M 45 Seulaset

Aloittaja Juha-Matti Penttilä, 23.10.2006, 12:41:58

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: pvahimaa - 04.11.2019, 22:29:04
Ensimmäistä kertaa Seulasia kuvaamassa tuolla minun uudella Sky-Watcher 72ED. Tällä kertaa otin kameraksi kaapin perukoilta kaivetun Canon 450D. Ihan vaan siitä syystä, että siihen saa kiinni ajastimen. 27 * 90sek, ISO800. Star Adventurer jalusta, DSS + PixInsight + Lightroom.

Näin sitä pitää eli minimikalustolla maksimitulos! Onnittelut hienosta kuvasta  :cool:
- Timo Inkinen

pvahimaa

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 05.11.2019, 21:15:50
Näin sitä pitää eli minimikalustolla maksimitulos! Onnittelut hienosta kuvasta  :cool:

Kiitos. Olin itsekin positiivisesti yllättynyt lopputuloksesta. Toki jäi tunne, että pystyisi vielä parempaan. Ja se on aina hyvä tunne; kannustaa harjoittelemaan...

Erik Pirtala

Näin parin vuoden tähtikuvausuran jälkeen oli jo aikakin kuvata tämä taivaan helmi. Viime aikoina on ollut kelejä lähinnä satunnaisesti ja pätkissä, mutta ollaan pyritty avaamaan etäkopin katto ja kuvaamaan aina kun on vähänkin rakoa - kaikki on kotiinpäin.

Yhteensä 5,5 tuntia valotusta, joten tämä onkin kauden lyhin projekti tähän mennessä :laugh: Lisääkin olisi voinut kuvata, mutta pari +20h projektia on vielä kesken



Astrobinistä löytyy tutut tekniset tiedot ja ei niin läheistä tarkastelua kestävä täysikokoinen versio
https://www.astrobin.com/full/q8r7i7/0/?nc=user

Jussi Koponen

Tähti-Erkillä mukava Zoomaus Plejadeihin ja nuo diffraktiopiikit sopivat tähän kohteeseen mainiosti.

Tässä toinen harjoitelma kohteesta. Kuumia ja kylmiä pikseleitä tuntuu tämä 16803 kenno syytävän enemmän kuin 8300 jostain syystä. Mutta tässä toinen harjoitelmani tutusta kohteesta. Valotusta oli reilu kymmentuntinen 5 minuutin osavalotuksilla.

Ja sama täysikokoisena: https://astro.galleria.fi/kuvat/2014+Deepsky/M45_LRGB.jpg

Murtsi

Wau, onpa mahtava  :afro: Hyvä kalusto sinulla, antaa laajan korjatun näkymän, tuollaisella olisi itsellekin käyttöä...

DarkSide

Ompas Jussilla melkoinen "harjoitelma" tutusta kohteesta  :cool: Upeaa jälkeä ja siinä on sumua silimänkantamattomiin  :grin:
Onnittelut hienosta kuvasta, mitä mahtaa olla vielä tulossa...

Ransu

Onnittelut Jussi, aivan mahtava kuva tämäkin!
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

PetriKe

Upea kuva Jussi  :cool: Harvoin näkee Suomessa kuvattuna noin paljon tuota himmeämpää pölyä.

Onko tuo nyt peilikuvana eli kun käännät sen "oikein päin", niin näyttää tutummalta.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Jussi Koponen

Kiitoksia paljon.

Juu onhan tuo taidettu tosiaan kääntää "väärin päin".

jmantyla

Tässä M45 Seulaset sekä planeetta Mars kohtaamisessa 6.3.:

http://www.kaapeli.fi/~jmantyla/Tahti/M+M45.JPG

Pentax K5 135/2 15x25 s. ISO1600 Eq5 + DSS.

Oikeastaan kirjoitan tänne kehaistakseni Samyang 135/2 -objektiivia. Se on parhaita tähtikuvauslinssejä mitä minulla on koskaan ollut. Eikä hinta ole paha. Toki täysin käsisäätöinen, mutta niinhän tähtikuvauksessa pitääkin olla.

Jorma M.
Kangasala

TeemuJ

Tämmönen tuli kuvattua viikonloppuna. Kolme tuntia valotusta minuutin pätkissä, itse tosi tyytyväinen lopputulokseen. Tuli otettua tällä kertaa Darkki ruutuja, vaikka isot pojat netissä sano että ne on turhan kanssa järkkärillä, mutta ihan kun olisi vähemmän kohinaa edellisiin kuviini verrattuna, pitää tutkia lisää. Hieno kohde!


Harmaa Vaeltaja

Darken tarkoitus on sen mukaan mitä olen lukenut (ja kokeillut käytännössä) saada esille se kohina sekä vahvistimen ja muun elektroniikan aiheuttama "hohto" mitä kennolle tulee. Olen kuvaillut digijärkkäreillä parikymmentä vuotta ja olisin vahvasti sitä mieltä että niiden kaikkien kennot tuottaa sekä kohinaa että elektroniikka sitä hohtoa. Ei tarvitse edes mennä näihin monien minuuttien valotuksiin, sen saa esille tavallisessakin valokuvauksessa jos valottaa pitkään. Ja nämä elektroniset kokoajan päällä olevat etsimet ovat pahentaneet tilannetta, ne kun pitävät kennon kuumana kokoajan eikä vain valotuksen ajan kuten optisilla etsimillä varustetut veljensä. Näin lähtötilanne on valmiiksi kuumalla kennolla huonompi varsinaisen valotuksen alkaessa.

Cith

Lisää valoa kaipaa mut kai tuosta jo tunnistaa...

L 20 x 60s, RGB (3x) 10x60s yht. 50min. 
AkiH

PetriKe

Tässä Espanjassa Takahashi FSQ-106EDX4:llä kuvattuna. LRGB valoa vähän reilut 26 tuntia.

Credits: Petri Kehusmaa / Telescope Live

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Pappis

Sinänsä tosi komea, mutta väritasapaino mielestäni liikaa siniseen päin. Alueen muutamat punaiset tähdet ovat lähinnä valkean kellertäviä.