dobsonjalustan liikuttelu pystyakselin ympäri

Aloittaja eruppa, 25.01.2008, 18:39:01

« edellinen - seuraava »

eruppa

Arvoisat listalaiset!

Olen Porin omakotitalolähiössä asuva, jo 65 mittariin saanut tuore aika tuore eläkeukko. Taivaan ihmeitä olen tarkkaillut koulupojasta alkaen. Rakensin tarkoitusta varten joskus 1970-luvun puolivälissä 204 mm pääpeilillä varustetun f/7 valovoimaisen Newton-peilikaukoputken. Onnistuin aikanaan saamaan putkeen paksuseinäisen, mutta jämäkän noin 300 mm halkaisijaisen lasikuituputken, jonka seurauksena putkesta tuli aika painava.

Muutama vuosi sitten korvasin putkeni "TAL 1-tyylisen" metallijalustan vesivanerisella dobsonjalustalla. Jalustan pohjana on noin 800 mm halkaisijainen 24 mm vesivanerista leikattu kiekko (sileä puoli alaspäin) , jonka päälle itse dobsonlaatikko on istutettu. Jalustan vaaka-akseleina toimivat paikallisesta Etolasta löytämäni läpimitaltaan 150 mm nailonkiekot. Vaikka ne olisivat saaneet olla suuremmat (suurempia ei ollut saatavissa) , ne ovat toimineet hyvin, eli putken liike vaaka-akselin suunnassa on herkkää ja vakaata.

Ongelmia on tuottanut putken liike pystyakselin ympäri. Rakensin tuon alustakiekon alle höylätystä lankusta kolmijalan, haarat 120 asteen kulmissa keskenään. Lankuille asensin nailoniset ja liukulaakeroidut huonekalupyörät kiinnikkeet alaspäin. Koska kaukoputki painaa noin 15 kg ja jalusta noin 30 kg, aiheuttaa tämä paino sen, ettei putken liike pystyakselin ympäri ole kovinkaan herkkää.Lisäksi nuo pyörät "naukuvat" pakkassäällä äänekkäästi (crc-voitelu tosin auttaa).  Kokeilin pyörien paikalle myös teflonpaloja, mutta tulos oli vielä huonompi, eli kitka kasvoi lisää. Muuten tuo kaukoputkisysteemi on massiivisuuden takia erinomainen, eli se on napakka eikä mitään värähtelyjä esiinny putkea käänneltäessä.

Onko joku kokeillut painavassa dobsonissaan kalliimpia, kuulalaakeroituja huonekalupyöriä noiden halpojen tilalle? Toimivatko sellaiset pyörät myös pakkasessa? Onko jollakulla muita, toimiviksi kokeiltuja ratkaisuja dobsonin pystysuuntaisen akselin laakerointiin?

kyseleepi Erkki Ruppa

Timpe

Vastaan omalla vähäisellä (1x 20cm/F6 Dobson) rakentelukokemuksellani nyt jotain, jotta muut kokeneemmat pääsevät täydentämään vastausta  :D
Motto: painavakin yhdistelmä liilkkuu herkästi, kun sen tasapainottaa hyvin. Tästä jatkokysymys eli miten tuo pystyakselin sivuttaislukitus on nyt toteutettu? Onko systeemissä jokin keskustappi, jonka ympärille nuo huonekalupyörät ovat asennettu kiertämään (ympyrän kehälle)? Entä onko tuon keskustapin "laakerointi" hyvin toteutettu? Vai onko jalustassa vain nuo kolme huonekalupyörää 120o kulmissa? Jos tilanne on tuo jälkimmäinen, niin huonekalupyöriin kohdistuu herkästi sivuttaisliikettä (jalusta puskee liikutettaessa sivuttain johonkin suuntaan), jonka tuloksena on kitkan kasvaminen ja mainittu pyörien pakkasnaukuminen.

Jos haluaa tämän välttää, niin lankuista tehty kolmijalka olisi syytä olla havaintoasennukseltaan hyvin vaakasuorassa, jotta tuolta sivuttaisliikkeeltä välttyisi. Oma Dobson-viritykseni oli ilman tuota keskustappia (kolmella huonekalupyörällä), mutta omien kokemuksieni mukaan keskustapin puute tuottaa ongelmia noille pyörille. Jalusta pyrki näet mieluummin liukumaan vanerin päällä lievästi sivusuunnassa, kuin pyörimään sulavasti pyöriensä varassa tarkan pystyakselinsa ympäri. :-\  Viisaammat jatkakoot tästä ongelman ratkaisua, sillä minulta se jäi aikoinaan vaiheeseen kun en tuota Dobsonia niin aktiivisesti käyttänyt...
- Timo Inkinen

eruppa

Hei!

Kyllä nuo asiat ovat minulle tuttuja. Nyt on vain niin, että tuo dobsonin+jalustan kokonaismassa käyttökunnossa on noin 50 kg. Olen mitannut jousivaaalla lepokitkamomentin pystyakselin suhteen ja se oli noin 10 Nm huoneen lämmössä. Tuo 10 mm kierretangosta tehty pystytappi/laakeritappi, joka pitää jalustan huonekalupyörien suhteen vakaasti keskellä, ei varmaankaan vaikuta asiaan. Olisikohan tässä niin, että tuo noin 500 N tuki- eli normaalivoima, joka tuon kitkamomentin aiheuttaa, saa nailonpyörät hieman litistymään, mikö tietysti lisää kitkamomenttia. Nuo monin verroin kalliimmat kuulalaakeroidut huonekalupyörät ovat suurelta osin terästä, eli vähemmän litistymiselle alttiita. Epäilen vain kuulalaakereiden toimivuutta -20 asteen pakkasessa. Tästä asiasta olisin halunnut asiaa kokeilleiden kommentteja.

Tietysti huonekalupyöriä voisi siirtää lähemmäksi keskitappia, mutta tällöin koko ripustus tulee alttiimmaksi vahinkotönäisyille. Eli tämä ei ehkä ole hyvä ratkaisu.

harrastusterveisin Erkki Ruppa

Wezen

Hei,

Samanlaiseen kankeahkosti liikkeelle lähtevään ja liikkuvaan teflonpaloilla toteutetettuun jalustaan tuli helpotusta, kun keskiakselin ympärille lisättiin neljäs teflonpala (siis pohjalevyn ja liukulevyn väliin). Se kantaa putken ja haarukan painosta valtaosan ja kitkavoiman  aiheuttama momentti pienenee huomattavasti, koska varsi lyhenee. Ulommat teflonpalat toimivat tämänjälkeen lähinnä vakaajina. Onnistuu helposti, kun tekee kaikki palat samanpaksuistesta teflonista ja nostaa keskipalaa sopivasti paperiliuskoilla ylöspäin. Miksei kikka toimisi myös, jos säilyttää pyörät ulkokehällä.

Vaneria parempi liukupinta teflonin kanssa on hieman röpyläinen ikilevy. Ulkomailla puhuvat taikamateriaalista "Ebony star", mutta se näyttää tavalliselta keittiön työpöytätason pintamateriaalilta. Vertailinkin joskus keittiönpöytää ja filmivaneria teflonia päällä vetämällä ja kitkakerroin on tosiaan selvästi pienempi.

Kuulalaakereista olen huuhtonut rasvat pois ja sillätapaa ne liikkuvat pakkasessa herkimmin. Kuulalaakeria voi käyttää myös ilman mitään kumi- tai muovipyörää suoraan levyä vasten, jos levyn pinta on riittävän kova.
An tti Veit ola

Pekka Moisio

Laakerointiin vois sanoa sen verran, että ylivoimaisesti paras(mitä olen kokeillut) ja "täysin" lepokitkaton laakeripari on teflon ja vihreä PE-muovi. Liikkuu niiin sulavasti ja LÄHTEE liikkeelle ilman mitään nytkähdystä. Tämän kun asensin omaan putkeeni niin meinas itku tulla ilosta, niin hyvä se on :D

Mietin kanssa laitanko akselin ympärille kevennyspalaa, mutta sen avulla laakerointi olisi jo liian herkkä. Eli liikekitka luultavasti pienenisi jo pienen tuulenvireen voitettavaksi.

Wezen

Hei,

Minkäslaisessa muodossa tuo PE-muovi on ja mistä sitä saa?

Itselläni on hyvä kokemus PVC-viemäriputkesta deklinaatioakselina. Sen käyttö rajoittuu pienempiin halkaisijoihin, ne kun saa sorvissa viimeisteltyä  (100-200 mm). Muista muoveista ei ole kokemusta.
An tti Veit ola

Pekka Moisio

ETRA Megacenter entinen TKA tampereella myy 3mm vahvaa PE-muovia. Vihreää väriltää. Samasta liikkeestä saa myös teflonia. 40 egee oli neliö jämäpalana ja teflon jotain 15 egee 5mm vahvana ja 30cmx30cm jämäpala. Kannattaa kokeilla!

JanneT

Morjes

Oma ehdotelmani kitkapariksi: vaneriin liimattu tarrantausta "silikonipaper" livakka puoli teflonpaloihin päin. Tarrafirmoista luulisi saavan isoja paloja jätteenä?

