M1 - Äyriäissumu

Aloittaja Mikko Päivinen, 29.10.2006, 14:53:26

« edellinen - seuraava »

J-P

Hienoja M1 kuvia, haastava kohde, paljon detaljeja ja pieni kulmaläpimitta.
On suunnitelmissa kuvata heti kun säät ja seeing tukevat.

J-P

Cith

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 31.10.2009, 18:32:38

Mutta Cithin kuva kaipaisi ihan pikkuisen lisää valotusta. Onnistunut kuva muuten.

Muutaman 20min valotuksen arvelin kokeilla mut saa nähä kuin "uudella" 20D llä sujuu.
Tuntus kohisevan enemmän mutta ampglow hehkua vähemmän.

Err99...Suljin petti. Tuossa siis hyvä raato peltier yms. kokeiluun. ->
Modasin varakameran ja kellotin 35min. Ilmeisesti tullut jo vähän rutiinia Canonin purkuun :)
AkiH

Jurassic

Oma kuvausyritys tuotti tuollaisen tuloksen. Käytin valosaastesuodatinta ja kuvien fits- formaattia lrgb.
Meade dsi SW200/1000 30x 11.3sek.
Omegon eq5
Canon 1200D full spectrum mode

Cith

#48
Sainpas lopulta lisää väriä mukaan. Kiitos Iriksen loistavan kohdistuksen ja skaalauksen.
Putkena Meade LX200 10" , 20D, Ha 64min + RGB 4min30s. RGB 2500mm llä, Ha 1575mm llä.

Edit: 30D llä kuvatut 10s pätkät poistettu kohisemasta   
AkiH

J-P

Hieno kuva!
Paljon yksityiskohtia näkyvissä ja kauniit värit.

J-P


Cith

Kiitos.

Onhan se vähän rakeinen ja RGB lle alle 5min on turhan vähän.
Ihme kuitenkin kun nuo keskustan tähdet ei hukkuneet pahasti pikselimössöön.
AkiH

HenkkaM

Olen yrittänyt etsiä tätä kohdetta jo parinakin yönä kissojen ja koirien kanssa eiku, 127MAK ja 21mm hyperionilla+(baaderin neodymium&ir-cut) mutta ei löydy eikä näy vai eikö suurennus riitä vielä.
SW127MAK supatrak + ursa minor pro 3.0 goto
William optics dielectric diagonaali
Baader hyperion 21mm, 13mm ja 8mm
Moon and skyglow filtteri
Kiikari Kronos BPC 7x50 (valmistettu CCCP 1978)

juha_k

Kyllä pitäis näkyä, suurennusta ei tarvi noinkaan paljon.Suurennos syö vain himmeän kohteen kirkkautta entisestään.
Minulla on sama putki ja olen kyllä löytänyt kohteen jos keli vain on hyvä.
Suosikkiokulaarini sumuihin on 32mm plössl.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Lauri Kangas

Kyllähän se suurennus saattaa jopa parantaa näkymiä kun tummentaa taustataivasta. Tietysti kannattaa ensin pistää pienempää, jos ei länttiä meinaa edes löytyä.

Timpe

Tämä hukkuu valosaasteisella taivaalla taustataivaan kajoon turhankin hyvin ilman jonkinlaista valosaastesuodinta (UHC-S tai Sky&MoonGlow/Neodymium auttavat selvästi näkymisessä). Lähellä on kirkas ohjaintähti avuksi (Tseta Tau), joten sen avulla löytynee oikea kohta. Tässä etsinkartta.

Ai niin, Cithillä tosi hieno sumukuva!  :cool:
- Timo Inkinen

HenkkaM

Ok, kiitos rohkaisusta teille ja hyvä tietää että noilla vermeillä pitäisi näkyä ja löytyä!
Kiitos timpe mulla on käytössä tuo ursan toimittama messierin kohteet kirja jossa on kanssa yleensä hyvät etsintä kartat ja siltikin jää kohteita löytymättä kuten M33 jostain syystä. Mulla on myös käytössä tuo jälkimmäinen mainitsemasi suodatin.
SW127MAK supatrak + ursa minor pro 3.0 goto
William optics dielectric diagonaali
Baader hyperion 21mm, 13mm ja 8mm
Moon and skyglow filtteri
Kiikari Kronos BPC 7x50 (valmistettu CCCP 1978)

juha_k

M33 on laaja ja pintakirkkaus heikko, joten kukoputkella voi katsella kohteen läpi huomaamatta sitä.
Kannattaa etsiä kohde kiikareilla.

Nuo heikon pintairkkauden kohteet tosiaan häipyy näkyvistä kun on hiemankin valosaastetta ja keli heikohko, varsinkin jos kohde on suht alhaalla.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Lauri Kangas

Tarttee muuten muistaa, että kun M1 on tuollainen supernovahärveli jossa pyörii joku pulsarijässikkä sisällä, niin sieltä tulee synkrotronisäteilyä joka on spektriltään jatkuvaa, joten tähän ei pure suotimet ihan niin hyvin kuin vaikka planetaarisiin. Tietysti se jotain auttaa jos valosaasteen saa pois, kunhan ei haukkaa liikaa myös itse sumua samalla. Tuo punainen kuorihan lienee vetyä ja sen kyllä saa suotimilla esiin, mutta vain kameralla eikä silmillä.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 24.11.2009, 17:41:04
Tarttee muuten muistaa, että kun M1 on tuollainen supernovahärveli jossa pyörii joku pulsarijässikkä sisällä, niin sieltä tulee synkrotronisäteilyä joka on spektriltään jatkuvaa, joten tähän ei pure suotimet ihan niin hyvin kuin vaikka planetaarisiin. Tietysti se jotain auttaa jos valosaasteen saa pois, kunhan ei haukkaa liikaa myös itse sumua samalla.

Oma kokemus tuon näkymisestä on 300/1500mm Newtonilla, jossa UHC-S suodin nostaa "kapeudestaan" huolimatta M1:n todella hyvin esiin (muodot yms. detaljit näkyivät tai oikeammin pomppasivat silmille), mutta ilman suodinta tuo jäännös on tälläkin putkella vain tavallinen sumutuhnu kaupungin lähiötaivaalta katsottuna. Pienemmillä putkilla UHC-S:n kaltainen suodin saattaa toki syödä sumusta itsestään liikaa pois, joten havaintokokemus voi vaihdella putken apertuurin mukaan paljonkin.
- Timo Inkinen

HenkkaM

Kiitoksia teille kaikille neuvoista ja jos ei M1 täällä espoon leppävaarassa näy niin sitten kokeilen porkkalassa tai nuuksiossa jossa ei kaupungin valot ole haittana.
SW127MAK supatrak + ursa minor pro 3.0 goto
William optics dielectric diagonaali
Baader hyperion 21mm, 13mm ja 8mm
Moon and skyglow filtteri
Kiikari Kronos BPC 7x50 (valmistettu CCCP 1978)