Huurreputken rakennus

Aloittaja white velho, 09.10.2008, 19:47:47

« edellinen - seuraava »

white velho

Onko kenellän kokemusta huurreputken rakentamisesta. Itselläni olisi tarkoitus rakentaa sellainen nexstariini. Mikä olisi hyvä aine yms. Laittakaa kommentteja, nimittäin en jaksaisi huitoa hiustenkuivaajan kanssa koko aikaa. Olisiko olemassa muunlaisia tapoja ehkäistä huurretta. Olen kuullut jostain vastuksista, mutta en tiedä asiasta sen enempää.
Putkeni on clestron nexstar 8" (kato mun profiili siellä on kuva ks. putkesta)

Tapanivi

Jotkut ovat käyttäneet rullalle käännettyä telttapatjaa (tai palasta).   Ilmeisesti solumuovi ajaa hyvin asiansa.  Pitäisi itsekin tehdä huurreputki tuohon 11 tuuman celleriin.
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Iiro Sairanen

Ruskeeta pahvia vaikka pahvilaatikosta ja metri pari jeesusteippiä. Sillä yhdistelmällä olen omat huurreputket tehnyt ja hyvin toimii...ja ovat kestäviäkin. Ulkonäkö ei ehkä ole kaikkein kaunein, mutta eipä sitä tuolla pimeässä näekkään...tai jos näkee niin katselee liian valoisassa.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Tapanivi

Iiro on oikeassa, ei se näkö eikä koko vaan tarkoituksenmukaisuus  ;D
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Heb

Miksi huurreputki siis estää kosteuden korjauslasin tms. pinnalla? Pitääkö se lämpötilan jotenkin lämpimämpänä ja siten estää kosteuden tiivistymisen, vai mikä on se juttu? Valaiskaa minua!  ;)

J.L

Tässä minun versioni, äsken tein :grin: leikkasin vanhasta makuualustasta ja se on oikeast paljon tummempi, mutta otettu Nokian N73 kameralla salamalla niin tulos on mitä on :angel:
Skywatcher Skymax-102
Kiikarit 10x50
Silmät :D

white velho

Lainaus käyttäjältä: J.L - 28.12.2008, 18:31:29
Tässä minun versioni, äsken tein :grin: leikkasin vanhasta makuualustasta ja se on oikeast paljon tummempi, mutta otettu Nokian N73 kameralla salamalla niin tulos on mitä on :angel:



Itse tein kutakuinkin samanlaisen, paitsi ilmastointiteippiä on koko putken ympäri asti, kun tuo tuppaa aina mennä vähän lyttyyn.

Matias.

Lainaus käyttäjältä: Heb - 09.10.2008, 22:16:24
Miksi huurreputki siis estää kosteuden korjauslasin tms. pinnalla? Pitääkö se lämpötilan jotenkin lämpimämpänä ja siten estää kosteuden tiivistymisen, vai mikä on se juttu? Valaiskaa minua!  ;)

Yleensä lasi huurtuu jos lämpötila sen eri puolilla kasvaa riittävän suureksi. Tuo huurresuoja estää ilmaa liikkumasta linssin ulkopinnalla  ja tasaa lämpötilaeroa.
Myöskään autokatoksessa auton lasit eivät huurru vaikka vieressä ulkopuolella lasit ovat ihan huurteessa / jäässä.
Lämpö karkaa ylöspäin, joten putken kääntäminen alas tehostaa tuota huurteen estoa huurresuojan lisäksi.

Timo Kuhmonen

Kiinnostaisi kuulla vinkkejä myös. C8 XLT OTA:n kanssa käytän ohuesta muovista valmistettua kaupallista suojaa. Siinä kuitenkin on ongelmansa. Tahtoo suoja mennä joskus lyttyyn. Eikä ole kovin tukevasti kiinni putkessa, eli saattaa irrota jos vähän vahingossa tönäisee.

"Kaukaisissa haaveissa" on itse rakentaa tukevampi huurreputki C8 pariksi. Ainakin oman putkeni pölykansi tarjoaa rakenneidean. Etukorrektorilinssin ympärillä olevassa metallirungossa on pari metallinastaa (sisäpuolella). Näihin kiertyy kolot, jotka ovat pölykannessa. Eli tuossa ei suoja lähde irti vetämällä, vaan ensin pitää rakenetta hieman kiertää.

Olen miettynyt, josko sopivan halkaisijaltaan oleva muoviputki kävisi (siis sellainen joka menee lyhyen matkaa etupuolen metalliholkin sisään, kuitenkaan korrektoria koskettamatta). Muoviputken kylkeen työstäisi pari koloa sopivalle kohtaa - johon siis "nastat" sopii. Sopivat materiialit ja työstövälineet vielä pitäisi löytää...

Omassa kokoonpanossa tämä systeemi tarjoaisi samalla lämmityspannalle paremman sijoituksen. Sen saisi suoraan korrektorin ympärillä olevan alumiinikiekon ympärille, jolloin lämmönsiirto paranisi. Ei tarvitsi käyttää kuin tarvittava teho huurteenpoistoon (nyt panta tulee vastavalosuojan päälle, jossa siis kerros muovia sekä ohut solukumi)

Onko muissa C8 putkissa tälläinen rakenne ?

AP

Minulla on prikulleen sama OTA (blogisi perusteella). Hommasin siihen Kendrickin huurreputken-- Pari kertaa olin viritellyt näistä vaahtomuoveista sopivia ja ongelmaksi muodostui se, että säilytystä ne ei oikein hyvin kestä l. vetävät ovaalinmuotoiseksi.
Nykysysteemin alle menee Dew-Notit ja päälle tuo Kendrickin putki ihan hyvin, säilytys helppoa kun se on suora levy joka kääräistään vaan torven päähän velcrolla kiinni -- Jäykkää tavaraa.

T:AP
Antti Paaso

Make

Olen ajatellut hajavalon taltuttamiseksi rakentaa newton-putkeen jatkon, jota voisi kutsua eräänlaiseksi huurreputkeksi. Samalla tuli mieleen tärkeä seikka: flat-kuvat täytyy ottaa huurreputken kanssa, sillä optinen asetelma on erilainen ilman huurreputkea. Tästä seuraa se, että huurreputken täytyy olla melko jäykkä ja pysyä hyvin paikallaan kiertymättä, taipumatta tai muuttamatta muotoaan. Lisäksi huurreputken täytyy kestää myös flattiboksin paino muodon tai paikoituksen muuttumatta. Materiaalina telttapatja ei kuulosta riittävän jäykältä. Millaisia kokemuksia teillä on flattien kuvaamisesta huurreputken kanssa? Linssiputkissa nämä asiat ovat luonnostaan kunnossa: huurresuojat ovat jäykkiä.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

tiukkapipo

Lainaus käyttäjältä: Ale - 09.10.2008, 19:47:47
Onko kenellän kokemusta huurreputken rakentamisesta.
Olen kuullut jostain vastuksist.

Rakentelunurkka:" itse tehty dew heater". Sieltä löytyy lisää!

t:Tiukkis  :angel:


Mika Luostarinen

Lainaus käyttäjältä: Heb - 09.10.2008, 22:16:24
Miksi huurreputki siis estää kosteuden korjauslasin tms. pinnalla? Pitääkö se lämpötilan jotenkin lämpimämpänä ja siten estää kosteuden tiivistymisen, vai mikä on se juttu? Valaiskaa minua!  ;)

Päinvastoin kuin mitä usein luullaan, niin _paljaan_ pilvettömän taivaan alla yöaikaan seisova laite ei päädy samaan lämpötilaan kuin ympäröivä ilma. Syynä on ns "radiative cooling" eli laite päätyy kylmemmäksi kuin ympäröivä ilma ja se mahdollistaa huurun muodostumisen esimerkiksi optiselle pinnalle.

Huurreputki käytännössä asettaa SCT kaukoputken korjauslasin ns tunnelin perälle jolloin suurin osa korjauslasista ei "näe" taivasta (siis lämpösäteilyn näkökulmasta!) vaan se näkee sen huurreputken sisäseinämän.

Huurreputken seinämällä on korkeampi lämpötila kuin paljaalla yötaivaalla joten se itseasiassa toimii eräänlaisena lämmittimenä (vaikkei siihen kytkettäisi edes sähköä). Lisäksi huurreputken seinämä heijastaa takaisin lasista lähtevää lämpösäteilyä joka myöskin hidastaa huurun muodostumista.

Tästä huolimatta, kyllä korjauslinssi menee huuruun pitkän ajan kuluttua jos se osoittaa suoraan ylös.


Niin, oletteko koskaan laittaneet merkille, että esimerkiksi syksyllä parkkipaikalla seisovat autot ovat varhain aamulla huurussa, jos taivas on ollut yöllä pilvetön ja eivät ole, jos yöllä on ollut pilvistä.

Johtuu juuri siitä, että pilvettömän yön aikana autot ovat säteilleet lämpönsä ulkoavaruuteen (kirjaimellisesti) ja tulleet siksi kylmemmäksi kuin ympäröivä ilma. Kun on ollut pilviä niin lämpösäteily ei pääse karkaamaan ulkoavaruuteen asti vaan se jää poukkoilemaan pilvien ja maan välille joten huurretta ei käytännössä muodostu koska lämpö ei pääse karkaamaan.

Ehkä hieman heikosti selitetty yhden viinilasillisen jälkeen joten siksi linkki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radiative_cooling

:)

-ML




Kaizu

Säteilylämpömittari näyttää kirkkaan taivaan lämpötilaksi -50C - -60C. Pilvet ovat vähän lämpimämpiä.

Kaizu
Kai Forssen

VeskuP

Ajattelin touhustella tällaisen huurreputken/suojan tuohon Maksutoviin. Jossain täällä foorumilla oli hiljattain joku tehnyt kyseisen putken ilmanvaihtoputkien eristeestä. Sain sitä käsiini työmaalta ja ajattelin lisäksi tilata tuolta Taipaleautomotivelta tuollaisen valmiin lämmityselementin, jonka ajattelin liimata suojan sisäpintaan. Nyt vaan ongelmaksi muodostuu tuo tötterön pituus, osaisiko joku lonkalta heittää miten paljon se voi tulla tuosta putken suuaukon yli ilman, että se häiritsee havainnointia? Jossain tästäkin oli puhetta, mutta en vaan löytänyt missä... :afro:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro