Auringon kuvaaminen kameran omalla optiikalla

Aloittaja Spaca, 28.07.2008, 11:01:35

« edellinen - seuraava »

Spaca

Onko kymmenen aukkoa himmentävä harmaasuodin riittävä kittioptiikan oman himmennyksen lisäksi, jos meinaa saada järkeviä kuvia tulevasta auringonpimennyksestä? Kuvauksessa etsimenä on varmaan järkevää käyttää optisen etsimen sijaan LiveViewiä.
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Kaizu

Aurinko taitaa olla aika pieni kohde kittiobjektiiville, suosittelen
Mylarilla himmennettyä teleä.

Kaizu
Kai Forssen

Spaca

#2
Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 28.07.2008, 11:37:27
Aurinko taitaa olla aika pieni kohde kittiobjektiiville, suosittelen
Mylarilla himmennettyä teleä.
Joo tiedossa on, että se on käytännössä samankokoinen kuin kuu. 55-250mm kittitelellä ottaa jo kuitenkin jonkinlaisia kuukuvia. :) Pääasiassa olisi tarkoitus kuvata tuolla minun dobsonilla mutta välilllä sitten tuolla 450D putken ohi. :) Mistäs niitä Mylarilla himmennettyjä suotimia löytyy?
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Timo Kuhmonen

Kuten Kaizu jo sanoi, jäänee auringon kiekko kuvassa kyvin pieneks kittiputken polttovälillä....

Jonkinlaisia kuvia voisi ehkä saada aikaan kittioptiikallakin. Tarkoitan lähinnä "aurinko maisemassa" tyylisiä kuvia jotka otetaan tetyin väliajoin. Suuntaus kameralle olisi koko ajan sama. Silloin periaatteessa voisi antaa auringon lipuvan kiekon palaa puhki. Photoshopilla tai muulla softalla saisi useasta eri osavalotuksesta työstetty "lopullisen" kuvan (pimentyvän auringon rata taivaalla pimennyksen vaiheineen, ja maisemaa kuvaan lisäksi). Tarvittavaa polttoväliä tähän on hieman hankala arvioida, laajakulmainen kumminkin. Auringon liike taivaalla, maisema kuvassa, pimennyksen kesto ja muut seikat vaikuttaa tässä tilanteessa...

Tähänkin hommaan itse hankkisin Baader kalvoa...

Spaca

Ahaa, eli Kaizu tarkoitti sillä Mylarilla himmentämisellä niitä Baaderin Astrosolar kalvoja? Kiitti kommenteista!

Taidanpa kameran optiikalla keskittyä tunnelmakuviin... Tärkeintä että putken kautta otetut kuvat onnistuu, varsinkin nyt kun räntäsadettakin on luvassa... ;)
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Spaca

Heh, Oulussa olikin sen verran pilvistä, että tuli sitten kuvattua kaukoputken sijaan nimen omaan pelkästään kameran omalla optiikalla! Pilvikerroksen vuoksi kaukoputken ja AstroSolar-kalvon läpi aurinkoa ei näkynyt kuin hetkittäin eikä kuvaaminen sen läpi ollut siis mielekästä. Kyllä tuo 250mm:n kittiputki edes jonkinlaisiin kuviin tällaisella säällä riittää! Tässä yksi esimerkki ja loput löytyy blogini aurinko-osiosta:





Huom! Tätä ei saa yrittää pilvettömältä taivaalta...
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Ande749

Tällaisia kuvia saa D70:llä ja 70-300-Sigmalla hitsauslasin läpi. Polttoväliä nyt tietysti saisi olla enemmän mutta mutta edullisenkin pään 500-milliset putket maksavat sen verran, että sillä hinnalla saa jo kohtuullisen kaukoputkenkin tykötarpeineen.

Kaizu

Canonin kit-objektiivi on muistaakseni EF-S 18-55/3.5-5.6 ja sillä ei auringosta saa kovin isoa kuvaa. 250 millinen on jo tele ja sillä saa auringon jo kohtuu kokoiseksi. Itse kuvasin pimennystä 300millisellä ja olisin siihen vielä kaivannut telejatketta mutta en sitä siinä pimeydessä löytänyt. Minä käytin objektiivin edessä mylaria.

Kaizu
Kai Forssen

portsu73

Tässä vanhalla canonin fd-putkella kuvattuna n.250mm
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

Spaca

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 04.08.2008, 10:56:25
Canonin kit-objektiivi on muistaakseni EF-S 18-55/3.5-5.6 ja sillä ei auringosta saa kovin isoa kuvaa. 250 millinen on jo tele ja sillä saa auringon jo kohtuu kokoiseksi. Itse kuvasin pimennystä 300millisellä ja olisin siihen vielä kaivannut telejatketta mutta en sitä siinä pimeydessä löytänyt. Minä käytin objektiivin edessä mylaria.
450D:tä myydään myös ns. tuplakittinä johon tulee EF-S 18-55/3.5-5.6 IS ja EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS, joten sen lisäksi että tuo pidempi putki on toki tele on se myös kittiputki. :) Tällaisen paketin siis omistan. Anteeksi saivartelu... ;)
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Kaizu

Saivartelua tai ei, kuva on ihan hyvä.

Kaizu
Kai Forssen

Titi P

Tarvitsen vinkkejä auringon kuvaamiseen: aukko, ISO ja valotusaika? Kaikki muutkin vihjeet tervetulleita.
Tarkoituksenani on kuvata aurinkoa, mitä en ole tehnyt aikaisemmin. Ajattelin käyttää Canonin Mark II, 70-300 mm obskaa ja askartelemaani aurinkosuodatinta (UV- ja fluoresenssisuodattimet, niiden välissä aurinkofilmi).

Jussi Koponen

Eiköhän tuo ihan kokeilemalla selviä? Valotusaika riippuu myös hieman jalustasta. Digiaikana niitä kuvia voi kuitenkin rätkiä ihan miten paljon huvittaa. Lähde vaikka ISO100, f8 ja jostain 1/500 tienoilta ja katso mitä näkyy vai näkyykö.
Olen joskus vuosia sitten ottanut pari räpsyä aurinkokalvon läpi, eikä se montaa testiotosta vaatinut.

JKyytinen

Minulla on pääasiassa ollut 1/500s. f/11 ISO100. Kokeilemalla selviää.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

monni

Lainaus käyttäjältä: JKyytinen - 04.07.2014, 21:54:10
Minulla on pääasiassa ollut 1/500s. f/11 ISO100. Kokeilemalla selviää.

Samoilla pallokentillä pyöritään.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."