flattiongelma

Aloittaja hanva77, 22.02.2018, 18:26:24

« edellinen - seuraava »

hanva77

Löytyykö täältä APP:n käyttäjiä?

Ongelmana on kun yritän käyttää flatteja niin lopputulos on kummallinen. Kuvan reunat ovat kirkkaampia kuin keskikohta ja värit miten sattuu.

Olen yrittänyt katsoa ohjevideoita, mutta en päässyt oikein kärryille miten tuossa ohjelmassa noita flatteja käytetään.

einari

Ehkä fläteissä on jotain häikkää.
Voitko laittaa niitä näytille ?
Ja miten otit flätit ?
Oletko koittanut DSS:llä pinota samoja ?
___
Tapio

hanva77



Tuossa yksi näytille. Kuvat on otettu siten että laadukkaassa näytössä oli valkoinen tausta jota vasten otin kuvat. Kuvat valotin histogrammin keskelle ja käytin iso100.

einari

Itse kokeilin pinota sillä vaan ccd-kuvia joten en tiedä onko järkkärikuvissa jotain erikoisempaa.
Olikos sulla muuten bias-kuvat mukana ?
Tämmöisen löysin:
https://www.astropixelprocessor.com/a-dslr-data-calibration-workflow/
___
Tapio

hanva77

Kyllä on biasit myös. Olen katsonut noi videot, mutta niissä asiaa sekoittaa noi darkit joita mulla ei ole koska olen lukenut että ne eivät olisi välttämättömiä uusien dslr kanssa.

hanva77

Ongelma ei näköjään rajoitu APP:n. Kokeilin pinota samoja ruutuja DDS:llä ja sama lopputulos. Tässä kuva lopputuloksesta. Voiko objektiivi(Nikkor AFS 70-200 2.8 VRII) soveltumaton tällaiseen vai mistähän tätä ongelmaa pitäisi lähteä purkamaan?



hanva77

Semmoien mielenkiintoinen havainto että kun importtaan yksittäisen flat ruudun lightroomiin ja laitan objektiivin profiilinkorjauksen päälle ja venytän kuvaa niin sama ilmiö näkyy siinäkin. Voiko tästä tehdämitään johtopäätöksiä?


JVO

nestekidenäyttö ei käy hyvien flättien ottoon, laita vaikka valkoinen pleksi väliin.

hanva77

Lainaus käyttäjältä: JVO - 24.02.2018, 14:46:43
nestekidenäyttö ei käy hyvien flättien ottoon, laita vaikka valkoinen pleksi väliin.

Tarkoitatko tällä yleisesti vai voiko tämä nimenomainen ongelma johtua siitä että olen käyttänyt näyttöä?

Timo Kantola

Spekulaatiota amispohjalta:
Voisko ongelma selittyä sillä että näytön kirkkaus on riippuvainen katselukulmasta. Kuvan keskellä näyttöä "katsotaan" kohtisuoraan, ja reunoilla hieman vinossa, flätti tulee reunoilta hieman liian tummaksi..

Lisäksi jos obiska on tarpeeksi lähellä näyttöä, saattaa objektiivi heijastaa osan valosta takaisin näyttöön, jolloin näyttöön tulee keskelle kirkkampi kohta.

JVO:n valkoinen pleksi ehdotus poistaa ongelman.
Timo Kantola

JVO

Lainaus käyttäjältä: hanva77 - 24.02.2018, 15:00:33
Tarkoitatko tällä yleisesti vai voiko tämä nimenomainen ongelma johtua siitä että olen käyttänyt näyttöä?
toisen reunan punertuminen ja toisen vihertyminen on juuri nestekidenäyttöjen helmasyntejä, laadukkaidenkin.

hanva77

Kuulostaa järkeenkäyvältä. Pitääpä testata ja ottaa perinteisesti puhdasta taivasta vasten ja katsoa eroa.

hanva77

No niin otin flatit puhdasta taivasta vasten ja erona on nyt että keskellä oleva ympyrä on vaaleampi kuin reunat...toisin kuin edellä, missä ympyä on tummempi kuin reunat. Mistä helkkarista toi ympyrä tohon muodostuu ja miksi flatit ei korjaa tuota?


hanva77

Tuossa linkki pilveen mistä löytyy lightit, biasit ja kahdet eri flatit. Toiset otettu näyttöä käyttäen ja toiset taivasta vasten. Jos jotain kiinnostaa niin voi testailla noilla.

https://drive.google.com/drive/folders/17iL9objnKAjvNNt_3n4q1JJgqjSHhH6F?usp=sharing

Timpe

Tarkista silmällä muodostuuko kennolle kosteutta eli katso kennon puhtaus esim. 30s aikavalotuksen aikana. Tuollaisia flat-häiriöitä saa aikaan mm. silloin, jos kenno on huurtunut keskeltä.
- Timo Inkinen