Sky-Watcher 130/650

Aloittaja erekki, 04.09.2006, 00:46:19

« edellinen - seuraava »

wizardd

#15
Itse tilasin tuon putken joku viikko sitten villenkellosta, ei vielä ole päässyt koettamaan. Kelit kun on mitä on. Noin päällisinpuolin kyllä vaikuttaa aivan loistavalta näin aloittelijalle. Minkäslaisia okulaareja ja suotimia kannattaisi hankkia? Näyttäisi olevan kyseisessä paikassa vielä kohtuu hintaisia nuo suotimet.

Mitenkäs muuten kuljetus? Tilasin villenkellosta tuollaisen 150 kantolaukun, käsittääkseni se on isommalle putkelle, mutta kai siinä pehmusteiden kanssa  tuettuna menee pienempikin putki? Ei vaan vielä ole tullut vaikka noin viikko sitten tilasin ja täksi illaksi näyttäisi selkeää tulevan  ;D

EDIT: Käyköhän tuollainen yleismallinen digikamera adapteri Fujifilmin ja olympuksen digikameroihin?

diesel

Laukku siihen olis varmaan hyvä hankinta, mutta mahtaako löytyä mistään noin pitkää laukkua?

wizardd

Lainaus käyttäjältä: diesel - 11.01.2007, 14:11:06
Laukku siihen olis varmaan hyvä hankinta, mutta mahtaako löytyä mistään noin pitkää laukkua?
No joo tuota eihän se tuohon laukkuun sopinut..  ::)

Pitää palauttaa tuo ja kehitellä muu vaihtoehto, äkkiäkös sellaisen toisaalta tekee, foamia ja puuta vaan ja kohta on kantolaukku  ;)

xpro

130/650 on ollu noin 2kk ulkopuolella ja nyt kokeilin ottaa kuva pimeässä ilman salamaa...!
käytin Led valoa!  :-\ ja tehosteeksi IR! valotusaika noin 30sek, aukko 5.0

Ei se pakkanen ja vesi, loska keli tätä putkea pysäytä...





TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

xpro

Laukkuja voi käydä katsomassa esim K-rauta tai Työkaluässältä! Olen siellä nähny melko isoja alumiini ja kangas laukkuja.
Työkaluässältä ostin 2 pienenpää alumiinikantolaukkua johon sitten olen pistänyt okluaarit, puhdistusvehkeet, seurantamoottori, ohjekirjat ja ym putkityökalut

Kannattaa käydä jos löytyis sopivaa, jos ei niin voi kysyä onko mahdollista tilata jostain! yleensä ne myy melko halvalla!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

H.Avaitsija

Aloittelija minäkin ja tilasin kellokaupasta saman putken. Kelit olleet vähän huonoja joten paljon ei ole päässyt kokeilemaan. Ainoa minkä olen tähän mennessä vaihtanut on etsinputki. Se on liian lähellä putkea ja pieni, enkä nähnyt sen läpi yhtään mitään. Minäkin kysyisin paria juttua, saatte nauraa. Mikä tehtvä sillä osalla on joka on ko. putkessa sen metallisen säätöpyörän takana. Eikös sillä katsella niin että vastapainomötikkä osoittaa sivulle eikä alas. Mitä pidätte mukana tulleesta seurantamoottorista. Itse pidän sitä aika hitaana, Saturnus karkaa aika nopeasti näkökentästä. Vai onko putken säädöt pielessä, tasapaino ja suuntaus.

wizardd

Ensimmäinen havaintoyö takana. On muuten #¤%&#! hyvä putki. Kohteiden valovoima yllätti kyllä täysin, vaikka seeing oli paikoitellen todella heikko. Esimerkiksi Saturnus näkyi todella terävänä, mutta renkaista ei oikein saanut mitään irti. Ja syynä on varmaankin se että kun ei vielä ole kuin 10mm ja 25mm perus okulaarit. Seurantamoottoria ei vielä kokeiltu, kameralla kuvaamista olisi tarkoitus kokeilla seuraavalla reissulla. Kuu kerkäsi mennä horisontin taakse, mutta ilman kuusuodinta se taitaakin olla hiukan liian kirkas..?

Tästä se lähtee  ;D

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: wizardd - 24.01.2007, 15:37:23
ilman kuusuodinta se taitaakin olla hiukan liian kirkas..?

Eipä se Kuu mitään suotimia kaipaa ton kokoisessa putkessa.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

xpro

En ole ite vielä käyttänyt kuusuodatinta, vaikka olen jo monta kertaa sitä jo zoomaillu! Kuvaaminen on vielä itellä jääny vain vielä testi puolelle! näin nopeasti testattuna ei oikeen riittäny toi tarkennus! Se mysteeri jää vielä odottamaan vielä viikon verran (Kamera Afrikassa)!

Seurantamoottori joka tulee mukaan (9v patterilla) on todella surkea...on aivan turha yrittää patterin voimalla lähtemään edes kokeileen! se loppuu jo 15min käytön jälkeen! Eli pitäis kai 9v muuntaja tai boosteri tuohon hankkia tai tyytyä käsi peliin!

