Tulipallojen metsästystä Webbikameralla

Aloittaja Timo Kantola, 18.10.2006, 22:23:44

« edellinen - seuraava »

PETK

Skyliner.
Tuo linkissä oleva kamera ei ole ainakaan hinnalla pilattu ja hyvältä kuulostava Sonyn kenno houkuttelee varmasti.
Tuolta http://www.ipcmax.com/product_info.php?cPath=230_268&products_id=1356 autoiriksellä oleva
linssi niin paketti on valmis. Kotelo tietysti vielä ulos. 0,8 lux herkkyys kuitenkin MINUN mielestä jää hieman heikoksi.
Mitä muut sanoo? Hinta ei ole kyllä paha.
Kameran kuvan säädöistä sen verran että kun panet VA:n päälle illalla (pimeällä että tähdet näkyy) ja säädät sitten samalla kameran asetuksista kuvaa niin huomaat kyllä itse miten tähdet saa sieltä "nousemaan" esille. Kuvataajuuski vaikuttaa siihen huomattavaksti.
Hienoa että uusia asemia tulipallojen kuvaamiseen tulee koko ajan.

Pekka
Pekka Kokko

Skyliner68

to;Timo Kantola
Lainaa
Jos Video Analytzerin kanssa joutuu vaikeuksiin - et saa sitä toimimaan haluamallasi tavalla, tai ollenkaan, voit kokeilla Skypatroll4ccd ohjelmaa, vastaavanlainen softa, tehty tulipallojen metsästykseen, ohjelma on shareware ja saat sen tarvittaessa vaikka minulta
pinoaako skypatroll4ccd summakuvia?

heips olisiko Timolla kokeiltavaa versiota tuosta skypatrol4ccd:stä kun kohtasin ylitsepääsemättömän ongelman tuon videoanalyzerin kanssa ohjelma lähtee käyntiin esikatselu kuva toimii mutta heti kun lataan tai teen filtterin ja käynnistän sen niin sitten aukeaa vain generic filter ja tulee virhe ilmoitus laitoin virhelokin Esko Lyytiselle kaikki virheet alko kun jouduin asentamaan koko käyttiksen uudelleen ilmeisesti jotain uupuu laitehallinnasta löytyy vain yksikamera kuten pitääkin nyt toimii toi Logitech fusionin suurin reso mikä ei aikaisemmin toiminut mikä ratkaisu auttaisi?

vastauksista kiitollinen sais kameran ulos kuvaamaan
mika68.jarvinen"at"hotmail.com
Mika"Skyliner68"Järvinen

PETK

Hei.
Onko kukaan kokeillut saada pöytäkoneella VA:ta ja jotain videon sieppaus ohjelmaa toimimaan yhtäaikaa samasta kuvalähteestä?
Tai vastaavasti kahta TV-korttia toimimaan yhtäaikaa samassa koneessa?
Tai videokameraa ja WEB-kameraa yhtäaikaa?
Enable /Disable- toiminto jolla laitehallinnassa määritellään käytettävät laitteet ei oikein tunnu toimivan.

Pekka
Pekka Kokko

Kaizu

Olen yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä. Oikein kovasti kun yritin, sain Tv-kortin mykistettyä niin että sen driverit piti asentaa uudelleen. Kone on vanha HP-vektra ja käyttiksenä WIN2000. Kortti on Hauppagen tekele. Pinaclea en saanut ko. koneessa toimimaan ollenkaan.

Kaizu
Kai Forssen

Esko Lyytinen

Minulla on Hesassa, paitsi nyt kesäaikana ei, samalla PC:llä käytössä samasta kamerasta sekä VA että UFOCapture. Kummallakin on koneessa oma grabberikortti toinen Hauppaugen ja toinen Pinnaclen. Alkuperäiselle videosingaalille en käytä jakoa, vaan toisessa kortissa (muistaakseni Pinnaclen) on ulostulo josta saan edelleen videosignaalin toiseen korttiin. VA käyttää sitä korttia joka sille näkyy oletuksena (Hauppauge) ja UFOC:llä on valittavissa joten ei aiheuta käynnistysongelmia. Voin käynnistää kummassa järjestyksessä tahansa.

Muuten joskus sattumoisin huomasin edellisellä läppärillä (Siemens Amilo ..) käyttäessäni ulkoista ( USB-väylään) Hauppaugen (TV-kortti-) grabberia (toimii puolella resoluutiolla) niin pääsin yllättäen samaan kuvaan käsiksi kahdella eri ohjelmalla ( VA ja UFOC ) ihan ilman mitään muuta kuin käynnistämällä molemmat koneella. Saaattoi vaatia oikean järjestyksen käynnistämiseen.

Esko

EDIT: Kuten edellisestä ilmenee niin kyseessä ei minulla ole webbikamera (kuten ketjun otsakkeessa lukee) vaan videokamera.

