Ihan ensimmäiset varusteet?

Aloittaja nenatriv, 19.11.2007, 17:23:01

« edellinen - seuraava »

nenatriv

Odottelen tässä uutta SW 200/1000+EQ5 putkea ja poltteleehan se jo. Tarviskohan siihen mukana tukevien okulaarien (10 ja 25 mm) lisäksi heti hommata jotain (esim. Celestron Ultima 2xBarlow?). En ole vielä valmistautunut kuin henkisesti eli lukemalla ja paljain silmin sekä kiikareilla taivasta tuijotellut ja opetellut tähdistöjä tähtikartan avulla (K. Kaila: Tähtitaivaan opas  sekä sitten stellarium tietsikalla). Andromedan galaksi on ainoa syvän taivaan kohde, jonka etsin ja löysin helposti kiikareilla.  Kaverin putkella kurkin sen verran, että jotain osaan odottaa. Perusvarustus talvella eli pilkkihaalarit, lämpösaappaat ja karvalakki on jo ja ahkion hankinta menossa (ei ole autoa). Lähinnä siinä mielessä tuosta lisävarustuksesta kyselen, etten summan mutikassa osta mitä hyvänsä. Käytön opettelun alkuun pääsen varmasti parvekkeella ilman, että on tarvetta paljon mitään nähdäkään. Nippeliopin jälkeen sitten kunnolla pimeään.

Kalastusharrastukseni perusteella tiedän, että vaarana on välineurheilu. Siksipä yritän pitää pään kylmänä ja hankkia tavaraa periaattella vähän, mutta hyvää. Lähinnä askarruttaa nuo okulaarien millimetrimäärät, näkökentät, laadut. yms. Jostain luin, että tuolla putkella minimisuurennus olisi noin 40 ja näin vanhemmalla herrasmiehellä (heh) exit pupil yläraja olisi n. 5 eli sen jälkeen alkaa tulla putkinäköä. Maksimisuurennoksista ei ole käsitystä eikä siitä, millaisia suurennuksia mihinkin kohteeseen ja etsintään olisi järkevä käyttää. Joku voisi antaa hyviä vinkkejä. Arvelen, että on varaa hankkia okulaarivarastoksi esim. Bader Hyperioneja tai muita siinä hinnoissa olevia. Ihan vain vertaillakseni noihin mukana tuleviin plössleihin ajattelin kokeeksi hommata Baader Hyperion 17 mm. Liekö viisas ajatus?  Valokuvata en aio. Perusvarustukseen kertaluonteisina hankintoina kannattanee vähän satsata, kun vain tietää mitä hankkia. Suotimia ja muuta sälää varmaan ehdin surra sitten myöhemmin, kun jotain on oppinut taivaalta löytämäänkin.

Olli


TeroP

Noobbarina tässä vielä itsekin olen, mutta jotain peruskamaa voinee kertoa.

Kaukoputkesi suurin käyttökelpoinen suurennos on siis noin 400x luokkaa, joskin ilmakehä rajoittaa tuota alemmaksi mitä matalammalle katsot. Eli noin 300x on vielä ihan siedettävää tasoa riippuen siitä mitä näet ja mitä haluat nähdä.

Suurennos lasketaan kaukoputken polttovälillä jaettuna okulaarin koolla. Noilla okulaareilla suurennokset ovat 100x/10mm ja 40x/25mm eli tuohon voisi lykätä vaikka juuri tuon Celestronin omni barlow 2x:n jolloin suurennokset olisivat 40x->80x sekä 100x->200x. Tuohon voisi vielä kuvitella hommaavansa jonkun laadukkaan okulaarin jolla saisi vielä vähän isommat suurennokset kehiin ja joissa olisi samalla siedettävä näköetäisyys, eli plösslit melkein voi unohtaa ja katse pitäisi suunnata noihin useampielementtisiin okulaareihin. 8mm okulaarilla suurennos oilisi 125x/250x (barlow) ja 6mm okulaarilla 167x/333x (barlow). Kannattaa valita tuo okulaari siten että se olisi mahdollisimman kaukana jo olemassa olevista okulaareista (olettaen että hommaat myös tuon barlown), eli jos sinulla on 10mm okulaari jolla saat suurennoksen 100x/200x niin sitten esim 20mm okulaari (50x/100x) tai 5mm okulaari (200x/400x) menettää toisen suurennoksistaan.

Itse hommasin 2 uutta okulaaria Celestronin x-cel sarjasta ja käyttökokemuksista voit lukea threadistani tuosta alempaa. Pääsääntöisesti homma kuitenkin tuntuisi etenevän niin että laadukas okulaari voi parantaa kuvanlaatua todella merkittävästi, varsinkin jos kyseessä on putken mukana tulleet okulaarit jotka eivät aina välttämättä olen kovinkaan kummoiset.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

kimiza

Lainaus käyttäjältä: nenatriv - 19.11.2007, 17:23:01Ihan vain vertaillakseni noihin mukana tuleviin plössleihin ajattelin kokeeksi hommata Baader Hyperion 17 mm. Liekö viisas ajatus?
Tuo 17-millinen olisi ainakin mukavasti noiden kahden putken mukana tulevan okulaarin välissä (10, 17 ja 25 mm), joten mutu-tuntumalta uskaltaisin sanoa, että on se hankkimisen arvoinen. Vaikka suurennosten kanssa tulisikin päällekkäisyyksiä, Hyperionit ovat kuitenkin sen verran laatuluokan okulaareja, että tulisit kuitenkin todennäköisemmin käyttämään sitä 17-millistä Skywatcherin 10 tai 25-millisen plösslin sijaan. :D

Itselläni ei tosin Hyperioneista kokemusta ole koska olen köyhä, mutta tällainen mielikuva minulle on jäänyt että hintaluokassaan ne ovat ylivertaisia.

Jore

Kannatan myös baaderin ostoa  ;) Mutta sitten ei kannata alkaa haikailee halpojen okulaarejen perään enään koskaan  ;D Itse olen ostamassa piakoin tuon 8-24mm Baaderin zoomin...
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

J-M

Hankihan se Baader.

Köyhän kun ei kannata ostaa halpaa. Minä tein niin aikoinani, ja uusiksi meni.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

papamiguel

Itsekin suosittelisin Baaderin Hyperionia joko zoomina tai ilman. Zoomissa on se hyöty vielä, että sen kanssa ei tarvitse okulaareja olla pussillista mukana ja laatu on kuitenkin erinomainen :) Lisäksi vaikkakin hinta on lähellä pari satkua, niin ostat siinä samalla 5-polttovälisen okulaarin, eli sinulla sitten on tavallaan 5 okulaaria käytössäsi.

Tapanivi

Mielestäni yksi hyvä lisävaruste on kokoaukon aurinkosuodin.  Lisää putken käyttöaikaa kummasti kun pääsee kesällä katsomaan tuota kirkkainta näkyvää tähteä mahdollisine pilkkuineen.  Eikä tarvitse palella...Sitä paitsi auringonpilkkujen kuvaaminen digikameralla on helppoa.
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

nenatriv

Pitkän (kuukausi) odottelun jälkeen putki SW 200/1000 lähtee tänään Villenkellosta. Lienevät unohtaneet koko nettitilaukseni, kun nyt oli heti saatavilla. Kummallista toimintaa rahalla maksavaa asiakasta kohtaan. Onni onnettomuudessa oli, että vaihdoin jalustan Eq5.stä Heq5.een, mikä lienee viisas päätös. Pelästyin Eq5.ttä, kun netistä näin videon Celestron 200/1000:n tutisemassa CG-5:lla ja muitakin kauhutarinoita. Heq5 ei sitäpaitsi ole paljonkaan kalliimpi, jos ajattelee, että siinä on seurantamoottorit mukana.  Paketti tuli muuten maksamaan 770 euroa, jos jotakuta kiinnostaa semmoinenkin asia. Kumma juttu muuten, että pakettina listahinta on paljon korkeampi kuin OTA ja jalusta erikseen, ja kuitenkin lienevät samaa tavaraa omissa paketeissaan. Tiedä sitten noista tinkimisvaroista. Saksassa muuten listahinnat näyttävät reilusti korkeammilta kuin Suomessa.

Virtalähde pitää nyt sitten hommata. Onkohan noista Villenkellon tai Ylvan (Celestron Powertank) siihen tarkoitukseen, vai mikä olisi hyvä helposti mukana kulkeva eikä hirveän painava? Mitä lienette muut käyttäneet? En tiedä, onko sama laite, mutta hintaero on hirveä Villenkellon hyväksi.

Olli

nenatriv

Taitaa Heq5.n seuranta toimia siis pattereilla. Siispä ladattavat patterit ilmeisesti. Onneksi aloittelija saa kysellä vaikka kuinka tyhmiä. Tuskin tieltä siten eksyy.

Olli

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: nenatriv - 13.12.2007, 11:54:57
Virtalähde pitää nyt sitten hommata. Onkohan noista Villenkellon tai Ylvan (Celestron Powertank) siihen tarkoitukseen, vai mikä olisi hyvä helposti mukana kulkeva eikä hirveän painava? Mitä lienette muut käyttäneet? En tiedä, onko sama laite, mutta hintaero on hirveä Villenkellon hyväksi.

Minulla on "kannettavassa" kokoonpanossa Bilteman akkupakki HEQ-5 parina, muistaakseni on jollakin muulla foorumilaisella käytössä sama laite. Punninnut en ole, arvioisin painoksi jotain 5...7kg kieppeillä....
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=44900&sivu=44900.htm&ryhma=2&kategoria=23&SID=876495361212560094624

Haaroituskappaleella saa tarvittaessa useampia lähtöjä:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=43334&sivu=43334.htm&ryhma=2&kategoria=60&SID=876495361212560094624
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=43335&sivu=43335.htm&ryhma=2&kategoria=60&SID=876495361212560094624

Minulla Bilteman pakin takana ollut enimmillään HEQ-5, digi-SLR ja Targus 12V laptop poweri. Tarvittaessa kestää enemmänkin kuormaa, akku vaan purkautuu nopeammin.

Tapanivi

Näyttäisi Bilteman nettisivun mukaan painavan 8,5 kg, siis tuo akkupakki.  Itse ostin aikanaan Partcosta lyijy-hyytelöakun ja Biltemasta pakin sekä venetarvikkeista löytyvän panelin jossa oli röökisytkäri/virran ulosotto sekä muutama katkaisija.  Vähän aikaa tinailua ym. niin valmista tuli.  Halvemmaksi ei välttämättä tullut mutta jäi tekemisen ilo  :)
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

nenatriv

No juu. Ostin tuommoisen 12 Ah:n apuakun, josta saa sytkärilähdöllä tarvittavan 12 V. Maksoi kyllä saman kuin Bilteman akkukin, mutta ei täältä kannata lähteä Biltemasta hakemaan eikä tilaamaankaan. Ajanee hyvin asiansa tuokin. On kevyempi kuin Bilteman 18 Ah:n akku, tietenkin.

Olli


nenatriv

Aloittelija on intoa täys. Eka havainto sitten tehty. Kuuta katselin ja opettelin ekvatoriaalijalustan suuntausta ilman napatähtäintä, kun Pohjantähti ei näy tuohon parvekkeelle. Ihan riittävällä tarkkuudella onnistui. Sitten tulikin taas pilviä. Minun silmilläni tuo putki on aika hyvässä kunnossa, vaikka Kiinasta asti on tullutkin. Tuli kuitenkin mieleen sellainen asia kuin kollimointi. Kuinka oleellinen varuste on esim. Cheshire-kollimointilaite? Ymmärtääkseni sillä voi tehdä homman sisällä lämpimässä ja päivänvalossa  Muuta en asiasta toistaiseksi ymmärräkään, mutta eiköhän noita ohjeita ole nettikin tulvillaan. Eipä tullut putken mukana ensimmäistäkään käyttöohjetta eikä viitettä edes nettiosoitteisiin. Itse on saanut etsiä ja löytää. Säätöruuvit näkyy putken alapäässä olevan ja yläpäässä apupeilin ruuvit. Tähtitestistä olen kuullut ja pitää tutustua teemaan käytännössä. Opeteltavaa riittää, mutta siihenhän tässä on pyrittykin enkä sepäksi ole syntynyt.

Vastapainoa tarvin hiukan lisää. Kaipa niitä kiekkoja jostain saa erikokoisina?  Nyt puristin tilapäispainon kahden kiekon väliin. Melkein mikä tahansahan siihen käy, mutta kun tuota putkea (saa !) säilyttää sisustuselementtinäkin olkkarissa, niin voisihan se olla tyylikäskin. Jonkinlaiset linssinpuhdistusvälineet ilmeisesti kuuluvat varustukseen. Mitähän muuta vielä onnellisen kaukoputkenomistajan olisi innon ja kokemuksen myötä karttuvan taidon lisäksi syytä omistaa? Siis pelkkään havainnointiin, ei valokuvaukseen, liittyvää. Tähtikarttana on Cartes du Ciel ja Stellariumkin, kun tuo tähtitaivaankin opettelu on vielä alussa. Ihan kätevä Stellariumista on katsoa, kun näkee suoraan reaaliajassa planetaariomaisena, mitä parvekkeelta näkyy (vaikka viime aikoina ei paljon ole kyllä mitään näkynyt).

Olli

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: nenatriv - 18.12.2007, 21:25:39
Mitähän muuta vielä onnellisen kaukoputkenomistajan olisi innon ja kokemuksen myötä karttuvan taidon lisäksi syytä omistaa? Siis pelkkään havainnointiin, ei valokuvaukseen, liittyvää.

Tuli ensimmäisenä mieleen aivan simppeli havaintovihko / muistio, ja kynä. Pitäisi otta itsellänikin käyttöön nuo....

Sinne voisi merkitä havinto-olosuhteista tietoa, lämpötiloja, läpinäkyvyysarviota, rajamagnitudit, seeingin ja muita tärkeää tietoa. Piirroksiakin voisi tehdä, jos se itseä kiinnostaa. Kun havintosession aikana kirjoitta tietoa muistiin, helpompi tehdä session jälkeen syy / seuraus päätelmiä. Samalla pystyisi oppimaan niistä. Ainakin itselläni melko nopeasti asiat unohtuu, jos niitä ei heti kirjaa ylös....

Marko.J

Itse tuli myös haettua Villenkellosta viime torstaina tuo samainen setti eli SW 200/1000 ja HEQ-5 kun entinen 15 vuotta palvellut 114/1000 putki alkoi käymään pieneksi. Ja eilen pääsi sitten vähän pilvenraosta kuuta tihrustamaan.  ;D  Valokuvausta en vielä yrittänyt, vaikka sekin olisi jossain vaiheessa suunnitelmissa. Kaapista löytyy vanhastaan Pentax K-100D -runko ja sovite, röörin mukana tuli 2x barlow, johon tuon sovitteen saa ruuvattua kiinni. Virtalähteenä itselläni on vakiovarusteisiin kuuluvan paristosysteemin lisäksi 12V verkkolaite, kun asun maalla eikä putkea tarvitse liiemmin kuljetella, vaan havantopaikka on jatkohjohdon päässä autotallista.

Tuosta kollimoinnista sen verran, että ainakin minun yksilössäni oli apupeili hieman vinksallaan, eli sen jouduin säätämään. Ei ollut paha homma. Ohjeet ko. rööriin ja jalustaan löytyy valmistajan nettisivuilta klikkaamalla kohdasta download:

http://www.skywatchertelescope.net/swtinc/customer_support.php?id=29&class1=1&class2=130

Sieltä löytyy ohjeet myös kollimointiin, jos siihen on tarvetta. Itse ei ole tullut koskaan hankittua minkäänlaista kollimointilaitetta, ilman sitäkin pärjää.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi