Kirjoittaja Aihe: Jalustan suuntaus pohjantähteen ja seurantamoottorin käyttö  (Luettu 110116 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tikkes

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 389
Kaikessa yksinkertaisuudessaan... a) pystytä putki ja liitä siihen kamera. B) suuntaa putki etelään ( 0deg. Mutta ei ole niin tarkkaa. Valitse ohjauskapulasta hitain seurantanopeus ja laita esim 125s valotus päälle. Anna valottaa 5s.ja paina sitten ohjauskapulan WEST painiketta minuutin ajan ja sen jälkeen EAST painiketta toinen minuutti. Kuvaan pitäisi Ilmestyä tähden piirtämä väkänen, jos suuntaus ei ole kohdallaan, tai viiva jos kaikki on OK. Säädä tarpeen mukaan jalustaa itään tai länteen. Kun kaikki valmista, suuntaa putki itään tai länteen ja toista prosessi, mutta tällä kertaa säädä korkeus suuntaa.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

Poissa RL

  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1011
Joo, kiitos, selvisi asia. Saa nähä tänään kuinka tarkka suuntaus tuolla tulee.

Poissa RL

  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1011
Olisiko kellään mitään hyvää vinkkiä napasuuntaukseen? Syksyllä sain kochab clockilla todella hyvään napasuuntaukseen. Nyt ongelmana on tähän aikaan vuodesta, että kochab on suoraan pohjantähden alapuolella ja jalustan vastapainotanko on jalustan takana ja juttu on suorastaan mahdotonta :D Jäi guidaus harjoitukset tekemättä, kun ei jaksanut taistella tuon kanssa.

Ja toinen ongelma oli, ettei kapula hyväksynyt sen paikan koordinaatteja, enteriä painaessa, ei päässyt vaan eteenpäin, mistäköhän johtui? :rolleyes:
« Viimeksi muokattu: 05-12-2014, 17:18:13 kirjoittanut Roope »

Poissa kjj

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 485
Olisiko kellään mitään hyvää vinkkiä napasuuntaukseen?

Driftaa. Itse tuskailin eri suuntausmetodien kanssa aikani, kunnes tajusin, että driftaamalla saa helposti tarkan napasuuntauksen aikaan, jos vain sattuu näkemään alas etelään sekä alas länteen tai itään.

Monessa driftausohjeessa on myös neuvottu miten todeta, että missä suunnassa kaukoputken mielestä on etelä tms. ja ohjeet mihin suuntaan missäkin tilanteessa sitten pitää jalustaa siirtää - itse tajusin, että muistisääntöjä on ihan turha opetella, kunhan driftatessa korjaa jalustaa aina siihen suuntaan, mikä pyrkii korjaamaan driftaustähden liikettä.

Tietenkään driftauksen perusperiaatteen oivaltaminen ei huononna tilannetta, mutta ei sen ymmärtäminen ole mikään välttämättömyys  - itse olen jo useaan otteeseen paiskannut napasuuntauksen kohdilleen ns. naula päässä hyvin pienellä vaivalla  :azn:

Poissa RL

  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1011
Okei, kiitos tästä. Kai se on nyt sitten pakko ostaa se ristikko-okulaari. Paikka on tosi hyvä missä käyn, todella pimeä ja avara joka suuntaan.

Poissa Ransu

  • Ryhmäaktiivit
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1628
    • Observatorio
Mitä jos driftaisit seurantakameran ja PHD:n avulla, phd näyttää nopeasti jos suuntaus on pielessä ja  säädön jälkeen tarkistus on melko nopea tehdä.
Oletko kokeillut EQ6:n omaa polar align toimintoa, vai oliko siinä jokubugi vielä ohjelmassa?
Ja kuvausta/guidausta voit kyllä kokeilla vaikka suuntaus ei ihan kohdallaan olisikaan.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade  10" LX200, SW127 mak,Tal100RS, SW 72ED, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Poissa kjj

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 485
Okei, kiitos tästä. Kai se on nyt sitten pakko ostaa se ristikko-okulaari. Paikka on tosi hyvä missä käyn, todella pimeä ja avara joka suuntaan.

