Libraatiokaaviot

Aloittaja T. Öhman, 14.12.2021, 18:50:30

« edellinen - seuraava »

T. Öhman

Hei,

aloin Kuulan Jarin innoittama tehdä Kuun libraatiokaavioita, joista yhdellä vilkaisulla näkee, milloin periaatteessa kannattaisi yrittää libraatiokohteiden havaitsemista. Tarkempaan syyniin tietenkin tarvitaan esim. Virtual Moon Atlasta tai Dial-a-Moonia, mutta näiden funktio on lähinnä osoittaa se, mitä ajanjaksoa sillä VMA:lla kannattaa ryhtyä tarkemmin tarkastelemaan. Alla joulukuu 2021 hieman selitettynä, sekä tammikuu 2022. Taustoista vähän tarkemmin täällä.

T. Öhman

Laitetaanpa tähän tämä helmikuun kaaviokin siltä varalta että jotakuta sattuisi kiinnostamaan.

Teemu

Pappis

Lainaus käyttäjältä: T. Öhman - 02.02.2022, 14:35:03
Laitetaanpa tähän tämä helmikuun kaaviokin siltä varalta että jotakuta sattuisi kiinnostamaan.

Teemu
Kiitos! Tätä onkin jo odotettu!

Jorma Koski

Kiitos! Tästä on todella iloa Kuun kyttäjille!
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

T. Öhman

Kiva kuulla, että näistä on ollut hupia. Laitetaanpa tähän sekä maalis- että huhtikuu, kun tässä nyt kevään hyvät havaintokelit ovat alkamassa.

Teemu

Mikko_L

Minulle pistää silmään että nuo kuukausittaiset silmukat eivät olekaan aivan tasaisia näissä kuvaajissa.  Päivästä toiseen markkeri onkin vähän sivuun siitä missä sen olettaisi olevan naapureihinsa verrattuna.  Onko todellinen ilmiö (ja mistä se johtuu) vai pyöristysvirhettä laskuissa?  Miltä näyttäisi jos tuon plottaisi vaikka tunnin välein vs. vuorokauden välein?

-Mikko
36/50/76/127/250mm

T. Öhman

Lainaus käyttäjältä: Mikko_L - 27.02.2022, 21:43:26
Minulle pistää silmään että nuo kuukausittaiset silmukat eivät olekaan aivan tasaisia näissä kuvaajissa.  Päivästä toiseen markkeri onkin vähän sivuun siitä missä sen olettaisi olevan naapureihinsa verrattuna.
Mun on valitettavasti tunnustettava, että en ihan ymmärrä, mistä tässä on kyse. Millä lailla tasaisia? Markkeri on missä suunnassa sivussa? Ja missä sen olettaisi olevan? Kuukaudet eivät ole samanlaisia. Jos ne olisivat, pärjättäisiin yhdellä libraatiokaaviolla. Mutta tämä nyt ei varmaan ollut se ongelma...

LainaaOnko todellinen ilmiö (ja mistä se johtuu) vai pyöristysvirhettä laskuissa?  Miltä näyttäisi jos tuon plottaisi vaikka tunnin välein vs. vuorokauden välein?
Kuten olen sanonut täällä ja noissa kaavioissakin lukee, minä en ole niitä laskenut vaan Fred Espenak, joten en osaa kommentoida hänen tekemiään pyöristyksiä tai muutenkaan hänen laskentakaavojaan, minä olen vaan plotannut hänen datansa Excelillä yhdellä pikavilkaisulla ymmärrettävään muotoon. Jos tuon piirtäisi tunnin välein, niin toki käyrä olisi pehmeämpi, mutta ei sen yleismuoto siitä mihinkään muuttuisi. Mutta voip olla, että mä en nyt vaan ymmärrä kysymystä...

Teemu

Mikko_L

Esimerkiksi 4/2022 kaaviossa, silmukka etenee myötäpäivään ja kaartuu koko ajan oikealle.. mutta 17./18. päivän kohdalla se kaartuukin hieman vasemmalle.

Niin sitä mietin että jos kierroksen perusjakso on kuukausi, niin onko sen päällä jotain päiväkohtaista huojuntaa joka aiheuttaa epätasaisen etenemisen?