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

kimiza

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 24.01.2007, 17:44:11
Eipä se Kuu mitään suotimia kaipaa ton kokoisessa putkessa.

Sirppinä ja vielä puolikuuna ei välttämättä, mutta täysikuu alkaa olla jo aika valaiseva kokemus.

wizardd

Lainaus käyttäjältä: wizardd - 24.01.2007, 15:37:23
Ensimmäinen havaintoyö takana. On muuten #¤%&#! hyvä putki. Kohteiden valovoima yllätti kyllä täysin, vaikka seeing oli paikoitellen todella heikko. Esimerkiksi Saturnus näkyi todella terävänä, mutta renkaista ei oikein saanut mitään irti. Ja syynä on varmaankin se että kun ei vielä ole kuin 10mm ja 25mm perus okulaarit. Seurantamoottoria ei vielä kokeiltu, kameralla kuvaamista olisi tarkoitus kokeilla seuraavalla reissulla. Kuu kerkäsi mennä horisontin taakse, mutta ilman kuusuodinta se taitaakin olla hiukan liian kirkas..?

Tästä se lähtee  ;D

Katselin tuossa kuuta, ja oikein mainiosti näkyi. Ja samalla huomasin että eipä tullut sitten isommalla suurennoksella saturnusta katsottua, ainostaan 25mm widellä..  :P

2N3904

Lainaus käyttäjältä: wizardd - 24.01.2007, 19:08:34
Katselin tuossa kuuta, ja oikein mainiosti näkyi. Ja samalla huomasin että eipä tullut sitten isommalla suurennoksella saturnusta katsottua, ainostaan 25mm widellä..  :P

Kuuta saa "pienemmälle" kun et ota pölysuojaa putken edestä pois, avaat vain sen toisen pikkuluukun pölysuojasta (ks. Janin kuva ylempänä). Näin toimien (=aukkoa pienentämällä) kai teoriassa menettää erottelukykyä(?), mutta en minä ainakaan ole noilla perusokulaarien suurennuksilla huomannut mitään eroa.

Saturnus on tosiaan kärpäsen läjän kokoinen 25mm okulaarilla. 10mm:llä näkee jo selkeästi enemmän. Itselläni on perusokulaarien lisäksi kehnot 2x ja 3x Barlowt. Kun 10mm:n seuraksi heittää toiveikkaana jomman kumman Barlown, joutuu pettyneenä toteamaan, että kuva on toki isompi, mutta sumeampi --> vaihdetaanpa takaisin pelkkä 10mm --> Ohoh, näinkö pieni se olikin! Kokeillaanpa vielä Barlowlla --> onpas sumea, mitenkä pelkkä 10mm --> jne... 
:)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm
for the rest of his life.

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: 2N3904 - 25.01.2007, 11:34:06
Kuuta saa "pienemmälle" kun et ota pölysuojaa putken edestä pois, avaat vain sen toisen pikkuluukun pölysuojasta (ks. Janin kuva ylempänä). Näin toimien (=aukkoa pienentämällä) kai teoriassa menettää erottelukykyä(?), mutta en minä ainakaan ole noilla perusokulaarien suurennuksilla huomannut mitään eroa.

Teoriassa ja käytännössä. Kuva himmenee ja erotuskyky pienenee. On kuitenkin jännä huomata miten vähän aukon pienentäminen vaikuttaa okulaarissa. Itse olen kokeillut aukon pienentämistä useasti ja ainakin suurella putkella planeetat näkyvät ajoittain paremmin pienellä aukolla kuin suurella.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

wizardd

Nyt on kuusuodinkin, kyllähän se vaan mahtava on noin kiikareiden jälkeen 10mm okulaarilla katsottuna tuo Kuu. Täyttää lähes kokonaan okulaarin näkökentän. 25mm widella taas saa kokonaisuuden paremmin nähtäville. Ja nyt kun tosiaan aloittelijana tuli hokastua että 25mm widessä on pienempi suurennos, niin rupesihan siitä saturnuksestakin näkymään jotain  ;D Ja hyvin näkyykin, ainakin 3-4 isompaa kuuta myös on siinä ympäristössä jotka näkyyvät vain pisteinä. Kokonaisuus Saturnuksesta renkaineen erottuu selkeästi ja kohtuullisen isona. Muutamia sumuja on tullut myös katsottua, mutta aika mitäänsanomattomia ne on tällä ns. peruskokoonpanolla. Kameraa varten on härpäkettä tulossa, jotta saa kuvaakin muistoksi.

Samperi vain, kuumehan tässä nousee, meinaan isomman putken ostamiseksi  ;)


xpro

Canon 350D en onnistu ottamaan kuvia suoraan tuolla SW 130/650 tarkennus ei riitä!
Jos ei okluaarin läpi kuvaa tai lyhennä putkea fyysisesti!

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x