Tosiaan, kuten Ransukin totesi, niin driftaus onnistuu ihan kamerallakin joko PHD:lla tai ilman. Mutta voin toki tässä ehtiessäni kirjoitella pari vinkkiä, mikä helpottaa operaatiota paljon. Nykyisin minulla ei siinä juuri tuntia kauemmin mene ja tästäkin ajasta todennäköisesti 99 % on odottelua.

Poissa RL

  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1011
Mitä jos driftaisit seurantakameran ja PHD:n avulla, phd näyttää nopeasti jos suuntaus on pielessä ja  säädön jälkeen tarkistus on melko nopea tehdä.
Oletko kokeillut EQ6:n omaa polar align toimintoa, vai oliko siinä jokubugi vielä ohjelmassa?
Ja kuvausta/guidausta voit kyllä kokeilla vaikka suuntaus ei ihan kohdallaan olisikaan.

Niin joo, todellakin tuota pitää koittaa, kiitos muistutuksesta. Eilen oli vaan kiire ja pilviäkin alkoi tulemaan, vaikka ennusteet sanoivat muuta. Kokeilin syksyllä useasti tuota eq6:sen polar align toimintoa, mutta välillä tuntui, että sain huonompaan suuntaukseen sen sillä, mitä aikaisemmin olin saanut kochab clockilla.

Poissa -Essi-

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 116
Tuo softa http://www.alignmaster.de/ vaikuttaisi äkkiseltään helpolta ja nopealta tavalta tehdä napasuuntaus. Itsellä ei vielä kokemusta, mut heti lähtee testiin kunhan kelit vaan sen joskus sallivat.
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

Poissa JiiHoo

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 339
PHD2:n drift alignia ovat monet kehuneet Cloudy Nightsilla. Siihen löytyy nykyään jo tutoriaalikin:

https://sites.google.com/site/openphdguiding/phd2-drift-alignment

Yritän testata tuota huomenna jos keli sallii.

Poissa vehnae

  • Ryhmäaktiivit
  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 630
    • AstroBin-galleria
PHD2:n drift alignia ovat monet kehuneet Cloudy Nightsilla.

Ääni myös täältä. Itse olen käyttänyt nyt tätä, varsin summittaisesta lähtötilanteesta (kun en erinäisistä syistä omista napatähtäintä) on suuntaamiseen mennyt 10-15min. Tällä ajankäytöllä lopputulos on aina riittänyt guidattuun kuvaamiseen.

Poissa RL

  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1011
Joo, tuota siis pitää kokeilla, kunhan tämä jatkuva pilvisyys joskus loppuisi.

Poissa JiiHoo

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 339
Pääsin lopulta eilen kokeilemaan PHD:n drift-alignia, mutta homma jäi hieman kesken kun pilvet valtasivat taas taivaan. Mutta lyhyen kokemuksen perusteella varsin lupaava systeemi, jahka saa vaan opetella sen säätämistä kaikessa rauhassa ajan kanssa.

Jostain syystä omalla kohdallani Dec-akselin käyrä oli driftauksen aikana aika levoton ja sahasi edes takaisin. Välillä se saattoi ykskaks lähteä ampumaan aivan eri suuntaan kunnes taas kääntyi takaisin. Trendin sai kyllä lopulta selville kun antoi driftaukselle riittävästi aikaa, mutta az-säätöjen saaminen kohdalleen olikin sitten hieman haastavaa CGEM:n kanssa. Trendi tuppasi helposti hyppäämään vastakkaisen suuntaiseksi vaikka yritti olla varovainen säätöjä tehdessä. Sain az:n lopulta jotenkuten kohdalleen, mutta sitten puskivatkin jo pilvet päälle.

