Ihan ensimmäiset varusteet?

Aloittaja nenatriv, 19.11.2007, 17:23:01

« edellinen - seuraava »

nenatriv

Löysin siihen kollimointiin tuollaisenkin ohjeen ihan kuvien kanssa ja oikeastaan saattaa olla hyväkin esimerkki siitä, millaisia ohjeet voisivat olla.

  http://lonewolf-online.net/astronomy/tutorial/newtonian_collimation/

Siinä on käytetty okulaarina filmipurkkia, jonka pohjaan on tehty pieni reikä. Pitää nyt harkita sitä Cheshireä. Tuskin sellaisestakaan mitään haittaa olisi. Sillä kait näkee sieltä putken perästä käsin ilman, että tarvii siirtyä katsomaan säädön onnistumista vaikkapa filmipurkin reiästä. Maksaa tietysti rahaa semmoinenkin vekotin. Onneksi nyt ei enää tähän hommaan ole isompia investointeja tehtävänä, kun okulaariosastokin on suurinpiirtein kunnossa. Taivaalle katsominen on näiden alun rahareikien jälkeen onneksi jokseenkin ilmaista huvia.

Olli
 

Tapanivi

 Onneksi nyt ei enää tähän hommaan ole isompia investointeja tehtävänä, kun okulaariosastokin on suurinpiirtein kunnossa. Taivaalle katsominen on näiden alun rahareikien jälkeen onneksi jokseenkin ilmaista huvia.


[/quote]

Tuosta se varustelukierre alkaa, puhun kokemuksesta...:)
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Meade-mad

...aikaa
...pilkkihaalarit ja kynsikkäät, ulkoiilumieltä, planisfääri
...yhteys paikalliseen yhdistykseen
...kiikari, kiikarikartta
...keskustelua ja tutustumista harrasteeseen
...aikaa
...jäitä hattuun (jos ulkona ei ole riittävän kylmä) kaukoputkihankinnan suhteen

:-)

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Joonatan

Tervehdys vain väelle, tosi mukava on ollut lukea näitä topiikkeja, josta ei juuri vielä paljoa tajua, mutta vaikuttavat silti innostavilta. Itse vasta hiljattain olen alkanut katselemaan taivaalle päin ja, nyt kun sitä katsoo uusin silmin, onhan se hieno.

Itse olen tälläinen harrastuksiin low-tech-menttaliteetillä suhtautuva henkilö. Teleobjektiivia kameraan etsiessäni päätin kokeilla vaihtoehtona kaukoputkea ja hain lidlistä satasen putken. Olen nyt katsellut kuuta viikon päivät, hauska nähdä miten se kehittyy yö yöltä. Entinen minä ajatteli, että joko kuu näkyy, tai ei näy. Mutta tuollahan se kuumottaa jonkun pilven takaa jatkuvasti. Ja kuun pinta yksityiskohtineen on aikamoinen tajunnanräjäyttäjä. Kai siihen kyllästyy sitten jossain vaiheessa. Kirjastosta hain muutamia tähtitiedettä koskevia kirjoja, joita olen lukenut mielenkiinnolla. Ei tenavana nuo asiat kiinnostaneet. Eka kuvat on vielä ottamatta, tuntuu, että tuosta taivaasta on niin vielä niin pihalla.

Muuten kun katselee, mitä varusteita harrastaessa tarvii, on kiva huomata, että samoja varusteita voi hyvin hyödyntää muissakin harrastuksissa. Se, mihin tässä harrastuksen kehittyessä voi upota rahat on tuo putki, minkä läpi tiiraa.

Tuli mieleen että onkos täällä Oulun seudulla mitä hyödyllistä tutustuttavaa tähtitieteestä kiinnostuneille? Tapahtumia, yhdistystä tai muita tapaamisia? Sodankylässä pari vuotta asuneena, nyt jälkeenpäin, harmittaa vietävästi ettei käynyt tutustuun siellä observatoriossa.

Jatkanpa selailua.

AP

Ihan Ursan sivuilta haettu (Oulun paikallisyhdistys):

www.ursa.fi/yhd/arktos/

T:AP
Antti Paaso

weskuli

Lainaus käyttäjältä: Joonatan - 20.12.2007, 12:15:25
Ja kuun pinta yksityiskohtineen on aikamoinen tajunnanräjäyttäjä. Kai siihen kyllästyy sitten jossain vaiheessa.

Ei, ei kyllästy!   :)

Vanhemmat sukulaiset ovat kertoneet, että olen 3v-tenavana, 1970, tuijottanut nousevaa kuuta niin keskittyneenä, että aloin vaatia hiljaisuutta kun ympärillä oli yritetty samalla keskustella. Ja juuri hetki sitten tulin taas Kuuta katsomasta. Piti lopettaa kun jonkinlaista pilvenpöheröä tuli eteen.

Tuolla alkuaikoina ei ollut mitään optista välinettä apuna, mutta vaikka nyt olen jo päässyt  700 mm Skyluxiin asti, niin kasvunvaraa riittää varmasti vielä ainakin seuraavalle 37 vuodelle...  ;D

t. Vesa K.

Joonatan

Lainaus käyttäjältä: Weskuli - 20.12.2007, 20:09:44
Vanhemmat sukulaiset ovat kertoneet, että olen 3v-tenavana, 1970, tuijottanut nousevaa kuuta niin keskittyneenä, että aloin vaatia hiljaisuutta kun ympärillä oli yritetty samalla keskustella. Ja juuri hetki sitten tulin taas Kuuta katsomasta. Piti lopettaa kun jonkinlaista pilvenpöheröä tuli eteen.

Hauska muistikuva.Tarina, mitä vanhemmat sukulaiset minusta 3-vuotiaana toistaa, on että söin saunassa makkaraa niin antaumuksella, että meinasin tukehtua. Tuo sinun tarina on paljon parempi:)

Esimerkki valaa myös uskoa harrastukseen, sama kohde voi kiinnostaa, vaikka sen on jo nähnyt lukuisia kertoja. Eikä tuo laitevarustelukaan taida olla ainakaan välttämättömyys tai päämäärä? Kop kop nopsaa koputus puupäähän...

Arktos ry:hän tosiaan näyttää järjestävän toimintaa täällä, hieno huomata, kiitokset vinkistä. Pitäisiköhän sitä lähteä tammikuussa kuunteluoppilaaksi, tuo Paavolan tornikin vaikuttaa kyllä symppikseltä, pakkohan se on käydä kokemassa.

weskuli

Lainaus käyttäjältä: Joonatan - 21.12.2007, 15:46:15
Esimerkki valaa myös uskoa harrastukseen, sama kohde voi kiinnostaa, vaikka sen on jo nähnyt lukuisia kertoja. Eikä tuo laitevarustelukaan taida olla ainakaan välttämättömyys tai päämäärä? Kop kop nopsaa koputus puupäähän...

Jes!  :)  Hommahan toimii myös niin päin, että vaikka ei nyt juuri jaksakaan lähteä Kuuta katsomaan, niin viidentoista vuoden päästä se on oleellisesti samannäköinen. Ja muutaman viikon tarkkuudella myös näkyy samaan aikaan. Eli sellaiset pikkuseikat kuin opiskelu, töihin meno, perhe (vast.) voivat hidastaa harrastusta pahastikin, mutta kun juna on lähtenyt liikkeelle, niin ei sitä enää saa pysähtymään...

(Aikataulullisesti eri juttu tietysti ovat esim. supernovat ja komeetat. McNaughtia ehdin ihailla vain ohimennen työpaikan porraskäytävän ikkunasta. Pari seuraavaa päivää oli pilvistä, ja sitten se olikin jo mennyt. Oli nimensä mittainen objekti...)

Mainitsit olevasi liikkeellä low-tech-mentaliteetilla. Tunnistin itseni tuosta ilmauksesta. Mutta saattaahan tilanne tietysti muuttua. Kunhan saa nämä tenavat ulkoistettua (2020-luvulla...?), niin sitten on aikaa ja ehkä jo rahaakin.  ;D

t. Vesa K.




Joonatan

Lainaus käyttäjältä: Weskuli - 21.12.2007, 19:00:54
Mainitsit olevasi liikkeellä low-tech-mentaliteetilla. Tunnistin itseni tuosta ilmauksesta. Mutta saattaahan tilanne tietysti muuttua. Kunhan saa nämä tenavat ulkoistettua (2020-luvulla...?), niin sitten on aikaa ja ehkä jo rahaakin.  ;D

Niin, no jos saa olla lämpimillä vaatteilla ulkona, hörppiä termospullosta lämmintä ja katsella kuuta ilman mitään kiirettä mihinkään, laitteilla, jonka hinta ei koko ajan kolkuta omaatuntoa, niin varmasti siinä mieli lepää. Mut tuo omatunto ja mitä laitteeseen voi sijoittaa, on niin yksityiskohtaisia juttuja. Jollekin satanen voi olla halpa ja toiselle tonni pilkkahinta. Toiselle riittää kuu, toinen hakee jotain ihan uutta. Kuu on kyllä siitä hyvä, että sitä on vähän vaikeampi missata.

Ja niistä lämpimistä vaatteista nyt voi olla muuallakin ihan hyötyä. Kyllähän tässä nyt pikkuhiljaa alkaa huomaamaan, että kaiken maailman okulaaria ja barlowia alkaa tarvimaan, mitä ei muissa harrastuksissa varmastikaan voi hyödyntää, mutta niin kauan kuin oma harrastaminen ei näy siinä lapsen lautasella, niin ihan kai se on hanskassa. Ja mitä oma kolmevuotias on ollut mukana nämä pari viikkoa, niin innoissaanhan se on ollut. Vai heijastuukohan vaan pojassa isän innostus. Tuokohan pukki jo seuraavana jouluna oman putken, vai jokohan isi vaihtaa isompaan ja jättää pojalle vanhan :)