Lintuputket taivaan tiirailussa

Aloittaja pappa, 29.01.2008, 21:26:03

« edellinen - seuraava »

pappa

Tuli mieleeni tuossa kun aiheita kelailin. Nykyisellään on tullut markkinoille paljon lyhyt polttovälisiä tähtiputkia mm. Scopos ja SW pikkuputket. Katselin männä talvella kaverin Opticron 100mm objektiivillä varustetulla lintuputkella taivaita ja mykistyin kovin. Siinä on saatavissa 20-110 X zoomi ja kylläpä pisti mietintämyssyn kiehumaan. Kuva on oikeinpäin ja linssit on päällystetty huippuunsa. Itse olen käyttänyt Kowa merkkistä 60mm/30mm laajakulma putkeani nopeisiin sessioihin ja sekin pelittää oikein hyvin...

Eli tässä hieman kokemusta jos joku pähkäilee muutakin käyttöä kun tähdet...

Kertokaahan vastaavista kokemuksista ja mielipiteitä vaan rohkeasti...
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Timpe

Mulla on ollut tässä "väliajalla" (20cm Dobsonin ja 15cm MaksutovCassegrainin välissä ;)) Leica APO Televid 77mm lintuputki käytössä ja siinä 20x/32x/20-60x suurennukset antavat okulaarit (kaksi ekaa laajakulmia). Putken objektiivin halkaisija ja pienehkö suurennus olivat pahimmat rajoittavat tekijät tähtitaivaan tiirailussa, sillä monessa kohteessa tuli fiilis, ettei putki vain riitä tähän tarkoitukseen. Mutta huomioiden putken fyysisten mittojen antamat rajoitukset, antaa tällainen keskikokoinen lintuputkikin varsin hyvät näkymät taivaalle. Katselin tällä viimeeksi mm. komeetta Holmesia 20x suurennuksella ja kuun kraaterien yksityiskohtia 60x suurennuksella ja molemmat näkyivät sangen hienosti. Tähtitaivas on siinä mielessä vaativa juttu, etten ole missään muussa yhteydessä joutunut miettimään APO Leican antamaa kuvalaatua, mutta pistemäisiä tähtiä tarkennellessa tämäkin on tullut mieleen. Toisin sanoen hyvä maakaukoputki on todellakin optimoitu juuri maanpäällisten kohteiden katsomiseen, ei tähtien tiirailuun. Toisaalta tähtikaukoputken antama päiväkuva kalpenee silminnähtävästi Leican kontrastikkaalle ja värikylläiselle laajakulmakuvalle.
- Timo Inkinen

papamiguel

Itse olen miettinyt jotakin ED- lintuputkea tähtien tiirailuun, kun sillä pystyisi sitten katselemaan maakohteitakin. Tuttu Ruotsista kertoi, että hän oli katsellut 80mm objektiivisella lintuputkellaan vuosia ja oli erittäin tyytyväinen. Tietysti mietityttää se hintavertailu noiden pienien ED- tähtiputkien kanssa ja siksipä olen vielä harkintakannalla.

pappa

Lintuputkien hinnassa vaikuttaa prismarakenne ja 45d kulma, suoratkin maksavat kyllä ED luokassa melkein saman. Maakohteissa lintuputket ovat parempia kuin tähtiputket, kuvan erottelukyky ja kontrasti on parempi...Kyllä olen taas nähnyt pikku ED putkia taasen staijaus (muutonseuranta) rannoilla, joten...

Omalla lintuputkellani 60X okulaarilla näkyy Saturnuksen renkaiden Cassini jako ja Jupiterin kaasuvyöt. Orionin sumu myös hyvällä kelillä koko komeudessaan.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

jusalak

Maakaukoputkien käytössä tähtien katseluun lienee keskeinen rajoittava tekijä putken okulaarin laatu. Monissa maakaukoputkissa on kiinteä okulaari jota ei voi (helposti) vaihtaa. Toisaalta halvat zoom-okulaarit eivät ole kovin kummoisia laadultaan. Esimerkiksi Celestron C70 pikku-Maksutovin zoom-okulaarilla kuvakentässä näkyy okulaarin linssissä oleva pöly ja roskat. Tämä on mielestäni todella harmittava ominaisuus joka tekee okulaarista melko käyttökelvottoman oikeastaan mihinkään katseluun. Onko tämä yleinen ongelma halvoilla maaputkilla? Toisaalta C70 putkeen sopivat suoraan 1,25" okulaarit jolloin pääoptiikasta saa paljon enemmän irti taivaskäytössä.

