Huurre ongelma

Aloittaja ppk, 31.08.2006, 20:22:13

« edellinen - seuraava »

ppk

Huurre tuntuu kertyvän kovasti kalustoon näin syksyllä, kaikki linssit ja peilit tuntuu huurtuvan lyhyessä ajassa. Eli kysymys mitä konsteja käytätte ko. ongelman ratkaisuun. Itse irroitan jalustalta ja käytän  pienempää linssi putkea auton lämmityslaitten puhaltimen suttimella kuivaamassa. Liekö tuosta haitta putkelle
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

Vesa Kankare

Kendrickin lämmittimethän sitä pitäisi hankkia, mutta silläaikaa ennen kuin lompakkoon taas kertyy jotain, hiustenkuivaajalla lämmitän putken kyljestä kunnes huurre haihtuu linssistä.
Vesku
www.vkastronomy.com

Horus

Antaa ensin putken jäähtyä kunnolla. Nimittäin kun putki tuodaan lämpimästä (ja suhteellisesti ulkoilmaa kuivemmasta) ulos kylmään, niin se menee huuruun. Vähän aikaa kun sen antaa olla niin se kirkastuu. Tosin jos on oikein kosteaa, kannattaa laittaa ns. huureputki putken päähän. Se auttaa kummasti.

Sisälle tuotaissa putken huurtuminen ei sinäänsä ole harmillista (toisaalta sen välttäminenkin on aika vaikeaa). Mitään lämmitystä tai puhallusta ei tarvitse. Kyllä se ajan myötä kuivuu ja kirkastuu.

En tiedä käytätkö lämmityslaitetta ennen havaintojasi? Se ei käynyt viestistäsi ilmi. Mutta ennen havaintoja sitä ei kannata tehdä, koska putki lämpiää ja kosteus tiivistyy siihen heti, kun sen pistää "ulos". Toisaalta eipä siitä ole suurestikkaan hyötyä havainnoinnin jälkeenkään, kun ei ne kunnon putket huurteesta kovinkaan ota itseensä.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

ppk

#3
Käytän aina välillä "lämmityslaitessa" kun putki huurtuu havannoidessa. Putki on kyllä jäähtynyt kun kun lähden havannoimaan, Vaan kun ilman kosteus saattaa nousta yöllä toisi korkeaksi niin ongelmia tulee. Huurreputki on käytössä ja talouspaperia ympärillä muutama kierros joka kyllä auttaa jonkin verran, kun on viellä vähän jatkona eli pitemmällä kun huurreputki pysyy hyvin kuminauha ringulalla
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Horus - 31.08.2006, 21:14:19
En tiedä käytätkö lämmityslaitetta ennen havaintojasi? Se ei käynyt viestistäsi ilmi. Mutta ennen havaintoja sitä ei kannata tehdä, koska putki lämpiää ja kosteus tiivistyy siihen heti, kun sen pistää "ulos". Toisaalta eipä siitä ole suurestikkaan hyötyä havainnoinnin jälkeenkään, kun ei ne kunnon putket huurteesta kovinkaan ota itseensä.
Eikös tämä toimi juuri toisin päin? Lämmin putki ei kylmässä huurru. Jos linssi viilenee kostealla lähelle ulkoilman lämpötilaa (vai meneekö peräti sen alle) kosteutta alkaa tiivistymään linssin pintaan. Tästä syystä kosteutta voi välttää juuri lämmittämällä linssiä. Itse ainakin pidän putkeani niin pitkään sisällä kuin mahdollista, jolloin sen jäähtyminen tuohon huurtumispisteeseen kestää mahdollisimman kauan.

Tämähän ei tietysti sitten ole Newtonin (Tai muiden avoimien peiliputkien) kanssa järkevää putkivirtausten takia. Niissä ei tietysti helposti huurreongelmia esiinnykään.
Vesku
www.vkastronomy.com

J-M

Lainaus käyttäjältä: kaizu - 01.09.2006, 00:12:14
Kosteutta voi myös imeä pois putken sisältä esim silicagelilla.

Itse olen kkäyttänyt juuri silicageliä. Sen saa kätevästi uudistettua kuivattamalla uunissa 200 asteen lämmössä tunnin verran, tällöin kideveteen sitoutunut kosteus haihtuu ja aine on taas käyttökelpoista. Vaimo askarteli semmoisen harvan pussin, joss ainetta säilytän.

Silicagelin hankkimine onnistuu kolmella tavalla: Netistä valmistajalta, jolloi hinta on alhainen, mutta toimitetaan 1000 kg:n erissä. Ei käytännöllistä. Toinen tapa on ostaa läheisestä Prismasta Rainbow-kissanhiekkaa, joka on itse asiassa silicageeliä. Siihen on sekoitettu jotain ominaisuuksia parantavia komponentteja (siis kissanhiekan ominaisuudessa käytettäessä). Itse käytän parasta vaihtoehtoa, naispuoleisia työtovereita: kengissä, laukuissa ym. kapineissa tulee noita pieniä pussukoita ja he sitten kantavat ne minulle.

Samalla selvisi, kuinka paljon laukkuja ja kenkiä meidän työpaikan naiset oikein hankkivat...  :o
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Timo-Pekka Metsälä

Linssiputkea käyttävälle syvän taivaan kuvaajalle sähköllä toimiva lämmitin on käytännössä ainoa kestävä ratkaisu. Valotusajat ovat pitkiä ja objektiivi on pitkiä aikoja taivasta kohti.  Objektiivi "näkee" kylmän avaruuden ja silloin se jäähtyy ympäröivää ilmaa kylmemmäksi säteilyjäähtymisen takia. Pakkaskelillä linssiin tulee silloin kuuraa ja lämpimämmällä ilmalla huurretta. Kendrick-lämmityssysteemi on erinomainen tähän ongelmaan mutta kalliinpuoleinen. Tosin kun vertaa muuhun kuvaussysteemiin - jalusta, putki, kamera, tietokone, seurantaputki - niin ei se enää niin kalliilta tunnukaan. Kuvittelisin lisäksi, että kuivuvan huurteen ja pölyn yhdistelmä ei linssille edes ole kovin terveellinen pitemmän päälle.
t. Timo-Pekka

Vesa Kankare

Onko kukaan muuten rakennellut itse tuollaista huurrelämmitintä? Periaatteessahan tuon ei pitäisi olla sen kummallisempi kun pieniä lämmitysvastuksia? Se pitäisi vaan tietysti saada tehoiltaan sopivaksi, jottei turhan paljoa lämmitä ja syö akkupakkia. Mimmoisethan tehot noissa yleensä on? 10W?
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 01.09.2006, 10:25:30
Linssiputkea käyttävälle syvän taivaan kuvaajalle sähköllä toimiva lämmitin on käytännössä ainoa kestävä ratkaisu. Valotusajat ovat pitkiä ja objektiivi on pitkiä aikoja taivasta kohti.  Objektiivi "näkee" kylmän avaruuden ja silloin se jäähtyy ympäröivää ilmaa kylmemmäksi säteilyjäähtymisen takia. Pakkaskelillä linssiin tulee silloin kuuraa ja lämpimämmällä ilmalla huurretta. Kendrick-lämmityssysteemi on erinomainen tähän ongelmaan mutta kalliinpuoleinen. Tosin kun vertaa muuhun kuvaussysteemiin - jalusta, putki, kamera, tietokone, seurantaputki - niin ei se enää niin kalliilta tunnukaan. Kuvittelisin lisäksi, että kuivuvan huurteen ja pölyn yhdistelmä ei linssille edes ole kovin terveellinen pitemmän päälle.
t. Timo-Pekka
Miten lämpöiseksi nuo Kendrickin lämmittimet tulevat? Kävin äsken heräteostoksilla paikallisessa elektroniikka supermarketissa ja sieltä löytyi 6kpl 1.2Ohmin vastuksia. Nämä lämpenevät melkolailla kun ne iskee sarjaan ja 12V yli.

Laitatko nuo lämmittimet linssin kehyksen ympärille vai huurreputken ympärille linssin etupuolelle?
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 01.09.2006, 17:43:13
Miten lämpöiseksi nuo Kendrickin lämmittimet tulevat? Kävin äsken heräteostoksilla paikallisessa elektroniikka supermarketissa ja sieltä löytyi 6kpl 1.2Ohmin vastuksia. Nämä lämpenevät melkolailla kun ne iskee sarjaan ja 12V yli.

Laitatko nuo lämmittimet linssin kehyksen ympärille vai huurreputken ympärille linssin etupuolelle?
En ole mitannut lämpötilaa, mutta "ohjaimessa" on säätönuppi. Yleensä käytän sitä pienimmällä asennolla, jolloin lämmön juuri ja juuri tuntee sormeen. Jos lämmittimen kääntää täysille, niin kyllä se hyvin lämpenee, mutta ei sillä vielä munia paisteta. Lämmitinnauha laitetaan mahdollisimman lähelle linssiä kehyksen ympärille, jotta lämpö siirtyisi lasiin mahdollisimman tehokkaasti.

Sombrero

Lainaus käyttäjältä: J-M - 01.09.2006, 07:52:07
Itse olen kkäyttänyt juuri silicageliä. Sen saa kätevästi uudistettua kuivattamalla uunissa 200 asteen lämmössä tunnin verran, tällöin kideveteen sitoutunut kosteus haihtuu ja aine on taas käyttökelpoista. Vaimo askarteli semmoisen harvan pussin, joss ainetta säilytän.

Silicagelin hankkimine onnistuu kolmella tavalla: Netistä valmistajalta, jolloi hinta on alhainen, mutta toimitetaan 1000 kg:n erissä. Ei käytännöllistä. Toinen tapa on ostaa läheisestä Prismasta Rainbow-kissanhiekkaa, joka on itse asiassa silicageeliä. Siihen on sekoitettu jotain ominaisuuksia parantavia komponentteja (siis kissanhiekan ominaisuudessa käytettäessä). Itse käytän parasta vaihtoehtoa, naispuoleisia työtovereita: kengissä, laukuissa ym. kapineissa tulee noita pieniä pussukoita ja he sitten kantavat ne minulle.

Samalla selvisi, kuinka paljon laukkuja ja kenkiä meidän työpaikan naiset oikein hankkivat...  :o

Itsekkin on tullut käytettyö tuota silicageeliä ja täytyy sanoa että toimii hyvin!
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 01.09.2006, 15:10:36
Onko kukaan muuten rakennellut itse tuollaista huurrelämmitintä? Periaatteessahan tuon ei pitäisi olla sen kummallisempi kun pieniä lämmitysvastuksia? Se pitäisi vaan tietysti saada tehoiltaan sopivaksi, jottei turhan paljoa lämmitä ja syö akkupakkia. Mimmoisethan tehot noissa yleensä on? 10W?


Kato mun kotisivuilta video ni saat naureskella mun huurteenpoisto järjestelmälle :D. Se on siinä heti etusivulla http://www.kolumbus.fi/jappervokki/
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Juha

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 01.09.2006, 17:43:13
Kävin äsken heräteostoksilla paikallisessa elektroniikka supermarketissa ja sieltä löytyi 6kpl 1.2Ohmin vastuksia. Nämä lämpenevät melkolailla kun ne iskee sarjaan ja 12V yli.

Tässä tarvitsee ottaa huomioon vastusten tehonkesto, eli ne ihan pienikokoisimmat vastukset ei tällaista leikkiä kestä. Suosittelisin toivioretkeä joko Bebek-elektroniikkaliikkeeseen tai vastaavaan ja sieltä tehovastuksia muutama kappale. Sitten tietysti tuon jännitelähteen antama virta ratkaisee, jos käyttää niitä pieniä 9 V paristoja niin niillä ei mitään saa sulatettua, toisin kuin esim. 6Ah akuilla.

Anteeksi vain jos oletan edellämainitun tilanteen, enhän tiedä Veskun elektroniikkaosaamisesta (joka voi olla paljonkin omaani parempi  :)) En halua näsäviisastella.

artoni

Newtonin putki ei kovin helpolla mene huuruun, mutta etsin kylläkin. Tein eilen siten, että annoin putken jäähtyessä olla etsin suojat paikallaan. Sitte ku aloin havainnoimaan, niin etsin kohteen etsimellä ja laitoin suojatulpan etsimen eteen kohteen löydyttyä. Samalla tavalla tein kun hain seuraavan kohteen. Hyvin ainakin tuntu toimivan.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Juha - 02.09.2006, 09:19:43
Tässä tarvitsee ottaa huomioon vastusten tehonkesto, eli ne ihan pienikokoisimmat vastukset ei tällaista leikkiä kestä. Suosittelisin toivioretkeä joko Bebek-elektroniikkaliikkeeseen tai vastaavaan ja sieltä tehovastuksia muutama kappale. Sitten tietysti tuon jännitelähteen antama virta ratkaisee, jos käyttää niitä pieniä 9 V paristoja niin niillä ei mitään saa sulatettua, toisin kuin esim. 6Ah akuilla.

Anteeksi vain jos oletan edellämainitun tilanteen, enhän tiedä Veskun elektroniikkaosaamisesta (joka voi olla paljonkin omaani parempi  :)) En halua näsäviisastella.
Elektroniikkaosaaminen on aika nollassa, mutta osasin kyllä ottaa tehovastukset... :) Laitoin mun akkupakkiin 6v lähtöön nuo ja siinä ne tuntuvat antavan aika sopivaa lämpöä. Nyt tarttee vaan pakkia päivittää, että pääsee testaamaan kunnolla.
Vesku
www.vkastronomy.com