Elokuu 2008

Aloittaja Julius, 16.08.2008, 15:04:44

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Aika hyvä resoluutio! Milläs välineillä tämä on kuvattu?
Vesku
www.vkastronomy.com

jarikankaanpää

Välineet ovat samat kuin ennenkin; 12"SCT Meade Lx-200 UHTC, 2x Barlow(Meade), Baader Ir-pass suodin, ja DMK 21 AF04.AS - kamera. Framerate: 30fr/sek  & valotus 1/15 -1/30 sec. Yksi 800 kuvan setti,
josta karsittu vain epäterävät pois. Eli lopullisessa pinossa on varmaan 400-500 kuvaa. Näin suurta kuvamäärää voi käyttää vain "hyvän sään aikana"- etuna on vähäisempi kohina vaikka terävyys kärsii jonkin verran.
Jari Kankaanpää

Julius

#33
Lainaus käyttäjältä: Marko.J - 24.08.2008, 16:14:54
Onneksi olkoon uudesta putkesta! Komea kuva sillä irtosi.  ;D

Pistetään nyt tänne minunkin elokuuni, eli tässä olisi vuorostaan valoisan taivaan päiväkuu, kuvattu tänään (24.8.) n. klo 9.30. Putkena minun vanha RET-50 HEQ-5 jalustalla, kamera Pentax K100D. Pinottu muutamasta kuvasta Registax 4:llä.

Kiitti vaan! Sai sitä kyllä 6 viikkoa odotellakin.  :P

Liki samaan aikaan otettuja kuvia nuo minunkin on. IR-pass-suodin tekee vaan lisää kontrastia
päiväkuvaukseen. Tuli tuona päivänä otettua liki 20 GB videota, josta suurin osa on vielä työstämättä.
Tässä vielä Jarinkin kuvaamaa Tychoa ja toisessa kuvassa Schiller isoimpana kraaterina.

Edit: 1 typo korjattu.

jarikankaanpää

Hienoa jälkeä Julius! Kuu ja planeetat olisivatkin usein aamulla ja päivällä korkealla horisontista  ja hyvin kuvattavissa. Arkinen aherrus vain ylleensä estää kuuhun kurkottelun.
Tässä yöllä (24.8.) kuvaamani Rupes Recta.
http://www.lakeudenursa.fi/galleria/v/jarik/kuu/Rupes+Recta.jpg.html?g2_imageViewsIndex=2
Jari Kankaanpää

Lauri Kangas

Loistokuvia. Juliuksen Schiller-kuvassa (muistaakseni se kirjotettiin noin) ihan ameriikan meininkiä. Jarin kuva täräyttää päin naamaa, kun noista rupes rectan viereisen Birt-kraaterin ympäryskraatereista olen itse normaalisti mittaillut kuukuvieni erotuskykyä. Paras mihin olen päässyt on tuo vasemman reunan rotkon päädyn alapuolella oleva parikilometrinen Birt D. Jarilla näkyy vähän paremmin. ;)

Julius

Kiitokset kommenteista! Ja ihan tarpeellinen oikaisu Laurilta. Unihiekkaa
silmillä nimi jotenkin näytti parinkin tarkistuksen jälkeen ihan hyvältä. :)

Jarin kuvien tasolle ei tälläkään putkella vielä yllä mutta riittänee
minulle pitkäksi aikaa, toivottavasti.

Otin 39 videopätkää yhteensä ja työstäessäni huomasin
seeingin varsin suuren vaihtelun reilun tunnin session aikana.
Oma Rupes Recta-otokseni oli harmikseni yksi heikoimmista.
Tässä sen sijaan Keplerin seutua.

jarikankaanpää

Hieno setti Juliukselta.
Minulla olis vielä kolme kohdetta tuosta 24.8. kuutamosta: Plato, Kopernikus ja "Timo Kantolan kantabub" ;)
Tässä Kopernikushttp://www.lakeudenursa.fi/galleria/v/jarik/kuu/Kopernikus_002.jpg.html?g2_imageViewsIndex=2   
Jari Kankaanpää

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: jarikankaanpää - 30.08.2008, 23:20:46
Tässä Kopernikushttp://www.lakeudenursa.fi/galleria/v/jarik/kuu/Kopernikus_002.jpg.html?g2_imageViewsIndex=2   
Tää on kyllä aika komea... Oon pitänyt Kopernikusta vähän sellaisena referenssinä kun itse olen kuvaillut, joten tästä on helppo todeta että wau.
Vesku
www.vkastronomy.com

jarikankaanpää

Kiitoksia Vesa. Upea on tuo sinun potkurisikin tuolla sumuosastolla.
Edellisessä viestissä mainitsemani kohde piti olla tietenkin "Timo Kantolan kantapub"
Jari Kankaanpää

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: jarikankaanpää - 30.08.2008, 23:42:35
Kiitoksia Vesa. Upea on tuo sinun potkurisikin tuolla sumuosastolla.
Edellisessä viestissä mainitsemani kohde piti olla tietenkin "Timo Kantolan kantapub"

Odotan innolla!
Upeita.
Timo Kantola

Lauri Uusitalo

Lainaus käyttäjältä: TMKK - 30.08.2008, 13:21:25
Melkein kaikki kuukuvat on hienoja, mutta millonkohan tapahtuu jokin mullistus, eli joku kuvaa kotisohvaltaan jonkun parikytämetrisen kuukiven? Tai minkäkokoista putkea & suurennusta semmoiseen hankkeeseen tarvitsee? Enkä mä tiedä, onko se ihmeellistä, kun astornetinkin porukka kuvaa alle 1km kokoisia kraattereita?  ???

20 metrinen objekti nakyy kuusta noin 0.011" (kaarisekunnin) kokoisena.  Kilometrinen nakyy 0.5" kokoisena. Siina on jonninmoinen ero.

Mikali ilmakehaa ei olisi, niin Keckin (10m) teleskoopilla paasisi about 0.012" erotteluun. Vaan onkohan Dawesin raja sopiva kuun kuvaamisen pahkailyyn? Talla hetkella Keckin parhaimmat erottelukyvyt adaptiivisella optiikalla taitavat olla 0.04" luokkaa. Mitahan valotusaikaa pitaisi Keckilla kayttaa kuukuviin?

Enpa usko etta astronetin porukka, vaikka loistavia kuvia ottaakin, tuollaista kivea saa kuvaan nakyviin, ainakaan omalla putkella kotisohvalta.
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

Timo Kantola

VLT:llä on kokeiltu, pääsivät noin 130m erotuskykyyn..
"With angular resolution of about 0.07 arcsec - corresponding to 130 metres at the distance of the Moon "
http://www.eso.org/public/outreach/press-rel/pr-2002/phot-19-02.html

EDIT:
Kunhan sopiva kuvaus mahdollisuusi tulee, niin laitanpa samalta alueelta vertailu kuvan..
Timo Kantola

Lauri Uusitalo

Hyva linkki Timppa. Mielenkiintoista, etta kuva sinansa ei eroa laadullisesti foorumilaisten kuvista. Ainoastaan skaalassa on kymmenkertainen ero.
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

einari

Joo, mielenkiintoinen linkki Timpalta.
Lueskelin että kuvalle ei ole muuta tehty kuin 'backround subtraction' ja poistettu muutamia suttupikseleitä.
Olisivat nyt ottaneet samalla kokeeksi muutama sata/tuhat kuvaa ja ajaneet ne Registaxin läpi  :D
___
Tapio