kapeakaistaa modaamattomalla järkkärillä

Aloittaja kihar, 24.03.2018, 09:24:36

« edellinen - seuraava »

kihar

Kertokaas kokeneemmat onnistuuko kapeakaistakuvaus modaamattomalla järkkärillä? Kuinka H-a onnistuu? Toimiiko 12nm vai kannattako mennä suoraan 7nm:iin? Nykyinen CLS- suodin ei tunnu riittävän näin talviaikaan....

escende

Nostellaas saman kysymyksen askarruttaessa.

Onko turha edes yrittää löytää himmeitä kohteita ilman Go to -ominaisuutta, sanotaan 135mm polttovälistä ylöspäin? Kennolle ja siitä livenäytölle tulevan valon määrähän pienenee ihan murto-osiin filtterin kanssa, jos olen oikein ymmärtänyt. Ehkä linssin eteen kierrettävä suodatin olisi tässä kohtaa vaihtoehto? Onko sellaisia edes olemassa? Jos sellaisen voisi kiinnittää vasta, kun kohde on löytynyt.

Kuulisin mielelläni kokemuksia aiheesta, jos jollain on.

vehnae

Harrastusta aloitellessa kuvasin modatulla 600D:llä ja 200mm objektiivilla käyttäen 12nm clip-in suodinta kameran sisällä. Käytännössä kohteen ja rajauksen joutuu hakemaan testivalotuksilla, samoin tarkentaminen on jännää puuhaa jos kohteen lähellä ei ole riittävän kirkkaita tähtiä. Vanhoille Canoneille saatavilla oleva Magic Lantern jeesasi tässä, kun sillä pystyi boostaamaan takanäytön kirkkautta ja lisäämään liveviewin valotusaikaa. Kohde ei kuitenkaan siinä vielä tullut näkyville, joten rajaamiseen otin maksimi-isolla puolen minuutin valotuksia. Kameran kääntäminen testivalotusten välillä oli kovin tuskallista, koska mulla oli Astrotracin päällä vain kuulapää minkä hienosäätö ei ollut kovin kivaa. Suosittelisin, että alla on vähintään jalusta jota pystyy kapulasta kääntelemään hallittuja määriä tai edes jonkunlainen hienoliikuntamahdollisuus.

Eli vastaus on siis varmaan linjoilla "ei mahdotonta, mutta ei myöskään kivaa".

Objektiivin eteen laitettavia isoja kapeakaistasuodattimia ei taida olla markkinoilla yhtään, sillä niistä tulisi kovin kalliita. Käytännössä ainoa vaihtoehto taitaa olla hankkia 2" koon kierteellä (M48x0,75) varustettu suodatin ja sille objektiivin suodatinkierteestä adapteri (48mm ei ole yleinen suodatinkoko), mutta tämä pienentää vapaata apertuuria reilusti mikä objektiivin laadusta riippuen saattaa olla tai olematta toivottua.

einari

Jari kirjoittaa jälleen asiaa.
Tarkennus kannattanee tehdä ensin jollain riittävän kirkkaalla tähdellä ja sen jälkeen lukita se teipillä, kuminauhalla tms.

Sellaisen voisin vielä lisätä että jos käyttää jotain läppäriä kuvaamisessa niin plate solving-softa voi myös auttaa kohteen saamisessa ruutuun. Mutta voi nostaa vaikeutta ja monimutkaisuutta liikaa tässä vaiheessa.
___
Tapio

escende

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 01.11.2021, 21:09:29
Harrastusta aloitellessa kuvasin modatulla 600D:llä ja 200mm objektiivilla käyttäen 12nm clip-in suodinta kameran sisällä. Käytännössä kohteen ja rajauksen joutuu hakemaan testivalotuksilla, samoin tarkentaminen on jännää puuhaa jos kohteen lähellä ei ole riittävän kirkkaita tähtiä. Vanhoille Canoneille saatavilla oleva Magic Lantern jeesasi tässä, kun sillä pystyi boostaamaan takanäytön kirkkautta ja lisäämään liveviewin valotusaikaa. Kohde ei kuitenkaan siinä vielä tullut näkyville, joten rajaamiseen otin maksimi-isolla puolen minuutin valotuksia. Kameran kääntäminen testivalotusten välillä oli kovin tuskallista, koska mulla oli Astrotracin päällä vain kuulapää minkä hienosäätö ei ollut kovin kivaa. Suosittelisin, että alla on vähintään jalusta jota pystyy kapulasta kääntelemään hallittuja määriä tai edes jonkunlainen hienoliikuntamahdollisuus.

Eli vastaus on siis varmaan linjoilla "ei mahdotonta, mutta ei myöskään kivaa".

Objektiivin eteen laitettavia isoja kapeakaistasuodattimia ei taida olla markkinoilla yhtään, sillä niistä tulisi kovin kalliita. Käytännössä ainoa vaihtoehto taitaa olla hankkia 2" koon kierteellä (M48x0,75) varustettu suodatin ja sille objektiivin suodatinkierteestä adapteri (48mm ei ole yleinen suodatinkoko), mutta tämä pienentää vapaata apertuuria reilusti mikä objektiivin laadusta riippuen saattaa olla tai olematta toivottua.

Lainaus käyttäjältä: einari - 01.11.2021, 21:24:51
Jari kirjoittaa jälleen asiaa.
Tarkennus kannattanee tehdä ensin jollain riittävän kirkkaalla tähdellä ja sen jälkeen lukita se teipillä, kuminauhalla tms.

Sellaisen voisin vielä lisätä että jos käyttää jotain läppäriä kuvaamisessa niin plate solving-softa voi myös auttaa kohteen saamisessa ruutuun. Mutta voi nostaa vaikeutta ja monimutkaisuutta liikaa tässä vaiheessa.


Kiitos vastauksista. Täytyypä tutustua paremmin tuohon Magic Lanterniin, jos sen rohkenisi ottaa käyttöön. Tuo 600D:n live view on kyllä tuottanut tuskaa kohdistuksen kannalta ja on melko onneton jos vertaa vaikka kaverin EOS Rp:hen.  :laugh: Tähän mennessä parhaaksi tavaksi olen todennut 18-135mm zoom-linssillä pikkuhiljaa zoomaillen ja testivalotuksia ottaen, sitten lopuksi vaihtanut kiinteän 135mm lasin paikalleen.

Hienoa kuulla että filttereiden kanssa ei ole mahdotonta! Tiedä vaikka joskus innostuu niitäkin hankkimaan ja opettelemaan sen puolen, kun on ruvennut kiinnostamaan.