40D:n IR-modaus

Aloittaja Lauri Kangas, 02.03.2009, 14:49:32

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

Onkos kukaan törmännyt hyvään ohjeeseen 40D:n modaamiseksi, vai pitääkö yrittää sokkona? Alkoi toden teolla himottaa livekuvan saaminen myös modattuun kameraan.

Veijo T

Moi Lauri

Tuolla sivulla oli kuvat ja niissä tekstit vaihe vaiheelta.
http://strgazr27.zenfolio.com/p71444939

Kannattaa käyttää juuri 40d.lle suunniteltua suodinta niin ei tule ongelmia fokuksen säädön kanssa, myös  pölynpoisto mekanismi ei salli paksumpaa suodinta.

Minulla olis 1 ylimääräinen 40d.lle peilin eteen suunniteltu 12nm kaistan levyinen H-alpha eos-glip filtter, tilasin sen jo syksyllä, mutta tuli vasta nyt kun oli huono saatavuus, (40d.n ehdin jo myydä ) tuo on vähän liian pieni minun nykyiseen kameraan, eikä sitä saa peilin eteen. ( tämä H-alpha suodin ei korvaa kennon eteen suunnitelta suodinta )

Veijo T

Lauri Kangas

Kiitos linkistä.

Luin Christian builin sivuilta (linkki googlen käännökseen englanniksi) että 40D:ssä on kaksi suodinta, ensimmäinen antialias-filtteri (jota myös ravistellaan pölynpoistoa varten) ja toinen varsinainen ir-block suodin. Builin mukaan saattaa olla riittävää poistaa pelkästään tuo toinen suodin, joka on se perinteinen ir-block josta halutaan eroon koska se vaimentaa h-alphaa.

Se antialias-filtteri nimittäin saattaa olla päästökäyrältään hyvin samanlainen kuin tuo baaderin ACF-suodin, se päästää h-alphan lähes täysin läpi mutta leikkaa infrapunaa heti sen jälkeen. Autofokuksen muuttuminen ei tässä projektissa haittaa, koska kamerassa on kuitenkin käytössä livekuva.

Saa siis nähdä tarvitseeko sittenkään laittaa mitään tuon filtterin tilalle. Ei ne baaderin filtterit kyllä kalliita olisi, mutta ei huvittaisi läträtä liiman kanssa.

Veijo T

Joo silloin kun minä modasin oman kamerani niin otin sen ensimmäisen pietzoelectric elementin kokonaan pois, sekä IrCut filtterin pois, kennoon jää vielä yksi lasi jota ei saa pois, mutta ei sitä pidä ottaakkaan kun se toimii suojalasina itse kennolle.

Live kuvalla saa kyllä fokuksen kohdalleen, mutta etsimen kuva jää ennalleen, eikä se vastaa samaa fokustasoa kuin kennon pinnalla, siihen on ainut ratkaisu että siirtää kennoa hieman eteen päin, jolloin autofokus sensorien fokustaso ( mikä säilyy ennallaan ) sekä etsimen kuva, joten kennoa joutuu siirtämään.

Astronomikilta löytyy myös alkuperäistä filtteriä vastaava peilin eteen kiinnitettävä filtteri jota käytetään päiväkuvauksiin.
( fokustaso kannattais säätää tämän filtterin mukaan )
http://www.astronomik.com/en/astronomik_owb-ccd_filter.html

H-alpha suodinhan leikkaa myös infrapunan.

Veijo T



Lauri Kangas

Joo, sinun modaamassa 350D:ssä tuo kennon siirto eteenpäin onkin korvaamaton apu, olen aika paljon käyttänyt jopa automaattitarkennusta kirkkaisiin tähtiin ja hyvää jälkeä on tullut.

Tässä projektissa ei tarvitse etsinkuvan tarkennuksen säilymistä koska taidan modata ylimääräisen 40D:n, toinen jää vielä päiväkäyttöön. Noissa peilikotelon eteen tulevissa suotimissa saattaa muuten tulla ongelmia erittäin laajakulmaisten optiikoiden kanssa. Esim. kalansilmät ei tykkää siitä että heti niiden takaelementin perään tulee tasainen lasi. Pelengillä ylsi juuri ja juuri äärettömään kun käänsi makroalueelle tarkennuksen, mutta sigman 4.5mm:ssä ei riitä millään.

Oliko 40D muuten moksiskaan tuosta pietsoelementin poistamisesta?

Uppo

Ja kaikkihan ovat jo tutustuneet tähän http://www.maxmax.com/hot_rod_visible.htm "blur" filtterin poisto.

Veijo T varmaan osaisi kertoa mitä tuo ero on tähtitaivaalle tähyillessä, jos vaan sattuisi olemaan vertailukuvia tallessa.
Jani Virtanen

Lauri Kangas

Joo, mietin myös tuota vaihtoehtoa että ottaisi molemmat filtterit pois ja laittaisi baaderin filtterin tilalle. Senhän ei sen kummemmin pitäisi toimia blurrausfiltterinä toisin kuin tuo canonin dedikoitu AA-suodin. Pölynputsaimen poistelu arveluttaa vaan hieman, mutta ilmeisesti Veijolla on ihan hyviä kokemuksia. Itse putsausominaisuutta en kyllä sen kummemmin tarvitse, ei se kovin hyvin toimi.

Veijo T

Uppo ilmeisesti tarkoitti antialiasing suotimen poiston vaikutusta tähtitaivaskuviin

Nuo järkkäri kameroiden valmistajat ovat ilmeiseti laittaneet arkkitehtuuri- ja muotikuvaajien toivomuksesta tuon suotimen joka pehmentää sahalaitaisuutta suorissa linjoissa, sekä toistuvissa vaatekuvioissa moire ilmiötä.

Itse en ole näihin ilmiöihin törmännyt vielä kertaakaan, en ilman suodinta enkä suotimen kanssa, tähtitaivaskuvissa sillä lienee vielä vähemmän merkitystä, ja lieneekö varsinaisissa tähtikuvaus kameroissa tuota suodinta olenkaan. ( ja yleensäkin se taitaa olla huipputarkkojen objektiivien ongelma tässä tapauksessa, suttu putket taitaa toimia omana filtterinään )


Lauri
En ole varma saako Baderilta edes oikean paksuista suodinta 40d kameraan, oikeaa kokoa sieltä varmasti löytyy, mutta jos se on paksumpi niin tuo tuossa ylempänä oleva suodin ei välttämättä mahdu enää kun tulee suljin vastaan ( näin kävi mm. 5dMarkII kameran kanssa johon laitoin 5d kameran suotimen joka oli paksumpi )  toimii kyllä mainiosti.

5DmarkII herjasi erroria pölynpoistosta, mutta sen sai pois menuvalikon säädöistä.

40D kamerassa ei muistaakseni tuota erroria tullut
Se "pölynravistuslasin" sähkö liitäntä on lattakaapelilla omassa liittimessä josta sen saa irti vetämällä.
Itse en laittais tuota pölylasia mukaan, mutta sen Baaderin lasin kanssa saa olla tarkkana että ei pääse pölyä kennon ja suotimen väliin

Veijo T

fr0z

Täältä saa myös suotimia -> http://www.lifepixel.com/
Jotain modaus ohjeitakin löytyypi...

Lauri Kangas

Jep, olen perillä noista kyllä. Tuon blurraussuotimen toinen funktio moire-kuvion estämisen lisäksihän on myös se, että kuvadataa sumentamalla varmistetaan erivärisen valon jakautuminen myös vierekkäisille pikseleille bayer-matriisissa, jolloin mahdollisesti arvokasta väri-informaatiota ei jää esim. punaisten pikseleiden välisiin rakoihin.

No, jaksollisia kuvioita tuolla taivaalla ei paljon ole ja muutama noita veitsenteräviä kakkuloitakin löytyy kassista, joten ehkä tuon AA-suotimenkin voisi heittää menemään.

Mitä kaikkea siitä pakkauksesta siis voi jättää pois? AA-filtteri kehyksineen ja niistä lähtevä lattakaapeli jonka voi suoraan irroittaa? Lisäksi näköjään joku pieni kumikehys joka on IR-blokin ja AA-filtterin välissä? Muuta?

Tuossa ohjeessa suositellaan liimaamaan baaderin filsu paikoilleen liimatipoilla nurkissa. Onkohan suosituksia liimaksi?

Lauri Kangas


Veijo T

Mikäli päädyt Baaderin suotimeen niin se vanha suodin on saatava pois omasta kehyksestään, se on liimattu siihen kehykseen mutta lähtee terävällä veitsellä esim. mattoveitsellä ym.

Liima ei ole minusta hyvä kiinnitys tapa sille uudelle suotimelle ( saattaa levitä helposti liian laajalle alueelle ) joku liimamassa joka lähtee myös helposti pois saattais olla paremp,i tai siihen voi käyttää vaikka kaksipuoleista teippiä, mutta jos käytät jotakin liimaa niin nosta sitä hyvin vähän kerrallaan esim. neulan kärjellä.

Kannattaa jätää pois se antialiasing filtteri, koska siinä on silloin yksi pinta vähemmän johon pölyä saattaa jäädä. myös se kumikehys jää pois.

Heti kun suotimen saat irti kennon päältä (kenno on vielä pölytön silloin ) sulje se heti johonkin puhtaaseen muovirasiaan, sitten voi kaikessa rauhassa irrotella vanhan suotimen kehyksestään, sitten taas hyvin nopealla liikkeellä uusi suodin kehyksineen takaisin kennon pinnalle ( tämä vaihe olis syytä tehdä jossakin pölyttömässä tilassa )

Mutta mikäli et laita olenkaan mitään suodinta ( minä tekisin näin ) niin sen pölypintojen kanssa ei ole niin tarkkaa, koska ne saa jälikäteen pois.

Veijo T



Lauri Kangas

Kiitos ohjeista. Baaderin filtteri siihen varmaan tilalle tulee, koska jossain välissä infrapuna on blokattava ja peilikotelon kuoppa on varattu.

Modauksen meinaan tehdä töissä, jonka puhdastilaan asti mulla ei sentään ole kulkuoikeutta, mutta käytössä lienee labrahuone johon tulee puhdastilan poistoilma.  :azn: Josko sieltä pysyisi pölyhiukkaset loitolla. Pitää keräillä laatikoita ja kuppeja ruuveja varten valmiiksi.

Veijo T

Siitä se homma etenee, rauhallisesti vaan kaikki vaiheet, ei kannata kiirehtiä niin hyvin menee.

Tuolla maistiaisiksi modatun 40d.n huippukuvia.

http://www.machunter.org/hapspics.html

Veijo T

Lauri Kangas

Noniin, nyt on 40D saanut baaderin suotimen kennolleen. Kuusi tuntia meni kun otti rauhallisesti ja piti taukoja, vaan nytpäs kamera toimii kuin ennenkin. Pahoja paikkoja oli muutama ja joutui välillä pakittamaankin varsinkin kootessa. Laitan kuvia sisuskaluista joskus.