Koska kannattaa ostaa kuvausvälineet?

Aloittaja TähtiJussi, 20.03.2008, 16:38:26

« edellinen - seuraava »

Mare Nectaris

Moi Marko J: hyvä on nappaus Kylmäkosken mieheltä noin niin kun aloituskuvaksi  :o

Hienosti olet saanut Saturnuksen kaapattua  :)  Siinä on pientä jäätyneet jäsenet  8) - ja siellä itte paikan päällä Saturnuksessa niillä on vielä kylmempi kyyti ...

Itse en ole uskaltanut edes yrittää planeettoja vielä. Kuuta vaan tuijottelen sitäkin ahkerammin.

Luulen kyllä, että toi on ihan normaali juttu että makulaa tulee (ainakin ittelläni tulee, mutta pixelit on ilmaisia - varsinkin megapikselit  :P), ja kai se on juuri sen registaxin idea että hiiteen turhat ja parhaat pinoon.

Porukathan ottaa esim. webkameroilla tuhansiakin kuvia ja pinoilee niitä. Webkamerasta vaan kuulemma linssi pois ja kenno esille ja ei kun kuvaamaan. Ei kuulemma tarvitse Kuu- ja planeettakuvauksessa muuta - tiedä häntä kun en ole kokeillut ja on vähän tässä jo off -topic tämäkin. Tuolla webbikamerapuolella on ekspertit tälle jutulle.

Jatka kokeiluja - hyvältä vaikuttaa mun mielestä  :)
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Munkki

Lainaus käyttäjältä: Uppo - 21.03.2008, 01:04:15
Äläs nyt, eihän sitä ikinä tiedä  ;) Nörtti kun taidan olla niin kaikki vempeleet kiinnostaa, se tuossa kuvauspuolella tuntuu kiinnostavan. Saa viritellä jos jonkinlaista että homma toimii edes siedettävästi.

Minulla on tämän harrastuksen kanssa vähän sama juttu kuin Iirolla. Edelleenkin kyllä voin kameran kaivaa kuvatakseni revontulia tai yöpilviä tms. jotka eivät vaadi seurantaa. Muuten pidän kyllä itseäni puhtaana visuaalisen havaitsijana. Töissäni kun saan näprätä elektroniikan, laitteiden, kaapeleiden ja eri softien kanssa ihan tarpeekseni, niin ei sitten enää vapaa ajalla oikein tahdo enää jaksaa. Itselleni visuaalinen havaitseminen ja kohteiden piirtäminen tuo mukavaa ja rauhoittavaa vaihtelua ja tasapainoa työlle. Ehkä koko harrastukseni on minulle jonkin sortin terapiaa josta imen voimaa arkiseen raadantaan.

Toisaalta kyllä luen tälläkin foorumilla olevia kuvaukseen ja kuvien käsittelyyn liittyviä juttuja ihan mielenkiinnolla. Itse en vain jaksa ja halua ryhtyä moiseen vaikka vähän kateellinen muiden osaamiselle olenkin.
Mikko Salokannel

Mare Nectaris

#17
.... tuossa alla olevassa linkissä on sepustukseni siitä, miten yksinkertaisella digipokkarilla voi videokuvata Kuuta ja siirtää videoleikkeen sitten jälkikäsittelyyn. Plus yksi esimerkki Clavius -kraatterista.

Eli älyttömän halpa systeemi, jättää tilaa nautiskelulle ja havainnoinnin ilolle.

Pistän tän ny tähän kun puhutaan kerran kuvaamisen aloittamisesta. Täytyy myös huomioida, että toi Clavius on siis peräisin sessiosta, jossa elämäni ensimmäistä kertaa kuvasin digipokkarilla Kuuta.

http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2343.0

Se oli siis Clavius ja toinen kerta, kun ylipäätään yritin kuvata Kuuta...

Ensimmäinen kerta oli Kannonkoskella noin 30 vuotta sitten, 15 -vuotiaana pojankloppina.

Siitä on muistiinpanot ja kuvakin tallessa, eli päivä oli 19.5.1978 ja kello oli 22. Kamerana todellinen vintage eli Exakta Varex VX 1950 -luvulta, upea Zeissin normaaliobjektiivi. Filmi - jos joku muistaa sellaista  ;) oli Ilford FP4 eli ei ny mikään astrokuvausfilmi TriX sentään  ::)

Oheisesta Ursan tähtikartasta näkee, miten hieno oli silloin tähtitaivas! Kuu etelässä ja planeettoja tarjolla kuin vilkkilässä kissoja!

Ja tulos on tässä liitteenä  ;D ihan vaan rohkasun vuoksi. Molemmilla kerroilla (ekalla ja tokalla) kyllä nautinto oli yhtä suuri, mutta lopputulos ... no jaa.

Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Marko.J

Kiitos kehuista, Mare Nectaris, hienoja ovat omat kuukuvasikin. Rohkeasti vain kokeilemaan planeettojenkin kuvaamista, digivehkeillä kun filmikin on ilmaista!  ;D
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Mika Luostarinen


Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 20.03.2008, 16:38:26
Kun olen aloittanut tähtiharrastuksen niin kannattaako tähtikuvaukseen tarkoitettua kameraa ostaa? ???
Kuinka monen vuoden päästä harrastuksen aloittamisesta te muut olette ostaneet kameran?



Mielipiteeni on että kannattaa ostaa mutta vasta muutaman vuoden jälkeen harrastuksen aloittamisesta (mutta riippuu tietysti myös siitä mitä aikoo havaita). Tähtikuvaus on vaikeata eikä se suinkaan ole mitään "klikkaa nappia" kuvausta. Se vaatii opettelua ja syventymistä mutta se on samalla hauskaa koska opittavaa ja erilaisia kuvaustekniikoita on paljon.


Nykyäänhän tähtiharrastajia suorastaan hemmotellaan jos verrataan mitä oli tarjolla 30 vuotta sitten. Suhteellisen halvoilla webbi-kameroilla (joita tosin joutuu modaamaan jotta niihin saa pidemmät valotusajat) pääsee kuvaamisessa alkuun. 

Itse ostin ensimmäisen oman tähtikameran (ei siis digipokkari tms) 30 vuoden harrastamisen jälkeen. Olisin ostanut aikaisemminkin mutta kun 1970 luvulla noista CCD-kameroista ei tavallinen harrastelija oikein voinut unelmoida :)   

Jos aikoo kuvata galakseja, sumuja ja muita deep-sky kohteita niin ehkä joku Meade Deep Sky Imager Pro (I tai II) voisi olla nykyään hyvä ensimmäinen kamera (on tosin muitakin vaihtoehtoja). On se kalliimpi kuin perus web-kamera mutta kyllä sellainen kai nykyään irtoaa yhden "kesätyöpaikan" tuloilla :) 

Itse pidän kuvaamisesta koska siinä jää aina jokin "todiste" siitä mitä on havainnut. Ja kuvaa on tietysti helppo tarkastella myöhemminkin ja joskus vanhoista tähtikuvista voi löytyä jotain uutta tms :)


-Mika Luostarinen


Mikko Päivinen

 Mielestäni kuvausvälineet taas kannattaa hankkia heti kun on jokseenkin sinuit tähtitaivaan kanssa ja jos todellakin haluaa kuvata sen minkä sieltä okulaarista näkee. Aloitteleva tähtikuvaaja saa melko helposti suhteellisen edullisilla välineillä todellakin kuvattua juuri sen verran. Kuitenkaan ei kannata odottaa todellakaan sitä, että mitä kalliimpi kamera sitä hienompia kuvia saisi vaan totuus on se, että kauniit tähtitaivaalta otetut kuvat vaativat melkoisen monialaista osaamista. Usein vaaditaan jo kohtuullisen hienoon galaksikuvaan tekniikantajua (laitteiden kasaus oikein), optiikan tajua (tiedetään miksi ja miten valo lopulta osuu kennolle), ATK ymmärrystä (jossain vaiheessa vain huomaa, että koneet hoitavat homman tarkemmin kuin ihminen) ja jonkinverran saisi olla ripaus myös meteorologia sekä maalaisjärkeä.

  Itse aloitin kuvaamisen aikoinaan välittömästi kun hankin ensimmäisen kaukoputkeni ja onpas ollutkin monta mutkaa matkassa  :D Jokainen hetki jonka olen saanut olla tähtitieteen parissa on ollut todellakin kullanarvoinen ja kuvaaminen on vienyt minut mennessään.
  Enpä olisi uskonut itsekkään missä tilanteessa olen tällähetkellä harrastukseni kanssa, kuinka paljon on tullut opittua matkanvarrella ja kuinka moninaista tähtitieteenharrastus voikaan olla.
Aloitin tämän harrastukseni siksi koska tätä ennen harrastin extreme lajeja liitovarjoilua, motocrossia, stuntridingiä sekä muuta vauhdikasta tekniikan parissa joista lopulta jäljelle jäikin jäljelle tilanne jossa olin katkonut raajojeni luut selkärankaa myöten oikeata kättä lukuun ottamatta.
  Jossain vaiheessa kaverit sitten tuumasivat, että minun olisi kuulemma parempi istua kaljalla baarissa tai sitten keksiä jotain sellaista jossa ei aina tarvitse opetella uudestaan kävelemistä tai vastaavaa. No siinä sitten kaljotellessani juolahti mieleeni, että olen aina ollut kiinnostunut luonnontieteistä, tekniikasta sekä atk:sta joten eipä huono valinta kun tässä lajissa ei telo itseänsä ihan niin helposti  :D

PS: minua on turha syyttää mistään sillä olen aina ollut hyvien puolella....Sanoi AV yrjänä´

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Munkki

Mikko P, esityksesi tähtivalokuvauksen harrastamisen monipuolisuudesta on kyllä todella hieno - kerroit sen hienosti. Tuo selitys saa tähtivalokuvauksen harrastamisen kuulostamaan ihan radioamatöörihenkiseltä touhulta. Ehkä minäkin joskus, ehkä minäkin joskus... Tosin en kyllä koskaan luovu vakavasta visuaalisesta harrastamisesta kokonaan.
Mikko Salokannel

jperala

Kameroita on ollut talossa 15 vuotta joten on luonnollista että pitäähän se kuvaus liittää tuohon taivaan möllöttelyyn :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson