Newtonin laserkollimointi

Aloittaja Skiba, 27.03.2008, 10:58:35

« edellinen - seuraava »

OceanH

Tuo putki on siis 10" dobson, 1200mm/254mm.

Itseasiassa kun tarkemmin katsoin niin pieni rengas kun asettuu silmäni iiriksen kohtaan niin samalla se kohdistuu peilin kannatin ristikon risteyskohtaan mutta sitten musta reunus ei ole aivan samanlainen kuten tuossa edellä linkin kuvassa vaan musta reunus on vasemmasta reunasta melkein "nollassa" eli vasemmassa reunassa ei ole mustaa reunusta näkyvissä oikeastaan lainkaan mutta pyöreä peilimäinen heijastus, jonka keskellä pieni rengas on, näkyy kokonaan pyöreänä eli onko tuo nyt sitten ihan ok?

Mitä tarkoittaa nopea putki?

Sri nämä tyhmät kysymykset.

Javs86

Lainaus käyttäjältä: OceanH - 07.11.2016, 20:16:00
Tuo putki on siis 10" dobson, 1200mm/254mm.

Itseasiassa kun tarkemmin katsoin niin pieni rengas kun asettuu silmäni iiriksen kohtaan niin samalla se kohdistuu peilin kannatin ristikon risteyskohtaan mutta sitten musta reunus ei ole aivan samanlainen kuten tuossa edellä linkin kuvassa vaan musta reunus on vasemmasta reunasta melkein "nollassa" eli vasemmassa reunassa ei ole mustaa reunusta näkyvissä oikeastaan lainkaan mutta pyöreä peilimäinen heijastus, jonka keskellä pieni rengas on, näkyy kokonaan pyöreänä eli onko tuo nyt sitten ihan ok?

Mitä tarkoittaa nopea putki?

Sri nämä tyhmät kysymykset.



Nopea putki valovoimaisuudeltaan  f5--> pienemmät putket f4, f3, f jne... Keräävät "nopeasti" valoa
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

henkkac

Siinä pääpeilissä on joko 3 tai 4 kiinnitintä peilin reunoissa, näkyykö ne tuon kuvan mukaisesti yhtäpaljon peilin reunoilla kun katsot siitä okulaarin reijästä keskeltä?
http://www.astro-baby.com/collimation/fast%20collimation.jpg

OceanH

Pääpeilin 4 kiinnikettä näkyy ja kaikki yhtä paljon.

Aluksi katsoin niin että otin myös okulaarin adapterinkin pois mutta kun nyt otin pelkän okulaarin pois niin näyttäisi olevan kaikki ihan ok.

Hyvä että en lähtenyt mitään säätelemään.

VP

Lainaus käyttäjältä: OceanH - 07.11.2016, 21:54:39
Pääpeilin 4 kiinnikettä näkyy ja kaikki yhtä paljon.

Aluksi katsoin niin että otin myös okulaarin adapterinkin pois mutta kun nyt otin pelkän okulaarin pois niin näyttäisi olevan kaikki ihan ok.

Hyvä että en lähtenyt mitään säätelemään.

Kollimointia ei kannata pelästyä, ennen pitkää säätöjä joutuu tekemään ja jos jotain menee pieleen se on aina peruutettavissa. Jos haluat putkestasi juuri oikein kollimoidun niin suosittelen lämpimästi investoimaan kunnolliseen laseriin:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p6361_Farpoint-2--Collimation-Kit-with-Carrying-Case---Laser-and-Cheshire.html

Toki halvemmallakin laserilla kollimointi onnistuu, tuon isoimpia etuja ainakin minun kokemuksien mukaan on se etten ole yhdessäkään putkessa saanut aikaan juurikaan klappia. Kun tietää että laser oikeasti osoittaa sinne minne pitääkin kollimointi helpottuu huomattavasti.

Tuosta näkee hieman eroja:
https://www.youtube.com/watch?v=ukDvQrRYgHo

-V

OceanH

No joo, ihmisten keksimiä juttuja nuo kollimoinnitkin ja kyseessä muutama ruuvi mitä säädetään ja ohjeita nykyään löytyy netistä tekipä mitä tahansa mutta se oli hyvä että aloin täällä kyselemään enkä aloittanut turhaa säätelyä, sitä kun ei noita ohjekirjoja eikä käyttäjä manuaaleja tule juurikaan luettua ennen kuin tulee se OHO! juttu :)


Ari Haavisto

Itsekin katselin juuri tuota Farpointin 2" laseria, mutta luovuin ajatuksesta kun tajusin, että siinä paluusäde ei kulje takaisin laserin läpi tähtäinlevylle. Eli tulosta ei näe livenä pääpeiliä säätäessään, vaan pitää kurkkia fokusointiputkeen sisäkautta. Ei hyvä, ainakaan minun tapauksessani kun pääpeili pitää säätää kaoottisesti peilinpidintä ruuvilla jännittämällä...