RKA

Minä katselen planeettoja Vixenin 67 a lintuputkella silloin kun en viitsi isoa putkea raahata autolla jonnekkin... Vixenissä en ole huomannut värivirhettä tai kuvan vääristymistä jne.  :smiley:

paimik

Hei!

Olen ostamassa isälleni lahjaksi kaukoputkea. Hän harrastelee enimmäkseen lintuja, mutta on nyt kiinnostunut myös taivaankappaleista. Minkäänlaista kaukoputkea hänellä ei ole aiemmin ollut.

Järkevintä olisi varmaan ostaa se lintukaukoputki, mutta millainen, jotta myös kuun ja planeetat näkyisivät? Vai oletteko sitä mieltä, ettei samalla putkella ole järkevää katsoa molempia?

Minulle on tarjottu seuraavia:
Lintukaukoputki: Konuspot 100 + astrun 8115 jalusta 355,00 (mikä on vähän turhan kallis, olisiko ehdottaa edullisempaa?)
Tähtikaukoputki: Celestron Astromaster 90 AZ 159,00

Pilvettömiä säitä toivottaen,
PM


jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: paimik - 08.12.2009, 17:17:54
Lintukaukoputki: Konuspot 100 + astrun 8115 jalusta 355,00 (mikä on vähän turhan kallis, olisiko ehdottaa edullisempaa?)
Tähtikaukoputki: Celestron Astromaster 90 AZ 159,00

Kummallakin pitäisi näkyä niin lintujen kuin kuun ja kirkkaimpien planeettojen.  Itse aloitin tämän kauden havaitsemalla heinäkuussa Jupiterin kuita isän Kowa-lintuputkella (oisko linssin halkaisija 8-10cm?) .  En ole vieläkään varma olenko tuolla (lokakuussa hankitulla) 13cm peilillä nähnyt juuri paremmin, tosin Jupiterkin taisi olla silloin korkeammalla.   Velipojalle kesän havainnot oli ensimmäisiä elämässään, ja paremmilla silmillään hän spottasi ko. Kowalla saman tien kaksi raitaa Jupiterista (ilman ohjeita, kysyin vain että mitä näkyy), itse näin varmasti yhden ja *ehkä* yhtenä yönä kaksi.

Tässä siis vain omia kokemuksiani, en ala sen kummemmin suosittelemaan kumpaakaan.  Lintuputkissa suurin taivashavaintoja rajoittava tekijä on (voi olla) rajoittunut altitudi-säätö, eli voi olla että niillä ei pysty katsomaan kovin korkealle.  Variaatiota on mallien välillä varmaankin "ihan mielettömästi".
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Lauri Kangas

Itse aloitin taivaalle katselun natiaisena Kowan lintukaukoputkella, ja sillä irtosikin reilusti kivoja näkymiä. Toimii ihan hyvin siinä missä pienet linssiputketkin. Ovat todennäköisesti jopa laadukkaampia.

Monissa videopäissä, joita lintukaukoputkien jalustoissa käytetään on rajoittunut tuo korkeuskulman säätö kuten ketarax sanoi, yleensä pysähtyvät 30 asteeseen. Sen sijaan alaspäin ne kääntyvät usein kokonaan. Itse ratkaisin ongelman kääntämällä putken ja videopään kahvan ympäri jalustassa, jonka jälkeen nousi 90 asteeseen asti.

