Valosaaste, vaikuttaminen ja tutkiminen

Aloittaja Pentti Karvinen, 23.07.2006, 17:05:09

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Utsjoelta palaillessani totesin että pohjoissuomessa havaintoja haittaa luonnon oma valosaaste eli kesäyön aurinko, joka ei suostu menemään tarpeeksi alas. Etelämpänä, Heinolan kohdilla nelostiellä, laskeskeli että kummassa on enemmän kilowatteja, autoissa tiellä vai lampuissa niiden yläpuolella. Tulin laskelmissani siihen tulokseen että lampuissa, tämä hiljaisen liikenteen aikaan klo 22:30.

Kaizu
Kai Forssen

Mare Nectaris

Uusimmassa Time -lehdessä toimittaja Tristana Moore Berliinistä kertoo artikkelissa "Germany's Bright Idea" Dörentrupin kylästä keskisessä Saksassa.

Joka ilta klo 11 siellä sammuvat katuvalot. Ne saa halutessaan päälle rekisteröimällä kännykkänsä valojen sytytystä hoitavan Lemgo -yhtiön Dial4Light -palvelun sivulle verkossa  (linkki yhtiön sivulle löytyy tästä keskustelusäikeen alusta kohdasta "sources"). Sen jälkeen tietyn katuosuuden valaistuksen saa päälle katsomalla verkosta kuusinumeroisen koodin katuosuudelle. Koodin voi myös tallettaa puhelimeen tai katsoa katuosuuden jokaisesta valaisintolpasta.

Muutaman sekunnin jälkeen järjestelmä sytyttää valot muutamaksi minuutiksi  :cool:

Tätähän voisi kehittää esim. niin, että jalankulkijalla voisi olla heijastimessa ja autoilijalla esim. auton avaimenperänä radiotaajuuslähetin (esim. "mokkulan" tapainen sim-tunniseinen laite), johon voisi etukäteen rekisteröidä esim. kotireitin koodit. Kävellessä tai ajaessa laite sitten sytyttelisi katuosuuksia sitä mukaa kuin kulku etenee...
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: Mare Nectaris - 11.08.2009, 10:18:43
Uusimmassa Time -lehdessä toimittaja Tristana Moore Berliinistä kertoo artikkelissa "Germany's Bright Idea" Dörentrupin kylästä keskisessä Saksassa.

Joka ilta klo 11 siellä sammuvat katuvalot. Ne saa halutessaan päälle rekisteröimällä kännykkänsä valojen sytytystä hoitavan Lemgo -yhtiön Dial4Light -palvelun sivulle verkossa  (linkki yhtiön sivulle löytyy tästä keskustelusäikeen alusta kohdasta "sources"). Sen jälkeen tietyn katuosuuden valaistuksen saa päälle katsomalla verkosta kuusinumeroisen koodin katuosuudelle. Koodin voi myös tallettaa puhelimeen tai katsoa katuosuuden jokaisesta valaisintolpasta.

Muutaman sekunnin jälkeen järjestelmä sytyttää valot muutamaksi minuutiksi  :cool:

Tätähän voisi kehittää esim. niin, että jalankulkijalla voisi olla heijastimessa ja autoilijalla esim. auton avaimenperänä radiotaajuuslähetin (esim. "mokkulan" tapainen sim-tunniseinen laite), johon voisi etukäteen rekisteröidä esim. kotireitin koodit. Kävellessä tai ajaessa laite sitten sytyttelisi katuosuuksia sitä mukaa kuin kulku etenee...

Kyllä näyttäisi aika hullulta kun katuvalot vilkkuisivat sielä täälä.Mutta kai sen voisi toteuttaa.

Mare Nectaris

... mutta kun ajatellaan, että suurimman osan ajasta taivas olisi sipipimeänä arkipäivisin about klo 00-05! Aika vähän on tuolloin kulkijoita, ja moni varmaan ei viitsisi edes aktivoida palvelua. Toisaalta pulikassa voisi olla myös offline -toiminto kytkimellä...

Tuo olisi myös hyvää siedätystä siihen tilanteeseen, missä Kaizun aiemman postauksen mukaan ollaan esim. Japanissa: siellä on tolpanväli huomattavasti harvempi. Ja säästöjen vuoksi tuo saksalainen kylä lähti tuohon projektiin käsittääkseni alunperin. Siinä voisi säästöt ja tähtiharrastus lyödä hyvin kättä, kun yleensä näissä hommissa ei säästöjä paljon kerry  :rolleyes:
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

thebel

Täällä Suomessa on useita tienpätkiä, joita valaistaan koko yö turhaan. Jos vaikka yön aikana ehkä 20 autoa kulkee siitä, niin nehän vain siellä turhaan loistaa. Onhan kuitenkin autossa valot. Ei noita katuvaloja tarvis kuin keskustoissa ja valtatiellä vaikka risteyksien kohdalla.

MarkoM

Kuten sanottua: sähkö on Suomessa edelleen liian halpaa... Ainakin näille tahoille, jotka ovat vastuussa katuvalojen ylläpidosta.

