Skywatcher Pro V.S Meade ETX

Aloittaja xpro, 01.10.2006, 14:20:49

« edellinen - seuraava »

xpro

Eli suunnitteila olis goto putki ja nyt näin aluksi olen miettinyt näitä kahta.

Sky-Watcher 150 + HEQ5 SkyScan
Meade ETX 125 (UHTC) autostar

Skywatcherilla näyttää olevan tukeva HEQ5 jalusta ja goto toiminto ja 150/1800 eli kuvista päätellen Skywatcher Pro olis laadukas valinta
verrattuna Meade:n mekaniikkaan...Meadella voi olla taas laadukkaampi optiikka, mutta paljon oon lukenu huonoa jalustastan laadukkuudesta ja motoriikasta joka yleensä särkyy liian helposti. Muovi rattaat muistaakseni Meadella, Skywatcherista ei tietoa.

Onko kukaan nähny omin silmin näitä kahta, ja kertokaa hyvät huonot puolet tai onko samassa hintaluokassa parempia?

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

tapioe

#1
Hei Jani,

Valinta kannattaa miettiä käyttötarkoituksen mukaan. Minulla on itselläni Meade ETX90 (UHTC), jossa on sama mekaniikka kuin isommassa 125 mallissa, sekä HEQ5 Pro jalusta. Jos sinulla ei ole tarvetta tähtivalokuvaukselle ja haluat kevyen, helposti mukana kulkevan putken voi ETX125 olla ihan kelpo vaihtoehto. Pelkkä HEQ5 Pro jalusta on paljon jykevämpi ja painavampi kuin ETX jalustoineen ja putkineen. HEQ5 Pro on myös paljon parempi jalusta, lähes äänetön verrattuna ETX:n kahvimylly ääneen, seurantatarkuus ihan eri luokkaa, goto tarkkuus ainakin yhtä hyvä jos ei jopa parempi. Uusimpien HEQ5 Pro jalustojen mukana tulee uusi versio 3.x käsiohjaimesta, joka mahdollistaa käsiohjaimen ohjelmistopäivitykset (ETX:ssä se on myös mahdollista). Meaden mukana tuleva käsiohjain ja ohjelmisto on hyvä, mutta ei oleellisesti parempi kuin uusin 3.x versio HEQ5 Prosta.

Kovilla pakkasilla ETX:n muovinen rakenne ei varmasti ole plussaa. Syntan jalustoja (HEQ5 Pro, HEQ6 Pro) on jossain myös moitittu pakkasenkestävyydestä, joka johtuisi jalustan huonosti valituista voiteluaineista. Luin kuitenkin äskettäin tutkimuksen, jossa ko. jalustoja jäädytettiin pakastinhuoneessa -35 celsiusasteen lämpötilaan ja jalustat toimivat ihan moitteettomasti, kunhan jalustalle annettiin virta kunnollisesta  ja riittävän tehokkaasta akusta (itse käytän 14V muuntajaa).

Jos päädyt tuohon HEQ5 Pro vaihtoehtoon, kannattaisi harkita SW 150 maksutovin sijaan SW100 ED linssiputkea, joka on varmasti paljon monipuolisempi sekä visuaalihavantoihin että mahdolliseen tähtikuvaukseen. SW100 ED on saanut kaikissa näkemissäni arvosteluissa ylistäviä arvioita. Hintakaan ei ole paljon kalliimpi, HEQ5 Pro + SW100 ED Villen Kellon kautta 1625 euroa (845 e jalusta +780 e SW100 ED).

tapioe

=======
SW80 ED
HEQ5 Pro
ETX90
DSI Pro









tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

xpro

#2
Se siinä Meadessa on hieman hankala, metelöi ja aika paljon muovi sälää.
Eli Skywatcherin ED 100 pro vois olla harkinnan puolella, kunhan löytää testi tietoja.

Kiitos Tapio hienosta tietolähteestä! sain ainaki jotain kullan arvosta tietämystä! :)
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

tapioe

Tässä on linkki http://www.skynewsmagazine.com/pages/reviews/skywatchertelescopesmj06.pdf yhteen testiartikkeliin (in english), jossa arvioidaan sekä HEQ5 ja HEQ6 Pro jalustoja sekä SW ED sarjan linssiputkia.  Arvioijina ovat muuten arvostetut Terence Dickinson ja Alan Dyer, jotka ovat mm.  kirjoittaneet mainion kirjan "The Backyard Astronomer's Guide".

tapio e.
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

diesel

Ei taida toi 100ED olla mikään turha putki.

Täällä testi : http://www.opticalvision.co.uk/documents/72.pdf

xpro

Jompikumpi on nyt ostoslistalla...ETX tai 100ED

Puuroa joutuu syödä jonku aikaa ;)
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

xpro

#6
Nyt olen enemmän Maksutovin puolella, itse tulisin putkea käyttämään maapäällisten ja myös avaruuden aarteita tutkiskelemalla.
Ja ite kuvausta en ole ainakaan näillä tienoilla aloittamassa, eikä se kuvaus tällä hetkellä kiinnosta.

Skywatcherilla on myös 150 maksutov + heq5 pro skyscan noin 1400euroa
Meade ETX 125 AT maksaa noin 1500euroa...

Eli näistä kahdesta joudun tällä hetkellä valitsemaan. Olen myös lukenut että Intes putket ovat laadukkaita 5-vuoden takuulla ja melko hintavia.


TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Jorma Koski

hei,

Sky-Watcher Evostar120ED Pro apokromaattinen linssiputki on testissa Tähdet ja avaruus lehden 16.10. ilmestyvässä numerossa.

Yllättävän hyvä instrumentti hintaansa nähden! Kyseistä putkea voi käydä koittamassa tositoimissa Artjärven havaintokeskuksessa. 80ED ja 100ED ovat edullisia vaihtoehtoja.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

zenix

Ursan Helsingin toimipisteessä on tuo MAK150 nähtävillä. Itse ajattelin hankkia Sky-Watchet Pro 150 -putken. :)

xpro

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

xpro

Legendaan sitten päädyin: Skywatcher ED 80 joka on tarkoitus käyttää Piggyback Skywatcher 130/650 joka on sitten myöhemmin tulee olemaan muutaman viikon päästä Heq5 Skyscan jalustan kyydissä!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

zenix

Lainaus käyttäjältä: Jani - 02.02.2007, 19:57:14
Legendaan sitten päädyin: Skywatcher ED 80 joka on tarkoitus käyttää Piggyback Skywatcher 130/650 joka on sitten myöhemmin tulee olemaan muutaman viikon päästä Heq5 Skyscan jalustan kyydissä!


Itse päädyin myös SW ED 80 linssiputkeen. Täysin sopiva minulle ja sitä voi kuljettaa helposti mukana. Jäi rahaa ostaa kunnon okulaarit päälle :)

SALOMONI

Lainaus käyttäjältä: Jani.W - 19.10.2006, 20:01:38
Se voi olla ihan ok putki, ja ite olen harkinta puolella (vieläkin)

http://www.opticalvision.co.uk/documents/SkyWatcher_Pro_Skymax_150_review.pdf


noissahan näytästäs olevan iha asiallisesti polttoväliä kokoonsa nähden

esim 150 maksutovissa on 1800mm
ja sit 180 maksutovissa jopa 2700 mm   :shocked:

tomppa

Totta, 2700mm polttoväli 7'' putkessa on aika mukea, siitä on hyötyä Kuussa, Planeetoissa ja planetaarisissa sumuissa. DS- kuvaaminen onkin sitten vähän hankalampaa. :grin: