Avaruus.fi - keskustelualue

Muut havaintolaitteet => Rakentelunurkka (ATM) => Aiheen aloitti: white velho - 09-10-2008, 19:47:47

Otsikko: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: white velho - 09-10-2008, 19:47:47
Onko kenellän kokemusta huurreputken rakentamisesta. Itselläni olisi tarkoitus rakentaa sellainen nexstariini. Mikä olisi hyvä aine yms. Laittakaa kommentteja, nimittäin en jaksaisi huitoa hiustenkuivaajan kanssa koko aikaa. Olisiko olemassa muunlaisia tapoja ehkäistä huurretta. Olen kuullut jostain vastuksista, mutta en tiedä asiasta sen enempää.
Putkeni on clestron nexstar 8" (kato mun profiili siellä on kuva ks. putkesta)
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: Tapanivi - 09-10-2008, 20:24:06
Jotkut ovat käyttäneet rullalle käännettyä telttapatjaa (tai palasta).   Ilmeisesti solumuovi ajaa hyvin asiansa.  Pitäisi itsekin tehdä huurreputki tuohon 11 tuuman celleriin.
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: Iiro Sairanen - 09-10-2008, 20:46:50
Ruskeeta pahvia vaikka pahvilaatikosta ja metri pari jeesusteippiä. Sillä yhdistelmällä olen omat huurreputket tehnyt ja hyvin toimii...ja ovat kestäviäkin. Ulkonäkö ei ehkä ole kaikkein kaunein, mutta eipä sitä tuolla pimeässä näekkään...tai jos näkee niin katselee liian valoisassa.
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: Tapanivi - 09-10-2008, 21:31:32
Iiro on oikeassa, ei se näkö eikä koko vaan tarkoituksenmukaisuus  ;D
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: Heb - 09-10-2008, 22:16:24
Miksi huurreputki siis estää kosteuden korjauslasin tms. pinnalla? Pitääkö se lämpötilan jotenkin lämpimämpänä ja siten estää kosteuden tiivistymisen, vai mikä on se juttu? Valaiskaa minua!  ;)
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: J.L - 28-12-2008, 18:31:29
Tässä minun versioni, äsken tein :grin: leikkasin vanhasta makuualustasta ja se on oikeast paljon tummempi, mutta otettu Nokian N73 kameralla salamalla niin tulos on mitä on :angel:
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: white velho - 17-01-2009, 13:14:53
Tässä minun versioni, äsken tein :grin: leikkasin vanhasta makuualustasta ja se on oikeast paljon tummempi, mutta otettu Nokian N73 kameralla salamalla niin tulos on mitä on :angel:



Itse tein kutakuinkin samanlaisen, paitsi ilmastointiteippiä on koko putken ympäri asti, kun tuo tuppaa aina mennä vähän lyttyyn.
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: Matias. - 17-01-2009, 20:26:52
Miksi huurreputki siis estää kosteuden korjauslasin tms. pinnalla? Pitääkö se lämpötilan jotenkin lämpimämpänä ja siten estää kosteuden tiivistymisen, vai mikä on se juttu? Valaiskaa minua!  ;)

Yleensä lasi huurtuu jos lämpötila sen eri puolilla kasvaa riittävän suureksi. Tuo huurresuoja estää ilmaa liikkumasta linssin ulkopinnalla  ja tasaa lämpötilaeroa.
Myöskään autokatoksessa auton lasit eivät huurru vaikka vieressä ulkopuolella lasit ovat ihan huurteessa / jäässä.
Lämpö karkaa ylöspäin, joten putken kääntäminen alas tehostaa tuota huurteen estoa huurresuojan lisäksi.
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: Timo Kuhmonen - 17-01-2009, 21:02:05
Kiinnostaisi kuulla vinkkejä myös. C8 XLT OTA:n kanssa käytän ohuesta muovista valmistettua kaupallista suojaa. Siinä kuitenkin on ongelmansa. Tahtoo suoja mennä joskus lyttyyn. Eikä ole kovin tukevasti kiinni putkessa, eli saattaa irrota jos vähän vahingossa tönäisee.

"Kaukaisissa haaveissa" on itse rakentaa tukevampi huurreputki C8 pariksi. Ainakin oman putkeni pölykansi tarjoaa rakenneidean. Etukorrektorilinssin ympärillä olevassa metallirungossa on pari metallinastaa (sisäpuolella). Näihin kiertyy kolot, jotka ovat pölykannessa. Eli tuossa ei suoja lähde irti vetämällä, vaan ensin pitää rakenetta hieman kiertää.

Olen miettynyt, josko sopivan halkaisijaltaan oleva muoviputki kävisi (siis sellainen joka menee lyhyen matkaa etupuolen metalliholkin sisään, kuitenkaan korrektoria koskettamatta). Muoviputken kylkeen työstäisi pari koloa sopivalle kohtaa - johon siis "nastat" sopii. Sopivat materiialit ja työstövälineet vielä pitäisi löytää...

Omassa kokoonpanossa tämä systeemi tarjoaisi samalla lämmityspannalle paremman sijoituksen. Sen saisi suoraan korrektorin ympärillä olevan alumiinikiekon ympärille, jolloin lämmönsiirto paranisi. Ei tarvitsi käyttää kuin tarvittava teho huurteenpoistoon (nyt panta tulee vastavalosuojan päälle, jossa siis kerros muovia sekä ohut solukumi)

Onko muissa C8 putkissa tälläinen rakenne ?
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: AP - 17-01-2009, 23:00:58
Minulla on prikulleen sama OTA (blogisi perusteella). Hommasin siihen Kendrickin huurreputken-- Pari kertaa olin viritellyt näistä vaahtomuoveista sopivia ja ongelmaksi muodostui se, että säilytystä ne ei oikein hyvin kestä l. vetävät ovaalinmuotoiseksi.
Nykysysteemin alle menee Dew-Notit ja päälle tuo Kendrickin putki ihan hyvin, säilytys helppoa kun se on suora levy joka kääräistään vaan torven päähän velcrolla kiinni -- Jäykkää tavaraa.

T:AP
Otsikko: Huurreputken vaikutus flatteihin
Kirjoitti: Make - 23-11-2010, 13:48:10
Olen ajatellut hajavalon taltuttamiseksi rakentaa newton-putkeen jatkon, jota voisi kutsua eräänlaiseksi huurreputkeksi. Samalla tuli mieleen tärkeä seikka: flat-kuvat täytyy ottaa huurreputken kanssa, sillä optinen asetelma on erilainen ilman huurreputkea. Tästä seuraa se, että huurreputken täytyy olla melko jäykkä ja pysyä hyvin paikallaan kiertymättä, taipumatta tai muuttamatta muotoaan. Lisäksi huurreputken täytyy kestää myös flattiboksin paino muodon tai paikoituksen muuttumatta. Materiaalina telttapatja ei kuulosta riittävän jäykältä. Millaisia kokemuksia teillä on flattien kuvaamisesta huurreputken kanssa? Linssiputkissa nämä asiat ovat luonnostaan kunnossa: huurresuojat ovat jäykkiä.
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: tiukkapipo - 23-11-2010, 20:04:58
Onko kenellän kokemusta huurreputken rakentamisesta.
 Olen kuullut jostain vastuksist.

Rakentelunurkka:" itse tehty dew heater". Sieltä löytyy lisää!

t:Tiukkis  :angel:

Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: Mika Luostarinen - 23-11-2010, 20:55:04
Miksi huurreputki siis estää kosteuden korjauslasin tms. pinnalla? Pitääkö se lämpötilan jotenkin lämpimämpänä ja siten estää kosteuden tiivistymisen, vai mikä on se juttu? Valaiskaa minua!  ;)

Päinvastoin kuin mitä usein luullaan, niin _paljaan_ pilvettömän taivaan alla yöaikaan seisova laite ei päädy samaan lämpötilaan kuin ympäröivä ilma. Syynä on ns "radiative cooling" eli laite päätyy kylmemmäksi kuin ympäröivä ilma ja se mahdollistaa huurun muodostumisen esimerkiksi optiselle pinnalle.

Huurreputki käytännössä asettaa SCT kaukoputken korjauslasin ns tunnelin perälle jolloin suurin osa korjauslasista ei "näe" taivasta (siis lämpösäteilyn näkökulmasta!) vaan se näkee sen huurreputken sisäseinämän.

Huurreputken seinämällä on korkeampi lämpötila kuin paljaalla yötaivaalla joten se itseasiassa toimii eräänlaisena lämmittimenä (vaikkei siihen kytkettäisi edes sähköä). Lisäksi huurreputken seinämä heijastaa takaisin lasista lähtevää lämpösäteilyä joka myöskin hidastaa huurun muodostumista.

Tästä huolimatta, kyllä korjauslinssi menee huuruun pitkän ajan kuluttua jos se osoittaa suoraan ylös.


Niin, oletteko koskaan laittaneet merkille, että esimerkiksi syksyllä parkkipaikalla seisovat autot ovat varhain aamulla huurussa, jos taivas on ollut yöllä pilvetön ja eivät ole, jos yöllä on ollut pilvistä.

Johtuu juuri siitä, että pilvettömän yön aikana autot ovat säteilleet lämpönsä ulkoavaruuteen (kirjaimellisesti) ja tulleet siksi kylmemmäksi kuin ympäröivä ilma. Kun on ollut pilviä niin lämpösäteily ei pääse karkaamaan ulkoavaruuteen asti vaan se jää poukkoilemaan pilvien ja maan välille joten huurretta ei käytännössä muodostu koska lämpö ei pääse karkaamaan.

Ehkä hieman heikosti selitetty yhden viinilasillisen jälkeen joten siksi linkki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radiative_cooling

:)

-ML



Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: Kaizu - 23-11-2010, 22:31:27
Säteilylämpömittari näyttää kirkkaan taivaan lämpötilaksi -50C - -60C. Pilvet ovat vähän lämpimämpiä.

Kaizu
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: VeskuP - 26-01-2016, 19:23:32
Ajattelin touhustella tällaisen huurreputken/suojan tuohon Maksutoviin. Jossain täällä foorumilla oli hiljattain joku tehnyt kyseisen putken ilmanvaihtoputkien eristeestä. Sain sitä käsiini työmaalta ja ajattelin lisäksi tilata tuolta Taipaleautomotivelta tuollaisen valmiin lämmityselementin, jonka ajattelin liimata suojan sisäpintaan. Nyt vaan ongelmaksi muodostuu tuo tötterön pituus, osaisiko joku lonkalta heittää miten paljon se voi tulla tuosta putken suuaukon yli ilman, että se häiritsee havainnointia? Jossain tästäkin oli puhetta, mutta en vaan löytänyt missä... :afro:
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: Lauri Kangas - 26-01-2016, 20:00:13
Tuskinpa tulee 1800mm maksutovilla minkäänlaisia haittavaikutuksia vaikka tekisit metrisen tötterön.
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: VeskuP - 26-01-2016, 21:03:40
Täytyykin ottaa sitten isompi palanen :grin:
Otsikko: Vs: Huurreputken rakennus
Kirjoitti: Mikko_L - 14-03-2019, 19:39:19
Leikkelin C5:een huurreputken tästä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/467970/Kaira-Extreme-makuualusta-55-x-190-cm
Sen sisäpuoli on mukavasti valmiiksi tumman sininen.

Eikös nyrkkisääntö ole että huurreputken vähimmäispituus etulasin yli on 1.5 x putken halkaisija eli 5" putkelle 7.5" = 19cm ja sen pitäisi yltää myös etulasin taakse putken päälle 0.5 x halkaisija eli tässä tapauksessa 6-7cm.  Enimmäispituus riippuu tietenkin putkesta; C5:n ulkohalkaisija on 15cm ja kun siinä on 1° näkökenttä niin tuosta saa maksimipituudeksi:

(150-127)/2/tan(1°) = 66cm 

Sitä pidempi (suora) tuubi alkaa vinjetoida.

Retkipatja on niin halpaa että sillä kelpaa harjoitella.  Ensimmäinen viritykseni oli liian lyhyt, nyt on parempi ja ostin samalla Motonetistä nappimagneetteja.  Tötterö pysyy kiinni niillä, eikä tarvitse tapella kuminauhojen kanssa.  Kaapista löytyy myös TS:n velouria, katsotaan jos vielä flokkaan sisäpuolen sillä, vaikka se kyllä tuplaa painon.

-Mikko