Mietin eilen onko systeemissä jokin pielessä kun katselin PHD:n piirtämiä käyriä. Dec saattoi heilahdella PHD:n asteikolla jonnekin 2"-3" asti kun driftin oli saanut suunnilleen kohdalleen, tosin Dec-guidaus oli toki pois siinä vaiheessa. RA-akselin käyrä heilahteli hieman vähemmän,  RA:n RMS näytti olevan noin 0.45:n luokkaa ja OSC jotain 0.3-0.35. Dec:n lukemat nyt sitten heiluivat jossain huomattavasti korkeammalla, parhaimmillaan taisivat olla tuo sama 0.45. Säätelin PHD:n asetuksia hieman siinä samalla ja se auttoi ehkä vähän.

No, täytyy ensin saada napasuuntaus tehtyä kunnolla ja otettua muutama kuva ennenkuin alkaa vetämään lopullisia johtopäätöksiä guidauksen hyvyydestä. Mutta täytyy silti vielä tutkia josko syy noihin levottomiin käyriin olisi jossain ao. kohdista:
  • Akselien tasapainotus. Yritin saada molemmat hieman epätasapainoon, mutta voi olla että Dec:n kohdalla en aivan onnistunut
  • Systeemin mekaaninen stabiilisuus. EdgeHD8 guidausputken kanssa side-by-side setupissa on ollut hieman haastava saada kunnolla jämäkäksi.
  • PHD:n asetukset. Näissä nyt varmaan on aina pientä säätämistä.
  • Pakkasen vaikutus jalustaan. Eilen oli noin -9C pakkasta ja huomasin jalustaa purkaessani että akselit tuntuivat aika jähmeiltä kun pyörittelin niitä. Jos CGEM:n vakirasvat eivät oikein kestä tälläisiä pakkasia ja akselit eivät liiku kunnolla, niin eipä olisi ihme jos se myös näkyisi isompina hypähtelyinä guidatessa.

Näiden asioiden tutkiminen vaan vaatisi aikaa ja kirkkaita kelejä. Jälkimmäiset tuppaavat vaan olemaan tänä talvena kortilla...

Poissa Timpe

  • Multiversumi
  • ******
  • Viestejä: 7044
    • Valoa ja varjoja
Jostain syystä omalla kohdallani Dec-akselin käyrä oli driftauksen aikana aika levoton ja sahasi edes takaisin.

Deklinaatioakselin välystä eli "backslashia" veikkaisin syyksi.
PHD Guiding ohjelman liepeiltä kannattaa lukea ensin tämä ketju, niin pääset kartalle mitä se tekee ja mitä asetuksia siellä pitäisi käyttää:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=7984.0 (PHD Guidingin asetuksista ja käyristä)
Sitten DEC backslashista lisää:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=8859.msg83556#msg83556
- Timo Inkinen

Poissa JiiHoo

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 339
Deklinaatioakselin välystä eli "backslashia" veikkaisin syyksi.
PHD Guiding ohjelman liepeiltä kannattaa lukea ensin tämä ketju, niin pääset kartalle mitä se tekee ja mitä asetuksia siellä pitäisi käyttää:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=7984.0 (PHD Guidingin asetuksista ja käyristä)
Sitten DEC backslashista lisää:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=8859.msg83556#msg83556

Kiitos. Ensimmäinen ketju oli mennyt jostain syystä ohi silmien, mutta jälkimmäistä satuin lueskelemaan eilen. En olisi yhtään yllättynyt jos kyse olisi lopulta Dec:n backslahistä.

Mutta arvasin myös odottaa että tämä ei mene kuin elokuvissa ja että säätäminen vaatii aikansa. Jalustan keulalla on kuitenkin huomattavasti enemmän massaa (ja polttoväliä) kuin vuosi sitten kun kuvasin objektiivin kanssa. Kaipa siinä menee ilta tai parikin ennenkuin tuo on kohdillaan.