M42 - Orionin suuri kaasusumu

Aloittaja Make, 23.09.2006, 12:40:22

« edellinen - seuraava »

naavis

M42 näkyy parvekkeelleni hyvällä tuurilla 45 minuuttia yössä, mutta kuvasin tätä kohdetta hätäisesti keskiviikkoiltana vieroitusoireita lievittääkseni, kun pilviin sattui aukko. Valotusta ehti kertyä 15x70s valosaasteen keskellä. Välineinä modattu Canon EOS 450D, ISO800, CLS-filtteri, 200/2.8L + 1.4x telejatke. Tämä talvitaivaan jalokivi täytyy ehdottomasti ottaa uusiksi paremmalla ajalla ja paremmasta paikasta.

Make

Pitkästä aikaa laajakaistakuva: M42 viime yöltä. RGB (bin2x2) = 10x30s = 5 min / kanava, L (bin1x1) = 15x30s ja 15x120s (HDR) eli valotusta yhteensä 52min 30s. Seeing oli pahimpia, mitä olen nähnyt täälläpäin. LRGB-kuvan prosessointirutiini on vähän hukassa, tuli tehtyä sitä sun tätä. Täytynee vielä prosessoida uudelleen.

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Make - 11.12.2010, 12:03:26
LRGB-kuvan prosessointirutiini on vähän hukassa, tuli tehtyä sitä sun tätä.

"Sitä-sun-tätä" nostaa hyvin tuota himmeää sumuhöttöä reuna-alueiltakin, joten ihan mallikas ja hyväsävyinen kuva tuosta tuli :laugh:
Laaja-alainen kontrasti paranee varmaan hippusen uusintakäsittelyssä, mutta kun on kyse sumukuvasta, niin ei paha näinkään...
- Timo Inkinen

A Kuittinen

#348
Tässäpä oma versioni kohteesta. Kuvattu 10.12.2010, pakkasta noin -15 astetta. Laitteisto toimi hyvin, kuvaajalle tuli kylmä joten hän karkasi sisälle ja jätti kuvaukset kesken. :grin:

Modaamaton Canon EOS 550D, ISO1600, 10min 37s (15s, 30s ja 45s pätkissä) + flätit. Celestron 200/1000 Newton. Kuva isoksi klikkaamalla.


Täytyy vielä todeta, että Markulla on todella hieno kuva! :smiley:

Asko Hänninen

Scopos 400/66 linssiputkella ja canon 500d kameralla. Iso 1600 ja valotusta 80min puolen minuutin osissa

Jyrki

Asko,

Toivottavasti et pane pahaksesi, mutta kokeilin hieman venyttää sinun kuvaasi lisää ja katsoa millaista tavaraa siellä on piilossa. Ja näyttäisihän siellä olevan...
En yrittänyt korjailla värejä, taustoja tms. ja aikaa meni tasan 2 minuuttia.

t. Jyrki

Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Asko Hänninen

Ei haittaa minua ollenkaan. Kuvankäsittely ei oikein tahdo itseltäni vielä luonnistua, joten kiva jos innokaita löytyy, jotka viitsii parannella omia yrityksiäni. Kuva tosiaan näyttää hienommalta nyt, kiitokset siitä.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Asko Hänninen - 30.12.2010, 16:49:11
Scopos 400/66 linssiputkella ja canon 500d kameralla. Iso 1600 ja valotusta 80min puolen minuutin osissa

Hyvä kuva tuosta sumualueesta ja sait samalla naapurin juoksevan miehenkin mukaan samaan kuvaan :wink:
- Timo Inkinen

Jussi Koponen

Mitenkäs tuota hdr:ää sovelletaan, kun räplätään pinottuja kuvia? haluaisin saada jollain ilveellä tuon keskustankin näkymään. Lyhyempiä valotuksia tuonne sekaan pitää ottaa, mutta pinotaanko nekin vaan suoraan, siis näiden pidempien valotusten kaverina?

Valotin 20 minuuttia, 40 sekunnin pätkissä ja tulos oli sen verran hyvä, että ajattelin ottaa tämän kohteen haltuun enemmällä valotuksella.

Lauri Kangas

Mä olen kuvannut ison nipun pitkiä valotuksia ja pienen nipun lyhempiä, pinonnut ne erikseen ja yhdistänyt käsin fotarilla vähän itse kehitellyllä epäterävän maskin menetelmällä. Ihan turkasen vaikeaa ja kuvaan mielummin helpompia kohteita. Tuolla Unsharp Mask -hakusanalla löytyy tutoriaaleja juuri M42-kuvien yhdistämisestä.

VeijoT

#355
Kokeilin huvikseni kuinka äkkiä Ha.lla ja 300mm 1:2.8 objektiivilla saa tuon Orionin keskiosan poltettua puhki, ja puhkihan se meni, joten lisäsin tuohon keskiosan päälle yhden 3 sek valotuksen.
Tässä kuvassa on vain H-alpha valoa, joten sinertävä sävy joka tulisi tuon sumun ja juoksumiehen ympärille jäi pois tästä versiosta.

Pitemmällä valotuksella olisi nousut noita ruskehtavia sävyjä taustalta mukaan, jos olisin saanut jatkettua valotuksia, mutta en viitsinyt väistellä kokoajan pilviä.

Veijo T


lauto

mikä 300mm sulla on siinä kiinni?

VeijoT

Lainaus käyttäjältä: lauto - 11.01.2011, 18:08:54
mikä 300mm sulla on siinä kiinni?

Objektiivi oli Canon 300mm 1:2.8 L, Tämä oli Canon FD perällä, jonka muutin M42 kierreperälle. Sony NEX kameroihin saa minkä tahansa valmistajan objektiivi sovitteita valmiina.

Tähän tein sovitteen itse.
http://avaruus.kuvat.fi/Kuvausvalineet/Sony%20NEX-5/slides/Canon300mm%20Sony%20NEX-5.jpg

Veijo T



vesa k

Hei
Tässä kuvaa sumun keskuksesta-


vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Murtsi

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 03.01.2011, 19:29:39
Mitenkäs tuota hdr:ää sovelletaan, kun räplätään pinottuja kuvia?

Terve, tuolla ainakin on jotakin tästä aiheesta http://www.astropix.com/HTML/J_DIGIT/PS_HDR.HTM . En ole itse kokeillut mutta sopivan tilaisuuden tullen on tarkoitus myös kuvata tätä kohdetta.