Minkä kaukoputken näistä laittaisin

Aloittaja oki, 12.10.2006, 07:53:32

« edellinen - seuraava »

oki

Moi
ois tarkoitus laittaa114(500 peiliputki
vaihtoehdot ois: konusmotor , bresser pluto, skywatcher skyhawk

rafael

Mulla on toisena putkena Bresser  pluto 114 / 500 . olen ollut erittäin tyytyväinen :)

J-M

Bresser ja Meade ovat nykyään samaa firmaa ja Meade ainakin on hyvin tarkka laadustaan ja imagostaan. Eli noista ottaisin itse tuon Bresserin.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Meade-mad

#3
Meaden laatu on kyllä hieman floppi eikä sinällään takaa mitään. Meade, niin kuin muutkin suuret merkit, ovat halpismallien osalta lähinnä valmistuttajia. Laitteet tehdään pääasiassa Kiinassa tai Taiwanilla parissa halpatyövoimalla toimivassa tehtaassa.

Tämänkin putkikysymyksen osalta sanoisin että ota yhteys lähimpään harrastusyhdistykseen ja käy kokeilemassa ja katsomassa erilaisia laitteita. Voihan olla että mikään ko. listan vekottimista ei lopulta ole se oikea.

jk

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

pappa

Valkkaa TAL tai SW, itse suosin TAL:ia koska se on laadukas ja arvonsa säilyttävä. Myös vahva ja vakaa (tosi vankka jalusta, jotka muutoin samassa hintaluokassa ovat aika onnettomia)
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

diesel

#5
Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 13.10.2006, 12:20:42
Meaden laatu on kyllä hieman floppi eikä sinällään takaa mitään. Meade, niin kuin muutkin suuret merkit, ovat halpismallien osalta lähinnä valmistuttajia. Laitteet tehdään pääasiassa Kiinassa tai Taiwanilla parissa halpatyövoimalla toimivassa tehtaassa.

Tämänkin putkikysymyksen osalta sanoisin että ota yhteys lähimpään harrastusyhdistykseen ja käy kokeilemassa ja katsomassa erilaisia laitteita. Voihan olla että mikään ko. listan vekottimista ei lopulta ole se oikea.

jk



Peruste Pappa kannanottojasi myös, äläkä vaan kirjoita.

Miten Meade on floppi?

Tiedätkö edes tai oletko edes ikinä nähnyt, saatikka katsonut Meadella.

MikkoM

Artjärven p****ksi mennyttä Meadea ihmetelleenä komppaan meade-madia, Meade on kaukoputkien Nissan , ei Rolls Royce , ei todellakaan huono mutta ei mikään premium merkkikään. Itse olen tsekkaillut 3 Meadea ja omistanut yhden 11" Celestronin ja sama mielipide pätee myös Celestroniin.

pappa

TAL on vankkaa laatua, sen koneisto samoin kun jalusta on alustan kumitassujen ja akseleiden sekä lukitusnuppien kahvoja lukuunottamatta rautaa ja alumiinia, kojeisto toimii myös kylmässä (-30) todella hyvin ja jämäkästi ja sen toimivuutta voi huoletta lisätä kreosiittirasvalla ( käyttölämpötila +1000-miinus 200 astetta).

Tuubi on 3mm alumiinilevyä joka on vahvistettu kanteilla päistä, se kestää melkoisiakin kolhuja, sen maalipinta on paksu. Peilikoneisto on jämerä ja kestävä, itse peili kestää heijastavana yhden ihmisen iän ilman sen suurempia toimia kun sisään ei kaada tai päästä vettä tai hiekkaa (eli aina kun ei katso pitää suojakorkkia päällä). Se on tarpeen vaatiessa erittäin helppo purkaa ja vieläkin parempi kollimoida. Sen mukana tulee kunnon etsinputki, eikä mikään muovinen ilmakiväärin tähtäin.

Koko höskä toimitetaan vahvassa puulaatikossa joka on kuin ruumisarkku, eli tosi hyvä paketti sille jos on käyttämättä pitkiä aikoja, okulaarit on Superplössl ja monikalvopäällysteiset, kunnon käyttöohjeet, kuluneiden osien tilalle voi tilata tehtaalta osia. Valmistajana TAL tehdas on ollut mukana optiikka tuotannossa Tsaarinajoista lähtien, mutta erityisen kasvojen kohotuksen ja toiminnan sekä laadun tae oli toisen maailmansodan optiikkatuotanto, sen jälkeen avaruustekniikan kehittely ja edelleen hovihankkijana Venäjän avaruusohjelmassa.

TAL on työkalu, se on yhtä luotettava kun Bahcon jakari, tarkka kun pystykorva, valmistettu Pohjolan oloihin.


Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

xpro

Ite olen miettinyt Meaden putkea, mutta näyttää olevan että 90% meaden putkeista on ollut ns. Ei tyytyväisä sen laatuun!
Eli nyt saan poistaa sen toivelistaltani, mitään huolto / muovi korjailua en ala kyllä tekemään!
Meade on kai yliarvostettu, optiikka on varmasti hyvä mutta se ei riitä!
Celestronista en tiedä onko hyvä tai huono!

Venäläinen TAL taitaa olla laatu tavaraa jopa elinikäni...jos ei sitä tiputtele ja kaada vahingossa!
Armeijan aikana tykistössä käytettiin venäläis valmisteita kollimaattoreita ja muita optiika vempeleitä!
Ne ei ainakaan huonoja ollut, ja kestäviä ja vankka runkosia!

Skywatcher on varmasti näillä tienoilla hintalaatu suhteessa hyvä valinta!
Itelläni on Syntan 130/650 EQ2 jalustalla..mitään erikoisen heikkoa en ole siinä huomannu, mutta talvihan sen näyttää :D

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

rafael

Ostin  bresser pluton kauan ennen kun meade ja bresser yhdistyivät, en usko että laatu on siitä miksikään muuttunut , mielestäni se on hyvä putki, ja jalustakin on riittävän tukeva. Nykyään suurin osa harrastajien putkista valmistetaan halpamaissa, ei se ole mikään syy hylätä putki , päinvastoin, halpamaissa tehdään nykyään erittäin hyvää laatua tilaajan normien mukaan. menihän Nokiakin kiinaan ja intiaan jne. Minulla on SW 200 joka on kiinalainen ja sekin on laadukasta työta . ::)

diesel

Itse en päätyisi TAL putkeen ainakaan edulliseen malliin.

Ne maksutovit on hyviä mutta muut huonoja. (tal-150,200 ja 250 K)

Kaverilla oli TAL jossa maalipinta irtoili putken sisällä ja tuhosi pääpeilin.
Samoin Fokussointilaite tilttas heti.

Eli TAL putket olivat hyvin Neuvostoliiton aikaan, mutta kun siirrryttiin 2000 luvulle niin laadunvalvonta hävis vallan ja laatu on mitä on.

Sama pätee Veneläisissä kiikareissa kaikki ennen 1990 ostetut on tosi hyvää ja sen jälkeen satunnaista. (osa hyvää osa huonoa)

diesel

Lainaus käyttäjältä: kaizu - 13.10.2006, 16:25:44
Kahteen Meadeen olen kurkistanut konepellin alle. Toinen oli Lidlin laitos, ETX70.
Se on leikkikalulaatua halpaan hintaan,eli ei ollut pettymys. Toinen oli isompi meade, sijaitsee Artjärvellä. Samaa leikkikalulaatua vähän isompaan hintaan. Ei ollut pettymys, mutta vain sen vuoksi että en ole ostanut sitä itselleni.

Kaizu



ETX 70 on mitä on, mutta hintakin sen jo kertoo, että jos on elektroniikkaa ja maksaa vain n.200€ niin se ei voi olla mikään hyvä kapistus.

Tosin sitä ei edes tehdä enään.

Artjärven putkesta en osaa sanoa, mikä siinä meni pieleen kun en tunne tapausta.



xpro

noh, Jos TAL ja Meade ovat laaduukkaasti hieman huonoja..niin miten on Skywatcherin kohdalla tai Scopos tai Intes?
Skywatcherista en ole edes löytänyt ns. hajomista tai koneisto vikoja! tai kukaan ei ole viittinyt kirjotella niistä...
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

diesel

S-W on varmasti ihan hyvä putki ja valituksia aika vähän, ainakaan täällä foorumissa ei ole ollut.

Intes on harvinainen Suomessa ja aika kallis.

Scopos taitaa olla aika uusi merkki ja kokemuksi vähän.






diesel

Lainaus käyttäjältä: MikkoM - 13.10.2006, 17:00:48
Artjärven p****ksi mennyttä Meadea ihmetelleenä komppaan meade-madia, Meade on kaukoputkien Nissan , ei Rolls Royce , ei todellakaan huono mutta ei mikään premium merkkikään. Itse olen tsekkaillut 3 Meadea ja omistanut yhden 11" Celestronin ja sama mielipide pätee myös Celestroniin.

En ole kuullutkaan, että se on mennut mäsäksi ?!

Erikoinen juttu siitä varmaan kertyy kun ekaksi he ostivat sen ylihintaan (vanhalla foorumissa oli siitä paljon juttua kun hinta putos melkein 10 000 euroa sillä välin kun he rakensivat tornia ja putki odotti hallissa)

Ketäköhän nyt joutuu maksamaan vai korjataanko se ?


Eikös joku yksityinen heppu ostanut samanlaisen putken, tosin sen edullisemman. Ollisko ollut vielä niin, että sitä olis päivitetty ja tehty kestävämmäski.

Kyllä yli 10 putki pitäis kestää jo tuiskut ja pakkaset  ;D