Uuden putken myötä taas uudestaan tuli eteen se, että käytännössä kaikki holkit, kiinnikkeet, sovitteet ja clampit ovat joko väljiä tai kiristävät okulaarit ja laserit joko kieroon tai muuten vain miten sattuu. Kamerasysteemit olen pyrkinyt kokoamaan kierteillä, mutta fokuseriin pitää mennä 2" holkilla. Ja 1,25" laser vaatii vielä supistimen. Supistimia on hyllyssä vaikka minkälaisia, mutta kaikki surkeita. Yllättäen pahin kaikista TS:n self-centering twist-lock. Tähän asti olen taklannut tämän niin, että olen maalannut spray-maalilla 1,25" halpislaserin holkin paksummaksi, jolloin se sopii adapteriin klappaamatta, mutta nyt uudella putkella myös itse 2" fokuserin kiristin pitää taas rakentaa uusiksi. Ja laserin kanssa taas klappiongelmia kun maalit kuluneet pois. Ja kun muutenkin oleellista on se, että laserin saa joka kerta luotettavaan asentoon fokuseriin ja lisäksi kameravarustus asettuu sitten samaan asentoon kuin missä laser oli.

Lähdin taklaamaan ongelmaa ensinnäkin sillä, että tilasin SW:n 2" fokuserin putkeen alkuperäisen tilalle suoraan sopivan 2" Baaderin clicklock - clampin. Tätä mallia ei ole aiemmin ollut saatavilla uusiin SW fokkareihin sopivalla M54x1 kierteellä. Tällä saa pidemmän tukipituuden ja kiinnityksen pitäisi olla tukeva. Katsotaan...
http://www.baader-planetarium.com/en/accessories/adapters-imaging-accessories/eyepiece-clamps/clicklock-2inch-m54-skywatcher.html

Kaveriksi sitten tilasin eilen Hotechin 1,25/2" SCA crosshair laserkollimaattorin: http://www.astroshop.eu/laser-pointers/hotech-1-25-2-sca-laser-collimator-crosshair-laser/p,22957

Tuossa pitäisi olla halpiskollimaattoreita pienempi täplä ja lisäksi tuo ristikko täplän ympärillä, jolloin täplän kadotessa kollimaattorin keskiöön, voi valoviiksien avulla säätää vielä tarkemmin loppuun. Eikä klappia. Katsotaan...


Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

OceanH

Tuon SW 10" dobsonin ruuvit kehnoja, varsinkin ruuvit joilla kiristetään okulaarit paikoilleen sekä tähtäinputki pitimeensä, aivan liian löysä kierre, tuota itsekin mietin vääntääkö ruuvit okulaarin kieroon, olenkin kiristänyt ruuvia ainoastaan sen verran että okulaari pysyy paikoillaan.

Tähtäinputken ruuveihin en luota kun ensimmäisen kerran aloin painamaan etulinssin tulppaa paikoilleen niin putosi koko tähtäinputki pois pitimestään, lohenpyrstöuran stoppari väärällä puolen koska putki pääasiassa osoittaa melkeinpä aina taivaalle.

Hyvä putki aihioksi josta rakennella mieleisensä mutta tuohon hintaan saisi olla jo laadukkaampi edes ruuvien osalta ettei niitä tarvitse teippailla tai lukita jotenkin muuten.

VP

Joo tuo Farpointin laserhan on vain apupeilin suuntaukseen ja pääpeilin karkeaan suuntaukseen. Cheshirellä tehdään pääpeilin hienosäädöt, toki sekin vaatii okulaarista kurkkimista joka ei miestä korkeammalla putkella ehkä ole paras vaihtoehto.

Tuota lohenpyrstön stopparia olen etsimissä kironnut monesti. Se saisi olla juuri päinvastaisella puolella.

