Mikä ~120mm APO ?

Aloittaja JPihlaja2018, 23.11.2018, 12:05:03

« edellinen - seuraava »

Otsoone

Es 102cf on melkein saman hintainen kun 100 esprit. Täältä ääni teleskop-austriasta ostetulle espritille, hienosäätävät putken vielä kaupan päällisiksi ja yleisesti esprit mallisto on todella laadukasta hintaansa nähden. Oma esprit120 tuli juuri tuolta ja testattuna + säädettynä strehl jopa 0.989 ja pari viikkoa kesti tulla.

Denniina

Minulle tuli noin viikko sitten tuollainen WO zenithstar, mutta pienempi 73. Itse ajattelin kyllä esprit 80 yhtenä vaihtoehtona, mutta tässä houkutteli sen verran paljon ihan yleisesti hinta, esteettisyys ja bahtinov maski suojus. Rakenne tässä on yleisesti kyllä loistava ja fokuseri kanssa. Tripletti saattaisi toki olla kuvaukseen parempi, mutta hinta toki kasvaa, kuten myös paino ja eikö tripleteillä kestä kauemmin päästä termodynaamiseen tasapainoon ympäristön kanssa vrt doublet?

Watcher1

#17
https://teleskop-austria.at/Esprit100hu_100-550-ESPRIT-APO-INKLUSIVE-original-FLATTENER
Siinä olis tarjouksessa vieläpä flattenerin kanssa, kylläpä houkuttelee.  :tongue:
Tuo 180€ lisämaksu on siis vain jos haluaa mustaa valkoisella siitä toimenpiteestä?
Näyttää kyllä törkeän hyvältä nuo esprit 100 otetut kuvat astrobinissä.  :grin:

Edit. Putki tulee siis ilman guide scopea ja diagonalia, mutta flattenerin kanssa. Kyselin toimitusaikaa niin kuulemma varastot melko vajaana nyt, mutta onhan tässä aikaa odotella kun tähtiäkään en ole nähnyt varmaan reilu pariin kuukauteen.  :rolleyes:

Watcher1

Okei, näyttää siltä että tänään tai huomenna lähtee rööri tilaukseen. Noin pari viikkoa lupasivat toimitusajaksi. Onko tuossa jotain oleellista mitä kannattaisi vielä ottaa tilaukseen mukaan?

Passeli guide scope löytyy omasta takaa. Taitaa tuo alkuperäinen flattener olla ihan käypä kroppikennoiselle, vai pitäisikö se vaihtaa johonkin parempaan, esim. missä olisi reduceri samalla?

Jossain vaiheessa, mikäli kiinnostus harrastukseen jatkuu, tulee todennäköisesti päivitettyä ihan oikeaan tähtikuvauskameraan, joten en välttämättä hanki täyskennoista järkkäriä ollenkaan.

wm-x

Hyvän putken valitsit.

Omalle järkkärille sopiva liitin kannattaa katsoa mukaan ja tälläisen putken kun ostaa niin esimerkiksi 1600 asi käy sen kaveriksi hyvin  :azn:.

vehnae

Lainaus käyttäjältä: Watcher1 - 24.07.2019, 13:39:21
Passeli guide scope löytyy omasta takaa. Taitaa tuo alkuperäinen flattener olla ihan käypä kroppikennoiselle, vai pitäisikö se vaihtaa johonkin parempaan, esim. missä olisi reduceri samalla?

Nuo Esprittien tasoittimet on sovitettu kullekin mallille erikseen, eli todennäköisesti sillä saa myös parhaan kuvanlaadun. Reduceria voi sitten miettiä jos haluaa laajempaa kuvakenttää ja suurempaa valovoimaa, joskin ainakin tuo hyväksi todettu Riccardin 0,75x nostaa tarvittavine adapterisetteineen hintaa reilusti.


Watcher1

Kiitoksia vastauksista! Maksutietoja odottelen nyt, yksi vastaus tulee päivässä kun sähköpostilla kyselee teleskop austriasta.
Minkälaista huurteen estoa näille linssikaukoputkille suositellaan? Ebaysta tilaamani usb-panta toimii ainakin kameran teleobjektiivissa mainiosti.
Tämäkin varmaan toimisi?
https://www.ebay.co.uk/itm/Dew-Heater-Strip-DN40cm-5V-For-Telescope-Camera-DSLR-Lens-Anti-fog-antifreezeNew/302606629724?hash=item4674c2bb5c:g:CsIAAOSwIVhaG460

RL

Ajattelin itse kokeilla 80mm apossa tuon kaltaista usb pantaa. Saattaa kyllä olla, että se kuumenee liikaa ja suttaa kuvaa. Pitikin maksaa ts:lle joskus sellaisesta yli 50€, kun ebaysta saa näköjään kympillä, jossa näyttää olevan säädinkin ettei kuumene liikaa.

einari

Mun mielestä oli joku raja että USBista ei enää riittänyt lämmitys - että olisi lähinnä kameraoptiikalle.
___
Tapio

Pappis

Lainaus käyttäjältä: einari - 27.07.2019, 22:37:22
Mun mielestä oli joku raja että USBista ei enää riittänyt lämmitys - että olisi lähinnä kameraoptiikalle.
Normi-USB2 antaa vain 500 mA. USB3 antaa pari ampeeria tai jopa enemmän.