Voi tietysti olla, että paljon vielä käytetään vanhentuneita hämäräkytkimeen perustuvia sytytyslaitteita katuvalojen ohjaamiseen, mutta ei pitäisi olla mitenkään vaativa operaatio vaihtaa sen tilalle älykäs ohjausjärjestelmä. Onhan ne varmasti kalliimpia hankkia kuin pelkät hämäräkytkimet, mutta luulisi tuollaisen uudenaikaisen ohjaussysteemin maksavan itsensä takaisin melko nopeasti vähentyneenä energian (ja rahan) kulutuksena...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

iosainio

Eivät nuo katuvalojen hämäräkytkimet aivan tyhmiä ole, mutta kun silmä on niin sopeutuvainen, niin toisinaan vaikuttaa siltä että lamppu turhaan palaa. Silloin pitäisikin olla tarkempi käyrä, joka osaisi huomioida pilvisen ilman paremmin. Usein kaupungeissa on yksi kytkin, jolla ohjataan valaistuskeskuksia eri kaupunginosissa.

Sähkö on tosiaan halpaa, kun sitä kulutetaan aivan turhissa paikoissa. Monia harvaan asuttuja alueita valaistaan kyllä aivan tarpeettomasti.

Johtuuko rakennusten valaiseminen alhaalta ylöspäin vain siitä, että se näyttää jotenkin jännältä ja "linnamaiselta"? Vai siitä, että valaisinten huolto on halvempaa nurmikolla seisten, eikä katolle tarvitse kiivetä tai käyttää henkilönostinta? Vai molemmista?

Karmein yhdistelmä on viljasiilo, jonka katolla on tuuligeneraattoreita, joiden tuottama sähkö käytetään siilon seinien värivaloihin. Terveisiä vaan Loimaalle.

Mare Nectaris

... tässä vielä linkki artikkeliin, jossa hiukkasen lisätietoa asiasta.

Mikä kunta Suomessa ehtii ensin  :wink:
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Kaizu

Minusta tuolla ei ole edellytyksiä toimia Suomessa. Kansalaisilla tulisi olla yhtäläinen oikeus käyttää katuvaloja. Niin kauan kuin kännykkä ei sisälly äitiyspakkaukseen, ei tällaista yhdenvertaisuutta ole. Itse pitäisin parempana painonappia joka toimisi kuin porrasvalot kerrostaloissa. Jalankulkija voisi painaa valaisintolpassa olevaa nappia jolloin seuraava 100m tietä valaistuisi. Toinen vaihtoehto olisi liiketunnistin, ainakin minun kotikadulla jalankulkijaa voi hyvin seurata talojen ulkovalojen syttymisen perusteella.
Autot eivät katuvaloja tarvitse, niissä on valot omasta takaa.

Kaizu
Kai Forssen

Erik Pirtala

No  :angry:

Nyt tääläkin palaa katuvalot.

Pentti Karvinen

#55
YLE: Maanteiden valaiseminen hiipuu kalliin energian takia

Lainaus: "... Suomen maanteistä on valaistu tähän mennessä hiukan yli kymmenen prosenttia. ... Rahapulakin vaikuttaa osaltaan tilanteeseen. Mutta ennen kaikkea ympäristöasiat ja energiakustannukset näyttävät menevän siihen suuntaan, että pitää tehdä nykyistä tiukempaa harkintaa valaistuksen suhteen. ... Valojen poltto maksaa yli tuhat euroa kilometriä kohti vuodessa. Monet kunnat säästävät sähköä sammuttamalla katuvaloja ja siirtämällä niiden sytyttämistä yhä pidemmälle iltaan ja syksyyn. ... Energiansäästölamput nykyisten tilalle, tolppavälit harvenevat ja joistakin valoista luovutaan kokonaan."

Wikipedia - Suomen tieverkko
Pentti Karvinen / Rauma

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Pentti Karvinen - 12.08.2009, 17:51:16
YLE: Maanteiden valaiseminen hiipuu kalliin energian takia

Lainaus: "... Suomen maanteistä on valaistu tähän mennessä hiukan yli kymmenen prosenttia. ... Rahapulakin vaikuttaa osaltaan tilanteeseen. Mutta ennen kaikkea ympäristöasiat ja energiakustannukset näyttävät menevän siihen suuntaan, että pitää tehdä nykyistä tiukempaa harkintaa valaistuksen suhteen. ... Valojen poltto maksaa yli tuhat euroa kilometriä kohti vuodessa. Monet kunnat säästävät sähköä sammuttamalla katuvaloja ja siirtämällä niiden sytyttämistä yhä pidemmälle iltaan ja syksyyn. ... Energiansäästölamput nykyisten tilalle, tolppavälit harvenevat ja joistakin valoista luovutaan kokonaan."

Wikipedia - Suomen tieverkko


Tuossa on mukana kaikki pienimmät soratietkin, tuskinpa niille kukaan koskaan valaistusta edes kaipaa. Valtatiet ruuhkaisilta osilta ja kaupunkien keskustat jotenkin vielä ymmärrän (niihin aikoihin kun sitä porukkaa kulkee, ei läpiyön juuri missään valoa tarvita).

Autoteillä olisi niin helppo järkiperäistää tuo valaistus, määrä X autoja tunnissa (saa olla todella suuri määrä) ja valot sytytetään, tunnistus vaikkapa induktio-anturein.

Jos joutuu kymmeniä kilometrejä ajelemaan lyhyet päällä, koska liikennettä tulee niin paljon vastaan, niin tuolloin on tilanteita jolloin valoista on hyötyä, jopa autoilijoille, mutta en ole koskaan ajanut sellaisessa paikassa, jossa tuollainen tilanne toteutuisi yöllä 23-05 välillä, ehkä jossain ruuhkaisessa Suomessa mahdollista, mutta aika harvassa nuo paikat ovat.

Täällä katuvalot palavat muuten jo nyt 23-05 välisen ajan, asukkaita 1000 hyvin laajalla alueella, eikä autojakaan mene tuona aikana kuin ehkä maksimissaan se 15, noistakin 10 on raskaita yhdistelmiä, jotka ymmärtääkseni eivät arvosta kovin suuresti katuvaloja.

Lainaan Tiehallinnolta saamastani vastauksesta pari kohtaa tähän (yhteen postiin vastasi kaksi ihmistä):
Lainaaolemme selvittämässä voidaanko valaistuksia sammuttaa öiseen aikaan. Tiehallinnolla on paljon kohteita joista ei voida sammuttaa  mutta vähäliikenteisten teiden sammuttamis mahdollisuutta selvitellään parhaillaan.

LainaaTiehallinnossa selvitellään paraikaa uutta valojen ohjausta ja niihin kytkettyä mahdollisuutta sammutella ja himmentää niitä vaarantamatta liikenneturvallisuutta. Sen jälkeen, kun meillä on paremmat värkit, voimme myös ohjailla järkevästi palamisaikoja. Muutama miljoonahan tähän investointiin valtakunnassa menee ja rahoitus on kysymysmerkki tällä hetkellä.

Eli ymmärtääkseni jotain parannusta voi olla luvassa, ehkä, jos poliittiset päättäjämme vain pikkaisen rahakirstua rahoittavat, kai Vihreät olisi innokkaimpia kulutuksen vähentämiseen pienellä rahalla?

Tähän paikalliseen valaistukseen lupasivat selvittää kuinka valot saataisi toimimaan samaan aikaan muun tiellä olevan valaistuksen kanssa, kun tuolla muualla valaistus sammuu yöksi, muuta ei oikein voi kuin odottaa.

Rovaniemellä taisi jonkin kaupungin osan valaistus maksaa kaupungille 120 000 euroa vuodessa, vai oliko tuo jo koko kaupunki, muistaako joku paremmin? Siellä taisivat LED valaisimia rakennella jo vanhoja korvaamaan, onko joku sieltäpäin, millaisia valaistusnäkymiä tuolla on nykyään?

keskone

Joka tietää enemmän käytettävista valaisintyypeistä voisi kertoa minkälaisia rajoituksia mahdollisesti on esim nykyisin käytettävien lamppujen toistuvalle sytytelylle ja sammuttelulle. Itselläni on käsitys etteivät nykyiset valaisintyypit olisi kovin hyvin soveltuvia tällaiseen käyttöön, mutta ledivalaisimet joihinka mahdollisesti ollaan enemmäm siirtymässä niiden vielä kehittyessä paremmin tarvetta vastaaviksi, olisivat tältäkin osin paremmin hyödynnettävissä. Tällöinhän olisi mahdollista rakentaa energiataloudellinen, paremmin juuri reaaliajassa tapahtuvan tarpeen mukaisesti muuttuva katujen ja teiden valaistusjärjestelmä, turvallisuuden  ja mukavuuden juurikaan kärsimättä. Tällöinhän myös valosaaste tulisi minimoitua.
Ari K.

VilleValtteri

Lainaus käyttäjältä: VilleValtteri - 06.08.2009, 09:11:46
Työpaikallani satamassa palaa isojen kenttien valot yöt läpeensä, vaikka ketään ei olisi enää töissä. Olen kollegani kanssa aloittanut ankaran lobbauksen vastuuhenkilöitä kohtaan, jotta turha valaistus saataisiin vähenemään.
Kaikkein hölmöintä on se, että valot saattavat palaa päivälläkin. Eihän sillä tietenkään valosaasteen kannalta ole merkitystä, osoittaa vain sen miten läpeensä välinpitämättömiä ja tietämättömiä meistä monet ovat.

Tästä syksystä lähtien pitäisi sitten Hietasen sataman valojen haitata hiukan vähemmän.   :police:
Joka pierua pidättää, sillä on muutakin salattavaa.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: VilleValtteri - 15.08.2009, 00:02:29
Tästä syksystä lähtien pitäisi sitten Hietasen sataman valojen haitata hiukan vähemmän.   :police:
Vau! Kymiläinen kiittää!
Vesku
www.vkastronomy.com