-V

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 08.11.2016, 22:02:07
...Lähdin taklaamaan ongelmaa ensinnäkin sillä, että tilasin SW:n 2" fokuserin putkeen alkuperäisen tilalle suoraan sopivan 2" Baaderin clicklock - clampin. Tätä mallia ei ole aiemmin ollut saatavilla uusiin SW fokkareihin sopivalla M54x1 kierteellä. Tällä saa pidemmän tukipituuden ja kiinnityksen pitäisi olla tukeva. Katsotaan...
http://www.baader-planetarium.com/en/accessories/adapters-imaging-accessories/eyepiece-clamps/clicklock-2inch-m54-skywatcher.html

Kaveriksi sitten tilasin eilen Hotechin 1,25/2" SCA crosshair laserkollimaattorin: http://www.astroshop.eu/laser-pointers/hotech-1-25-2-sca-laser-collimator-crosshair-laser/p,22957

Tuossa pitäisi olla halpiskollimaattoreita pienempi täplä ja lisäksi tuo ristikko täplän ympärillä, jolloin täplän kadotessa kollimaattorin keskiöön, voi valoviiksien avulla säätää vielä tarkemmin loppuun. Eikä klappia. Katsotaan...

Päivitetäänpä tätä hieman. Tuon Hotechin suhteen tein aikoinaan ajatusvirheen, kun eihän se ole ollenkaan hyvä että Laser (oletetusti) keskittää itsensä keskelle okulaarinpidintä ja itse kamerasysteemi sitten taas kiristyy samaisen pitimen toista laitaa vasten. Virhettähän siitä tulee kollimointiin. Sen lisäksi eihän tuo Hotech kiristy ollenkaan joka kerta samalla lailla, vaan miten sattuu ja eri holkkeihinkin eri tavalla. Ja rakenteestaan johtuen sitä ei myöskään voi kiristämättömänä pyöritellä olakepintaansa vasten, kun ne keskityskumirinkulat kinnaa vastaan, eli yhtään ei tiedä onko laser keskittänyt tai onko laser itsessään ylipäänsä kollimoitu. Ja jos sen taas kiristää okulaariholkin kiristyksellä, tuo Hotechin keskitysmekanismi klappaa ja taaskaan ei tule mitään tolkkua. Susi keksintö siis. Kokeilin jopa laittaa 2" jatkopaloja hotechin päässä oleviin 2" suodinkierteisiin, mutta jatkoholkit kiristyivät aina vinoon, koska ne pohjasivat kierteen pohjaan eivätkä mihinkään suoraan olakkeeseen. No, aika paljon auttaa, että olen sen kanssa käyttänyt Howie Glatterin barlow-lisälaitetta, jolloin pääpeilin kollimointi menee silti oikein vaikka lähtösäde klappaisikin. Vaan komakorjaimen kanssa pitää apupeilikin nyt saada parempaan tarkkuuteen, joten hommasin Farpointin laserin.

Siinä toteutuu nyt se, että laserin voi kiristää samalla lailla okulaariholkkiin kuin itse kamerasysteeminkin, eli kamerakin asettuu samaan asemaan, mihin putki on laserilla kollimoitu. Samalla tuli todettua, että tuo Baaderin clicklock okulaaripidin on todellakin hyvä värkki: Kun pyöritän farpointin laseria löysänä otsapinnastaan fokuserissa johonkin asemaan ja sitten kiristän clicklockin, säde pysyy aina täysin paikallaan.  Erinomaista. Samalla tosin huomasin, että uudessa Farpointissa on heittoa, säde souti ensimmäisellä kokeilulla pari milliä ja eilen toisella kerralla jo varmaan 5-6 milliä. Sormella kokeilemalla kollimaattorista pilkistävä laseryksikön pää klappaa hiukan, etummaiset kollimointiruuvit on jäänyt tehtaalla löysälle... No, täytyy siis kollimoida kollimaattori. Ja tuolle Hotechillekin löytyi vielä käyttöä, kun Farpoint on liian pitkä Glatterin barlowed laser-lisäkkeeseen, niin Hotech saa olla sitten siinä pysyvästi kiinni.

Eli ensin Farpointilla apupeili kohdilleen, sitten Hotech+Glatter barlow-lisäkkeellä pääpeili säätöihin ja lopuksi autokollimaattoria päälle. Aika systeemi, mutta lopultakin alkaa prosessi olla halutulla tasolla.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

No niin, nyt on Farpointin laser kollimoitu. Ensin piti vain hakea Tokmannilta tuumakokoinen kuusiokoloavainsarja kun vanhoista oli kaikki pienimmät avaimet jo karkuteillä...
Tuossa Farpointissahan on tehtyn tuo säätö kahdella neljän pidätinruuvin kuviolla. Kyllä nuo kaikki ihan tosi kireällä olivat kuitenkin, eli kyllä tuo varmaan valmistajan jäljiltä oli pieleen säädetty.

Ensin valkkasin tuollaisen kaksiruuvisen 2" pitimen, jonka kiristin viilapenkkiin ja laser siihen ja sihtasin säteen paperille seinälle 7 metrin päähän. Laseria pyöritettäessä säde vippasi selvästi. Pyörittelin laseria aina neljänneskierroksen ja kevyt tiukennus pidikkeen ruuveilla ja paperiin merkki säteen kohdalle ja tätä tein pari kierrosta, jotta olin varma vipotuksen suunnasta. Sitten aina toiselta puolelta säätöruuvia hiukan löysälle ja toiselta kiristys ja taas pyöritystä.



Lopulta en enää kyennyt erottamaan mahdollisen vipotuksen suuntaa, joten siirryin kaukoputkelle. Putki makasi vaakasuorassa, fokuseri 50 asteen kulmassa ylöspäin. Pyöritin laseria olakettaan vasten fokuserissa, enkä silmällä kyennyt enää erottamaan vipotusta.



Nyt sitten säädin apupeiliä niin, että säde osui pääpeilin keskimerkin sisäpuolelle, mutta hiukan toispuoleisesti, jolloin laseria pyöritettäessä säde pienenpienen jäännösvipotuksen johdosta puolella kierrosta hiuksenhienosti osui reunastaan keskimerkin rinkulan reunaan, kirkastaen sitä hieman ja puolella kierrosta taas ei osunut, jolloin kirkastumista ei tapahtunut. Nyt sitten katsoin kirkastuman suunnan ja vastaavan säätösuunnan ja löysäsin ja kiristin uudestaan vastapuolen säätöruuvin laserista, jolloin säätö muuttui tarvittavan hipaisun. Nyt säde ei enää osunut keskimerkin reunaan laseria pyöritettäessä ja jos apupeilillä sääti säteen keskelle, se ei vipottanut yhtään pyöritettäessä. Sain laserin tarkkaan säätöön. Ja mikä mukavinta, kun Baaderin clicklock-pidikkeen kiristi, laserin säde pysyi hievahtamatta paikallaan.

Huono kuva, mutta apupeilillä lasersäde säädetään nuolemaan keskimerkin sisäkehää, jolloin laseria pyöritettäessä keskimerkin sisäkehä vuoroin kirkastuu ja vuoroin himmenee aavistuksen jos säde vipottaa.


Nyt kun Farpoint oli kollimoinnissa, kollimoin apupeilillä säteen tarkasti keskimerkin keskelle ja kokeilin huvikseni mitä Hotechin laser silloin näyttää. Yritin pyörittää Hotechia fokuserissa, mutta siinähän ei ole mitään kunnon kiinteää olaketta. Säde vipotti yli sentin minne sattui. Sitten yritin kiristää Hotechin itsekeskittävän 2" mekanismin fokuseriin eri asentoihin. Säde sojotti minne milloinkin. Sitten löysäsin Hotechin mekanismin ja kiristin Clicklockin eri asentoihin. Säde sojotti minne milloinkin.

Seuraavaksi ruuvasin Hotechin perään 2" jatkoholkkeja ja kiristin Hotechin Clicklockilla eri asentoihin neljännekierroksen välein. Säde piirsi ympyrää keskimerkin ympäri. Hotech ei siis ollut runkonsa suhteen kollimoinnissa.

2" holkit Hotechin päässä


No, Hotechissahan on itseasiassa erillinen 2" adapteri. Otin sen pois ja kiinnitin alta paljastuvan 1,25" holkin päätykierteeseen adapterein 2" holkit ja tein saman testin. Edelleen Hotech piirsi sentin ympyrää.

2" holkit kiinni kierteellä suoraan Hotechin 1,25" rungossa


Lopputulos: Farpointin laseri on tosi hyvä, kunhan varmistaa että on tehtaalla kollimoitu oikein. Clicklockin adapteri on tosi hyvä ja toistaa kiinnityksen 2" holkkiin, jolloin kamerasysteemi asettuu samaan asentoon kuin laser kollimoitaessa. Hotechin laser on monella tapaa huono, eikä sillä saa hyvää kollimointia.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Timpe

Tuohon voisi kertoa jatkoksi, että Howie Glatter Parallizer on varsin hyvä keksintö kiinnittämään 1.25" härpäkkeet 2" tarkenninputkeen toistettavasti samaan asentoon  :wink:
https://www.cloudynights.com/topic/574579-howie-glatter-parallizer-how-does-it-work/
Ostin omani heti Glatterin kuoltua TS:ltä 78 eurolla, nykyinen hinta Astroshop.eu:ssa näkyy olevan jo 129 euroa, mutta kai tuon löytää vielä jostain halvemmalla  :shocked:
StarLight Instruments taisi ostaa Glatterin patenttien oikeudet itselleen, joten noiden Glatter työkalujen valmistus jatkuu sitä kautta.
- Timo Inkinen

Ari Haavisto

Tänään päätin sitten tehdä tuolle Hotechille jotain, kun harmittaa muuten tuollainen turhake pelkkänä Tublug-laserina.

Ensin heitin 1,25"-2" adapterin laatikkoon ja poistin 1,25" rungosta nuo kumirinkulat, joilla Hotechin olisi tarkoitus keskittää ja kiristää itsensä. Ajatuksena, että ilman kumirinkuloita tuon saisi tarkasti kiristettyä johonkin kiinteäholkkiseen 2" adapteriin, kun ei ole parallizeria käsillä.


Hyllyn perukoilta löytyi vähälle käytölle jäänyt adapteri, jossa oli semmoinen kummallisuus, että kiristinsormiruuvi on 2" holkin alueella, jolloin adapteri ei asetu fokuseriin olakkeensa varaan, vaan jää keikkumaan sormiruuvin varaan... Hotechin holkissa on päässä lyhyt 1,25" osuus, sitten tuollainen leveämpi rengas, joka liikkuu tuossa kaulalla, mutta on hiukan alle 1,25" ja sitten taas liikkuva olakkeellinen 1,25" lyhyt rinkula ennen kierreholkkia jolla mekanismi alunperin kiristyi. Tuo asettuu aivan erinomaisesti tuollaiseen kiristysrenkaalliseen adapteriin.


Nappasin sormiruuvin pois ja korvasin pidätinkuusiokoloruuvilla, joka menee kokonaan piiloon holkin sisään


Ja Hotechin runko on juuri sopivan mittainen, että kiristyy tarkasti tuon adapterin sisään kun pidätinruuvin kiristää. Erinomaista. Laitoin pätkän 2" jatkopalaa perään ja sitten kokeilemaan. Laitoin tuon Farpointilla kollimoituun putkeen ja pyörittelin ja säde piirsi vakaata sentin ympyrää keskimerkkiä ympäri. Ja kun clicklockin kiristi, säde jäi siihen missä oli ollut. Nyt sitten nappasin tuosta tuollaisen kaulusholkin auki ja alta paljastui kollimointiruuvit. Säädin säteen keskelle keskimerkkiä ja nyt pysyi pyöritettäessä vakaasti paikoillaan, myös jos kiristi pidikkeen. Säätöruuvien kanssa sai olla tarkkana, oli jotenkin nuljuisen oloinen säätää. Sopivaa avaintakin sai hetken hakea: 1,27mm kuusiokolo...


Vaan nyt toimii yhtä hyvin kuin Farpoint. Vaikka tublugin kanssa heitto ei haittaakaan, mukavampi näin.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Katsoin että Hotech maksaa 229e mihin hintaan pitäisi saada vastiketta, hyvä että nyt palvelee.

Ari Haavisto

Viime yönä ennen havaintojen alkua piti vielä tarkistaa kollimointi jäähtymisen jäljiltä. Yllättäen Farpointin laseri väitti apupeilin kollimoinnin liikkuneen ja säädin apupeilin uudestaan. Sitten piti säätää pääpeili uusiksi Hotech+Tublug-yhdistelmällä, mutta Hotechista oli patteri mennyt tyhjäksi ja oli joku ihme kamerapatteri jollaista ei ollut käsillä. Virittelin sitten sen sijaan Farpointin laserin kiinni tublugiin ja sain säädön tehtyä. Vaan jäi ihmetyttämään säädön tarve, kun aiemmin tämä (600mm) putki on pitänyt kollimointinsa jopa havaintokertojen välillä lähes täysin. Kokeilin sitten Farpointia uudestaan ja pyörittelin fokuserissa ja kas; Sehän oli kehittänyt pienen vipatuksen kesän aikana ja pitää siis tuo Farpoint jälleen kollimoida. Ihme homma. Vipatus on kyllä nyt aika pieni, varmaan millin luokkaa. Hyvä että huomasin.

Autokollimaattorikin löytyy, mutta en ole vielä oikein päässyt sinuiksi sen kanssa. Jotenkin kovin vaikea nähdä niitä heijastuksia, etenkin kun on nykyään silmälasit. Siihen pitäisi virittää jokin kamera, niin saisi säädettyä kuviot paremmin näkyviksi suoraan ruudulle. Toimisikohan puhelin digiscoping-adapterilla?
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"