Hei,
tuli todella yllättäen Twitterissä jatkokehityspyyntö noihin libraatiokaavioihin, eli niihin olisi hyvä saada Kuun korkeus karkeasti mukaan. Toteutuin sen värikoodaamalla päiväpallukat kymmenen asteen välein Kuun etelässäolokorkeuden mukaan. Liitteenä ensimmäinen prototyyppi.
Kaaviossa on nyt melkoisen paljon infoa ja se näyttääkin hyvin levottomalta ja täyteen pakatulta, mutta mulla ajatus kulkee siten, että jos nyt ylipäätään tuota kaavioita käyttää yleiskuvan saamiseen, niin silloin tälle ihmiselle itse asia on estetiikkaa tärkeämpi kriteeri. Olin itse epäileväinen tämän suhteen, mutta tykkään tuosta koko ajan enemmän. Mulle on hyötyä siitä, että näen kertavilkaisulla, ettei mun tarvitse miettiä Kuun havaitsemista omalta pihaltani tuossa 19.-25.4. kieppeillä.
Etelässäolot on otettu Time and Datesta, joka ei ole kaikkein tarkin mahdollinen palvelu, mutta se on riittävä omiin tarpeisiini ja ennen kaikkea tuotannollisesti kätevä, kun käytän sitä
muutenkin. Nuo on luonnollisesti Äänekosken mukaan laskettu, eli pätee käytännön tarpeita ajatellen aika isolle osalle Suomea. Värikoodaus ei valitettavasti ole ajateltu punavihervärisokeita huomioiden vaan ihan sillä, että pääsen vähemmällä kliksuttelulla kun nuo värit ovat Excelistä helpoimmin saatavissa. Pitäisi joskus tutkia, saako vanhassa Excelissä palleron värin automatisoitua niin pääsisi tuosta käsityöstä.
Onko tuo aivan kamala, vai kenties syytä ottaa osaksi tuotantoprosessia (mihin itse olen tällä hetkellä kallistumassa)?
Teemu