Janne

Kaizu

Kiinteiden aineiden välisistä kitkakertoimista pienimpiä lienee Teflonin ja teräksen välinen 0.05...0.1. Dobson putken alla on yleensä suuri tasainen liukupinta ja sitä vastassa kolme laakerinappulaa. Tasaisen pinnan materiaalin tulisi olla sellaista että siihen ei aikaa myöten painu nappulan kuvia. Siinä mielessä puu, vaneri tai useimmat muovit eivät ole hyviä. Metallien viruminen on häviävän pientä eli metallipintoihin ei kovin helposti jää kuvia muovinappuloista. Jos dobsonin vaneripohjassa on vaikkapa millin kerros ruostumatonta terästä, säilyvät laakeroinnin kitkaominaisuudet muuttumattomina pitkään. Voiteluöljyllä voi kitkakerrointa vielä pienentää mutta haittana tulee lepo- ja liikekitkan välisen eron kasvaminen eli menosta tulee helposti nykivää.
Voiteluaineiden ominaisuudet muuttuvat aikaa myöten kun ne ovat tekemisissä ilman ja sen sisältämien epäpuhtauksien kanssa. Hiekoitettu öljy pilaa laakeripinnat kohtalaisen nopeasti.
Teflon (polytetrafluorieteeni) on kemiallisesti kestävää ainetta ja sietää lämpöäkin hyvin. Samoista syistä se on hankalaa liimattavaa.
Polyeteeni on myös kemiallisesti kestävää. Korkeita lämpötiloja se ei siedä eikä oikein mataliakaan. Se on halpaa, sen vuoksi siitä tehdään muovikasseja ja pesuvateja.
Polypropeeni puolestaan on hieman enemmän lämpöä sietävää ja soveltuu keittiökipoiksi ja kupeiksi.
Laakerimateriaaleina nämä kippomuovit eivät ole teflonin veroisia, kitkakerroin noin kaksinkertainen. Lisäksi ne kovassa pakkasessa haurastuvat.

Teflonlaakeroinnin rakenteella on suuri merkitys laakerin jäykkyyteen. Kitkavoima on vakio, joka riippuu voimasta ja kitkakertoimesta. Laakeroinnin jäykkyyteen vaikuttaa se mihin kitkapalat sijoitetaan.  Jos vaikkapa 10kg painava kaukoputki on laakeroitu teflon/ teräs laakerille vaatii liukuminen voimaa 10*9,81*0.1 N => 9.81N. Jos teflon-nappulat ovat 10 cm päässä kääntökeskiöstä, vaatii putken kääntäminen momenttia 0.981Nm. Jos nappulat ovat kauemmpana, kasvaa momentin tarve samassa suhteessa. Samalla paranee jalustan tukevuus, koska tukipisteet ovat myös kauempana toisistaan.
En ole kaupallisten dobsonien laakerointeihin kovin tarkasti perehtynyt mutta ne pari jotka olen nähnyt, eivät ole olleet teflon laakeroituja. Toisessa oli azimuuttilaakerina rullalaakeri, joka oli aivan liian herkkä ja toisessa pyöreä, luultavasti PE tai PP levy. Jälkimmäinen toimi siedettävästi mutta ei ollut erityisen pienikitkainen.

Kaizu
Kai Forssen

JanneT

Jees.

Kaizu on tuossa edellä oikeassa. Lisäisin tähän vain oman huomioni kaupallisten sekä joidenkin omavalmisteiden huonosta piirteestä. Teflon palojen pinta-alalla on suuri merkitys tuntumaan. Tavoitehan on saada lepokitka ja liikekitka mahdollisimman lähelle toisiaan. Eli putki lähtee liikkeelle ja pysyy liikkeellä mahdollisimman samalla momentilla. Pienet Teflon "nappulat" kannattaa unohtaa ja laittaa pinta-alaa tarpeeksi jolloin kitkaparien muodonmuutos ei sotke viritelmää. Omassa putkessani teflonpalojen pinta-ala Azim liikummossa 75 cm^2. tällä neliömäärällä tarratausta vanerille liimattuna kestää ainakin 100 kg. Laskeskelin kuorman 1.3 kg/cm^2 liikunnon tuntuma testikuormalla (mie ite 100 kg) hyvä.

Janne

Pekka Moisio

Mulla on 8x10cm teflonpalat PE-muovia vasten. Liikekitka ja lepokitka ovat niin lähellä toisiaan, että on vaikea kuvitella enään mitään parannusta. Pystyn seuraamaan kohdetta käsin taivaalla 600x suurennoksella vaivatta. 600x on rajana siksi kun ei ole tällähetkellä isompaa suurennosta käytettävissä. Luultavasti yli tuhannen suurennoksilla pystyy vielä seuraan ilman ongelmia.

Mitää laskutoimituksia en tehnyt pinta-aloille tai kitkoille, Perstuntumalla menin. Tämä mun vihreä PE-muovi on sen verran "kovaa" ettei siihen kyllä mitää jälkiä painaudu. Ei ollut ainakaan 3viikon paikallaanolon jälkeen painautunut mitä eilen kokeilin. Muutenkin Tuo PE tuntuu aika jäykältä ja tarkoitukseen juuri täydelliseltä.


JanneT

Jees Pekalla on pinta-alaa ainakin riittävästi ellei peräti reilusti ;D. Sitä olen muutamissa yhteyksissä suositellut rakennus/virittely menetelmäksi.

Janne