Off-axis guideri

Aloittaja jaava, 14.10.2008, 15:31:06

« edellinen - seuraava »

jaava

Nonnii,

samalla kun tilasin pikakiinnittimen EQ 3-2:n, piti tilata T2 sovitin Canonin EOS:n ja SW 80 ED:n väliin. Mutta kun samalla rahalla tulee niin otinkin heidän kaposan TSOAG9:n, jossa on suoraan Canon EOS sovite ja jätin erillisen T2:n pois. Tulee näin halvemmaksi.

Joulu tulossa, niin pitää lahjoa itseään
JV

PS. Lukemiseksi on Amatsoonista tilattu 2 kirjaa:
1. Introduction to Elementary Particles, David Griffiths
2. Fabric of the Cosmos: Space, Time and the Texture of Reality (Penguin Press Science), Brian Greene


If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Julius

Näyttäisi hyvältä. Kai kuitenkin tilasit 2" barrelin SW:n kiinnitykseen?

jaava

No en tilannut, ryhdyin tässä kohtaa säästäväiseksi (hinta on reilusti yli 200 EUR).

Katsoo nyt kuinka tuo toimii. Ajatus olisi tilata sitten kun hommaan oikean guider-kamerankin. Nyt yritäisin käyttää Toukkaa ohjauskamerana toistaiseksi.

JV

PS. Patrick jo vastasi, ettei tuota off-axis guieria saa suoraan putkeen kiinni. Vaatii extension adapterin väliin, ja vielä toisen jotta saa fokukseen (ne on 29,00 EUR kappale).
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Julius

Lainaus käyttäjältä: jaava - 11.11.2008, 10:25:44
Katsoo nyt kuinka tuo toimii. Ajatus olisi tilata sitten kun hommaan oikean guider-kamerankin. Nyt yritäisin käyttää Toukkaa ohjauskamerana toistaiseksi.

Niin, ihmettelin vain miten saat guiderin kiinni SW:iin edes tilapäisesti.

Toukkaa (ei mod.) kokeilin aluksi guidaukseen ja kyllä sekin pelitti PHD Guidingin kanssa.

Lainaus käyttäjältä: jaava - 11.11.2008, 10:25:44
Vaatii extension adapterin väliin, ja vielä toisen jotta saa fokukseen (ne on 29,00 EUR kappale).

Luulisin, että 2" barrel olisi riittänyt. Ei kai guiderin ja SW80ED-putken väliin mitään muuta tarvita.
Tuota fokusointiadapteria en oikein ymmärrä. Kyllähän putken fokuserilla kameran fokusointi
onnistuu, mutta guider-kameran fokus onkin hiukan eri juttu. Tietysti voidaan ensin pistää
guider-kamera suurinpiirtein fokukseen kaukoputken fokuserilla ja extension-pätkillä passata
pääkamera fokukseen. Silloinhan extension-palikka tulee nähdäkseni guiderin ja pääkameran väliin.

jaava

#19
Nonnii,
tuli postia Saksasta:
LainaaDear Customer ,

The status of your order changed.

New status: Shipped
For questions, feel free to anwser to this mail.

Patric vastasi ensikyselyyni Canon EOS 30D:n liittämiseksi SW 80 ED:n perään:
LainaaThere are two solutions.
The cheap one: T2 adaptor ring for Canon EOS  20 Euros
The one for best results: TS Field Flattener with T2 adaptation and Canon EOS adaptor ring  219 Euros

Tämän jälkeen, päätin satsata hieman enemmän ja nyt tulossa on:
- 2x TSVF230 2x 29 Euros
- TSOAG9 Off Axis Guider - only 9mm length - w/ Canon EOS adaptation    268,00 EUR
- Schnellkup for EQ 3-2 (55,00 EUR) - saan SW 80ED:n kiinni EQ 3-2 jalustaan

JV

PS. Olin mittailevinani että tuohon pikakiinnityspalaan (Schnellkup, lohenpyrstö?) menee myös adapteri, jolla saan DSLR:n Manfrotton kinopäähän. Ainakin poikkileikkaus vaikuttaa lähes samalta kuin SW 80ED:n mukana oleva palkki.
Ehkä alan harjoittelun pelkällä kameralla, jossa 70 - 300mm halpis-objektiivi (Sigma).
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

jaava

Osat saapuivat Saksasta.

Kuvassa off-axis guideri (TSOAG9EOS malli, jossa on suoraan Canonin EOS bajonetti) liitettynä kahdella sovitinrenkaalla (TSVF230) SW 80 ED putkeen. Sovittimen avulla on helppo justeerata kamera etäisyydelle, jossa se fokusoituu putken fokuserilla. Myöhemmin niiden paikalle saa sitten filtteripyörän ja kuvatasoa oikaisevan linssin. Sitten kun EOS bajonetti on muutettava joksikin muuksi.

Ongelmiakin tuli tietty. En ajatellut ollenkaan sovitinta, jolla Toukan 1.25 adapteri liitetään tuon guiderimekaniikan off-axis osaan.

JV

PS. Eikä Kiinasta kuulu munkaan osalta vielä mitään uutta Canonin kaukolaukaisimen tilauksesta.


If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

einari

Lainaus käyttäjältä: jaava - 17.11.2008, 15:42:58

Ongelmiakin tuli tietty. En ajatellut ollenkaan sovitinta, jolla Toukan 1.25 adapteri liitetään tuon guiderimekaniikan off-axis osaan.