Skyliner68

Tervehdys taas pitkästä aikaa huomasin että jotkut ovat yrittäneet useampaa kaappari korttia itse tässä kesän aikana olen viritellyt systeemejä käytössä Haupauge usb video sieppari 320*240 max reso sekä Grabbeex usb sieppari 720*576 max reso nyt tänään kokeilin miten ne toimisivat yhtä aikaa niin laitoin ensiksi grabbeex:n kiinni koneeseen ja käynnistin Videoanalyzerin ja laitoin fillterit päälle sitten sen jälkeen kytkin toisen siepparin Haupage ja sitten käynnistin Videoanalyzerin uudelleen jo toisen käynnissä olevan rinnalle VA oletti sen jälkeen että haupage on nyt taas ensimmäinen sieppari kortti ja hyvin näkyi pelaavan prossu kuorma näkyi pysyvän suhteellisen alhaalla ja frame rate VA:ssa noin 10f/s että sellaisia kokeiluja täällä keski-suomessa
T:Mika
Mika"Skyliner68"Järvinen

Bigvilzu

Nyt oon taas aivan pihalla keskustelusta. esensiksi  linkki mistä saisi lajattua sen ohjelman ekalla sivulla oli vanhentunut tai joitain sitten miten sellainen ohjelma toimii? minulla on Sony DCR-HC45 joka käy webbikamerasta voiko tällä kuvata tulipalloja? pitääkö se kamera laittaa koneeseen kytkettynä ulos kuvaamaan tähtitaivasta ja odottamaan että jotain tapahtuisi? ja ottaako se videokuvaa vasta sitten jos jotain taivaalla välähtää vai kuuvaako se koko ajan? :huh:

Juze-81


Kannattaa lukasta myös tuo -> http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2192.0
Ohjelma linkki löytyy kyseisestä säikeestä, mutta tässä on suoraa -> http://lyytinen.name/esko/VideoAnalyzer_0d97.zip
mukana tärkeä komponentti -> DShowNET.dll
Vaatii myös koneelta -> NET1.1
Juhani P

Jarkko.A

Onkohan IP-Kameraa mahdollista käyttää millään softalla meteorikamerana?

jucas80

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 21.10.2009, 16:53:46
Onkohan IP-Kameraa mahdollista käyttää millään softalla meteorikamerana?

Kokeilemallahan se selviää, jotenkin tuntuu että jossain tökkää :undecided:
Itse kokeilin kännykkää jossa tv-out, hyvin toimi niin kauan kunnes kameran viewfinder meni standby tilaan :tongue:

Timo Kuhmonen

Pari seikkaa tuli mileen liittyen IP kameroihin...

herkkyys
Tietääkseni useat niistä ei ole yhtä valoherkkiä kuin parhaat kamerat (esim Watec mallit). Poikkeuksia voi toki olla...

videon siirto
Mitä kautta video tulipallon tunnistussoftalle ? Ymmärtääkseni kaikissa tähänastisissa sovelluksissa luetaan erillisen kuvakaapparikortin (PCI väylä, USB jne..) kautta tulevaa videodataa. Joissakin IP kameroissa on kyllä analoginen lähtö, ymmärtääkseni se tarkoitettu vain kenttäasennushenkilöstön käyttöön. Eli sitä kautta vain otetaan video pikku monitorille, ja tarkastetaan kameran oikea suuntaus. IP kameroissahan yleensä softa on "sisäänrakennettuna" (näin ainakin siinä yhdessä IP kamerassa minkä omistan). Kameraan saadaan yhteys HTTP protokollalla - en osaa sanoa miten tuollaisen systeemin edes saisi toimimaan tulipallosoftan kanssa...

-> sanoisin että riittävän herkällä kameralla , josta saa ulos ulos analogisen videosignaalin - on helpointa ja käytännöllisintä totetuttaa järjestelmä.

Jarkko.A

Eli sen voi jättää pois laskuista. Valmistetaankohan nykyisin enää sellaisia videokaappauskortteja joissa olisi useampi sisäänmeno kuin se yksi kappale?

Kastle

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 26.10.2009, 22:57:40
Eli sen voi jättää pois laskuista. Valmistetaankohan nykyisin enää sellaisia videokaappauskortteja joissa olisi useampi sisäänmeno kuin se yksi kappale?

Löytyisköhän tuolta:
http://www.dealextreme.com/products.dx/category.313~search.video%20capture

E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

Jarkko.A

No sieltähän löytyi heti 4-kanavainen alle 50 dollarilla sisältäen postikulut.

Kiitokset linkistä.

Jarmo Moilanen

Varoituksen sana. Jos videokortissa on MPEG-pakkaus raudassa niin tunnistusohjelmat eivät välttämättä pysty käsittelemään kortilta tulevaa signaalia.

Toinen varoitus on se, että täyskokoinen videokuva (720x576 tai 768x576 px) on aika raskas pyörittää tunnistusohjelman kanssa. Itselläni on kaksi kameraa kahdella videokortilla noilla resoluutioilla yhden 3 GHz koneen perässä ja kuormitus on aika kova ja 2GHz kone niitä ei jaksanut pyörittää UFOCapture ohjelmalla. Neljälle kanavalle voi olla vaikea löytää riittävän tehokasta konetta ellei sitten käytä pientä resoluutiota...
Jarmo