Nikon Coolpix P1000

Aloittaja MarkoM, 10.07.2018, 22:48:21

« edellinen - seuraava »

MarkoM

Pahasti näyttää siltä, että kameranvaihtoviikot ovat väkisinkin tulossa!  :grin: Hinta tosin ei ilmeisesti ole enää yhtä "edullinen" kuin edeltäjässä, DPreviewin mukaan noin tonnin verran taaloina eli euroina noin satasen enemmän (paitsi Suomalaisissa verkkokaupoissa vielä Suomilisä päälle eli toinen satku)... :realmad:

https://www.nikon.fi/fi_FI/news-press/2018/q3.tag/news/bv-pr-wwa1807-the-coolpix-p1000-megazoom.dcr
https://www.nikon.fi/fi_FI/product/digital-cameras/coolpix/super-zoom-share/coolpix-p1000
https://www.dpreview.com/news/0424087429/nikon-coolpix-p1000-shoots-for-the-moon-with-3000mm-equiv-zoom
https://www.imaging-resource.com/PRODS/nikon-p1000/nikon-p1000A.HTM

Pidemmän optisen polttovälin lisäksi RAW-moodi on ainakin tervetullut lisä ja periaatteessa myös 4K-videokuvausmahdollisuus.

Yhä edelleenkään kamerassa ilmeisesti ei ole vastaavaa renkaalla tapahtuvaa tarkennus- tai zoomausmahdollisuutta, kuin mitä löytyy esim. Sony DSC-HX400V -kamerasta (minkä vuoksi odottelenkin mielenkiinnolla Sonyn ja/tai Canonin vastausta kilpailutilanteeseen).
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

risto1

Kyllä renkaasta löytyy tarkennus, ja zoomi siitä vierestä W-T . Viikon verran olen hiplannu p-tonnia, tosin itse käytän sitä enemmän noitten örkkien ja lintujen, kuin taivaankappaleiden  kuvaukseen.Tosin Kuuta on tullu jo kokeiltua. Rajulta tuntuu ulottuvuus edelliseen Canon sx60 hs verrattuna. Onhan sillä hintaa, mutta odotan sille vastinetta, saa nähdä miten käy.
Risto   

risto1

P1000 on zoomi ulos ajettuna vahintäänkin keulapainoinen. Tein tollasen kiskon kameran alle, sillä saa painopisteen jotakuinkin kohdalleen.

•Jeppe•

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen vaikka en itse omista kameraa niin että, onko muihin tavallisinn järkkäreihin (mm. Nikon, Canon, Sony jne...) olemassa vastaavia putkia joilla saisi yhtä suuren zoomauksen ja hyvän kuvanlaadun?

P tonnista kun ei saa objektiiviä vaihdettu jonka takia itse en ostaisi.
-Helios Sirocco HR ll 10x42
-skysafari 6 pro
-Helios 8" dobson

JVO

fysiikan lait tulee vastaan tuossa vehkeessä, telepäässä p1000:n resoluutio on noin 1 megapikseli jo pelkästään diffraktion takia. f/8 ja pienet pikselit ei ole helppo yhdistelmä.

risto1

P1000 on pokkari ,kiinteäputkinen vaikkakin aika kookas sellainen. Mutta niinkuin kirjoitin käytän sitä lintuihin ja örkkeihin, siihen se soveltuu, makro 1 cm lähtien ja tele päässä kohtuullista kuvaa vielä 6000mm asti (3000x2 digit) mutta siitä ylöspäin 12000mm(3000x4 digit) asti menee aika haperoksi. ja valoahan se vaatii (f8) on aika pimee,  Mutta helppo kuljettaa mukana kaikki yhdessä paketissa. Youtube ja Cameralabs on täynnään testikuvia ja arvosteluja em. vekottimesta.
Eniten minua häiritsee ilman lämpöväreily, tuppaa nuo kuvaus etäisyydet kasvavan zoomin myötä.  Mutta yhtäkaikki. syväntaivaan kohteisiin se ei sovellu.

RL

Kinovastaavuus on ehkä tuhansia millejä, mutta tuon pokkarin objektiivin polttoväli on alle tuhat milliä telepäässä.

risto1

Todellisuus on 4.3-539   ja kun kennon pienuudesta johtuen rajauskerroin on 5.6 tai tarkemmin pikkuisen alle. On helpompaa käsittää polttoväli kun niitä vertaa kinovastaavuuteen 24-3000. Saattaa olla myös myyntikikka, mutta haittaako tuo, loppujen lopuksi kysymys on siitä onko vekottimella tuotettu kuva, riittävän hyvä tarkoitukseensa.
Nyt näin ehkä huomenna toisin.

einari

Tuo kinovastaavuus aina hieman särähtää korvaan.
Pokkareissa sen vielä jotenkin ymmärtää mutta kun välillä joku alkaa kaukoputkien kanssa samaan puuhaan - esim kun neljännestuuman kokoisen kennon omaavan  Toucamin laittaa 16" putkeen kiinni niin saa aika mukavan kinovastaavuuden...
___
Tapio

RL

Kyllähän tuolla vaikuttavan näköisesti saa zoomattua. https://youtu.be/3Bmhg-wnG4w
Mutta nimenomaan juuri Suomessa tuota markkinoidaan 3000mm polttovälisenä, mikä ei ole totta. Enemmän pitäisi ehkä puhua suurennoskertoimina. Telepään polttoväli on 535mm.


risto1

Piti oikein tarkistaa tuo viimeinen väite että em. lelua mainostetaan nimenomaan suomessa 3000mm polttovälisenä. Kyllä se näyttää olevan mainoskikkana kaikkialla maailmassa. 24-3000 eqv . Mutta nehän ovat vain numeroita, joilla ei ole merkitystä. Niillähän vain ilmaistaan kinovastaavuus  :laugh:

tomppa

Kirjoittamalla Youtuben hakukenttään "Nikon P1000 astrophotography" löytää muutama todella mielenkiintoista pätkää, tässä esimerkkinä Saturnuksen renkaat kuvattuna kyseisellä superzoomilla...  :grin: https://www.youtube.com/watch?v=BX8JZVtSljM Tulokset ovat kieltämättä aika vaikuttavia.

risto1

Tulihan tuokin nyt testattua Lyyran Rengassumu (M57)  2200mm(35), f/7.1,   1 valotus 60 sek. pidempään ei tuolla P1000 pystykkään. En tiedä saisko pinoamalla jotain aikaiseksi, eipä sitä ole syvän taivaan kohteisiin suunniteltukaan, pysyttelen elukka kuvissa.  (kuva on pienennetty . muuten ei muutettu)
Risto

Lithos

Jos tuo on yksittäisvalotus niin seurannalla ja stäkkäämällä saisit aika paljon paremman vielä, aika positiivisesti yllättynyt olen tuosta.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

risto1

Tutkiskelin P1000 valikkoja sieltä löytyy moodi nimeltään      Kirkastava päälletäisvalotus /tähtiraidat
tekstissä sanotaan : kamera ottaa 25 sek valotuksia 5 sek välein, 300 kuvan jälkeen kamera lopettaa kuvauksen, ja jokaista 30 kuvaa kohden tallennetaan yhdistelmäkuva päällettäisistä raidoista kuvauksen alusta lähtien.
Käsitän että kuvaus moodilla on tarkoitus kuvata tätien liikettä ilman seurantaa.
Mutta eikös tuon voisi ajatella siten että tarkalla seurannalla vehje tekee autom. 300 kuvan stäkkäyksen,  ilman noita raitoja...... Itsellä on tuollainen HEQ-5 (vanha) seuranta jalusta, sen tarkkuus ei riitä moiseen mutta jospa joku muu P1000 omistaja tekisi kokeilun.
Minä keskityn nykyään enemmän noihin päivänäöllä esiintyviin kohteisiin. Siihen olen em. vekottimen ostanut.
Seurailen tilannetta .   Risto