Watcher1

Maksimi teho tuossa on <10W eli ~2 ampeeria viidellä voltilla? Vaatii 2A virtapankin. Taidampa laittaa testiin tuon kunhan saisi sen Espritin ensin tulemaan.

RL

Tuollaista ei siis käytetä tietokoneen usb lähdössä eikä edes saa käyttää, voi rikkoa jotain ohjeiden mukaan. Powerbankissani on lähdöt: 5v/1.0A ja 5v/2.4A. En ole kokeillut kuumeneeko toisessa enemmän

Watcher1

Esprit 100 saapui Teleskop Austriasta jokin aika sitte ja olen päässyt useana iltana kuvaamaan vaikka yleensä tulee viikkojen pilvisyys kun olen tilannut jotain. :wink:
Huurre pantakin saapui ja toimii sekin.

Erittäin laadukkaan oloinen kampe ja optiikan laadun näkee kuvasta.
Olen käyttänyt modattua Nikon D7000 kameraa
Käsitelty hieman photarilla ja/tai lightroomilla, harmi vain kun kuviin ilmestyy usein satelliitin tai lentokoneen aiheuttamia viivoja pitkillä valotusajoilla kuvatessa.
- 695s
- ISO 800
https://ibb.co/nC3d2ZW kuva on siis yksittäisvalotus.
Kirkkaiden tähtien ympärillä hieman haloja jotka johtunee ilmankosteudesta ja jälkikäsittelystä.

Kuumat pikselit on välillä ongelmana näin lämpimillä keleillä ja pitkillä valotusajoilla. Pimeitä, viileämpiä ja kuivempia kuvauskelejä odotellessa.   :smiley:

eehy

Innostuin tilaamaan kesällä isomman linssiputken, tässä tapauksessa Esprit 120.

https://www.firstlightoptics.com/esprit-professional-refractors/skywatcher-esprit-120-ed-pro-triplet.html

Hankin full-frame Sony kameran viime vuonna, ja tässä Esprit 120 -mallissa tasoittajan kanssa luvataan 44mm moitteeton full-frame-kuva-ala. Ensimmäiset testikuvat viime viikolla olivat aika häkellyttävä kokemus. En nähnyt mitään vikaa tähtien muodossa nurkkiin saakka enkä myöskään huomannut mitään värivirhettä. Esim. C11:n kanssa pyöreiden tähtien saaminen on ollut haasteellista, vaikka minulla on Starizonan laajan kennon 0.7 LF lyhentäjä ja olen yrittänyt olla tarkka kollimoinnin kanssa. APO:lla saadaan kyllä selvästi parempi kuvanlaatu. Putken kanssa toimitettujen 48mm sovittimien kierteet olivat tiukkoja, mutta öljyn kanssa sain kaikki ruuvattua paikoilleen. Mekaanisesti putki vaikuttaa tosi jämäkästi tehdyltä ml. fokuseri ja kuljetuslaatikko. Painoa putkella kuitenkin on jonkin verran, n. 10 kg,  ja valovoima F7, joka voisi olla parempikin ajatellen erityisesti kapeakaistakuvausta, jota on tarkoitus myös harrastaa (tosin pienemmällä kennolla). APM Riccardi APO reducer /corrector 0.75 olisi selvitykseni mukaan parahultainen ratkaisu tähän, mutta aika arvokas, ja ajattelin nyt ensin kokeilla ilman. Palvelu First Light Opticsissa oli hyvää ja hinta kesällä maltillinen alle 2000 puntaa, useampi satanen vähemmn kuin esim. Telescope Servicessä, mutta nyt punnan sukeltaessa Brexitin takia ovat näköjään nostaneet punta-hintoja 10%.

Otin mukaan pakettiin varmuuden vuoksi vielä Es Reedin testin (75 puntaa). Siitä ei kuitenkaan tullut mitään tarkempaa dokumentaatiota, mistä pistin palautetta muuten hyvään FLO:n palveluun. Kuulemma putki vaan testataan ja kollimoidaan tuolla hinnalla eikä siitä saa erillistä raporttia. Mutta ensivaikutelma putkesta on superhyvä.


Timpe

Lainaus käyttäjältä: eehy - 02.09.2019, 00:05:25
Innostuin tilaamaan kesällä isomman linssiputken, tässä tapauksessa Esprit 120. (CLIP)
Ensimmäiset testikuvat viime viikolla olivat aika häkellyttävä kokemus. En nähnyt mitään vikaa tähtien muodossa nurkkiin saakka enkä myöskään huomannut mitään värivirhettä. Esim. C11:n kanssa pyöreiden tähtien saaminen on ollut haasteellista, vaikka minulla on Starizonan laajan kennon 0.7 LF lyhentäjä ja olen yrittänyt olla tarkka kollimoinnin kanssa. APO:lla saadaan kyllä selvästi parempi kuvanlaatu.

Tästä samaa mieltä omien kokemusteni kanssa eli hyvällä APO-linssiputkella on kyllä ylittämätön kuvalaatu kuvauskäytössä. Onnittelut uudesta putkesta!  :smiley:
- Timo Inkinen