Sään seurantaa 2020

Aloittaja Pekka Lehtelä, 29.12.2019, 19:37:58

« edellinen - seuraava »

Pekka Lehtelä

Jatketaan tätä säiettä jos lukijoita vielä kiinnostaa minun "subjektiiviset sääraportit". Kovasti toivoisin lisää sään seuraajia joka puolelta Suomea niin saisimme mukavan kokonaiskuvan minkälaista säätä missäkin päin Suomea on.

lapimmies

Uhhautsi,

Enpäs tiennytkään, että Ilmatieteenlaitos tarjoaa melkoisen kattavasti dataa, vaikkapa excelinä.
Muoniosta ainkain saa kaikenlaista dataa vuodesta 2010 asti.

https://ilmatieteenlaitos.fi/havaintojen-lataus#!/

lapimmies

Ugh,

Taioin joulukuun tilastoja Muoniosta, ja ei kovin paljon pilvissä ole reikiä ollut...
EDIT: Nyt kun vähän filtteröin dataa. Niin Selkeätä on ollutkin yllättävän paljon vaikka, käppyrästä ja ikkunasta katsomalla saat toisenlaisen kuvan. Joulukuussa on ollut pilvetontä 236 tuntia  :shocked: . Sehän on jumalauta 1/3....

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: lapimmies - 30.12.2019, 13:08:41
Uhhautsi,

Enpäs tiennytkään, että Ilmatieteenlaitos tarjoaa melkoisen kattavasti dataa, vaikkapa excelinä.
Muoniosta ainkain saa kaikenlaista dataa vuodesta 2010 asti.

https://ilmatieteenlaitos.fi/havaintojen-lataus#!/
Niinhän tuo tarjoaa mutta pidän enemmän harrastajien omakohtaisesta sään seurannasta mihin liittyy myös mitä tuntemuksia kukin kokee tähtitaivaan alla. Minun asuinpaikasta on Pirkkalan lentokentän Ilmatieteenlaitoksen sääasemalle noin 35km matkaa ja usein siellä on pilvistä kun minun asuinpaikalla on täysin selkeää ja tietysti päinvastoin. Keli muuttuu öisin hyvin nopeasti toisenlaiseksi ja myös sen vuoksi haluaisin muiden harrastajien "sääraportteja" joka puolelta Suomea. Tämä on sitten vain minun mielipide eikä universaali totuus... :cheesy:

RL

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 30.12.2019, 14:48:47
Niinhän tuo tarjoaa mutta pidän enemmän harrastajien omakohtaisesta sään seurannasta mihin liittyy myös mitä tuntemuksia kukin kokee tähtitaivaan alla.

Ja myös pitääköhän nuo kaikki datat paikkaansa. Lappeenrannassa ainakin ennen havaintoasema saattoi useasti näytttää 0/8 pilvisyyttä vaikka todellisuudessa oli 100% pilvisyys. En tiedä tehtiinkö asialle mitään, kun nyt en ole pahemmin seurannut. Silloin laitoin palautetta johon ei vastattu mitään, vaikka pyysin vastausta. Tai sitten sääennusteet saattavat välillä näyttää sateetonta + usealle päivälle eteenpäin sateetonta. Silti saattaa sataa vettä, eikä ennusteet missään vaiheessa muutu sateiseksi.

mistral

Mielenkiintoista seurata sään ääri-ilmiöitä, esim joulukuussa tapahtunut äkkikylmeneminen joka tapahtui minuuteissa!

lapimmies

#6
Uhhautsi,

Eilen illalla Muonion särkijärvellä seeing oli paras mitä olen koskaan nähnyt. Kuun laskun jälkeen taivas oli täynnä miljoonia tähtiä. Taivas oli kuin peili. Lämpötila vajava 10 pakkasella ja ihan kevyt tuuli.
Harmillisesti en ennakoinut tätä, joten kuvaaminen jäi välistä.
Kiikarilla tuli äimisteltyä sinne sun tänne.
Kertakaikkisen upea sää oli, eikä edes revontulet häirinneet.

