M31 - Andromedan galaksi

Aloittaja Vesa Kankare, 16.09.2006, 03:01:30

« edellinen - seuraava »

mistral

Nätti kuva. Pilvimäinen vaikutelma pettää, yksi piste pilvestä tarkoittaa jo kymmeniä valovuosia.

Erik Pirtala

#886
Andromedaan oli pakko palata taas. Galaksi ei olisi mahtunut kuvakenttääni kokonaan, joten tein kahden paneelin mosaiikin. Molempiin paneeleihin keräsin yhteensä 8,5 tuntia valotusta LRGB -valotusajoilla 2,5:2:2:2. Kuvassa on siis yhteensä 17 tuntia valotusta 2min pätkissä. Kiintolevyllä on taas pieni ähky päällä

Sain onnekseni kuvata kohteen jokaisen osavalotuksen täysin kuuttomalta ja pimeältä taivaalta, ja kyllä sen huomasi datan laadusta. Yllätyin, miten paljon himmeää höttöä tuolta sai esiin.



Tuolta löytää laadukkaammat versiot https://www.astrobin.com/w0p0lw/

mistral

Upea kuva. Sinulla on rautainen rutiini kun tuot uutta kuvaa niin usein.

DarkSide

Kertakaikkisen upea kuva.. ps.vetää sanattomax

Pappis

Jopa M110 pölyvanat näkyvät selkeästi! Kerrassaan hieno suoritus!

Jouko_Kettunen

Onpa Erkillä huikea parannus vuoden 2019 kuvaan verrattuna!

Erik Pirtala

Kiitoksia kommenteista! Kelit on ollut tosi suosiollisia, joten kauden on saanut avata kahdella pitkällä projektilla. Nyt näyttää taas tulevaisuus aika sateiselta  :tongue:


Tunturisusi

En tiedä mitään tästä kuvaamisesta, mutta olen vuosia katsellut noita Hubblen kuvia. Ja olisin tätä automaattisesti pitänyt Hubblen ottamana kuvana. Onkin siis otettu Suomessa maasta käsin. Aivan huikea ja täydellinen. Tällaisten kuvien ääreen meikäläinen jää aina aikailemaan, sillä tämähän virittelee ajatuksia monin tavoin.

väre

Ensimmäinen vakava yritys tähtikuvauksen saralla on nyt tehty. No onpa ainakin selvinnyt mitä ei vielä tiedä, ja hurjasti on opeteltavaa. Vehkeet kuitenkin toimii ja maanantaina sain jo toista tuntia kuvaa tuosta takapihalta. Nyt sitten pitäisi opetella tuota kuvankäsittelyä. Tämän kuvan suurimmat ansiot taitavat olla siinä että se on itse otettu. :wink:
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

einari

Vähän ehkä liikaa pehmennystä, mutta ei suinkaan kannata hävetä.
Tästä se lähtee.
___
Tapio

mistral

Hieno, kuva miljoonien vuosien takaa.

väre

Tuo keskusta paloi niin pahasti puhki, että yritin siistiä sitä vähän nätimmäksi pehmentämällä. Minä olen vuosien mittaan katsellu näitä kuvia täällä ja kehitys on ollu kyllä hurjaa ja rima korkealla, jos yrittää laittaa paremmaksi. Minä en edes yritä. :smiley: Mutta onhan tuo jännää ja mielenkiintoista touhua, ja antaa vähän perspektiiviä pienelle ihmiselle.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

väre

#897
Tein tuolle uuden käsittelyn. Mielestäni parani, mutta on tämä vaikeaa. Täytyy kyllä hattua nostaa näille konkareille tällä foorumilla.
Edit. Vaihdoin kuvan uuteen versioon.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

PetriKe

Tästäpä ei tänne ole ihan lähiaikoina uusia versioita tullut.
Tässä oma versio.

TelescopeLive, Takahashi 106ED, QHY600, LHaRGB.
Kuvankäsittely: Petri Kehusmaa (PixInsight ja Photoshop)

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

väre

Tuli hieno, tykkään noista väreistä.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R