-Mikko
36/50/76/127/250mm

Pappis

Kyllä kaikkien Aurinkokunnan kappaleiden liikkeissä on huojuntaa. Esimerkkinä, Kuun etäisyys Maasta pystytään kyllä simuloimaan/ennustamaan nykyisillä malleilla jopa senttien tarkkuudella, mutta Kuun paikka radallaan (tangentiaalisesti Maahan nähden) kyetään ennustamaan vain kilometrien tarkkuudella. Sama koskee Kuun asentoa (libraatio eri suunnissa).

T. Öhman

Lainaus käyttäjältä: Mikko_L - 02.03.2022, 12:38:37
Esimerkiksi 4/2022 kaaviossa, silmukka etenee myötäpäivään ja kaartuu koko ajan oikealle.. mutta 17./18. päivän kohdalla se kaartuukin hieman vasemmalle.

Niin sitä mietin että jos kierroksen perusjakso on kuukausi, niin onko sen päällä jotain päiväkohtaista huojuntaa joka aiheuttaa epätasaisen etenemisen?

-Mikko

OK, nyt tajuan. Kuten Jarkko totesi, huojuntaa noissa on kun erittäin moni asia liikkeeseen vaikuttaa, mutta tuntematta Espenakin algoritmejä on ainakin meikäläisen mahdotonta tietää, mitä hän laskuissaan on huomioinut ja mikä esimerkiksi tuon mainitsemasi mutkan aiheuttaa ja kuinka todellinen se on.

Teemu

T. Öhman

Hei,

tuli todella yllättäen Twitterissä jatkokehityspyyntö noihin libraatiokaavioihin, eli niihin olisi hyvä saada Kuun korkeus karkeasti mukaan. Toteutuin sen värikoodaamalla päiväpallukat kymmenen asteen välein Kuun etelässäolokorkeuden mukaan. Liitteenä ensimmäinen prototyyppi.

Kaaviossa on nyt melkoisen paljon infoa ja se näyttääkin hyvin levottomalta ja täyteen pakatulta, mutta mulla ajatus kulkee siten, että jos nyt ylipäätään tuota kaavioita käyttää yleiskuvan saamiseen, niin silloin tälle ihmiselle itse asia on estetiikkaa tärkeämpi kriteeri. Olin itse epäileväinen tämän suhteen, mutta tykkään tuosta koko ajan enemmän. Mulle on hyötyä siitä, että näen kertavilkaisulla, ettei mun tarvitse miettiä Kuun havaitsemista omalta pihaltani tuossa 19.-25.4. kieppeillä.

Etelässäolot on otettu Time and Datesta, joka ei ole kaikkein tarkin mahdollinen palvelu, mutta se on riittävä omiin tarpeisiini ja ennen kaikkea tuotannollisesti kätevä, kun käytän sitä muutenkin. Nuo on luonnollisesti Äänekosken mukaan laskettu, eli pätee käytännön tarpeita ajatellen aika isolle osalle Suomea. Värikoodaus ei valitettavasti ole ajateltu punavihervärisokeita huomioiden vaan ihan sillä, että pääsen vähemmällä kliksuttelulla kun nuo värit ovat Excelistä helpoimmin saatavissa. Pitäisi joskus tutkia, saako vanhassa Excelissä palleron värin automatisoitua niin pääsisi tuosta käsityöstä.

Onko tuo aivan kamala, vai kenties syytä ottaa osaksi tuotantoprosessia (mihin itse olen tällä hetkellä kallistumassa)?

Teemu

Pappis

Näyttää hyvältä!

T. Öhman

Oli muuten Excel pudottanut tuosta väriversiosta viimeisen päivän uudenkuun pois. No, näiden ominaisuuksien kanssa joutuu taiteilemaan.

Teemu

T. Öhman

Hei,

itse olin täysin missannut, että Matti Suhonen on jo useamman vuoden ajan pistänyt jakoon vuotuiset libraatiokaaviot, joissa on mukana myös vuorokautinen libraatio. Kaaviot löytyvät täältä:

https://www.ursa.fi/ursa/jaostot/pikkuplan/tahdenpeitot/2022/ohjeita/sarakkeet.html

Eli eipä tässä kannata samaa hommaa tuplana tehdä.

Teemu

Pappis

Mille kellonajalle nuo päivittäiset (keltaiset) Helsingin arvot on piirretty?