M57 - Lyyran rengassumu

Aloittaja einari, 25.07.2006, 21:49:09

« edellinen - seuraava »

mickut

Kun yöllä on luppoaikaa, niin pitihän sitä kokeilla saako digipokkarilla otettua pienistä kohteista mitään. Joten, Komeetan CPC1100 sai selkäänsä guideputkeksi TS65Quadin, sen perään onnistuin virittämään LVI SmartGuiderin, ja CPCn perään 40mm Plössl oku ja Canon D20 digiskouppaamaan. Täydellä zoomilla okun kuvakenttä täytti kennon, tähdet olivat jossain kohtaa jopa pyöreitä ja eikun säätämään.


Valaistu varustus

Säätö valmis, kohde löydetty kennolle (CPC:n precise goto on hyvä, ensin läheinen Vega keskelle kennoa, ja sitten CPC siirtää kohteen samaan kohtaan), valot pois, guidaus päälle:


Valot yössä

36 kpl 2min valotusta (CHDK käytössä), joista 16 jopa siedettävää, tuottivat pinoksi parhaan kuvaamani M57:n.


M57 digiskoupattuna


-Antti

einari

Aika hyvä digiskoupatuksi  :grin:
___
Tapio


Ransu

Hienoa jälkeä prototypellä, rinkula näkyy mainiosti ja supernovakin on helposti nähtävisä
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

jussi_k_kojootti

Aivan loistavaa prototype, ulompi halokin jo pilkistää!
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Eager

Hieman aiheen sivusta... Prototype: miten olet saanut 1000D:n valotusajan venytettyä yli 30s? Ainakin EOS Utilityssä rajautuu tuohon 30s. Ja onko olemassa konstia, jolla saisi kameran itse ottamaan tietyn määrän kuvia ettei tarvitse itse "napitaa" pitkää sarjaa?
SkyWatcher 10" NEQ6 Canon 1000D

Juhanitee

Manuaalitilassa löytyy aivan valotusajan äärilaidasta se Bulb-mode.

monni

Lainaus käyttäjältä: Eager - 26.08.2013, 21:29:56
Hieman aiheen sivusta... Prototype: miten olet saanut 1000D:n valotusajan venytettyä yli 30s? Ainakin EOS Utilityssä rajautuu tuohon 30s. Ja onko olemassa konstia, jolla saisi kameran itse ottamaan tietyn määrän kuvia ettei tarvitse itse "napitaa" pitkää sarjaa?

Joko bulb mode + kaukolaukaisin jossa napin saa lukkoon (tai tekee itse 2.5mm plugin jossa yhdistää kaksi karvaa) tai sitten magic lantern firmis, jolla saa bulb timerin 8 tuntiin asti.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Timpe

Hyvä kauden aloituskuva prototypeltä! :cheesy:
- Timo Inkinen

einari

Tosiaan EOS Utilitylla saa pitkiä sarjoja kuvattua kun laittaa kameran bulb-moodiin.
Toinen vaihtoehto on sitten ohjelmoitava kaukosäädin (näitä saa Aasiasta muutamalla kympillä).
Käsittääkseni Magic Lantern ei toimi 1000D:ssä (näköjään 1100D on jo tuettuna).
___
Tapio

prototype

Yllätyin itsekkin, että noinkin paljon sai irti vaikka kuu valaisi aika ilkeesti. En tiedä olisiko kuuttomalta taivaalta saanut tuon ulkokehänkin paremmin esiin. No pitää kokeilla joskus lisää.

Lainaus käyttäjältä: Eager - 26.08.2013, 21:29:56
Hieman aiheen sivusta... Prototype: miten olet saanut 1000D:n valotusajan venytettyä yli 30s? Ainakin EOS Utilityssä rajautuu tuohon 30s. Ja onko olemassa konstia, jolla saisi kameran itse ottamaan tietyn määrän kuvia ettei tarvitse itse "napitaa" pitkää sarjaa?

Itse käytän Astro Photography Tool:sia kameran ohjaukseen, mutta niinkuin Einari kertoi myös EOS utilityllä saa niin pitkiä valoja kuin haluaa. Pitää vain muistaa laittaa kamera Bulb-moodiin. Ja samalla ohjelmalla voit myös määrittää kuinka monta kuvaa haluat ottaa automaattisesti.

Eager

Kiitokset bulb-vinkistä - näköjään joskus olisi syytä lukea manuaali... :oops:

Taidan ottaa kokeiluun tuon Astro Photography Toolsin.
SkyWatcher 10" NEQ6 Canon 1000D

poksu

#252
Hienoja kuvia ootte saaneet! Tässä minun kokeiluni eiliseltä illalta Nyrölästä, yksi 25 sekunnin yksittäisotos, käsittelemätön ja kroppaamaton, Canon 1000D mod ja meade 16".

Eager

Eilen jatkoin syvän taivaan kuvaamisen harjoittelua ja kohteena M57. Seuranta ei käytössä ja ei vielä tohtinut ottaa barlowia käyttöön, mutta josko seuraavalla kerralla.

Nyt kun sain opastusta BULB:n käyttöön, sai valotusaikaa venytettyä 60s asti. Valoa kaikkineen 23 min.

Hieman piti sarjatulta etsiä EOS Utilitystä, mutta löytyihän se kun sammutti esikatselun...

SkyWatcher 10" NEQ6 Canon 1000D

prototype

"
Lainaus käyttäjältä: Eager - 30.08.2013, 16:45:04
Eilen jatkoin syvän taivaan kuvaamisen harjoittelua ja kohteena M57. Seuranta ei käytössä ja ei vielä tohtinut ottaa barlowia käyttöön, mutta josko seuraavalla kerralla.

Nyt kun sain opastusta BULB:n käyttöön, sai valotusaikaa venytettyä 60s asti. Valoa kaikkineen 23 min.

Hieman piti sarjatulta etsiä EOS Utilitystä, mutta löytyihän se kun sammutti esikatselun..."

Hyvin on tähdet pyöreitä vaikkei guideria olekkaan. Jätä suosiolla barlow pois yhtälöstä, koska sen kanssa homma meneekin jo suhteellisen paljon vaikeammaksi.
Polttoväli tuplaantuu ja valovoima puolittuu. Eli tarvitsisit pitempiä valotuksia ja pitemmän polttovälin takia myös seurannan täytyy olla vielä tarkempi.
Koita saada kuvatasolta lisää valoatusta jolloin kohina pysyy paremmin kurissa, jolloin taas voit cropata kuvasta enmmän ylimääräistä pois ja kohteen koko kasvaa lopullisessa kuvassa.