Eikös siinä ole ihan normikierteet mitkä menee 1.25" okulaariholkkiin ?
___
Tapio

jaava

#22
Kierteet on ulkopuoliset, samanlaiset kuin mitä on mun kummankin putken 1.25 okulaariholkeissa ulkopuolella. Joihin en ole koskaan kiertänyt mitään muuta kiinni kuin suojukset.

Edit 18.11: Telescope Interface: M42/0.75

Nyt rutisin hieman Patrick:lle kun tilaamani pikakiinnitysvempain sisälsi alumiinitangon jota ei ollut anodisoitu, eikä se sovi EQ3-2:n satulaankaan, joten joudun tekemään vielä yhden tangon itse.  Ja samaan hengenvetoon kysäsin josko hän voisi tarjota hyvät kaupat guidaus-kamerasta ALCCD5:stä noin niin kuin kompensaatioksi:). ALCCD5 istuu kuulemma guideriin suoraan.

Patrick selvitti, että WEB-kamerat ei toimi välttämättä hyvin tuossa guiderina, kun niitä on vaikea saada fokukseen: Etäisyys prismasta kennolle pitäisi olla jotakuinkin sama kuin etäisyys prismasta Canonin kennolle. Vaatii sovinpalaa sekä Canon että WEB-kameran puolelle. Sekin kuulemma onnistuu.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

TuRe

#23
jaava, oletko vilkaissut Rakentelunurkasta, sivu 5, EQ3-2 jalustaan dovetail plate- kiinnitystäni.

Vähän aiheen ulkopuolella.
Tuomo Repo

jaava

Nyt ollaan jo pahasti off topicissa.

Lainaajaava, oletko vilkaissut Rakentelunurkasta, sivu 5, EQ3-2 jalustaan dovetail plate- kiinnitystäni.

Mä kyllä muistin tuon sinun tekemäsi ja meinasin itsekin että tekasen. Montakos kuukaustta toi mun SW 80 ED on nyt ollu jo mulla, mutta mitään pikakiinnitystä ei vaan alkanut ilmaantua.

Mun täytyy tehdä vielä noin sentin paksu palkki, joka tulee tän uuden ja EQ 3-2:n väliin (tai katsotaan nyt mitä TS vastaa). Luulen selviäväni melko vähällä sen kanssa, sen kun tekee hieman noiden EQ3-2:n viisteiden kohdalle avennuksia ja poraa oikeaan kohtaan riittävän isot reijät. Niin ja sitten järjestää sekä ostetulle, että omalle tekemälle anodisoinnin. En tykkää kun kädet tulee mustiksi käsittelemättömän alumiinin kanssa.

JV

PS. Nostan tuon sinun säikeesi Rakentelunurkassa.
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

TuRe

Tilasitko jaava TS:ltä Off Axis- laitteen (9mm)ja autoguiderin. Oletko kokeillut niitä käytännössä, miten ne pelaavat.
Tuomo Repo

jaava

Tilasin ja onhan se ollut mulla jonkun aikaa. Kokeilemaan en ole päässyt, koska putken kiinnitys jalustaan on vielä vaiheessa - olen tekemäsä sovituspalaa.

Multa uupuu myös guiderikamera. Muuton jäljiltä on edelleen hukassa modattu ToUcam. Meinaan tosin hommata tilalle kiinalaisen QHY5:n. Lähetin kiinalaiselle sähköpostia, mutta ei ole vastannut. Taitaa olla paras ostaa vaan englannista Modern Astronomys:stä.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

TuRe

Pidätkö tuota TS:n ALCCD5- kameraa (CMOS) liian epäherkkänä guidaukseen. Deep Sky- kuvaukseen siitä ei liene, valotusajat alle min, eikä jäähdytystä.
Tuomo Repo

jaava

LainaaPidätkö tuota TS:n ALCCD5- kameraa (CMOS) liian epäherkkänä guidaukseen.

Riippuu vaatimustasosta. Taivaalta löytyy niin himmeitä kohteita ettei mikään kamera ole riittävän herkkä. Mitä ihmiset on kommentoineet, niin kyllä guidaustähtiä on löytynyt. Omakohtaista kokemusta mulla ei vielä ole - kamera kun on tulossa tällä viikolla.

Tuo on muuten ymmärtääkseni sama kiinalainen QHY5 kamera, jonka saa monesta muusta paikasta halvemmalla.

LainaaDeep Sky- kuvaukseen siitä ei liene, valotusajat alle min, eikä jäähdytystä.

Plateettakuvia sillä ottanee ja guidukseenhan se on tarkoitettu. EOS 30D on sitten se varsinainen kuvauskamera mulla.

Mielenkiinnolla odotan kuinka yhdistelmällä EQ 3-2 + SYN SCAN, Off-axis guidaus ja SW 80 ED putki onnistuu syvän taivaan kuvat ja millaisilla valotusajoilla.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

jaava

Tänään tulikin ilmoitus postista ja kävin hakemassa saman tien.

QHY5 sopii suoraan TS:n kapean Off-axis guidermekaniikan kylkeen (kuva). Kuvassa näkyy myös mukana tullut PC:n ja kameran välinen USB-kaapeli (kameran päässä sellainen pienempi USB-liitin, muttei samanlainen kuin EOS 30D:ssä) sekä "nenäpala", sovitin jolla kameran saa 1.25 okulaariholkkiin.

Minkähänlainen kaapeli tuohon ST4-porttiin pitäsisi sopia (QHY5 -> SYNSCAN)? Tosin miksi käyttää ST4:ää, jos PC on kuitenkin mukana hommassa. Antaa ASCOM:n ohjata suoraan jalustaa.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.