Timpe

Jalustapään käänty(ä)misestä huolimatta jää jäljelle sellainen juttu, että lintuputken kiinteä prisma on useimmiten 45 asteen mallia ja sillä on hankalaa katsoa yläviistoon tähtitaivaalle. Samoin tähtiputken kulmapeili on 90 asteen mallia, jolla taasen lintujen löytäminen maastosta on hankalaa mm. peilikuvana näkyvän maiseman takia. Tähtiputkeen voi toki ostaa tuon 45 asteen kulmaprisman, jolloin näkymät kääntyvät taas oikein päin. Mielestäni olisi parempi päättää kumpaan käyttöön putki ostetaan ja hankkia sitten siihen paras ratkaisu, johon on varaa.

Kuten yltä selvisi, niin kompromissit ovat aina kompromisseja, mutta vertailun vuoksi tässä on vielä Telescope-Servicen tarjoama kombi-putki, jonka väitetään sopivan kumpaankin yllämainittuun käyttöön:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3696_TS-ED-APO-spotting-scope-19-57-x-66-with-1-25--eyepiece.html
Hyvänä puolena tuossa on 1.25" okulaarien käyttömahdollisuus, mutta tähtitaivaalle tuijottelussa tuollainen 66mm putki jää kovin pieneksi sekä aukoltaan että polttoväliltään. Painotus siis enempi lintuputken suuntaan. Jalustaakaan ei tuohon hintaan enää saa...
- Timo Inkinen

Jutte

Omistan lintukaukoputken Optica zoom 90mm. Lintubongauksessa tuo on ihan ok, mutta tähtien suhteen jää kyllä toivomisen varaa. Kuu, Jupiter ja Saturnus näkyy kohtalaisesti, mutta muuta ei juuri viitsi yrittää tihrustaa eli kompromissi on.
Oletko harkinnut mieluummin suurta kiikaria? Voisi olla pienemmällä rahalla enemmän iloa molempiin tarkoituksiin esim:
NetAnttila Optica 20x80 giant+jalusta vain 79,95€ (Ei toki vastaa isoa tähtikaukoputkea)
J-P
J-P Teitto

tomppa

Itse suosittelisin Celestronin putkea ja siihen 45 asteen kulmapeiliä. Tulee ainakin halvemmaksi ja Celestronin tuotteet ovat yleensä laadukkaita.

Meade-mad

tutustu vaikka tähän Celestroniin:

http://www.teknofokus.fi/Astro/Kputket.htm

saattaisi olla sopiva hinta. Varusteet näyttävät olevan aika kivat.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

jusalak

Kannattaa pitää kiirettä jos tuollaisen Celestronin 80ED:n haluaa. Sen valmistus on lopetettu. Teknofokuksella sitä saattaa olla varastossa vielä jokunen kappale mutta muualta sitä tuskin enää uutena saa.

Tuo Celestronin putki oli maakaukoputkena myyty. Tähtikäyttöön kannattaa hankkia lisäksi kulmapeili tai -prisma.

Vaikka tätä putkea ei enää juuri uutena saa, Sky-Watcherin 80ED:n optiikka lienee sama.

paimik

Kiitos monista vastauksistanne!

Olen kallistumassa tuohon Celesronin + 45 asteen kulmapeiliin, koska Konuspot 100 (+ astrun 8115 jalusta) tuntuu liian kalliilta paketilta.
Mutta miten on, näin maalaisesta kun tuntuu, että voiko sitten tuonne kauas avaruuteen näkevällä putkella tarkastella kuitenkin lintuja ilman, että kuva on ns. "liian lähellä"? Eli toimiiko putki siis maakaukoputkena kuvanlaadullisesti yhtä hyvin tuolla celestronilla kuin lintukaukoputkella? Mikä on päivänvalon ja pimeän ero, vääristyvätkö lintujen värit tms?

Lintukaukoputkista katsoin, että tuo Konuspotin pienempi Konuspot 80 mahtuisi vielä budjetiini, mutta planeetat taitaa jäädä pieniksi?
Suurennuskerroin: 20-60 x
Etulinssin Ø mm: 80mm
Näkökenttä / 1000m: 52,4m (20x)
Lähtöpupilli Ø mm: 2,9mm (20x)
Paino: 1550g
Pituus: 420mm