Fokusointilaitteen yläpinnassa on kaksi pientä kuusikoloruuvia. Niitä kiristämällä saa välystä pienemmäksi. Jouduin myös itse tekemään säätöjä. Tarvittaessa voi käyttää myös fokusointilaitteen lukitusruuvia, mutta itse en ole sitä tarvinnut.
Sain muuten viikonloppuna kollimointia selvästi parempaan suuntaan. Vixenin omat ohjeet kollimointiin eivät tuottaneet haluamaani tulosta, joten jouduin miettimään muuta ratkaisua. Fokusointilaite ja apupeili kannattaa tosiaan kollimoida laserilla. Laseri kannattaa puolestaan tarkistaa ja tarvittaessa kollimoida ennen homman ryhtymistä. Omassa laserissani on T2-kierre, ruuvaan sen suoraan M60/T2-sovittimella fokusointilaitteeseen kiinni. Okulaariholkkia en käytä lainkaan. Sen jälkeen kun sain laserihommat tehtyä, niin sirryin pääpeiliin. Jos käyttää putkea kuvaamiseen, niin tämä on se hankala vaihe. Pienikin pääpeilin virheasento näkyy heti tähtien muodossa. Jos käyttää putkea visuaalikäyttöön, niin silloin Vixenin ohjeet visuaalisesta diffraktiorenkaiden tarkkailusta riittänevät. Itse käytän putkea pelkästään kuvaamiseen ja en saanut diffraktiorenkaiden keskittämisellä pääpeiliä sitten niin millään kohdalleen. Jonkinlaisen karkean kollimoinnin näin saa aikaiseksi, ei muuta. Homma rupesi etenemään parempaan suuntaan, kun tajusin ottaa CDDInspectorin avuksi. Ideana on pistää kamera kiinni putkeen ja ottaa muutaman kymmenen sekunnin valotuksia ja analysoida kollimointia sitten kuvista. Softassa on mahdollisuus reaaliaikaisesti tutkia kentän kaarevuutta ja se osaa myös kertoa optisen keskipisteen sijainnin kentässä. Pääpeilin ruuveja vähän kerrallaan (!) säätämällä optinen keskipiste yritetään saada mahdollisimman keskelle kenttää.
Onneksi tulin kokeilleeksi CCDInspectoria, aivan näppärä softa. Evaluaatiolisenssi on voimassa 30 päivää. Aloin jo epäilemään, että optiikassa on jotain vikaa. Suosittelen tätä kyllä kaikille kuvaajille, jos tulee ongelmia visuaalisen kollimoinnin suhteen.
Tässä on kentän kaarevuus ja kollimoinnin tila tällä hetkellä. Kun tulee hyvä seeing, niin yritän saada kollimointia vielä pikkuriikkisen parannettua. 12% kaarevuus ja 5" kollimointi ovat tosin jo melko hyviä, mutta netissä muut ovat saaneet puristettua vielä vähän paremmaksi. Jossain välissä pitää tosin peli viheltää poikki ja ruveta kuvaamaan, sitä vartenhan putki tuli hankittua. Koko elokuu meni tähän virittelyyn.