Ccd-kennon puhdistus

Aloittaja jmantyla, 22.07.2006, 23:23:19

« edellinen - seuraava »

jmantyla

Kesällä kuvatessani harjoitusmielessä auringonpilkkuja huomasin, että Auringon pinnalla on "ylimääräisiä" pilkkuja.
Tarkemmassa tutkailussa huomasin, että ne ovatkin digijärkkärin ccd-kennon pinnalle kertyneitä roskia ja pölyhiukkasia.  Niitä näyttää ilmaantuneen kennon pinnalle viime talven aikana kauhea määrä.  Talvella tuli vaihdeltua linssejä ja välirenkaita tiuhaan tahtiin, jolloin vaihto-operaation yhteydessä pölyä on päässyt kennolle, vaikka kuinka yritin varoa.
Miten olette putsanneet ccd-kennon?
Aiheesta on toki juttua digicameranetissä, mutta sen ohjeet ovat sitä sun tätä.
Uskaltaako kennoa harjata esim. Tal-kaukoputkien mukana tulevalla harjalla, joka on tarkoitettu okulaarien puhdistukseen?  Tai soveltuisiko hieman pehmeämpi vesivärisivellin tarkoitukseen?

JM

J.Tuukkanen

Olen käyttänyt studio kameroissa Sensor Swab järjestelmää, hyvin on toiminut. Kennojen kanssa puuhailtaessa on syytä olla erittäin varovainen,
itse en käyttäisi minkäänlaista "pullasutia".
Myynti Digitarvike Oulussa. http://www.digitarvike.fi/
Jari Tuukkanen

MarkoM

Olen käyttänyt Canonin kennon puhdistukseen kumipuhallinta, jollaisia saa mm. Teknofokuksesta ja Digitarvikkeelta. Hyvin on aina lähtenyt.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Sombrero

Lainaus käyttäjältä: J.Tuukkanen - 23.07.2006, 08:32:21
Olen käyttänyt studio kameroissa Sensor Swab järjestelmää, hyvin on toiminut. Kennojen kanssa puuhailtaessa on syytä olla erittäin varovainen,
itse en käyttäisi minkäänlaista "pullasutia".
Myynti Digitarvike Oulussa. http://www.digitarvike.fi/
Olen samaa mieltä. Kiitos hyvästä linkistä.
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

Timo-Pekka Metsälä

Sensor Swabia olen minäkin käyttänyt CCD-kameran kennon puhdistukseen. Digijärkkärin kennoa en ole puhdistanut, vaikka kennolla onkin pölyä tolkuttomasti. Puhdistukseen ei ole ollut tarvetta, koska pöly ei näy kameraobjektiiveilla suurilla aukoilla kuvatessa. Kaukoputken läpi kuvatessa se näkyy, mutta tasoituskuva (flat field) auttaa silloin asiaa.

t. Timo-Pekka

jmantyla

#5
Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 24.07.2006, 00:05:20
Sensor Swabia olen minäkin käyttänyt CCD-kameran kennon puhdistukseen. Digijärkkärin kennoa en ole puhdistanut, vaikka kennolla onkin pölyä tolkuttomasti. Puhdistukseen ei ole ollut tarvetta, koska pöly ei näy kameraobjektiiveilla suurilla aukoilla kuvatessa. Kaukoputken läpi kuvatessa se näkyy, mutta tasoituskuva (flat field) auttaa silloin asiaa.

t. Timo-Pekka

Ostin Teknofokuksesta Giotton puhdistustyökalun eli puhaltimen.  Nyt on kameran kenno puhdistettu, ja jälki oli kohtuullisen hyvää.
Kennolla olikin melko runsaasti pölyhiuikkasia, kun nostin peilin pois edestä.
Otin testikuvan auringonlaskun taivaasta isolla aukolla, millä yhdistelmällä aikaisemmin näkyi runsaahkosti pölyplänttejä.  Enää ei näy plänttejä kuvassa.
Teknofokuksen puhallin maksaa 8,70e ja on tämän näköinen:

Laite on helppokäyttöinen ja säästää nopeasti rahaa.  Tampereella kennon puhdistus alan firmassa maksaisi 35e.
Giotton puhaltimella tulos oli niin hyvä, että enpä lähtisi kennon pintaa pyyhkimään nesteillä ja harjoilla, kuten Digicameranetissä hulvattomasti neuvotaan.

JM

J.Tuukkanen

Hyvä keino tarkistaa kennon kunto on ottaa sinisestä taivaasta kuva, avata se photoshoppiin - adjustments  - auto levels ja koko kennon hyvä kunto paljastuu välittömästi.
Ei tuolla sensor swapilla kannata joka päivä kennoa  putsata,tuo kumipuhallin riittää siihen mainiosti.
Jari Tuukkanen

@kiistoni

Lainaus käyttäjältä: Timo-Pekka Metsälä - 24.07.2006, 00:05:20
Digijärkkärin kennoa en ole puhdistanut, vaikka kennolla onkin pölyä tolkuttomasti. Puhdistukseen ei ole ollut tarvetta, koska pöly ei näy kameraobjektiiveilla suurilla aukoilla kuvatessa.


Olen kuullut, suurilla aukoilla kuvatessa näkyvä lika/pöly ei sijaitse kennossa vaan peilillä.
Onko kuulemani oikea?

Oma D7000 kaipaisi pikemmin puhdistusta
jo f8.lla alkavassa törkyisyydessään.

Siis, kenno vai peili, vai molemmat?

Lauri Kangas

Peili nousee pois tieltä kun kuva valotetaan, eli ei pidä paikkaansa. Peilissä olevat roskat näkyvät etsimessä eivätkä ne haittaa kuvia mitenkään.