ED Apo linssiputket

Aloittaja astro_juhis84, 06.09.2006, 15:24:16

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Mulla ei kyllä alkuperäisessä SW ED80 Prossa ollut fokusoinnin lukitusta. Se ruuvi siellä alapuolella säätää sen tarkennuslaitteen "jäykkyyttä" tai miten sen ilmaisisi. Jokatapauksessa sillä painetaan sitä tarkentimen akselia tarkentimen putkea vasten, mikä lisää pitoa ja jäykistää/tahmaa liikettä. Tiukkaamalla sitä saa kyllä kameran pysymään ihan hyvin paikoillaan, mutta hampaat irvessä sitä ei kannata kiristää lukittumisen toivossa, ettei tule vaurioita. Lukitus ei välttämättä ole onni ja autuus. Tai ainakin sen pitää toimia hyvin. Mun GSO fokuserissa lukituksen kiristäminen siirtää fokuksen pois paikoiltaan. Kamera pysyy kyllä paikallaan ilman lukitustakin.

Mitä tulee tuohon fokukseen pääsemiseen. Jos tarkennin ei tule tarpeeksi ulos fokusoituakseen - niinkuin ilmeisesti sulla käy - tarvitset jatkosputken tai T-loittorenkaan kameraan. 2" jatkosputki on paras vaihtoehto vinjetoinnin kannalta.

Vesku
www.vkastronomy.com

Jore

mistä tuollaisia loitto putkia saisi? ja minkä millinen aurinkosuodatin tuohon ed 80 käy? Kun ulko mitaltaan tuo ed 80 putken pää on noin 120mm?
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Vesa Kankare

Vesku
www.vkastronomy.com

Jore

Jes kiitoksia, vissiin löysinkin jo tuolta teknofokukselta. Mutta mikäs hei sellainen värkki taas oli joka lyhentää polttoväliä ja vähentää kuulemma kuvan pyöreyttä? Ihmettelin kun meaden 2" okulaarissa on tuollainen ns. jatko holkki mutta se onkin eri kokoinen (muutaman millin) ja muutenkin kierre vissiin eri. Tämä oli pieni ihmettelyn aihe eilen kun putkea näpertelin.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Vesa Kankare

Se on "Reducer/Flattener". Skywatcher ED80:n kanssa William Opticsin lyhentäjä on mainio, kunhan kameran asettaa oikealle etäisyydelle lyhentäjästä. Tulos on 0,8x lyhyempi polttoväli (eli f/6 ED:llä) ja tasainen kuvakenttä (tähdet eivät veny kuvakentän reunoilla). Tasainen kuvakenttä on ehdoton isoilla kennoilla kuvatessa, kuten digijärkkärillä.

Lyhentäjän saa hankittua Täältä
Vesku
www.vkastronomy.com

Jore

Kiitos vastauksista. tulikin sitten hankittua astro solar kalvoa ja tein aurinko suodattimen itse samalla ursan miehet neuvoivat käyttämään yhtä Barloviani loitto putkena. 
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Jore

Nyt on loitonnus putketkin hankittu teknofokuksesta. Kiitos vinkistä. Nyt kuvaus onnistuu hienosti, testasin maa käytössä jo putkea !
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Jore

Pakko sanoa jo kuun tarkastelun ja muutaman tähde jälkeen. Että uskomattoman tarkka kuva ! Syväntaivaan kohteita olisi kiva testaa sitten kun tulee pimeämpää, että miten paljon valovoimaa on tuossa putkessa. Kuun ja jupiterin osalta havainnointi tarkkuus on minun meaden 6" newtonin tasalla melko samoissa mielestäni!
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D