Akaa 23-24/10. Koko edeltävän päivän pilvessä ja ajoittain tihkusadetta kun emännän kanssa tein pihatöitä koko iltapäivän. Ilmatieteenlaitos lupasi sään selkenevän illalla mutta minulla oli uskon puutetta kun en nostanut mitään putkea pihalle. Väärässä olin sillä klo 19 jälkeen alkoi taivas pikkuhiljaa seljetä ja tulikin hieno tähtitaivas, vain pohjoisessa matalalla pilviä mutta muuten selkeää. Tt kohtalaisen tumma, läpinäkyvyys sateen jälkeen hyvä mutta seeing vaihteli koko ajan hyvän ja huonon välillä. Linnunrata näkyi komeasti, Pienestä Karhusta näkyi helposti seitsemän tähteä, Perseuksen kaksoistähtijoukko, M31 sun muut helpot kohteet näkyivät vaivatta paljain silmin. Lähdin Lissun kanssa yölenkille kahden aikaan ja silloin alkoi näkyä pieniä nopeasti liikkuvia pilviä mutta vasta neljän jälkeen meni taivas nopeasti täysin pilveen. Ilmatieteenlaitoksen sääasema Pirkkalan lentokentällä 32 km päässä näytti koko yön olleen pilvistä eli pilvitilanne lähelläkin omaa paikkaa saattaa olla täysin erilainen. Meteobluesta katselin ennen hämärää pilvitilannetta mutta senkään avulla en osannut sanoa tulisiko hämärän jälkeen selkeää vai ei. Yön alin tasan 0.0 astetta joten pakkasen puolelle ei menty vaikka niin oletin, aika vaikeaa ainakin minun on tulevan yön säätä ennustaa vaikka sääasioista kiinnostunut olenkin.