NGC 6210

Aloittaja Pekka Moisio, 25.09.2008, 08:58:49

« edellinen - seuraava »

Pekka Moisio

Tuon "voiko värejä nähdä" keskustelun innoittamana katsoin pienimmällä putkellani, eli Celestron SLT 130:llä Herkuleksessa sijaitsevaa planetaarista eilen yöllä parvekkeeltani. Kohde löytyi helposti goton ja kartan avulla ja näkyi 93x suurennuksella tähtimäisenä kohteena. Mitään värejä en huomannut, joten suurennusta lisäämällä 185x kohde muuttui tähtimäisestä selväksi "palloksi jolla oli epäselvät utumaiset reunat" vieläkään en saanut mitään väriä tai edes kuvitelmaa väristä esille. Totesin, että kun väriä ei näy, niin mulla on varmaan liian pieni putki, huonot olosuhteet ja jne.. Sitten sain kuningasidean, että laitampa suurennusta vielä lisää! laitoin 2,2x barlowin ja 408x suurennuksen avulla kohde näytti todellisen luonteensa!  :o Nyt olin ainakin "näkevinäni" sinivihreän reunoiltaan hiukan epätasaisen pallon.

Se, että näinkö oikeasti värejä tässä kohteessa noin pienellä putkella ja vielä parvekkeelta, jonka vieressä on 10metrin päässä kaksi katulamppua alaviistossa, suurennuksella, joka on (80x/peilin halkaisija tuumissa) paaaljon isompi, kuin "teoreettinen maksimisuurennus" jää mysteeriksi. Kuvitelma väristä ja selkeä muoto tulivat kumminkin esiin vasta kun menin älyttömiin suurennuksiin ja elämys oli todella vahva ja hieno  >:D

Tästä hurmaantuneen piirsin myös kohteen ja kirjoitin viereen, että sinivihreä reunoiltaan hiukan epätasainen pallo.

Onko muilla ollut samanlaisia vahvoja kokemuksia/elämyksiä tämän tai muiden kohteiden kanssa. Siis että niinsanotusti nähdään jotain, mitä ei pitäisi pystyä näkemään tai TMS...

Laitteina oli SLT 130, 3.5mm Nagler, Zeiss Barlow, ei filttereitä. RM ~5

Munkki

En ole ihan viimeaikoina tuota havainnut ja muistikuvani on, että kohde on vain valkoinen pallo. Tuonkin kohteen olen taas valinnut havainto-ohjelmaani joten täytyy oikein koittaa. Toisaalta nykyään teen havainnot pikkuisella putkella joten mitään merkittävää tuskin on minun havainnoistani luvassa.

Tuo väri keskustelu on sinäänsä mielenkiintoinen, että juurikin eilen havaitsin kahta planetaarista (ngc7009 ja ngc6826), enkä liiemmälti voi sanoa värejä havainneeni. Ngc7009 on niin pahuksen kirkas, että sehän on "vain" valkoinen". Ngc6826 ei ole yhtä tiheä ja jos sitä ei sano harmaaksi, niin ehkä sinertävä tai vihertävä - rehellisesti kuitenkin harmaa ja sen sävyt ovat lähimpänä näkemääni. Tosin jos en erikseen itseltäni kysy, että: "Minkä värinen tämä kohde nyt on?", niin eipä tule noita värejä oikein edes ajateltua. Eli ainakin minun pitäisi hyvin teitoisesti aina kysyä tuota väriä itseltäni jotta sitä tajuaisin yrittää kohteista tunnistaa.
Mikko Salokannel

Pekka Moisio

Epäilyttää vielä itseänikin tämä, siksi kysynkin muiden kokemuksia ja mieleipiteitä. Yksi mielenkiintoinen juttu on kanssa se että olin näkevinäni viimetalvena 18" putkellani M42:ssa hieman punertavaa sävyä Astronomikin UHC:n läpi. Onko tästä kokemuksia muilla?

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 25.09.2008, 17:13:40
Epäilyttää vielä itseänikin tämä, siksi kysynkin muiden kokemuksia ja mieleipiteitä. Yksi mielenkiintoinen juttu on kanssa se että olin näkevinäni viimetalvena 18" putkellani M42:ssa hieman punertavaa sävyä Astronomikin UHC:n läpi. Onko tästä kokemuksia muilla?

Olen nähnyt pari kertaa M42:n punertavana 16" putken läpi valosaasteisessa taajamassa. En ole varma onko väri todellista vai johtuuko esim tv:n katselusta juuri ennen havainnointia, muistaakseni hämäränäkökään ei juuri ollut kerennyt kehittyä. Suotimen läpi en uskaltaisi värejä arvioida, sillä itse suodin voi aiheuttaa väriä.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Never

Mä olen usein kanssa huomannut että kun telkun edessä löhöttää niin kyllä punasta näkyy myös taivaalla. Mitä nyt tulee näihin väreihin niin...

Tarkoitus on siis nähdä värejä ilman suodatinta. Pistät Skyglow suotimen okulaariin niin näet kaiken vihreänä.

NGC 7009 on todennäköisesti liian matallalla jotta siitä pystyisi värejä luotettavasti täältä Suomesta näkemään. Joskus taisin pikkuputkella laittaa että näkyi hieman sinertävänä, mutta tämä olikin sitten Kyprokselta muistaakseni.

Ja siis lähinnä värejä kohteista näkee pienillä suurennoksilla. Parvekkeelta katsottuna, ilma väreilee varmaan ihan kiitettävästi.

/Jake

Pekka Moisio

Joo astronomikin UHC päästää punaista päätä läpi kanssa että saattaa johtua siitä. Pitää kokeilla M42:sta uudestaan ilman suodinta, kunhan se nousee tarpeeksi korkealle.

Voi kyllä olla kuvitelmissani tuo minun sinihihreä väri mitä "näin" eilen. Luultavasti värejä näkee, jos vaan haluaa niitä nähdä oikein kovasti :D Silti, tuo ngc 6210 ottaa suurennusta vastaan mukavasti. Täytyy kokeilla isommalla putkella paremmalta paikalta, että mitä yksityiskohtia siitä saa kaivettua esiin.

Kaizu

Käväisin juuri Halkiassa ja katsoin 1/2 metrisellä NGC6210:aa. Suurennusta oli 100x, sumu oli kuin epätarkka tähti mutta näytti turkoosin väriseltä. M57 sen sijaan oli huomattavasti isompi ja mustavalkoinen.

Kaizu
Kai Forssen

Munkki

Minäkin tätä viime yönä havaitsin pikkuisella 8cm putkellani. Käytin suurennuksia 120...240 ja vaikka kohde näkyy kirkkaana utupallona, en voi sanoa tunnistaneeni värejä - vaikka yritinkin.
Mikko Salokannel

kjj

Herätellääns vanha ketju...

Päätin itse eilisillalla ihmettellä tätä 6210:ä parvekkeelta melko valosaaseisella alueella. Putkena oli 8" SCT. Oikeastaan yritin jo katsella tätä toissapäivänä, mutta en silloin ollut aivan varma, katsoinko oikeaa kohdetta, koska tuo 6210 oli yllättävän pieni - pienempi kuin osasin odottaa, vaikka olin sen pienuudesta lukenutkin.

Pienemmillä suurennoksilla (siis luokkaa 100 ja alle) todellakin tuo turkoosi väri yllätti - kyseinen täplä erottui juuri värinsä puolesta muutamasta ympäröivästä suunnilleen yhtä kirkkaasta tähdestä. Isommilla suurennoksilla täplä vähän suureni ja väri ikään kuin hävisi - toisaalta seeingkin oli sen verran huono siinä yhdentoista aikaan illalla, että mitään reunojen yksityiskohtia tai muotoja oli melkolailla mahdotonta havaita.

"Turkoosinsinertävä huonosti tarkentuva tähti"

kurppa

Käytättekö jotain filttereitä vai ilmanko katotte?
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

kjj

Lainaus käyttäjältä: kurppa - 27.09.2012, 16:32:12
Käytättekö jotain filttereitä vai ilmanko katotte?

Sekä että - ilman suotimia tulee lähinnä vain tarkistettua, ettei mitään olennaista ole suotimen takia jäänyt näkymättä.

Ehdottomasti käytetyin suodin itselläni (emissio)sumujen kanssa on Baaderin UHC-S.


kurppa

Löytyy myös multaki toi UHC-S
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

Mikko_L

Nostan tämän ikivanhan ketjun, eipä visuaalipuolella ole monta tietylle kohteelle omistettua aihetta (jos kohta ei muutakaan toimintaa).

Viime yönä taas tätä tuijotin 25cm dobsonillani.  Kaikista löytämistäni sumuista tässä on syvin sinivihreä väri mitä olen nähnyt - varmaan yhdistelmä pientä kokoa, suurta pintakirkkautta ja puhdasta emissiospektriä.  Ehkä Saturnus- ja Kissansilmä-sumuja voi myös sanoa värikkäiksi mutta nekin ovat haaleampia.  NGC 7027 Joutsenessa on myös pieni ja kirkas, mutta väri ei ole yhtä syvä.  NGC 6210:aa voi katsoa suoraan ja kirkkaus riittää niin ettei se kutistu olemattomiin, ja samalla tappisolut pääsevät hommiin - 71x suurennuksella (3.5mm lähtöpupilli) väri on täysin saturoitunut "neonvalonvihreä" (ok, happi III...), 142x suurennuksella (1.8mm lähtöpupilli) näkyy jo muotoakin ja väri on vieläkin selkeä.  Tuosta voisi päätellä että pienemmilläkin putkilla väri näkyy kunhan ei käytä liikaa suurennosta, mutta silloin kohde on lähinnä tähtimäinen.

Käykää katsomassa vielä ennen kuin uusi kuu ja sen jälkeen kesäyöt vievät pois!

-Mikko

ps. #nofilter
(ei tainnut olla hashtageja vuonna 2012)
36/50/76/127/250mm