Pekka Lehtelä

#7
Täällä Akaassa 31.12.2019 - 01.01.2020 oli myös vallan erinomainen tähtitaivas mutta en päässyt kuin silloin tällöin vilkuilemaan pihalle koska koirani vähän pelkää raketteja ja muita pamauksia niin minun piti olla koirani lähellä koko ajan. Lähdimme Lissun kanssa yölenkille vasta 2.45 ja silloin alkoi taivas menemään kokonaan tukkoon pohjoisesta alkaen. Lämpötila -2 astetta, lounaistuulta 4-5m/s ja kosteutta 91%. 

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: lapimmies - 01.01.2020, 10:30:23
Uhhautsi,

Eilen illalla Muonion särkijärvellä seeing oli paras mitä olen koskaan nähnyt. Kuun laskun jälkeen taivas oli täynnä miljoonia tähtiä. Taivas oli kuin peili. Lämpötila vajava 10 pakkasella ja ihan kevyt tuuli.
Harmillisesti en ennakoinut tätä, joten kuvaaminen jäi välistä.
Kiikarilla tuli äimisteltyä sinne sun tänne.
Kertakaikkisen upea sää oli, eikä edes revontulet häirinneet.
Kuulostaa enemmän kuin hyvältä...

Timi

Ainakin itä-suomeen huomisaamulle ennuste lähes selkeää, kamera valmisteltuna josko saisi napattua kvadrantidin kun maksimi sattuu aamuyölle.

RL

Harvinaisen hyvä seeing oli. Harvoin näkee Siriusta niin rauhallisena. Harmittaa paljon, että EQ3 pro:n rimpula muovi kolmijalka hajosi, eikä päässyt kuvaamaan. Viikon sisällä kaksi muutakin kertaa on mennyt pieleen :veryangry:

Timi

#11
Aivan selkeää on ja hetipä tuli himmeitä meteoreja bongattua, ei tainnut vielä kamera tallentaa mutta valotukset jatkuu.

EDIT: eipä tällä kertaa kvadrantidejä jäänyt ruutuihin, ehkäpä seuraavalla kerralla, muutoin sai katselemalla niitä havaita.

Pekka Lehtelä

#12
Akaa 3-4/1. Lähdin klo16 aikaan autolla kohti Toijalaa ja tuli niin rankka sadekuuro, että piti pudottaa vauhtia alle 60km/h kun ei pimeällä tiellä nähnyt oikein mitään. Koko yö puolipilvistä/melkein pilvistä, tilanne vaihteli koko ajan ja aina näkyi joku tähdistö tai sen osa ja yhden aikaan satoi hetken lunta. Yhdellä hetkellä pystyin laskemaan Pienestä karhusta seitsemän tähteä joten  tt oli tumma ja myös seeing olisi ollut hyvä. Puoli viiden aikaan taivas selkeni Ison karhun ja Karhunvartijan kohdalta mutta yhtään Kvadranttidien meteoria en nähnyt puolen tunnin aikana jonka jälkeen taivas meni  klo 5 kokonaan pilveen. Yön alin -0.5, lounaistuulta 7-11m/s ja kosteutta 72%.

pvahimaa

Täällä Itä-Suomessa oli vaihtelevaa pilvisyyttä, välillä kivan kirkasta ja jonkin verran näkyi taivaalla viiruja. Muutama tallentui kameraankin kun kuvasin timelapsea. Tämä ehkä oli hienoin.

Mikko_L

Noista Ilmatieteenlaitoksen pilvisyyslukemista, nehän näyttävät 0/8 silloinkin kun on ohutta yläpilveä, mikä tekee vähintään syvän taivaan havainnoinnista mahdotonta.  Näkyvyyslukemaakin voi seurata, jos se on 50km niin silloin on ainakin maanpinnan tasossa ilmankosteus alhainen.
Ilmatieteenlaitoksen API:sta voi ladata haluamiaan tietoja omilla skripteillä, esimerkiksi minulla on skripti joka seuraa pilvisyyslukemaa 8 havaintoasemalta pk-seudun ympärillä.  Sitä käytän kun pitää päättää lähdenkö ajamaan kaupungista tunnin matkan päähän pimeälle havaintopaikalle.
Semmoisenkin tein viime vuonna, että latasin vuoden verran pilvisyyslukemia ja fourier-muunoksella etsin siitä 29 päivän jaksollisuutta (kun aina tuntuu että selkeällä kelillä on täysikuu pilaamassa pimeyttä). Ei löytynyt - taas kerran tiede todisti mutun vääräksi.

-Mikko
36/50/76/127/250mm