Tervehdys kaikille!
Olen pitkään miettinyt em. putkimallien hinta/laatusuhdetta ja nyt kysynkin "arvon" optiikkaihmisiltä:
Vastaako lähes kymmenkertainen hintasuhde laatua? Eli esim. 152mm Achromaatin hinta lienee n. 700 eur
tietämillä (valmistajasta riippuen) ja vastaava putkimalli Apokromaattisena n. 5000-9000 euroa.
Onko todellakin Apo 10 kertaa parempi huokeampaa achromaattia (joiden tekemisestä on satojen vuosien
kokemus)? Toki jokainen ostaisi Apokromaatin, jos mahdollista (raha hidas este), mutta aloittelevalle
harrastajalle tärkeääkin tietoa säästää rahaa, mikäli laatu ei ole hinnakkuuden takeena.
Itse olen harrastukseni aloittanut 7,6 cm achromaattisella linssillä (polttoväliä 1200mm) ja hyvä ensiputkena.
Nykyiset Apoputket ovat valmistettu kovin valovoimaisiksi ja siten polttoväli jää minusta liiankin lyhyeksi ja
kohteen suurentamiseksi tarvitaan milliluvultaan pieniä okulaareja, josta seuraa valohävikkiä ja linssivirheiden
lisääntymistä. Apoputki tarvitsee vertaistansa optiikkaa myös okulaareihin ja barlowiin, jotka lisäävät
rahoitustuskaa.. (Hyvän optiikan tuottaman kuvan voi helposti tuhria huonoilla okulaareilla)
Osaisiko joku "heittää" jotain asian tiimoilta

, jos vaikka saisi asiaan mielenrauhaa

Terveisin Jyrki K-J ..Ja hyvää (ja runsasta) Joulua teille!!