Ohjeita EU-maasta hankitun viallisen tuotteen tai palvelun ostajalle
Jos EU-maasta ostamasi tuote, matkailu- tai muu palvelu ei vastaa sovittua, etene seuraavasti:
1. Jos kyseessä on esimerkiksi ison kansainvälisen yrityksen valmistama laite ja se on antanut laitteelle takuun, ota yhteys maahantuojaan Suomessa. Kun laite on myyty EU-alueella, maahantuojan Suomessa on hoidettava korjaus, jos takuu on voimassa.
2. Tee muussa tapauksessa asiasta valitus myyjälle ja mahdolliselle takuunantajalle, välittäjälle, valmistajalle tai luottokorttiyhtiölle.
3. Jos tarvitset neuvoa valituksen tekemisessä, ota yhteys kunnalliseen kuluttajaneuvontaan.
4. Jos et saa kirjalliseen valitukseesi vastausta tai vastaus ei tyydytä sinua, voit laittaa asian vireille Euroopan kuluttajakeskukseen Suomessa. Euroopan kuluttajakeskus käsittelee rajat ylittävän kaupan asioita Euroopan unionin alueella. Jos olet ostanut tuotteen tai palvelun muualta kuin EU-alueelta, Euroopan Kuluttajakeskus ei voi auttaa asiassa.
Ja tuolla Euroopan kuluttajakeskus:
http://www.ecc.fi/Page/ce40dfef-5479-4536-b858-bce947db6b16.aspx