyrki

Onneksi olkoon hienon putken hankinnasta.
Ja jos fokuseri alkaa joskus vaivaamaan niin voin suositella lämpimästi MoonLitea. Hankin sellaisen jokin aika sitten ja olen ollut todella tyytyväinen. Vaikka vanhakin oli ihan hyvä, niin ei sitä voi kyllä kunnolla edes verrata MoonLiteen. Sen verran suuri ero niissä käytännössä on. Toisaalta pakko kai se on ollakin jos pelkkä fokuseri maksaa puolet putken hinnasta  :azn:

Otin fokuseriin lisävarusteena  motoroidun version (+USD 50) ja se kannattaa ehdottomasti. Ohjauslaatikon saa kiinni USB:llä tietsikkaan, joten fokuseria voi ohjailla myös etänä. Tosin ei millään kunnon ohjelmalla vain ainoastaan "käsin". Lisäksi laatikkoon saa kiinni anturin, jonka avulla lämpötilan vaihteluita voi ohjelmoida ainakin jonkin verran.

     
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Jyrki - 01.01.2011, 22:30:23Ohjauslaatikon saa kiinni USB:llä tietsikkaan, joten fokuseria voi ohjailla myös etänä. Tosin ei millään kunnon ohjelmalla vain ainoastaan "käsin".

Hä, eikö nuo MoonLiten boksit kuitenkin ole ihan normaalilla ASCOM-tuella? Käsittääkseni niitä siis voi ohjata millä softalla vaan.

Jyrki

#36
Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 02.01.2011, 01:35:23
Hä, eikö nuo MoonLiten boksit kuitenkin ole ihan normaalilla ASCOM-tuella? Käsittääkseni niitä siis voi ohjata millä softalla vaan.

Minulla on ns. DC servo versio eikä kunnon stepperi moottoria. DC moottoria ei käsittääksi voi ohjata uudelleen täsmälleen samaan paikkaan esim. fokusointi softan avulla, stepperimoottorin taas voi. Sen sijaan simppelin softan avulla DC servoa voi hyvin ohjailla eteen-taakse, ja Canonin live viewsta näkee hyvin milloin fokus on kohdallaan. Myös hintaero DC servon ja kunnon stepperi moottorin välillä on merkittävä. Linkin alalaidassa on juttua eri fokusointiversioista.

http://www.focuser.com/cgi-bin/dman.cgi?page=productdetail&plugin=dstore.cgi&product=CFL

t. Jyrki H
 
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Tonike

#37
Sain equinoxeni testitulokset teknofokukselta.

Hannun mielestä tähtien astigmaattisuus ei johdu ainakaan optiikasta. Täytyy siis jatkaa pähkäilyä ongelman selvittämiseksi.
Kertokaa ihmeessä mielipiteenne testituloksista ja ehdottakaa myös miten voisin parhaiten paikantaa aberraatioiden aiheuttajan.



(ongelman kuvaus: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=7099.msg65397#msg65397)
Optiikka: Equinox 120ED, Canon EF200/2.8L,
Kamerat: 5d mk2, Atik314e
Jalusta: Heq5 pro eqmod

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Tonike - 14.01.2011, 13:21:29
Hannun mielestä tähtien astigmaattisuus ei johdu ainakaan optiikasta. Täytyy siis jatkaa pähkäilyä ongelman selvittämiseksi.

Astigmaattisuuden selvittämisestä: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4684.msg38148#msg38148
- Timo Inkinen

Ransu

Voisiko tuossa sinun tapauksessa olla kyseessä linssin kehyksen aiheuttama vaiva? Linssien ja kehyksen välys liian pieni-> kylmään ulkoilmaan vietäessä välys katoaa jostain kohtaa lasin ja alumiinikehyksen välistä ja kehys alkaa puristaa linssiä. Oletko päässyt testaamaan kuvan ottamista + lämpötiloissa?
Tuota voisi ehkä testata ronchin hilalla, viet putken lämpimänä pihalle, katsot tähden kuvaa hilan läpi, hila pitää muistaakseni olla fokuspisteen ulkopuolella, katsot siis ilman okulaaria tai kulmapeiliä hilan läpi. Näkyvien viivojen pitäisi olla suoria. Toistat saman testin kun putki on jäähtynyt, jos viivojen muodot muuttuu jäähtyminen luultavasti aiheuttaa tuon.
Kaverilla oli venäläinen mto:n tele, jossa kuva muuttui surkeaksi pakkaseen vietäessä ,etulasi jäi puristuksiin kun vei kylmään, löysäsi vähän etulasin kiinnitystä ja vaiva katosi.
Omaa Equinoxia sain eilen testattua kuun kuvauksessa (-16C) ja katselin lähes zeniitissä olevaa capellaa 470x suurennoksella, airyn levy näkyi säännöllisen muotoisena, eli siinä tuon perusteella näyttäisi olevan optiikka kunnossa.
Oletko testannut tähtitestillä suurta suurennosta käyttäen, millainen tähden kuva on fokuksessa ja fokuksen sisä- ja ulkopuolella?
Fokuksen sisä ja ulkopuolelle mentäessä tähden kuvan pitäisi olla säännöllisen pyöreä.
Amerikanfoorumeilla puhutaan joidenkin equinoxien kohdalla "pinched optics" ilmiöstä, jolla ilmeisesti tarkoitetaan juuri linssin kehyksen aiheuttamaa puristusta, vaivaa ei kuitenkaan ole kuin joissain putkissa, laadunvalvonta?
Jos kehys on aiheuttaja, vaivan pystyy kyllä poistamaan. En ole tutkinut miten linssipaketti on kiinnitetty tuohon kehykseen, onko linssit kiinni jonkunlaisella kierteellisellä renkaalla, joka voisi olla liian tiukassa, kuten MTO tapauksessa. Määttäsen Hannu optiikan asiantuntijana osaa varmaan ottaa vielä kantaa tuohon kehysasiaan.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Tonike

Hyviä vinkkejä Rauno!

Täytyy päästä testaileen heti kun kelit antaa myöten. Jos tähtitestaus antaa erikoisia tuloksia niin askartelen ronchi-hilan.

Tuota kylmän aiheuttamaa kiristymistä olen itsekkin miettinyt, koska kaikki kuvaukset olen tehnyt poikkeuksetta pakkasilla.
Optiikka: Equinox 120ED, Canon EF200/2.8L,
Kamerat: 5d mk2, Atik314e
Jalusta: Heq5 pro eqmod

Meade-mad

Sama havainto itsellä.
Akromaatin uloin kiristysrengas vedetty liian tiukalle. Tuon vaikutuksen voi kokeilla ilman hilaa. Pieni löysäys renkaasta ja varovainen kiristys... Jos tilanne parani. vika on löytynyt, muutoin täytyy jatkaa vian etsintää. Ennen kiristysrenkaan kiertämistä kannattaa merkata linssin asento pikkuruisella tussipisteellä, varmuuden vuoksi.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Tonike

Syy equinoxin omituiseen käytökseen luultavasti selvisi.

Ostin Cheshire-kollimaattorin ja katsastin putkeen, niin fokuseri vaikuttaisi olevan vinossa optiseen linjaan nähden.
Fokuseria ei valitettavasti voi säätää kohdalleen sen ruuveista. Jos jäykkyydensäätöruuvin löysää täysin, niin fokuseriputken voi kyllä asettaa sormilla kohdilleen, mutta siihen pysymään sitä ei saa.
Onneksi linssien kollimaatio vaikuttaisi olevan oikein, sillä niitäkään ei voi säätää.

Pitää ilmeisesti alkaa kattelemaan sitten moonliteä putken perään :undecided:

Optiikka: Equinox 120ED, Canon EF200/2.8L,
Kamerat: 5d mk2, Atik314e
Jalusta: Heq5 pro eqmod

Ransu

Toivottavasti vika on tuossa, hoituu kuntoon paremmalla fokuserilla.
Ennenkuin ostat uuden moonliten, voisit kokeileilla kiertää koko fokuserin irti siitä isosta krominvärisestä lukituskehästä, laita sinne putken ja fokuserin otsapintojen väliin esim pieni pahvinpala sopivaan kohtaan ja kokeile saatko kollimoinnin asettumaan kohdalleen. Tämän jälkeen tähtitesti tai kuvan otto. Tästä Sky-Watcherin linkistä löytyy havainnollinen kuva eri virheiden vaikutuksesta tähtitestissä.
http://www.skywatchertelescope.net/swtinc/knowledge_base.php?class1=10
Minkä merkkisen kollimaattorin hommasit?
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Tonike

Optiikka: Equinox 120ED, Canon EF200/2.8L,
Kamerat: 5d mk2, Atik314e
Jalusta: Heq5 pro eqmod