Jalustan suuntaus pohjantähteen ja seurantamoottorin käyttö

Aloittaja Rööri, 08.12.2007, 16:33:26

« edellinen - seuraava »

vehnae

Yksi potentiaalinen syy näihin voi olla myös huono kalibrointi. Kun PHD kalibroidaan ennen napasuuntausta, ja jos kalibroinnissa kestää tovi, saattaa tähti kalibroinnin aikana liukua kuvakentässä, pielessä olevan napasuuntauksen johdosta. Tällöin PHD:n haistelemat ra/dec -akselien suunnat eivät ole kohtisuorassa keskenään, jolloin normaali seurannan korjaus ra:ssa aiheuttaa värinää myös dec-käppyrässä (ja siten virheellisiä korjauksia). Tämän saa selville helposti laittamalla kalibroinnin jälkeen valikoista RA/Dec Overlayn päälle ja katsomalla ovatko viivat keskenään kohtisuorassa. Jos on, niin hyvä.

Muussa tapauksessa muuta lääkettä tähän ei taida olla kuin yrittää lähteä paremmasta napasuuntauksesta liikkeelle. Ja kalibrointi kannattaa tehdä uudestaan napasuuntauksen jälkeen.

Ainiin, PHD 2.1.3m:stä alkaen pitäisi myös löytyä optio "Add an option to force Dec perpendicular to RA", josta saattaa olla apua. En ole vielä ehtinyt itse kokeilemaan.

RL

Onko sillä vaikutusta seurannan toimintaan, jos esim. akku alkaa olemaan suhtkoht tyhjä?

Tulin viikonlopuksi joku 70km etelämpään, mitä normaalisti kuvaan. Tein napasuuntauksen ihan samalla tavalla, kuin ennenkin kochab clockilla. Alkuun kapula näytti, kohdistuksen jälkeen, että oltaisiin melko lähellä taivaan napaa, mutta kuvatessa huomasin, ettei edes onnistunut 20sek valotukset. Tein uudestaan sen kahden tähden kohdistuksen ja nyt kapula näytti, että oltaisin 1asteen päässä taivaannavasta.

Sammutin jalustan ja kohdistin uudestaan kochab clockilla jalustan taivaannapaan(samalla tavalla, kuin muutama päivä sitten, jolloin onnistu 50sekunnin valotukset), noh kapula näytti, että taas ollaan 1asteen päässä navasta. Siinä vaiheessa kamat kasaan ja homman lopetus.

Voisiko tuo johtua tyhjästä akusta? Olin käyttänyt sitä 20ah akkua jos muutaman kuvausillan ja kerkesin ehkä tunnin lataamaan sitä, ennen eilistä.

Zalama

Voisiko joku auttaa aloittelijaa kun ollaan todella pahasti hakoteillä... Minulla on käytössä EQ6 Goto jalusta.

Olen tämän mukaan koittanut tehdä napasuuntausta (edes sinnepäin alkuun) jotta prosessi tulisi jotenkin tutuksi:

http://stevebb.com/polar_alignment.html

Kuitenkin kun olen tuon proseduurin tehnyt ja yritän ottaa kapulasta (edes 1 tähden aligmentin) niin koko roska tähtää ihan väärään ilmansuuntaankin. Mikä näiden metallirenkuloiden jossa on kellonajat one edes merkitys? Onko tuolla sisällä joku mekanismi joka tunnistaa niiden asennon? Napatähtäimen (vai mikä lienee, polarscope) donitsin muotoinen "metallirinkula" missä on kellonajat pyörii ainakin ihan vapaana jo pelkästä jo melkein tuulenvireestä eikä siinä näy mitään kiinnitysmekanismia. RA ja DEC akseleiden "rinkuloissa" sentään on kiristysruuvit.

Pelkästään pohjantähden suuntauksella saadaan itse seuranta kuntoon?
Nämä metallirinkulat on sitten gotoa varten jotta alusta tietää missä suunnassa ollaan? Vai onko nämä vain katsojan informaatiota varten ja homma pitäisi saada kuntoon 3-tähden suuntauksella / kalibroinnilla (aligment)?

Jotain teen tai ymmärrän perustavanlaatuisesti pieleen...

Timpe

Lyhyt vastaus, joku muu saa jatkaa tästä:
Ne metallirinkulat (asteikkokehät) voi unohtaa, ei niillä mitään tee tässä yhteydessä. SynScan kapulaan pitää sen sijaan alustaa oikeat tiedot (paikkakunta, kellonaika, kesä/talviaika yms. pakolliset alustukset).
ks. http://ca.skywatcher.com/upfiles/en_download_caty01415653194.pdf v4.x
http://ca.skywatcher.com/upfiles/en_download_caty01415653149.pdf v3.x
Tuolta tai vastaavasta manuaalista kohta PART II : INITIALIZATION ja siitä eteenpäin tarkasti lukien, niin jalusta alkaa tottelemaan gotoa napasuuntauksen ja tähtikohdistuksien jälkeen...  :wink:
- Timo Inkinen

kihar

Minulla on samaisen jalustan kanssa varsin yksinkertainen proseduuri. Ensin jalusta vaateriin, sitten napasuuntaus kohdilleen. Ohjauskapulaan oikea paikka, päivämäärä ja aika(nyt normaaliaika, ei siis kesäaikaa). Seuraavaksi ra ja dec akseleiden lukot auki. Sitten ohjauskapulasta begin alignment 1 star. Tähdeksi helposti löytyvä Vega ja annetaan moottoreiden surrata haluamaansa paikkaan. Tämän jälkeen käsin käännellään okulaariin Vega näkyviin ja sitten lukot kiinni. Tämä yleensä riittää tarkuudeksi, jolla kohteet tulevat okulaariin pienillä suurennoksilla. Tarvittaessa recentering object -toiminnalla saadaan tarkkuutta lisää tai sitten alignment 2:lla tähdellä.

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Zalama - 31.12.2016, 13:33:39
Voisiko joku auttaa aloittelijaa kun ollaan todella pahasti hakoteillä... Minulla on käytössä EQ6 Goto jalusta.

Olen tämän mukaan koittanut tehdä napasuuntausta (edes sinnepäin alkuun) jotta prosessi tulisi jotenkin tutuksi:

http://stevebb.com/polar_alignment.html

Kuitenkin kun olen tuon proseduurin tehnyt ja yritän ottaa kapulasta (edes 1 tähden aligmentin) niin koko roska tähtää ihan väärään ilmansuuntaankin. Mikä näiden metallirenkuloiden jossa on kellonajat one edes merkitys? Onko tuolla sisällä joku mekanismi joka tunnistaa niiden asennon? Napatähtäimen (vai mikä lienee, polarscope) donitsin muotoinen "metallirinkula" missä on kellonajat pyörii ainakin ihan vapaana jo pelkästä jo melkein tuulenvireestä eikä siinä näy mitään kiinnitysmekanismia. RA ja DEC akseleiden "rinkuloissa" sentään on kiristysruuvit.

Pelkästään pohjantähden suuntauksella saadaan itse seuranta kuntoon?
Nämä metallirinkulat on sitten gotoa varten jotta alusta tietää missä suunnassa ollaan? Vai onko nämä vain katsojan informaatiota varten ja homma pitäisi saada kuntoon 3-tähden suuntauksella / kalibroinnilla (aligment)?

Jotain teen tai ymmärrän perustavanlaatuisesti pieleen...

Siis itse olin ihan pallo hukassa myös kun noita ohjeita luin missä noita rinkuloita pyöriteltiin ja jotain tussimerkkejä laitettiin...

Ja kappas sitten täältä ketjusta löytyi mielestäni paras ohje(napatähäimen säätöön ja napasuuntauksen tekemiseen): http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=79.30

Ja täytyy myöntää, että en tajua edelleenkään noista ympyröistä ja rinkuloista ja kellonajoista mitään, mutta ainakin kohteet ovat ihan keskellä näkymää joka kerta. Eli siis epäilen kovasti, että nuo rinkulat on oikeasti ihan turhat goton käytön kannalta. Eiköhän joku enemmän tuohon jalustaan perehtynyt voisi selittää tuon goton ja noiden rinkuloiden toimintaa paremmin, itsekään en oikeen siitä mitään tajua. Ja vähän myös ihmetytti tuo pyörivä asteikko tuossa napatähtäimessä, mikähän sen virka on :shocked:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Zalama

Kiitoksia paljon avusta!

Pohdin moneen kertaan kehtaanko näin tyhmiä täällä edes kysyä =) Nyt ensin pitää keksiä miten säätää välykset ettei pidä pahaa meteliä.

henkkac

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 01.01.2017, 01:23:49
Ja täytyy myöntää, että en tajua edelleenkään noista ympyröistä ja rinkuloista ja kellonajoista mitään, mutta ainakin kohteet ovat ihan keskellä näkymää joka kerta. Eli siis epäilen kovasti, että nuo rinkulat on oikeasti ihan turhat goton käytön kannalta. Eiköhän joku enemmän tuohon jalustaan perehtynyt voisi selittää tuon goton ja noiden rinkuloiden toimintaa paremmin, itsekään en oikeen siitä mitään tajua. Ja vähän myös ihmetytti tuo pyörivä asteikko tuossa napatähtäimessä, mikähän sen virka on :shocked:

Netistä varmaan löytyy videoita jossa on selitetty noiden rinkuloiden ja kellonajojen käyttö ja ne toimii jos napatähtäin on säädetty oikein. Mutta välttämättä niistä kellonajoista/kuukausista/päivistä siinä ei tarvi välittää kun on vaikkapa kännykässä Synscanlnit ohjelma niin se näyttää napatähtäimen näkymän ja siinä napatähtäimestä katsottuna näkyvän rinkulan ja pohjantähden paikan, kun katsoo että pohjantähti osuu rinkulassa samaan "kellonaika viisari" kohtaan on suuntaus melko lähellä oikeaa jos napatähtäin on oikein kollimoitu. :wink: Niillä kellonajoilla/kuukausilla/päivä rinkuloilla saa sen napatähtäimen oikeaan asentoon, se on niiden idea, silloin sillä on todella nopea säätää suuntaus kohdalleen. Niitä rinkuloita ei siis ole pakko käännellä. Halutessaan voi vielä suuntausta hienosäätää vaikka Drift Algiment tai Kochab clock menetelmällä tai jollain muulla menetelmällä.

Zalama

Ei nyt mene ihan putkeen. Koitin ensin 1-star aligmentilla castoriin ja sitten koitin ohjata gotolla polarikseen.. Sojottaa ihan väärään ilmansuuntaan. Kapula myös ilmoittaa että kuu olisi horisontin alapuolella (eikä kyllä ole). Kellonaika, päivämäärä ja sijainti pitäisi kaikki olla oikein. Mikä hitto tossa menee noin pahasti pieleen?

einari

___
Tapio

Zalama

Lainaus käyttäjältä: einari - 04.01.2017, 20:42:18
Ja myös talviaika on käytössä ?

On mutta ei silti yhdestä tunnista ole kiinni onko tuo kuu horisontin yläpuolella vai ei eikä osottaisi ihan niin päin honkia.

einari

Eipä kyllä.
Melkein kuulostaa että jossain on etumerkki pielessä (itä/länsi tms).
___
Tapio

VeskuP

En tiedä auttaako, mutta oletko kokeillut niitä 2- ja 3-star aligmenttia. Sillä ainakin voi poissulkea tuon, että suuntaus olisi jotenkin epäonnistunut...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Zalama

Lainaus käyttäjältä: einari - 04.01.2017, 22:11:38
Eipä kyllä.
Melkein kuulostaa että jossain on etumerkki pielessä (itä/länsi tms).
https://drive.google.com/file/d/0Bye6IKujkJ0nUmRXUFpfb3FYNjQ/view

Eikös tuo ole miten pitää?

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 04.01.2017, 22:19:04
En tiedä auttaako, mutta oletko kokeillut niitä 2- ja 3-star aligmenttia. Sillä ainakin voi poissulkea tuon, että suuntaus olisi jotenkin epäonnistunut...
En ole vielä mutta ihmetyttää miten kapula väittää kuun olevan horisontin alapuolella. Viittaisi että jotenkin koordinaatit, päivä tjms olisi pahasti pielessä...

VeskuP

Mulla ainakin kerran sekoili jotain ihmeellistä tuon yhden tähden suuntauksen jälkeen. Kyllä nuo kordinaatit ihan oikein näyttäisi olevan..
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro