Stargate 600S REBEL synscan goto

Aloittaja Ari Haavisto, 22.12.2018, 21:25:56

« edellinen - seuraava »

Timo Kantola

#30
Altazimuth jalusta helpottaa kummasti elämää.
Kolmiotuet on melko järeän näköiset sivulta kuvattuna  :cheesy: Sivutuetkin on sen oloiset että ei taida notkua.

Oletko arvioinut paljonko koko putkelle tulee painoa - 100kg?  Ja ajattelitko viellä nokkakärryllä kuljetella pelipaikalle, vai rakennatko suojan? Vaatii viitseliäisyyttä roudailla kamoja ulos aina selkeän tullen.

Timo Kantola

Ari Haavisto

Ei taida oikein kulkea nokkakärryillä enää tuo. Olen ajatellut jonkinlaista sähkövetoista kolmipyöräistä kärräintä, jossa ruuvimekanismilla nostetaan pyörien varaan (Motonetin ilmakumipyöräinen peräkärryn nokkapyörä voisi toimia) ja sitten sähkömoottorilla veto kolmanteen isompaan kääntyvään pyörään ja siihen pumppukärrytyylinen aisa. Ehkä sitten myöhemmin joku koppi myös, mutta kuitenkin pitää välillä päästä lämpimään säätämään ja virittelemään yms.

Olisihan noita traktoreitakin minulla millä siirrellä, mutta ei niitä viitsi repiä kovalla pakkasella käyntiin ja kauhea metakka yöllä, herää koko perhe  :grin:
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

Sinne lumpsahtaa SW500P:n peili, minne päivä ei paista  :evil:




Tänään purin siis SW500P:n palasiksi sillä välin, kun tekemieni uusien osien maali kuivuu. Goto-jalusta pääsee uuteen putkeen, altitudikoneiston puoliskoja pitää vain levittää toisistaan välikappaleella. Tällöin uudessa putkessa leveämmällä olemaan tulevat jalakset mahtuvat paikalleen. Eli uusi peililaatikko on seuraava homma rakentaa noiden jalasten väliin.





Tuosta jää yli jollekulle mukava rakennussarja, jossa on pääpeili pitimineen, kuusi tankoa kiinnityksineen, apupeili ilman kiinnityksiä sekä sekalaista irto-osaa. Mutta sen kohtalo ratkeaa myöhemmin.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Ei ollut hyvää mainosta kiinalaisille tuo peili mutta kun seeing on normi suomalainen, voi tuolla varmaan katsella ihan mielikseen.

Ari Haavisto

Tänään alkoi peililaatikon teko. Tein hukkapaloilla ensin hitsauskokeen alumiinipuikoilla, ja vaikka jälki oli rumahkoa, ilokseni osat tarttuivat lujasti toisiinsa ja jo toispuoleisenakin testiliitokseni kesti vääntely-yritykseni kunnialla. Tästä rohkaistuneena sahailin osat ja valmistin ensimmäisen 700x700 mm alumiinikehyksen peililaatikkoa varten. Kun saan vielä toisenkin kehyksen hitsattua, leikkaan 4mm alumiinilevystä 4kpl 300x700 mm levyä ja hitsaan niistä laatikon kehysten ympärille.

Hitsaus onnistuu, kun tein designista sellaisen, että kaikki saumat tulevat käytännössä kylkipienana. Ennen hitsausta oksidi pitää poistaa alumiiniosien pinnalta. Tämä tapahtui helposti rosterisella teräsharjalla käsin nopsasti harjaamalla. Kokoamalla kehys hitsausta varten neljään kulmapuristimeen, tuli siitä tarkka. Kuvassa ensimmäinen peililaatikon runkokehys sekä maalattu peilinpitimen runko.

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Varmaan lujat saumat ja kun pellit tulee lisäksi on rakenne joka suunnassa vahva. Kun vertaa pakettiautoon, siinä kanssa ohut pelti jäykistää rungon kantamaan paljon ja vielä kuoppaisilla teillä. Kaukoputken ei tarvitse kuin kestää tuulta. Tosin autossa on kyse myötörajasta ja putkessa tarkan mitan pitämisestä.

väre

Hieno oivallus käyttää noita kolmiopaloja nurkissa, helpottaa ihan oleellisesti tuota hitsausta.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

Ari Haavisto

Joo, näin se näköjään onnistuu ja tänään tuli jo ajoittain kohtuullisen näköistä jälkeäkin. Sain nyt toisenkin raamin hitsattua ja pellit leikattua, joten nyt pääsee hitsaamaan laatikon kokoon. Samalla systeemillä onnistunee myös putken yläpään kehikon teko profiilista. Siitä ajattelin tehdä kahdeksankulmaisen, jolloin neljälle vastakkaiselle sivulle tulee kiinnitykset putken tukitangoille ja vastaavasti apupeilin kiinnityksille ja yhdelle sivulle sitten fokuserin kiinnityslevy.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Pekka Lehtelä

#38
Naapurikuntaan on taas tulossa/tekeillä komea rööri. Hieno juttu joten toivotan työn ja onnistumisen iloa!

Ari Haavisto

Peililaatikko alkaa hahmottua. Seuraavaksi altitudijalasten sovittelua, ennen kuin laatikon varustelu jatkuu.

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Tarvitseeko luuranko ympärilleen peitteen vai toimiiko avoimena?

Ari Haavisto

Olen ajatellut puoliavointa mallia, eli pyöräyttää ohuesta muovilevystä pätkä putkea tuon peililaatikon jatkeeksi ja toinen pätkä apupeilin ja fokuserin tienoille. Keskikohta jäisi siis avoimeksi, kuten nykyisessä SW400P putkessa.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

Pikkuhiljaa tämä alkaa jotain muistuttaa. Ruuvasin jalakset paikoilleen ja sain shimmailtua aika mukavasti samansuuntaisiksi. Ylänurkkiin hitsasin pätkät 10mm alumiinilattaa, joihin poraan sitten kiinnityspisteet tukitangoille. Nyt tuosta ei puutu enää kuin kiinnitykset kollimointimekanismille ja peilin päällipinnan puhaltimille reiät. Sitten pääsisikin putken yläpään tekoon kun ehtii.



Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Hienosti edistynyt kun kyse ennätyssuuresta laitteesta :smiley:

Ari Haavisto

Tänään sain viestiä, että peilit on hiottu ja lähetetty aluminoitavaksi. Pinnoitus ottaa vielä 4-5 viikkoa, peilin tekijä tarkistaa pinnoituksen, ja sitten optiikka lähtee Suomea kohti. Seuraavat viikot menee työkiireissä, eli optiikka ehtinee perille ennen mekaniikan valmistumista. Sain lopullisen polttovälin (2397mm) sekä peilin paksuuden (44mm) tietooni, joten pääsen kyllä nyt tekemään loputkin osat kun vaan ehdin.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"