Auringon kuvaaminen kameran omalla optiikalla

Aloittaja Spaca, 28.07.2008, 11:01:35

« edellinen - seuraava »

MarkoM

Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Titi P

Kiitos vastauksista. Samanlaisista arvoista olin ajatellut aloittaa kuvaamisen ja tietysti kokeilla myös muita säätöjä. Aloittelijalle on tärkeää saada vinkkejä ja peilata ajatuksiansa kokeneitten harrastajien osaamiseen.

Pappis

Väsäsin Baaderin aurinkosuojakalvosta 70-200 objektiivin nokalle suodattimen, jonka pistin polarisaatio ja UV-protectorin väliin. Kuvaus 200 mm polttovälillä onnistui hyvin jopa käsivaralta (1/1000 s, F8, ISO 100), mutta kuva ei ole aivan terävä.

Jos valotan kuvan yli, aurinko saa vähän koman näköistä utua ympärilleen. Ja se aurinkokalvo ei ole aivan "silitetyn suoraa", vaikuttaako tämä miten?  Muita vinkkejä?

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 15.03.2015, 20:38:44
Väsäsin Baaderin aurinkosuojakalvosta 70-200 objektiivin nokalle suodattimen, jonka pistin polarisaatio ja UV-protectorin väliin. Kuvaus 200 mm polttovälillä onnistui hyvin jopa käsivaralta (1/1000 s, F8, ISO 100), mutta kuva ei ole aivan terävä.

Jos valotan kuvan yli, aurinko saa vähän koman näköistä utua ympärilleen. Ja se aurinkokalvo ei ole aivan "silitetyn suoraa", vaikuttaako tämä miten?  Muita vinkkejä?
Kannattaa lukea tämä Hannun kommentti, koskien aurinkokalvon sijoittamista kahden toisiinsa kierretyn filtterin välille. Tätä edeltää yksi viesti, jossa on mallikuva.
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=13892.msg129672#msg129672

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 15.03.2015, 20:38:44
, mutta kuva ei ole aivan terävä.
Eihän se ihme ole jos on kaksi ylimääräistä suttaavaa lasia ennen etulinssiä.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 15.03.2015, 21:09:00
Kannattaa lukea tämä Hannun kommentti, koskien aurinkokalvon sijoittamista kahden toisiinsa kierretyn filtterin välille. Tätä edeltää yksi viesti, jossa on mallikuva.
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=13892.msg129672#msg129672
Kiitos! Tämä oli mennyt ohi...

MarkoM

Ei minulla ainakaan mielestäni mitään ongelmaa ole ollut UV- ja keltafiltterin väliin laitetun AstroSolar -kalvon kanssa:



(Canon 70D, Sigma DC 18-250mm OS HSM (@250 mm), valotusarvot manuaalisesti; f/9, 1/500s, ISO100, tarkennus automaattisesti).

Olin vieläpä sen verran laiska, etten viitsinyt edes ruuvata objektiivissa jo olevaa UV-suodinta pois eli tuossa on jo kolme suodinta nokalla... Tulinkin siihen tulokseen, että enemmän vaikuttaa tarkennuksen osuminen kohdilleen, seeing, objektiivin optiikan laatu ja ennen kaikkea polttoväli (en ainakaan itse oleta saavani 250 millisellä vastaavia ja yhtä tarkkoja kuvia kuin jos käytettävissä olisi vaikkapa 600 millinen).
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

cmas

#22
Ajattelin, että päivitänpä tätäkin hieman oman näkemykseni ja kokemukseni pohjalta. Siirryin siis lätkimään koko kiekon kuvia valkoisessa valossa teleoptiikalla.

Kalusto:
- Sony A7iii
- Sony SEL200600G (200-600 mm zoomi)
- Sony SELTC20 (2x telejatke)
- Scopetech Mount zero - manuaalinen alt-az-jalusta, ei seurantaa
- Leofoto Ranger LS-364C -kolmijalka
- Baader AstroSolar -suodin, ASSF115, esim. https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7676_Baader-AstroSolar-Spotting-Scope-Filter---Aperture--115-mm-Tube--120-135-mm.html
- Optiikan nokalla on suojasuotimena ollut Marumi DHG lens protect ja olen pitänyt sitä kiinni sekä aurinkokuvauksessa että kuukuvauksessa, koska se ei ole aiheuttanut mitään nähtävää ongelmaa.

Kuvaan 1200 mm polttovälillä ja käyttäen Sonyn sähköistä suljinta. Tyypillisessä kuvaustilanteessa etsin auringon kennolle 400 mm polttovälillä, zoomaan 1200 mm:iin ja käytän automaattitarkennusta. Tarvittaessa säädän manuaalisesti sen jälkeen tarkennusta, mutta tällä polttovälillä automaattitarkennus toimii hämmentävän hyvin joka kerta.

Kamerassa käytän nopeinta "sarjatulta", joka ottaa 10 fps:llä raw-kuvia kunnes kameran bufferi on täynnä. Sen jälkeen kuvia tulee hieman hitaammin, mutta yleensä kun aurinko on valunut kennon laidasta toiseen kuvia on jotain 1000 ja 1500 välillä. Muuten kuvaan vakioasetuksilla 1/400 sec, iso 250, f/18.

Yllä mainitulla tavalla olen ollut kuvanlaatuun varsin tyytyväinen. Esimerkki alla referenssiksi (klikkaamalla isommaksi). Kuva on muutettu prosessoinnin aikana mustavalkoiseksi ja säädetty loppukuosiin mustavalkoisena. Värit on väännetty omaa silmää miellyttäväksi Photoshopissa lopuksi.



naavis

Hämmästyttävän hyvää jälkeä kameraoptiikaksi ja järkkärin sarjatuleksi. :cool: Yleensä näin tarkkaa jäljeä näkee vain isommilla putkilla ja videoon kykenevällä kameralla.

cmas

Lainaus käyttäjältä: naavis - 30.03.2021, 10:45:42
Hämmästyttävän hyvää jälkeä kameraoptiikaksi ja järkkärin sarjatuleksi. :cool: Yleensä näin tarkkaa jäljeä näkee vain isommilla putkilla ja videoon kykenevällä kameralla.

Juu, ajattelin itsekin, että tässä joutuu hyväksymään merkittävästi huonontuneen kuvanlaadun, mutta onneksi yllätyin positiivisesti. Vielä kun ois jossain vaiheessa mahdollista päivittää runko A7Riv-malliin, niin saisi vielä merkittävän määrän pikseleitä lisää tähän pakettiin  :azn:

Tämän järkkärin omat videomoodit (1080p@120fps ja 4k@30fps) testasin toki myös, mutta videot ovat liiaksi pakattuja. Sarjatuli-raw sen sijaan toimii mukavasti auringon lisäksi myös kuukuvissa.