Jalustan suuntaus pohjantähteen ja seurantamoottorin käyttö

Aloittaja Rööri, 08.12.2007, 16:33:26

« edellinen - seuraava »

einari

Luulin että laari oli juurikin käyttänyt Mickutin menetelmää mutta olisiko niin että
a) aikaa pitäisi käyttää enemmän kuin 30s suuntaansa
b) tuolla on vasta saatu azimuuttisäätö kohdalleen ja alt eli korkeussäätö ei vielä ole kohdallaan
___
Tapio

Lauri Kangas

Temppu on selitetty täällä: http://www.astrophotoinsight.com/public/ccd-drift-method

AstroTortilla osaa tehdä tuon automaattisesti ja niinkuin sanottu, naavis naputteli siihen myös nyt tuen platesolvesuuntaukseen jossa kamera ottaa automaattisesti neljä kuvaa eri paikoista. Jokohan saataisin kohta softa muillekin testattavaksi.

Ransu

Tuo Astro Tortillan testaus kiinnistaa. Mutta mitä tuo vaatii toimiakseen, koko platesolve on minulle uusi asia.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Lauri Kangas

Tarvitsee:

-ASCOM-yhteensopivan goto-jalustan
-MaximDL:llä tai Nebulositylla ohjattavan kameran, tai suoraan ASCOM-ajureilla ohjattavan.
-Cygwin-ympäristöön asennetun Astrometry.net-softan (ei ole helppo asentaa).

Hätätilassa myös mikä tahansa kamera joka tallentaa kuvia läppärin kiintolevylle käy. Astrometry.netin toimintaan voi tutustua niiden online-ratkaisijalla osoitteessa http://nova.astrometry.net. Tulevaisuudessa (lähipäivinä) AstroTortilla osaa myös käyttää tuota nettisolveria, jolloin kaikkein hankalin osuus eli Astrometry.netin asentaminen omalle koneelle jää pois, mutta vastaavasti toiminta on vähän kankeampaa.

Tortillassa on kova kehitystyö käynnissä jotta itse softa ja ohjekirjat saadaan mahdollisimman äkkiä sellaiseen kuntoon ettei tarvitse olla velho käyttääkseen.

Jarkko.A

#34
Tuleeko ohjelmalle sivustot myös? Niitten ylläpito maksaa, mutta olisivat hyödylliset käyttäjien hankkimiseksi.

Itse olen suositellut Neutechiä kaikille asiakkailleni silloin kun tein yrityskonsultaatiota yksityisyrittäjänä ja oli silloin jälleenmyyntioikeudet.

Jos vaan passaa, niin mie maksan Neutechin webhotelli nbasic+ paketin domainrekisteröinteen projektille. Teen sen ihan siksi, että minulla tulee ohjelmalle käyttöä, se on Suomalaisvalmisteinen ja sen valmistukseen on käytetty paljon vapaa-aikaa enkä mie osaa auttaa muuten.

Jos tila on jo hankittu, niin sitten voin osallistua joihinkin muihin kustannuksiin.

Laita Lauri viestiä jarkaira ät gmail piste com

Lauri Kangas

Softa on open sourcea ja kotisivut sijainneevat ainakin toistaiseksi sourceforge.netissä. Mutta välitetään toki tarjous pääpirulle. :azn:

laari

Taisi mennä taas yli-innokkuuden piikkiin tämäkin :)
Mutta kiitoksia vastauksista, tulihan sitä taas opittua lisää. Ja tuo Laurin linkki oli hyvä, tuon kertomani "napasuuntauksen" tein ihan vain ulkomuistista, mitä olen foorumilta lukenut.

Jatketaan testailuja...


Lainaus käyttäjältä: Mika Luostarinen - 07.09.2011, 06:11:06

Kyllä, juuri se.

Napasuuntauksen saaminen kohdalleen kestää jonkin aikaa. Sanoisin, että jos olet käyttänyt siihen alle 3 tuntia, niin ei varmasti ole tarpeeksi kohdallaan, paitsi korkeintaan säkällä.


-Mika Luostarinen

Juha Peräsaari

Astrobin

Ioptron Cube-A
Nikon D5300

Jupiter 37A 135mm f3.5
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikkor AF-P DX 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR
iOptron 1200mm / 90mm MC

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 07.09.2011, 19:46:59
Tortillassa on kova kehitystyö käynnissä jotta itse softa ja ohjekirjat saadaan mahdollisimman äkkiä sellaiseen kuntoon ettei tarvitse olla velho käyttääkseen.

Tässä ketjussa oli näköjään toistaiseksi eniten juttua Tortillasta. Helpotetaan odottelun tuskaa sen verran, että erään oleellisen palikan saatua vihreää valoa erään toisen oleellisen softan kehittäjiltä, AstroTortillan asennus tulee piakkoin olemaan todella helppoa (verrattuna tuntikausien ähertämiseen jota se vaati ennen).

Nyt vain pitää hoonata itse ohjelma sellaiseen kuntoon että kehtaa näyttää muillekin. Käyttöohjeet ovat jo hyvässä jamassa ja ennenpitkää ilmestynee softalle oma ketju.

calster

Jep.
Eilen pääsin koittamaan EQ3-2 jalustan seurantamoottoria tositoimissa. Napauuntaus tapahtui vihreällä laserilla nopeasti ja mukavasti.
Visuaalihavannointiin moottori toi todella paljon mukavuutta lisää. Kameraa pääsee kokeilemaan myöhemmin kunhan saan T2-sovitteen hommattua.
Kohteena oli kuu ja taivas vain hetkittäin auki, mutta sitäkin antoisampaa.
Nyt vaan odottella selkeää tähtitaivasta.

Lithos

Ja oma kokemus on kyllä se että visuaalikäytössä yllättävän karkea suuntaus riittää, jos valokuvaus ei ole se päätarkoitus niin kovin kummallisia suuntauskikkoja ei todellakaan tarvitse käyttää, vähän sinneppäin riittää.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

calster

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 05.11.2011, 14:48:22
Ja oma kokemus on kyllä se että visuaalikäytössä yllättävän karkea suuntaus riittää, jos valokuvaus ei ole se päätarkoitus niin kovin kummallisia suuntauskikkoja ei todellakaan tarvitse käyttää, vähän sinneppäin riittää.

Komppaan samaa !.
Laserin itse asetus-suuntaus oli todella karkea. Joten valo antoi vain karkeasti osviitta minne päin sitä jalustaa liikuttaa.
Itse yllätyin positiivisesti myös asiasta ettei tarvitse "tuntitolkulla säätää jotta saisi "hyvän seurannan aikaiseksi.

laari

Ja sitten jotain opittua & (tyhmiä) jatkokysymyksiä:

Eli tässä nyt on koitettu tuota napasuuntausta tehdä drift-alingilla. Edellisen postauksen aikoihin olin vähän hätäinen tuon jalustan kanssa, koska olin vähän siinä uskossa, että kun ostaa seurantajalustan, niin kaikki toimii saman tien, ilman sen kummempaa säätöä :) Ja se, mitä en näistä tämän aiheen postauksista tajunnut, oli että tuo itä- tai länsi- suunnan driftailu vaikuttaa melkeimpä ainoastaan tuohon jalustan kulman säätämiseen (?).

Enivei, nyt olen saanut kikkailtua sen verran, että eteläsuunnassa (2x nopeus) driftillä edestakaisin yht. 3min valotuksella tulee suoraa viivaa kameralle ja sama niin itä- tai länsisuunnassa.

Ja nyt siis maksimi valotukset on ollut 200mm obiskalla sellaiset vajaa 2min. Tuon ajan tähdet pysyy ~70% ajasta pistemäisinä (mutta vain 102% celestial nopeudella, normaali celestial piirtää edelleen pientä viivaa).

Mutta sitten päästiin ilmeiseisti seurannan "jaksolliseen virheeseen"? ts. n. 10min välein tai useamminkin, valotuksissa on selkeä edes-takaisin heilahtelu. Jalustassa on PEC- valikko, mistä pystyy nauhoittamaan yms. tätä, mutta kun tälle jalustalle ei ole kunnon ohjekirjaa ilmeisesti olemassakaan, eli tietämys loppuu tähän. Eli voisiko tuolla jotain vaikuttaa seurannan tarkkuuteen?

Loppukysymys: ollaanko tässä vieläkin aivan hakoteillä?)
Juha Peräsaari

Astrobin

Ioptron Cube-A
Nikon D5300

Jupiter 37A 135mm f3.5
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikkor AF-P DX 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR
iOptron 1200mm / 90mm MC

einari

Onko siis tuotenimi SmartStar Cube-A Series ?

Täällä on manuaaleja:
http://www.ioptron.com/support.cfm?module=umanuals

Tuolta en kyllä löytänyt PEC-valintaa.
Se PEC auttaa hitaasti tapahtuviin seurannan virheisiin.
Pidemmillä polttoväleillä ja valotuksilla on sitten turvauduttava autoguidaukseen.
___
Tapio

laari

Joo tuo kyseinen jalusta.

Tuolta linkistä näytti löytyvän uusin painos manuaalista. Yhden toisen hieman erilaisen löysin googlettamalla.
Mutta vieläkään ei näytä tuossa ohjekirjassa olevan kerrottuna mitään muuta kuin perusasiat, mitään syventävää tietoa eri toimintojen ominaisuuksista yms. ei ole.
Tuossa toisessa ohjekirjassa oli PEC- valikosta ohje tyyliin "tämä valikko on vain tietyissä jalustoissa". Että joo justiinsa :)
Ja paketinkaan mukana ei tullut muuta kuin pika-ohje. Luulisi nyt vähän firma panostavan näihin ohjekirjoihin, kun kerran kaupataan aloittelijatason vehkeenä.
Juha Peräsaari

Astrobin

Ioptron Cube-A
Nikon D5300

Jupiter 37A 135mm f3.5
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikkor AF-P DX 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR
iOptron 1200mm / 90mm MC

Kääkkä

Mitenkäs, kun jalusta on suunnattu pohjantähteen, niin mitä akseleita saa kääntää löytääkseen kohteen? Seurantamoottori on paikoillaan myös.  :huh: