M42 - Orionin suuri kaasusumu

Aloittaja Make, 23.09.2006, 12:40:22

« edellinen - seuraava »

AP

#120
Olen siinä ymmärryksessä, että se on se Nikonin oma kennon edessä oleva filtteri / RAW -pakkaus(NEF)joka ottaa punaista pois aika lailla- Tämänpä takia
astrokuvauksessa kai suositaan Canonin tuotteita- No itsepä kun kuvaan omaksi ilokseni ,enkä ns. tieteellisessä tarkoituksessa  ja olen kuvannut Nikonin rungoilla jo 20 vuotta niin paha on enää vaihtaa.... 
;)

T:AP
Antti Paaso

DJ

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 27.01.2008, 20:10:31
Onko se UHC filtteri vai Nikon joka vähentää punaisen värin määrää. Joskus aikaa sitten kuvasin Canonilla tuota aluetta ja kuvasta tuli melko punainen. Myös AP:n Nikonilla ottamassa kuvassa oli samankaltainen väritasapaino kuin tässä.

Kaizu

Mistä kuvasta puhut? Alemassa kuvassa värit on kohdallaan niin kuin ne tuli ruudulle (en ole koskenut väreihin). Ylimässä olen itse siirtänyt ne - vihreä vähemmän, koska se oli huomattavasti voimakkampi kuin sininen ja punainen, mutta tuo paljon melua mukanaan, ja sinista enemmän (joten voi sanoa että punaista on vähemmän kuin sinista, ainakin tästä syystä).

PS: Olen vain aloitamassa DeepSky kuvauksen, joten voi olla että teen jotain väärin :)
---

90/600 APO Triplet; Meade LXD75 mount.

---
ASTRONOMY.FI  PRIRODA.FI

Naamakirja: http://vkontakte.fi/#6905653

Kaizu

Oma otokseni on linkin takana 3. ylhäältä http://www.kaiforssen.fi/Tahtikuvasivu2.htm.
Se on selvästi punaisempi kuin sinun tai AP:n Nikonilla ottamat. Ihmettelin että johtuuko ero kamerasta vai suodattimesta vai kuvaajasta. Onko jossain kuvassa jotain tehty väärin, sitä en tiedä. Lopputuloksista vain näkyy että väritasapaino on erilainen.
Ap:lle kommenttina: jotkut kuvistani ovat kyllä punaisia mutta voin taata että ne eivät ole "tieteellisiä". Kuvaamisen motiivi meillä on yhtäläinen.

Kaizu
Kai Forssen

-Jarz-

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 28.01.2008, 16:29:21
Oma otokseni on linkin takana 3. ylhäältä http://www.kaiforssen.fi/Tahtikuvasivu2.htm.
Se on selvästi punaisempi kuin sinun tai AP:n Nikonilla ottamat. Ihmettelin että johtuuko ero kamerasta vai suodattimesta vai kuvaajasta. Onko jossain kuvassa jotain tehty väärin, sitä en tiedä. Lopputuloksista vain näkyy että väritasapaino on erilainen.

Katselin kuvasi histogrammia ja siinä ei vaikuttaisi olevan värikanavat ihan kohdakkain, mistä syystä tuo punainen väri korostuu.



Tuohon vaikuttaa eniten kameran valkotasapainoasetus ja vähemmän modaamattoman kameran mahdollinen värien korostaminen ominaisuutena.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: AP - 27.01.2008, 20:25:47
Olen siinä ymmärryksessä, että se on se Nikonin oma kennon edessä oleva filtteri / RAW -pakkaus(NEF)joka ottaa punaista pois aika lailla- Tämänpä takia
astrokuvauksessa kai suositaan Canonin tuotteita- No itsepä kun kuvaan omaksi ilokseni ,enkä ns. tieteellisessä tarkoituksessa  ja olen kuvannut Nikonin rungoilla jo 20 vuotta niin paha on enää vaihtaa.... 
;)

T:AP

En usko että NEF on juuri punaiselle häviöllinen tallennusmuoto. Leikkaa kyllä varmasti lineaarisesti, jos leikkaa.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

AP

#125
No sitten se on se Nikonin oma suodatin... ;D

(EDIT: Ja/Tai olen taas(kin) ymmärtänyt/muistanut  jotain luettuani väärin)

T:AP
Antti Paaso

Kaizu

Tähtikuvasivulla oleva pienennyksen väritasapaino näyttää olevan hieman poskellaan. Ison kuvan histogrammissa kaikiien värien minimikohta oli kutakuinkin samassa paikassa. Visuaalisesti ero oli melko pieni, tummat alueet näkyivät hieman punaisempina. Ero oli kuitenkin pieni verrattuna Nikonin sävyihin.

Kaizu
Kai Forssen

Joke

Ihka ensimmäinen sumukuvani 31.1 :). Kuvauspaikkana Kaustinen. Meaden 6" Newton, LXD75, Nikon D50. Iso 800, 3*30s + darkit. Toinen kuva osasuurennos.
Edellisenä iltana LXD75:n selässä oli Skywatcher Skyliner 200 ja yritin kuvata samaa kohdetta, mutta tuuli otti sen verran kivasti 'isompaan tuubaan' etteivät 30s valotukset onnistuneet lainkaan.



Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

DJ

Ei ole minun valokuva, mutta mielestäni se on mahtava!

Kuvattu tavalisella valokuvausobjektiivilla, joka oli ostettu käytettynä noin 30 eurolla :) Joten jokainen pystyy tälläiseen, edes ilman kaukoputkea ja pienella rahalla :)

---

90/600 APO Triplet; Meade LXD75 mount.

---
ASTRONOMY.FI  PRIRODA.FI

Naamakirja: http://vkontakte.fi/#6905653

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: DJ - 03.02.2008, 11:28:19
Kuvattu tavalisella valokuvausobjektiivilla, joka oli ostettu käytettynä noin 30 eurolla :) Joten jokainen pystyy tälläiseen, edes ilman kaukoputkea ja pienella rahalla :)

Hyvä seuranta, H-alfa-filtteri, kamera joka näkee tarpeeksi punaista = yli 30e. Ei niitä kuvia valitettavasti pelkillä kakkuloilla oteta. Kymmenelle hyvälle yölle vuodessa tulee mukava hintalappu.

Mutta upeahan tuo on.

Horus

Lainaus käyttäjältä: DJ - 03.02.2008, 11:28:19
Ei ole minun valokuva, mutta mielestäni se on mahtava!

Muistutuksena vaan, että kolmannen osapuolen kuvien kohdalla olisi hyvä mainita kuvaaja yms. tiedot. Lisäksi laittaisin mieluummin linki kuvaan kuin itse kuvan näkyville.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

ajt

Lainaus käyttäjältä: Horus - 08.02.2008, 08:09:26
Muistutuksena vaan, että kolmannen osapuolen kuvien kohdalla olisi hyvä mainita kuvaaja yms. tiedot. Lisäksi laittaisin mieluummin linki kuvaan kuin itse kuvan näkyville.

Itse ihan toisen alan ammattitutkijana olisin iloinen, jos tuotelmiani joku julkaisisi amatööripalstoilla. Referenssi pitäisi silloin ehdottomasti olla. Periaatteessa myös pitäisi olla lupa julkaista kuva tms, mutta minä en sitä vaatisi, jos sen kerran yleensäkin olen laittanut yleiseen jakeluun. Eipä sitä julkaisulupaa yksityiset henkilöt muutenkaan yleensä vaadi, paitsi kaupallisiin tarkoituksiin.

Varsinaisista kaupallisista paperi- tai nettijulkaisuista lainatuissa kuvissa ehdottomasti pitäisi olla copyright ownerin lupa. Nuo ovat aika herkkiä asiasta.

Eli siis se referenssi olisi todellakin tärkeä, jos kuva jostakin lainataan tai linkitetään.

Toni

#132
Tuossa oma yritelmäni M42:sta. Kuvattu 13.2.2008 klo 21.20-22.10 kuunvalossa ja ajoittain kovassa tuulessa. Nikon D50, 300 mm, f/5.6, valotusta 25x30s. Yksittäiskuvat olivat aivan luokattomia mutta stäkkäyksellä saa näköjään jotain aikaiseksi. Kuvakoko alkuperäinen, pinottu Registax 4.0:lla ja epärelevantit reunat leikattu pois.

http://profile.imageshack.us/user/toniveik/images/detail/#103/orionleikattudq5.jpg
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

Lauri Kangas

Tässäpä sitä taas tulee. Tällä kertaa ensimmäinen yritys modatulla 350D:llä. C8, 12min. Eilen illalla kaikki meni pieleen, heittelehtivistä jalustoista äkilliseen räntäsateeseen.


JussiR

Välillä täytyy kokeilla jotain sellaista, mistä varoitellaan, että näin ei pidä tehdä.
02. 03.-ilta oli kirkas, ja ajattelin kokeilla, mitä välineistä saa irti. Tässä versio M-42 sumusta.
SW-100 ED + Canon 5D. Valotus 1x 60 sek. Herkkyys 3200 asa. Jalustana Eq 3-2.

JussiR