Pääsin lopulta eilen kokeilemaan PHD:n drift-alignia, mutta homma jäi hieman kesken kun pilvet valtasivat taas taivaan. Mutta lyhyen kokemuksen perusteella varsin lupaava systeemi, jahka saa vaan opetella sen säätämistä kaikessa rauhassa ajan kanssa.
Jostain syystä omalla kohdallani Dec-akselin käyrä oli driftauksen aikana aika levoton ja sahasi edes takaisin. Välillä se saattoi ykskaks lähteä ampumaan aivan eri suuntaan kunnes taas kääntyi takaisin. Trendin sai kyllä lopulta selville kun antoi driftaukselle riittävästi aikaa, mutta az-säätöjen saaminen kohdalleen olikin sitten hieman haastavaa CGEM:n kanssa. Trendi tuppasi helposti hyppäämään vastakkaisen suuntaiseksi vaikka yritti olla varovainen säätöjä tehdessä. Sain az:n lopulta jotenkuten kohdalleen, mutta sitten puskivatkin jo pilvet päälle.
Mietin eilen onko systeemissä jokin pielessä kun katselin PHD:n piirtämiä käyriä. Dec saattoi heilahdella PHD:n asteikolla jonnekin 2"-3" asti kun driftin oli saanut suunnilleen kohdalleen, tosin Dec-guidaus oli toki pois siinä vaiheessa. RA-akselin käyrä heilahteli hieman vähemmän, RA:n RMS näytti olevan noin 0.45:n luokkaa ja OSC jotain 0.3-0.35. Dec:n lukemat nyt sitten heiluivat jossain huomattavasti korkeammalla, parhaimmillaan taisivat olla tuo sama 0.45. Säätelin PHD:n asetuksia hieman siinä samalla ja se auttoi ehkä vähän.
No, täytyy ensin saada napasuuntaus tehtyä kunnolla ja otettua muutama kuva ennenkuin alkaa vetämään lopullisia johtopäätöksiä guidauksen hyvyydestä. Mutta täytyy silti vielä tutkia josko syy noihin levottomiin käyriin olisi jossain ao. kohdista:
- Akselien tasapainotus. Yritin saada molemmat hieman epätasapainoon, mutta voi olla että Dec:n kohdalla en aivan onnistunut
- Systeemin mekaaninen stabiilisuus. EdgeHD8 guidausputken kanssa side-by-side setupissa on ollut hieman haastava saada kunnolla jämäkäksi.
- PHD:n asetukset. Näissä nyt varmaan on aina pientä säätämistä.
- Pakkasen vaikutus jalustaan. Eilen oli noin -9C pakkasta ja huomasin jalustaa purkaessani että akselit tuntuivat aika jähmeiltä kun pyörittelin niitä. Jos CGEM:n vakirasvat eivät oikein kestä tälläisiä pakkasia ja akselit eivät liiku kunnolla, niin eipä olisi ihme jos se myös näkyisi isompina hypähtelyinä guidatessa.
Näiden asioiden tutkiminen vaan vaatisi aikaa ja kirkkaita kelejä. Jälkimmäiset tuppaavat vaan olemaan tänä talvena kortilla...